CinemaSmal - Nytt utstyr på gang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CinemaSmal - Nytt utstyr på gang

Jeg har et lite prosjekt på gang i heimen.

Jeg har et rom i kjelleren som er 1,75x4m. Ikke så veldig optimalt til noe som helst grunnet bredden, men jeg vurderer å bygge en minikino her inne.

Tanken er å kle hele rommet i sort scenemolton, og når en da ser film vil ikke størrelsen blir så åpenbar. Jeg får plass til 170 lerret, altså cirka 80 tommer. Det burde holde med cirka 2,5m sitteavstand.

Høyttalere og sub kommer under lerretet.

Utfordringen går på hva jeg skal gjøre med veggene. De er mur alt sammen, slik at de må dekkes til.

Jeg ser for meg en av følgende løsninger:

1) Den enkle løsningen er å lage gardiner av scenemolton og henge dette langs veggene.

2) Skal jeg gjøre det litt mer gjennomført så burde jeg egentlig satt opp stendere (5cmx5cm) og hatt isolasjon/dempeplater mellom disse.

3) Alternativet er jo å lage rammer som dekker veggen, med demping inni slik at jeg kan velge hvor dempingen skal være.

4) Dobbelt lag med gips på alle vegger. Male sort etterpå/trekke molton direkte på gipsen. Blir nok fint, men er usikker på hvordan akustikken blir. I et så lite rom må jeg nesten ta litt hensyn til det og....

Problemet med alle er at de spiser av allerede lite bredde. Tror nok alternativ 2 eller 3 er mest sannsynlig. Skal jeg lage en kino der inne vil jeg gjøre det gjennomført. Dermed utgår alternativ 1 egentlig. Det tror jeg vil se litt halvgjort ut.

Fordelen med rommet at det er ventil der inne så rommet holder jevnt over 18 grader, og jeg kan ha utstyret utenfor, så det trenger ikke bli hverken dårlig luft eller for varmt.

Jeg får plass til 2 "rader" med 2 stoler på fremste og en på et podie bak. Se tegningen for å se tankegangen.

Hører svært gjerne på forslag til løsninger.

UTSTYRSLISTE:

Prosjektor: JVC HD-1
    Lerret: DIY på cirka 78 tommer

Front+center: DIY 14L m/Seas ER18RNX og DXT diskant
    Presence: B&W CC6
    Surrerundt: Klipsch SS-1
    Sub: Sonosub med TC Sounds dB500

Forsterker: Yamaha RX-V1800
    Kilde: HTPC og PS3

Stoler: Ikea Karlstad sjeselonger, 2 stk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - galematias

Fordelen med så smal kino er at du bare trenger senterhøyttaler ;-)

Er det Leca-vegger eller?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehehe - galematias

Fordelen med så smal kino er at du bare trenger senterhøyttaler ;-)

Er det Leca-vegger eller?
    Hehe, det er sant.

Det er nok lecavegger med litt sement utenpå ja.

Det er forresten dette rommet:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tvingesamling!

Det jeg tenkte på var om det var mulig for deg å lage in-Leca-wall-løsninger for surrounds, siden det skorter sånn på plassen. Leca i seg selv er jo relativt lett materiale å hugge ut.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha cred for å se løsninger fremfor begrensninger på det rommet der. Skal bli moro å se hva du får ut av det. Plutselig virket stua mi enorm..

Rune er forresten inne på noe. Leca er lett å pigge i. Da kan du også legge all kabling skjult hvis du vil pusse over veggen etterpå. Litt usikker på hvor dype hull du bør ha, men på den annen side skal det godt gjøres å ødelegge for stabiliteten i veggen hvis du ikke går på med slegge.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin tvingesamling!

Det jeg tenkte på var om det var mulig for deg å lage in-Leca-wall-løsninger for surrounds, siden det skorter sånn på plassen. Leca i seg selv er jo relativt lett materiale å hugge ut.
    Forsåvidt, men bak der har jeg greit med plass egentlig. Det er mest om hele rommet blir for smalt totalt sett....

Uansett så har jeg litt tro på at helt sort når en ser film kan få veggene til å forsvinne litt, og dermed gi en følelse av større rom.

Med de nye forsterkene som kommer nå er jo ikke "høyden" på lydbildet noe problem lenger siden jeg har greit med plass til et par "presence" høyttalere over lerret.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Du skal ha cred for å se løsninger fremfor begrensninger på det rommet der. Skal bli moro å se hva du får ut av det. Plutselig virket stua mi enorm..
    Helt enig, men hvis man ser på det positive, blir sweetspot skikkelig fokusert! Er ikke rom for mye spredning, noe som bør føre til et skikkelig konsentrert lydbilde!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at rommet blir et kompromi.

Men det skal kun brukes til film, jeg har 18m2 utenfor hvor stereoanlegget står så all musikklytting foregår der.

Jeg ønsker rett og slett muligheten til å sitte i kålsvart rom å se film. Ingenting annet skal være synlig. Høyttalerne trekker jeg i sort bilstereostoff for at de skal være mest mulig usynlig. De vil stå på platåer som jeg bygger ut fra frontvegg....

De platåene fyller jeg med Ultimat, så funker dem som bassfeller i tillegg....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Forsåvidt, men bak der har jeg greit med plass egentlig. Det er mest om hele rommet blir for smalt totalt sett....
    Svaret på det siste er sikkert ja, men det er vel ingen grunn til å la seg skremme ;-)

I følge Dolby surrounds være side-plasserte og rear være bakmonterte og skal du bare ha 5.1 så er det vel strengt tatt sideplassering som gjelder. Det var derfor jeg tenkte på in-wall. Men siden denne kinoen har visse kompromisser i utgangspunktet, så er det kanskje hipp som happ.

Active bergli sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bruke en 50-60" skjerm i stedet for prosjektor?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bergli
    Hva med å bruke en 50-60" skjerm i stedet for prosjektor?
    Det kan jeg sikkert, men jeg synes ikke lerretstørrelse er noe problem. Det er kun ift totalfølelsen at jeg bekymrer meg for breddden.

78 tommer er helt fint

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer mest på er egentlig hva dere tror om løsninger på veggene. Hva blir best/mest praktisk?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke verdt et forsøk?

Tror det kan bli bra jeg hvis du gjennomfører det på slik du har gjort med andre prosjekter

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Er det ikke verdt et forsøk?

Tror det kan bli bra jeg hvis du gjennomfører det på slik du har gjort med andre prosjekter
    Du tenker 20-30%?

Klart det er verdt et forsøk, men jeg vil vite at det blir noe jeg blir fornøyd med på slutten.

Er som sagt veggene mine jeg er mest usikker på.

Kan oppdatere post 1 med utstyr, så vet dere forutsetningene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Det jeg lurer mest på er egentlig hva dere tror om løsninger på veggene. Hva blir best/mest praktisk?
    Hvordan høres rommet ut slik det fremstår i dag da?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan høres rommet ut slik det fremstår i dag da?
    Er litt ekko selvfølgelig.

Eksempel: Glenn sjekker ut rommet og slipper en fjert. Går så å spiser middag og kommer ned 30 minutt senere. Fisen luktes ikke (god sirkulasjon), men lyden klinger ennå.

Nå slo meg plutselig at de som skryter av lang utklingning har mye betong i heimen

Det er nok ikke så galt, og jeg kommer til å heldempe frontvegg og bakvegg (10cm Ultimat på hele), så mulig det er nok til å ta mesteparten av klangen faktisk. Taket kan jeg også dempe i sin helhet om jeg vil. Da holder gjerne det, og at det holder med Scenemolton rett på veggene (mest for lysdempingen sin del).....

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hva med et lydtransparent lerret? Det må jo være det helt klart mest optimale når du har såpass begrenset bredde men greit nok med lengde?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville valgt alternativ nummer 3 først, og pyntet opp med alternativ 2 etterpå når du VET hva som fungerer best med tanke på plassering. Lærdom fra andre prosjektet i ditt forrige hus der du erkjenner å ha dempet for mye.

Ved å gå for alternativ 3 så slipper du masse unødvendig jobb som ikke har tiltenkt effekt.

Som andre har sagt: Cred for å slå roffe i utfordring.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - høres ut som du spise mye meksikansk... ;-)

De blir jo som du sier. Du kan ta veldig mye med front, bakvegg og tak (og gulv?).

Så vidt jeg husker er det skoler som mener at man skal dempe "den ene veien" (f.rks. front + bak, men ikke sideveggene). Dette passer jo i så fall bra for deg.

Da er det egentlig bare å kline på molton på sideveggene som du sier. Med mindre du vil ha skjult anlegg da. Da blir det jo litt Leca-arbeider først.

Når det gjelder førsterefleksjonene på siden så er jeg usikker på hvilken effekt dette vil ha på et så smalt rom, men dette trenger du jo ikke tenke på før du er ferdig...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hva med et lydtransparent lerret? Det må jo være det helt klart mest optimale når du har såpass begrenset bredde men greit nok med lengde?
    Det var virkelig vurdert, men jeg synes prisen ble for høy. Det ble vel cirka 4000 uten ramme (den lager jeg jo greit selv). Har jeg regnet feil da lygren? Det var på avshop jeg så....

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •