Strikys hjemmekino (flytter snart) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 44 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 877
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ...og enda et spørsmål forresten: Hvordan ble løsningen med fiberoptikk for visning av indikatorlampene på PJ? Hvor kjøpte du fiberen, og hvordan festet du denne til lampene på PJ? Har du noen bilder av dette?

Ble visst mange spørsmål det...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borstt
    - Hvordan festet du glasset? Har du noen bilder av ferdig resultat?
    Glasset er nå limt med limpistol. Festet det først med kraftig tape, men nå i det siste har jeg gjort en del modifiseringer på hushboxen, og ettersom jeg hadde skaffet meg limpistol var det naturlig å feste glasset på nytt. Kan anbefales, vær spandabel med limet så får du det helt lufttett.

- Har du gjort målinger av temperaturen dersom viftene er av? Er det helt nødvendig med vifter for å få tilstrekkelig kjøling?
    De to 120mm viftene er et MUST. Uten disse tar det ikke mange minuttene før projektoren kjører på bristepunktet. Opplevde det selv nå for et par uker siden, den ene viften hadde løsnet og falt ned på gulvet i hushboxen, og da tok det bare 15 minutter før projektoren ble varm.

- Hvor og hvordan festet du viftene? Ut fra bildene tipper jeg det står en vifte i enden av hver kanal (inn / ut), men betyr det at begge vifter står i samme "rom" (ved PJ), bare hver sin vei så en suger luft inn og den andre blåser luft ut?
    Se vedlagte illustrasjon. De to viftene er plassert inne i selve projektorrommet av hushboxen, 1 på inntaket som suger kaldluft inn fra ventilasjonsrøret, og 1 på den andre siden på det andre ventilasjonsrøret. Denne blåser varmluft ut.

Hvordan ble løsningen med fiberoptikk for visning av indikatorlampene på PJ? Hvor kjøpte du fiberen, og hvordan festet du denne til lampene på PJ? Har du noen bilder av dette?
    Dette er fortsatt på todo-listen min. Kjøpte opprinnelig noe fiberoptikk fra Elfa, men den var for tynn til at den kunne brukes. Dermed ble prosjektet lagt på is. Regner med at jeg kan få ordnet dette i løpet av et par uker, da jeg holder på med diverse endringer av hushboxen i skrivende stund. Regner med at det skal gå helt fint å feste fiberoptikken til indikatorlampene på projektoren med en liten "dæsj" smeltelim fra limpistol.

Når det gjelder bilder så skal jeg prøve å få tatt noen neste helg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Den lilla streken du ser på hushbox-illustrasjonen er en provisorisk skillevegg. Denne gjør at luftstrømmen inne i hushboxen blir mer riktig, da den "viser vei" for kaldluften (hadde et lite problem med at lufta sirkulerte inne i boksen i stedet for å blåses ut igjen, denne veggen fikset det problemet).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enda noen spørsmål, håper jeg ikke plager vettet av deg:

- Pga begrenset plass må jeg antagelig bruke 102 mm rør/kanal. Da må jeg enten velge en litt for liten (92 mm) eller litt for stor (120 mm) vifte. Hva tror du vil være å foretrekke / enklest å montere på 102 mm rør?

- Ser viftene finnes i ymse varianter med ulik kapasitet og dertil støynivå. Dine vifter ser ut til å klare 94 m^3 per time, har du ekspermientert med andre vifter for å finne riktig kapasitet, eller tok du bare en sjanse? Fristende å gå for en enda mer stillegående vifte, men usikker på om f.eks. 60-70 m^3 per time er nok (jeg kan jo alltids prøve, selvfølgelig - smal sak å bytte vifte senere).

- Er det noen forskjell på støynivå fra inn / ut kanalen på hush boxen din? Jeg spør fordi jeg har muligheten til å føre den ene enden av kanalen inn i et naborom for å evt. hente luft derfra / blåse luft ut dit. Temperaturen vil antagelig være lavere i naborommet, så dersom det ikke er stor forskjell på støynivå vil jeg antagelig velge å hente luft derfra. Mens jeg skriver dette kom jeg forresten på at plassering av innsug/utluft på prosjektoren nok vil styre dette for meg....

Igjen, takk for hjelpen, greit med hjelp fra noen som har vært gjennom prosjektet før!

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale 120 mm vifter, rett og slett pga at de flytter mer luft med mindre støy. For å montere disse på et 102 mm rør kan du f.eks. kjøpe et par plast-trakter (de man bruker på kjøkkenet) og kappe av en passende bit som vil fungere som adapter mellom vifte og rør.

Jeg valgte Papst-viftene pga kjennskap til disse fra PC-bygging, dette er balanserte kvalitetsvifter som skaper minimalt med støy. 26 dB-utgaven holder i massevis, og jeg vil anta at 18 dB-utgaven også kan brukes, uten at jeg har foretatt noen sammenligning selv.

Jeg har ikke tenkt over om lyden fra inn-røret er forskjellig fra lyden fra ut-røret, men dette kan jeg finne ut når jeg kommer hjem på fredag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss Striky, du er jo kjappere enn lynet! Må nesten begynne å betale deg konsulenthonorar snart nå...

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, bare hyggelig å være til hjelp.

Som noen av dere kanskje har registrert i en annen tråd, er det en ny oppgradering på gang. I morgen reiser jeg sørover til Fetsund for å hente min nye senterhøyttaler, JMlab Electra CC901

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nyinvesteringen i hus. Electra CC901 er STOR! Dessverre har jeg ikke anledning til å få testet den lydmessig før tidligst i morgen kveld, kanskje ikke før fredag

Beklager de dårlige bildene, men har bare et mobilkamera tilgjengelig for øyeblikket.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy flate Striky! Gratluerer så mye! Nå må jeg si det ble ganske pent i kinoen din

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så og si ferdig med endringene i front, så da er det på tide å vende blikket mot rommets bakkant. Først ut er hushboxen, som skal gjennomgå en overhaling de kommende dagene. Det ble litt hastverksarbeid forrige gang, og alt ble derfor ikke helt optimalt gjennomført.

Nå er all innmaten av hushboxen tatt ned, og jeg har planer om å sette alt sammen på nytt med forbedringer der det trengs. Det første jeg har bestemt meg for å gjøre, er å lage bedre koblinger mellom ventilasjonsrørene og lydfeller/innsug/utblås. Disse ble bare tapet sammen med duct-tape forrige gang. For å forenkle demontering/vedlikehold (og muligens også luftflyt), lages det nå en bedre løsning.

Tanken er som følger; Topplokket på et CD-spindel-deksel (25 pack) blir skjært av, slik at det danner en sylinder uten topp og bunn. Denne passer perfekt inn i ventilasjonsrørets ende. Slike spindel-sylindere skal monteres i hver sin ende av begge lydfellene, samt ved hver av de tre viftene inne i hushboxen. Fordelen er at man slipper å teipe skjøtene, og jeg ser også for meg at dette vil bedre luftflyten noe, spesielt på viftekoblingene.

Videre skal lydfellene tas fra hverandre og modifiseres noe. Skal også kle hele hushboxen med lyddempende matter for enda bedre demping.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Fy flate Striky! Gratluerer så mye! Nå må jeg si det ble ganske pent i kinoen din
    Takk for det, Majesty. Det kommer seg, men jeg har mange planer om forbedringer både på det estetiske og det funksjonelle plan, og ikke minst lydmessig.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    detter er en av mine favoritter! følger alltid med her!

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt 30 m2 sort scenemolton fra Norsk sceneteknikk. Dette skal henges opp i folder på side- og bakvegg for å dempe noe av den harde og anstrengte klangen som preger rommet for øyeblikket. I morgen skal jeg innom Biltema og Torshov og se om jeg finner noen egnede lyddempingsmatter for hushboxen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig i gang med noe fornuftig igjen. Har kjøpt lyddempingsmatter "eggkartongskum" fra Biltema, og holder nå på med å sette sammen de to lydfellene på nytt med en litt annen vinkling på skilleveggene. Hele innsiden kles med matter, se bildene nedenfor. Samme lyddempingsmatter skal også brukes innvendig i hele projektorrommet inne i hushboxen.

Videre skal jeg prøve å få sydd noen gardiner av moltonstoffet jeg bestillte fra Sceneteknikk.

Oppdateringer kommer etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du jobber videre med forbedringer Striky, dette blir nok bra!

Jeg kopierer rått de fleste av dine idéer og har nå bestilt mesteparten av det jeg trenger - vifter, releer osv + har kjøpt ventilkanaler osv. Jeg var også innom Biltema i dag, og kjøpte noen støydempingsplater (10mm, selvklebende bakside, isolasjonslignende materiale) som jeg tenkte å kle kassen med innvendig - kassen min blir i gipsplater, så jeg håper disse mattene sammen med gipsen demper nok. Mulig jeg legger det som en "sandwhich", med gips-matte-gips.

Jeg håper å kunne droppe støyfellene - både pga litt mangel på plass, og pga latskap... Har du noe inntrykk av hvor viktige disse er? Jeg kommer til å ta luftinntaket gjennom vegg fra naborommet, så inntaket blir nok ikke noe problem. Utluften kommer ut i stua, men litt ved siden av sofaen. Jeg satset også på 18dB viftene, så jeg håper dette blir stille nok? Jeg kan leve med en lav suselyd...tror jeg iallfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål for eksperten - viftene kom i dag, og jeg kjøpte også med filter. Hvilken vei skal filteret monteres, med "skumgummien" vekk fra viften? Eller inn mot viften? (Baksiden har plastriller).

Da har jeg rør, luker/ventiler, og vifter i hus - bare relé etc som gjenstår, det kommer vel snart. Satser på å ha det klart i løpet av påsken! Skal prøve å ta bilder underveis.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borstt: Tror ikke det har noe å si hvilken vei støvfilteret monteres. Nå skal jeg ikke si noe skråsikkert, må nesten se et bilde av filteret/plastrillene for å være sikker på hvilken type du snakker om.

Lydfellene har nok en virkning, men hvor stor vet jeg ikke. Jeg har faktisk ikke testet oppsettet uten. Det er ihvertfall tydelig at de demper mye av den lyden som går igjennom. Den største utfordringen jeg stor foran nå er å få dempet inspeksjonsluken rett foran projektoren, det er her det meste av lyden kommer nå. Problemet er at jeg har litt lite plass å gå på i dybden, ettersom projektoren er såpass stor.

Har sydd ferdig moltongardinene nå, og for en forandring!!!!! Begge sideveggene er dekket med 6 meter bred molton hengt i folder, og rommets lydmessige egenskaper er totalt forandret. Gardinene sluker lyd og demper de problematiske førsterefleksjonene. Lydbildet er noe helt annet nå, med mye mer definisjon og sammenheng. Jeg kan spille høyere uten at lyden virker så anstrengt og hard. Forbedringen er langt større enn jeg turte håpe på!

Nå mangler jeg bare en effektforsterker til frontene...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett og mye inspirasjon her!

Nå det gjelder effekt til frontene så har vel han du kjøpte centeren av noen Vincent forsterkere som burde passe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Nå det gjelder effekt til frontene så har vel han du kjøpte centeren av noen Vincent forsterkere som burde passe?
    Ja. Skal ikke se bort i fra at det havner en slik her, nei.

Side 8 av 44 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •