Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 338
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))

Link til min første hjemmekinotråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ter-snart.html

Jeg velger å opprette en ny byggetråd nå som jeg om noen få uker flytter inn i "nytt" hus, og starter mer eller mindre helt fra scratch. Denne gangen blir det dog ikke bare hjemmekinobyggingen som skal dokumenteres, planen/drømmen er at dette etterhvert blir et AVhus/smarthus (kall det hva dere vil, jeg vil ha lyd og bilde i alle rom, og satser i tillegg på automatisering).

Utgangspunktet er et relativt gammelt hus, hoveddelen er fra 1920, med et større påbygg i 1985. Bruttoareal 173 m2. Tomt på drøyt 2 mål.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ***reservert for innholdsliste***

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ***reservert***

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ajaj, dette blir UTROLIG spennende å følge med på striky!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende Tor! Tipper jeg får endel ideer og tips til min egen leilighet i denne tråden! Kommer til og følge med denne tråden!!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benker seg til for og følge med på nok et prosjekt :-D

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra! Blir en tur oppover etterhvert ettersom det omtrent er i nabolaget. Regner med en del av tomten skal brukes til kino... 2 mål med plen er jo i overkant mye

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Regner med en del av tomten skal brukes til kino... 2 mål med plen er jo i overkant mye
    I dag står det et uthus/låve på ca 70 m2 der, samt et mindre steinfjøs. På sikt er vel planen å rive disse, og sette opp et nytt bygg som vil huse garasje og stor hjemmekino.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Benker seg til for og følge med på nok et prosjekt :-D
    +1

Dette blir heftig *popper imaginært popcorn*

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg denne tråden.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    I dag står det et uthus/låve på ca 70 m2 der, samt et mindre steinfjøs. På sikt er vel planen å rive disse, og sette opp et nytt bygg som vil huse garasje og stor hjemmekino.
    oooohh - STORT potensial! Da slipper du unna alle potensielle problemer som finnes i et litt mindre moderne hus. Men du skal vel ha litt lyd i huset også?

Hvor er bilder med sketchup-planene som vi alle begynner med ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Men du skal vel ha litt lyd i huset også?
    Antar at jeg starter med oppussing av stue først, her blir det nok et mer anonymt oppsett. TV og høyttalere på vegg. Det blir takhøyttalere på kjøkken, bad og soverom. Alle anlegg blir Squeezebox-basert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stor og tung rull med nettverkskabel har nettopp ankommet fra England, dette blir selve "nervetråden" i huset. Ingen kompromisser her, går for skikkelige saker fra Belden (MediaTwist Cat6 1872A).

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))-_dsc1439-jpg

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))-_dsc1443-jpg

Noe spesiell utforming:

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))-_dsc1454-jpg

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blir ikke spart på noe her ser jeg :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at jeg starter med oppussing av stue først, her blir det nok et mer anonymt oppsett. TV og høyttalere på vegg. Det blir takhøyttalere på kjøkken, bad og soverom. Alle anlegg blir Squeezebox-basert.
    Skal det settes opp som multirom, anbefaler jeg Sonos fremfor Squeezebox om du ikke allerede har kjøpt. Er budsjettet større finnes det mye spennende fra for eks. Speakercraft, Meridian, Imerge (også 1080p videostreaming) - alt ettersom.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Skal det settes opp som multirom, anbefaler jeg Sonos fremfor Squeezebox om du ikke allerede har kjøpt. Er budsjettet større finnes det mye spennende fra for eks. Speakercraft, Meridian, Imerge (også 1080p videostreaming) - alt ettersom.
    Hva er grunnen til at du anbefaler Sonos fremfor SB?

Jeg har testet både Sonos og Squeezebox, og for mitt bruk liker jeg Squeezebox bedre. Har en SB Classic og en Boom allerede, uten at det egentlig har noen betydning sånn sett.

Andre alternativer blir rett og slett for kostbare pr idag.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grunnen til at du anbefaler Sonos fremfor SB?

Jeg har testet både Sonos og Squeezebox, og for mitt bruk liker jeg Squeezebox bedre. Har en SB Classic og en Boom allerede, uten at det egentlig har noen betydning sånn sett.

Andre alternativer blir rett og slett for kostbare pr idag.
    Sonos er en rendyrket multiromsløsning med eget priopritært nettverk som er bygget for gjemme unna ekstendere og styre alt via Sonos-fjernkontroll eller Ipod touch/iphone (jeg vet SB har begynt å få noe greier der også). Ekstendere er tilgjengelig både med og uten innebygget forsterker. Kan kobles direkte til selv enkle NAS uten spesiell serversoftware. Kan bygges ut til flere soner enn man noen gang vil trenge, der alle sonene utvider nettverket som egne routere. En dønn stabil software og utviklere som hører på kundemassen ift. utvikling av hardware og software. Komponenter som tåler behandlig av barnehender etc. 100% plug`n`play med 2 enkle tastetrykk for å sette opp utstyr/legge til nye enheter.

Det er en grunn til at SB også er populært, men personlig foretrekker jeg Sonos - spesielt om den skal brukes i multiromsoppsett.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plug and play, er det noe morsomt, da Selv syns jeg ikke multiromsfunksjonaliteten til SB står noe tilbake for Sonos, og jeg har sansen for de gode konfigurasjonsmulighetene. Men jeg kan se at Sonos kan være bedre egnet for de som ikke vil/kan bruke mye tid på slik.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som fjernkontroll er det vel bare Duet som støttes av Logitech... Finnes det noen fullgod 3.parts Apple-app som fungerer like bra som Sonos sin offisielle?

Dette var noen av fordelene jeg skrev om Sonos vs. Duet ved en tidligere diskusjon:

*1,5 ganger så stor skjerm (og nå kommer det en ny og sikkert kraftig forbedret modell - sannsynligvis med enda større touchskjerm, kanskje hodetelefonutgang +++)
    *Sonos sitt rullehjul fungerer mer eller mindre likt som IPOD. Duet sitt fungerer ikke like bra IMO (men sannsynligvis bra nok). Generelt er Sonos kontrollen mer responsiv.
    *Linjeinngang (veldig fint for eksterne kilder som TV/CD-spiller etc etc)
    *Sonos er mer eller mindre 100% stabilt uten noe dropouts. Duet-brukere melder om problemer slik som dette; "The Duet receiver had real trouble keeping signal and synch between rooms, which appeared to be endemic to my house and setup".
    *Subwoofer-utgang
    *Ingen problemer med sync i flere rom. Dette har flere rapportert om på SB/Duet. (dette har muligens bedret seg siden jeg skrev innlegget?)
    *Bedre zone-kontroll for multirom. Lettere å fjerne/legge til soner, justere volum. Færre tastetrykk.
    *Mulighet for forsterker innebygget i mottaker (ZP100 eller 120).
    *Håndkontrollen til Sonos er bygget svært solid, mens Duet har mer plastfølelse. Har lest om en rekke brukere som har mistet sin Sonos-kontroll i gulvet, ivrige barnefingre etc etc. uten noe problem. Har selv hatt en kontroll på et fuktig lite bad over lengre tid, og har måtte tørke av vannsprut mer enn en gang. Hadde aldri testet noe lignende med en duet.
    *Ikke avhengig av PC eller trådløst nettverk.
    *Sonos bruker kun båndbredde av en radiostasjon når den streamer fra nettet til flere rom.
    *Eget priopritært nettverk som gjør rekkevidden større.
    *Har vært på markedet lenger, noe som gjør det mer sannsynlig at flere bugs er rettet opp.
    *offisiell støtte for iPod touch som gjør at man kan få en av de kuleste fjernkontrollene på markedet - 100% støttet av utvikler på alle mulige måter.

Selv bruker jeg mye tid på det som er best kjent som custom, og kjenner markedet og litt av produktene greit. Jeg har for eks. nylig brukt 2 uker på å programmere Philips Pronto fjernkontroll, men det betyr ikke at jeg sier nei takk til plug`n`play om et produkt gjør jobben. Logitech og Sonos er egentlig ikke akkurat noen custom-produkter i all den tid de er ganske simple stand-alone produkter uten integrasjonsmuligheter, men som multiromsystem (altså avspilling av lyd på tvers av rom med samme fjernkontroll) mener jeg faktisk at Sonos er et mer rendyrket produkt til oppgaven om man skal velge en av de to. Jeg har også hatt SB, og endte opp med å kjøpe Sonos for andre gang etter at jeg lot første systemet følge med leiligheten.

Det eneste jeg savner med Sonos er muligheten for å legge inn romkorreksjonsfilter, men det er den audiofile i meg som snakker. Jeg er klar over at det er helt tullete å implementere noe annet enn en basic EQ for den store massen.

Men er man fornøyd med SB så er man fornøyd med SB. Dette er bare min mening om en duppedings vs en annen - intet annet.

Det blir spennende å følge med på prosjektet ditt!

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i det siste lett etter gode løsninger for vegguttak til Cat6, HDMI og andre AV-tilkoblinger. Det er diverse å få tak i både i Norge og fra utlandet, men mye av dette er ofte enten priset for høyt, har begrenset funksjonalitet, eller er rett og slett ulekkert.

Kom over følgende produkt som passer mine behov perfekt. Løsningen er basert på keystone-standarden, noe som betyr at utvalget av ulike moduler er veldig bra, samt at man kan sette sammen paneler etter eget ønske og behov.
    Bestilte ett panel for å se hvor bra det passet med Elko veggbokser, og som dere ser av bildene nedenfor er passformen perfekt. Byggekvaliteten virker også å være meget god.

Jeg satser på å bruke dette i hele huset, bestiller snart opp en haug med paneler og uttak av forskjellige slag.

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))-_dsc1456-jpg

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))-_dsc1457-jpg

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))-_dsc1459-jpg

Strikys hjemmekino (alt selges (kanskje))-_dsc1460-jpg

Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •