CinemaSmal - Nytt utstyr på gang - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ...og en ting til: Sweetspot planlegger du ikke ser jeg med 2 stoler fremst. Ikke det, sikkert ikke så nøye for kinolyd i såpass smalt rom.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting: Hva slags filmer ser man egentlig på i norges smaleste kino?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smalfilm, selvsagt. 8)

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En annen ting: Hva slags filmer ser man egentlig på i norges smaleste kino?
    Tja, helt ærlig så er det mye chickflicks (ihvertfall om dama er med). Sitter jeg alene så er det mye action og andre typiske mannafilmer (tolk den som du selv ønsker).

Apropos sweetspot, så tror jeg at med 3 høyttalere (+2 presence) at jeg skal klare å lage en grei sweetspot for begge de to fremme.

Sitter jeg alene er det jo ikke noe problem da jeg kan flytte stolene. HAr jo mulighet for sofa og, så det finnes løsninger på alt

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da anter jeg at du velger Yamaha for presence, eller er du ute etter Onkyos fancy opp-ned-lydbilde-fremme?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så da anter jeg at du velger Yamaha for presence, eller er du ute etter Onkyos fancy opp-ned-lydbilde-fremme?
    Vi får se. Liker generelt ikke Yamaha lyden, men utstyret er ikke prioritet 1 helt enda, jeg får lytte meg frem til en jeg liker når jeg har det andre på plass.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomgangstonen nå virker jo uansett å være at det er for smalt, men at jeg skal prøve?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Prøv å spille av filmlyd i rommet uten alt annet der før du starter slik at du får en indikasjon. Det koster ingenting annet enn 3 timer inn / ut.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ja. Prøv å spille av filmlyd i rommet uten alt annet der før du starter slik at du får en indikasjon. Det koster ingenting annet enn 3 timer inn / ut.
    Ja, det var noe slikt jeg tenkte på når jeg spurte hvordan lyden er per i dag. Du kan jo alltids prøve med og uten noen 10 cm isolasjons-plater langs veggene, bare for å se om det er helt håpløst eller ikke. Det er jammen ikke lett å gjette med et så ekstremt smalt rom...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var noe slikt jeg tenkte på når jeg spurte hvordan lyden er per i dag. Du kan jo alltids prøve med og uten noen 10 cm isolasjons-plater langs veggene, bare for å se om det er helt håpløst eller ikke. Det er jammen ikke lett å gjette med et så ekstremt smalt rom...
    Joda, er jo absolutt mulig. Problemet er at rommet er kontot/roterom fra før av med blandt annet en kontorpult som må demonteres før den kan taes ut. Dermed har jeg lyst å være ganske klar før jeg begynner å demontere alt.

Men jeg må nok krype til korset å sette i gang

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - galematias

Fordelen med så smal kino er at du bare trenger senterhøyttaler ;-)
    Senteren min hadde faktisk blitt et par cm for bred i det rommet der!
    Men et artig prosjekt uansett, jeg tror faktisk at det kan bli bra dette 8)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må innrømme at jeg har visst om dette prosjektet noen dager allerede.

Snakket vi bl.a. om hvilke stående bølger som ville gjøre seg gjeldende ettersom rommet ikke er helt A4 i form og størrelse.

Så jeg plottet dimensjonene i en room-mode simulator og fant ut at det kunne la seg gjennomføre med tålig grei frekvenskurve i et gitt sweetspot.
    -eigenmode_sweetsp_plass-jpg

Men i ettertid ser jeg at simulatoren har minste bredde på 2.0m og derfor er ikke simuleringen helt i 100. Dessuten er jo dine tre seter på bildet ikke i mitt utvalgte sweetspot... Gain i rommet skulle det i alle fall kunne bli, så jeg tror ikke det er nødvendig med tubesub i Erna-klassen ;-).

Leca demper refleksjoner litt mer enn støpt betong, i alle fall før behandling. Med maling på så er jeg litt usikker. Men jeg ville gått for en heldempet frontvegg med lerret i ramme. Som et utgangspunkt ville jeg bygget ut et stenderverk 20-30 cm fra vegg (så dypt som DIY høytalerene bygger bakover), og veggen kledd med høyttalerstoff på synlige flater. Lerret montert på denne rammen. Hele veggen minus høyttaler-plasseringer ville jeg montert opp 10cm Ultimat til demping, men beholdt et tomrom bak. Så ville jeg hatt "utforinger" i veggen fremme til DIY høyttalerene men bakom høyttaler stoffet (usynlige). Vil jo gjette på at det blir nødvendig med demping på førstereflesjonspunktene og i tillegg dempinger på sidene av hver seterad for å redusere noe stående bølger der. Uvisst om det blir å bygge for mye i sidene, men når det bare er enkeltfelt og ikke hele sideveggen som får demping - da tror jeg ikke at romfølelsen blir helt spist opp. Skjønt romfølelse i et helt sort rom er jo lit spesiellt. Føles litt trykkende med lys på i rommet, men når jeg går over i film-modus - da er det ikke noe problem lenger.

Hukommelsen min er jo teflonhjerne av ypperste kvalitet, men du snakket vel om å droppe senter. Dvs kjøre phantom senter. Det blir litt spennende. Jeg har aldri hatt sans for phantom senter når det blir litt bredde mellom frontene, men du "samler dem" jo litt... Blir det bakhøytalere? I så fall ville jeg uten tvil gått for bipole og montert dem oppunder taket mellom rad 1 og 2.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lang diskusjon med sjefen om løsninger og muligheter har jeg nå fått ja til å begynne. Litt av poenget er at med en slik "kinoløsning" er at kjellerstuen (som ligger vegg i vegg) blir mer en hverdagsstue/kontor/oppbevaringsplass enn den hifikjelleren det har vært til nå. Dette er selvfølgelig en fordel

Hva angår rommet så har jeg gått noen runder med meg selv, samt lest store deler av Roffe sin tråd for inspirasjon. Det blir nok til at jeg ommøblerer kjellerstuen først, slik at jeg har litt oppbevaring og arbeidsplass før jeg setter i gang.

I kjent stil var ikke sjefen helt fornøyd med kinostoler, så det kan være det går mot en sofa fremst. Tiden vil vise, men med været vi opplever nå så kan det ta litt tid.

Den motivasjonen jeg fikk etter å mottatt "Go for it" hjemme i går ble brukt til å ferdigstille fronthøyttalerne som skal inn på rommet. Det er en stativhøyttaler med Seas ER18RNX og Fountek NeoCD3.0. Kassen er lik Zaph sin ZR-71, men altså med en annen diskant. Disse står når til innspilling sammen med subben som nettopp er ankommet.

Jeg skal prøve å få tatt litt bilder av rommet før jeg setter i gang, samt holde en viss oppdatering underveis.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Etter en lang diskusjon med sjefen om løsninger og muligheter har jeg nå fått ja til å begynne. Litt av poenget er at med en slik "kinoløsning" er at kjellerstuen (som ligger vegg i vegg) blir mer en hverdagsstue/kontor/oppbevaringsplass enn den hifikjelleren det har vært til nå. Dette er selvfølgelig en fordel
    Alltids en fordel når hele husstanden er med på premissene. Tanke: Hvor skal du bygge dine DIY prosjekter i fremtiden?

Kassen er lik Zaph sin ZR-71, men altså med en annen diskant. Disse står når til innspilling sammen med subben som nettopp er ankommet.
    Er det samme sak som [LikerHIFI] lagde i fjor? Husker jeg ikke helt feil så hadde den port bakover - det er jo ikke alltids så gunstig hvis du skal kline den opp til frontveggen.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Alltids en fordel når hele husstanden er med på premissene. Tanke: Hvor skal du bygge dine DIY prosjekter i fremtiden?

Er det samme sak som [LikerHIFI] lagde i fjor? Husker jeg ikke helt feil så hadde den port bakover - det er jo ikke alltids så gunstig hvis du skal kline den opp til frontveggen.
    Tja, har jo en pult i den nye kjellerstuen som er som skapt for lodding Trevirke kan jeg ta på terrassen, evt hos svigers (som hadde en båndsag i garasjen helt plutselig).

Det er nokså lik kasse med port bak ja. Gjerne ikke optimalt, men ser for meg å bruke lukket kasse der inne. Er redd gain er nok fra før, samt at de deles på 80Hz uansett

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fortsetter litt på monologen min her, så har jeg i det minste en byggelogg jeg kan se på

I går ble kjellerstuen ommøblert for å gjøre plass til en del av de tingene som sto på det rommet som nå skal bli "kino". Synes jo navnet CinemaSmal(l) er definerende i dobbel betydning egentlig siden det både er lite og smalt

Etter å ha rota uendelig mye (jeg hadde mye drit der inne) så var rommet ribbet til skinnet og klar for litt lyd. Jeg rigget opp noen høyttalere og en ny Roksan Kandy K2. Det låt ikke så bra..... Det låt mest mørkt grunnet det enorme ekkoet og klangen som var der inne.

Jeg dro inn litt bassfeller og akustikkplater for å høre om det var håp i det hele tatt og det var en mer positiv affære. Det låt ikke utrolig bra (var for mye klang og ekko fremdeles), men det var faktisk ganske greit. Lydbildet var selvfølgelig ikke superbredt, men når jeg skrudde av lyset ble jeg sittende i 30 minutt å høre på musikk. Det var faktisk ganske imponerende.

Rommet har mao litt potensiale, og som Kokken såfint bemerket, lyskontroll er et viktig aspekt også i stereo. Etter 30 minutter i det sortest mørke kunne jeg ikke vært mer enig. Fokuset på bredde osv forsvinner litt og drivet i musikken er det som slår meg!

Jeg skal få tatt litt bilder senere i dag så dere ser hva jeg snakker om. Stenderverket blir satt opp i helgen (påbegynt i det minste), molton er på vei og rockwool er bestilt (tar nok 2 uker før de kommer).

De fleste løsningene er klare, og kun et par gjenstår. Skal komme med litt mer info etterhvert.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 30 minutter i det sortest mørke kunne jeg ikke vært mer enig. Fokuset på bredde osv forsvinner litt og drivet i musikken er det som slår meg!
    Husk også at det tar litt tid for "hue" å stille seg inn på akustikken i et rom. Var det 5-7 minutter da? Når denne tilvenningen/omstillingen er gjort så er det nesten merkelig hva vi mennesker kan "tilgi" av akustiske uregelmessigheter. Og vi kan konsentrere oss om å nyte lyden.

Så det er ikke bare mørket som spiller inn.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint lite og bidra med sånn konstruksjonsmessig, men kommer til og følge ivrig med, vet jo aldri hvor stort rom man får når man kjøper ny kåk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Fint lite og bidra med sånn konstruksjonsmessig, men kommer til og følge ivrig med, vet jo aldri hvor stort rom man får når man kjøper ny kåk
    Det gjør ingenting. Det viktigste er jo å bryte monologen ;-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør ingenting. Det viktigste er jo å bryte monologen ;-)
    Helt korrekt. Forstår jo at det er litt kjedelig uten bilder. Men jeg skal ta noen i kveld, og få lagt ut.

Ellers tror jeg ofrer den bakerste stolen for å få plass til en tubesub. Da bør det være nok trøkk der inne. Bassen var nok ikke det største problemet, men det er ihvertfall løst. Det blir en DIY løsning, så det gjenstår litt finish på det og.

Jeg setter meg en midlertidig ferdigstillingsdato 1. august. Men det kan bli forsinket om ting jeg venter på blir forsinket.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •