Strikys hjemmekino (flytter snart) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 44 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 877
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jobber kun om sommeren, så da er det begrenset hvor mye jeg kan oppgradere resten av året. Har ikke skjedd noe nytt her de siste par månedene, etter innkjøp av Jmlab Electra 926 og PDA til fjernstyring er lommeboka tom

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å glemme Denon AVR-2805 som ble kjøpt for en drøy måned siden... Første planlagte oppgradering er effektforsterker til frontene.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4mm, det burde da være mer enn tilstrekkelig, de har vel kansje tynnere og? jeg testet med ett vanlig glass og det tror jeg var 1,6mm og det var nok!

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, mer enn tilstrekkelig. Men faren for at det går i stykker ved et uhell er langt mindre med et litt tykkere glass. Noen betydelig prisforskjell er det vel egentlig ikke å snakke om på disse uansett.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dat var virkelig spennende å lese igjenom denne tråden, fikk med meg noen gode tips :wink:

Så når jeg i en fjern framtid får meg eget hus SKAL jeg ha et dedikert hjemmekinorom! Ingen tvil. :smile:

Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå også bestemt meg for å lage en hushbox til projektoren min og denne workloggen har vært ekstremt nyttig i forhold til dette. Jeg fikk blant annet svar på hvor jeg kan få tak i glass som kan brukes foran linsen (thanx).. Jeg har en ganske stillegående prosjektor (ae700), men har tenkt å prøve å gjøre den bortimot lydløs :-)

Jeg har tenkt å gå for en løsning lik denne her:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=549597

Eneste tingen jeg er usikker på hvordan jeg skal løse er hvordan jeg skal få strøm til viftene. AE700 har jo en trigger utgang, er det noe mulighet å få koblet til 2 stk 120mm vifter til her?? Eller hva må jeg kjøpe meg av omformer for å få strøm til disse viftene fra et vanlig strømuttak. Jeg har ikke peiling på elektriske løsninger og er heller ingen snekker så dette kommer til å bli en utfordring for meg, men jeg gleder meg til å komme i gang.

Hvis dette går bra er planen å bygge en hush box til min framtidig xbox 360 :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Morsomt å høre at workloggen min er til nytte for andre.

Måten å gjøre dette på er å koble inn et relé inn på triggeren på projektoren, slik at dette reléet styrer strøm fra batterieliminatorene til viftene.
    Jeg laget en tråd angående dette når jeg drev på som verst:

http://avforum.no/forum/showthread.p...trigger+rel%E9

Der har du en fullstendig beskrivelse av hvordan jeg har koblet og hvilke komponenter jeg har brukt. Å koble viftene direkte på triggerutgangen er ikke å anbefale, ettersom en triggerutgang ikke er laget for å drive noe som krever strøm, bare å kontrollere et relé.

Jeg er heller ingen elektrikker eller snekker, men har man pågangsmot og lyst til å prøve, så går det meste. Lykke til

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen tråd om det samme, valg av komponenter i hushboxen:

http://avforum.no/forum/showthread.p...ghlight=rel%E9

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    shaolin99: har du fått tak i glass?
    jeg prøvde over ett dusin plasser, alle skulle selge optiwhite glass, men kun en viste hva jeg snakket om... trodde jeg! da jeg fikk det var det riktignok fargeløst glass. Men det var en helt hvit side, så da var det jo ubrukelig!

så jeg mistet egentlig motet å ga opp(for en stund)....

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en mail til bjorn@furulund.no , det var der jeg bestilte min optiwhite-bit.

Mailen fra Glassmester Furulund:

Pris på 4 m/m opthiwite glass
    180 x 130 m/m Kr 150,- inkl mva.
    + oppkrav.

Hilsen Bjørn Furulund

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Striky, takk for en helt genial tråd!! Har akkurat kjøpt min første prosjektor, og lurte på om det var mulig å gjøre noe for å begrense viftestøyen - et lite søk på AVForum, og jeg fant tråden din som inneholder absolutt ALT man trenger å vite om dette!

Jeg gikk også med tanker om å bygge en "kasse"/kanal i taket av samme type som du har gjort, så dette var veldig nyttig info. Jeg må imidlertid bare kjøpe meg ny leilighet først, nåværende leilighet er lite egnet for en slik kanal i taket pga et vindu som kommer i veien. (Ja, jeg er villig til å strekke meg langt for å få hjemmekinoen som jeg vil... først kjøp av prosjektor, og så kjøp av leilighet som passer til prosjektoren!! )

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre at du har nytte av worklogen, borstt

Jeg har lovt en oppdatering med nye bilder i lang tid nå, og dessverre så må jeg fortsette med å utsette dette. Planen var å legge ut bilder i jula, men da var kameraet mitt plutselig forsvunnet ("lånt" av min søster).

Nå er kameraet i trygge hender igjen, men hjemmekinoen er alt annet enn klar for "photo shoot". Har bestemt meg for å få fikset litt i fronten av rommet. Rammelerret er tatt ned og er i ferd med å bli strammet opp igjen. Ramma har vist seg å være for lite solid, noe som gjør det umulig å få til en akseptabel strekk på lerretsduken. Jeg kommer til å se på dette i helga. En mulig løsning blir å skru selve ramma i veggen, for så å feste lerretsduken. Jeg har lyst til å prøve borrelåsbånd som festemekanisme, men er i tvil om dette blir sterkt nok.

På utstyrsfronten har det skjedd svært lite det siste halve året. Planen er nye effektforsterkere i front så snart studielånet dukker opp
    HTPCen skulle også hatt en oppgradering, men det er i øyeblikket nedprioritert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par bilder.
    Har nå strippet rammen (fjerning av hundrevis av stifter er ikke morsomt...), og skrudd den rett i veggen, slik at alle 4 kantene sitter bom fast. Deretter er lerretsduken stiftet på på nytt. Resultatet ble noe helt annet, skikkelig bra strekk i lerret nå (får håpe det holder en god stund). En viktig endring er at jeg brukte langt fra like mange stifter denne gangen, kanskje 1/10 !!

Bestemte meg likesågodt for å ta ned hele maskeringssystemet og gjøre alt fra scratch. Har aldri vært helt fornøyd med resultatet fra første forsøk...
    For å spare penger (noe jeg som fattig student ikke har så veldig mye av), velger jeg å demontere hele greia for å få til mest mulig gjenbruk av materialer.

Og det skulle vise seg at dette var like tungvint som forventet. En skikkelig drittjobb å dra ut hundrevis på hundrevis med stifter. Filten må kjøpes nytt, resten skal jeg klare med gjenbruk av det jeg allerede har av glattkantlister og kryssfinerbiter. Regner med at jeg får rammeverket klart nå i dag, og så kler jeg det hele med filt neste helg.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med lerret stiftingen.

Jeg tror jeg hadde mitt nede og starmet det opp 3-4 ganger før jeg fikk det til.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiftingen av lerret er fullført, den. Det er ganske lett å få det stramt dersom man følger et bestemt mønster i stiftingen. Et tips er å først stifte 1 stift midt på hver side (dvs én på midten oppe, en på midten nede, en på midten venstre side og en på midten høyre side.). Så er det bare å fortsette i samme mønster, men selvsagt å flytte stifteposisjonen bort fra sentrum. Sørg for å stramme godt i den posisjonen du er før du stifter, så går dette lekende lett faktisk.

Problemet mitt var at selve rammen var for lite solid, slik at den vred seg etterhvert som man strammet. Nå er altså rammen montert fast på vegg, og da slipper jeg dette problemet.

Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er en skikkelig steier, som Rike og Karlsen ville sagt.

Meget fin kino du har her.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering. Rammene til de fire panelene er nå klare. Disse skal nå kles med skumstoff (polstring) og sort filt. Monteres så på veggen med borrelås, slik at de blir enkle å få av igjen for eventuell ny strekk av lerretsduken.

Planen er også å gjøre noen mindre modifiseringer på "scenen", samt å få hengt opp noen mer passelige gardiner som sceneteppe.

Neste oppdatering kommer ikke før nærmere neste helg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg omsider mottatt filten jeg hadde bestilt. Fredag og lørdag har gått med til stifting og atter stifting. Panelene rundt lerretet er nå nesten ferdige, og resultatet ble etter min mening meget bra. Panelene er kledd med Dacronvatt og sort filt. Disse er som tidligere nevnt festet med borrelås.

Jeg har også gjort noen modifiseringer på hushboxen for å forenkle tilgangen til projektor. Kort fortalt er det midterste panelet festet på nytt med hengsler og borrelås. Alt listverk på hushboxen er fjernet og gjort på nytt, og denne gang festet med borrelås (istedet for spikring eller skruing). Disse modifiseringene betyr at det nå bare tar noen få sekunder å få tilgang til projektoren, ettersom det kun er nødvendig å løsne 2 borrelåsfester.

Panelene i underkant av scena gjennomgår også en forbedring.

Legger ved et par bilder, beklager den dårlige kvaliteten, men har kun et mobilkamera tilgjengelig for øyeblikket (dessuten er det ekstremt vanskelig å ta brukbare bilder i dette mørke rommet uansett). Flere og bedre bilder kommer senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

Da har jeg kjøpt ny leilighet (!), så nå er det snart i gang med prosjektet. Har noen spørsmål:

- Hvordan festet du glasset? Har du noen bilder av ferdig resultat?
    - Har du gjort målinger av temperaturen dersom viftene er av? Er det helt nødvendig med vifter for å få tilstrekkelig kjøling?
    - Hvor og hvordan festet du viftene? Ut fra bildene tipper jeg det står en vifte i enden av hver kanal (inn / ut), men betyr det at begge vifter står i samme "rom" (ved PJ), bare hver sin vei så en suger luft inn og den andre blåser luft ut?

Målene på kanalen min blir omtrent identisk med din, så du kunne nesten starte masseproduksjon her...

Side 7 av 44 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •