Strikys hjemmekino (flytter snart) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 44 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 877
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det jeg egentlig tenkte på var om det ikke var bittelitt liten åpning gjennom lydfella.
    det blir jo en del motstand gjennom alt dette og motstand takler ikke sånne data vifter så godt.
    merka det godt når jeg satte inn en ekstra vegg i boksen min(som jeg har revet ut igjen)

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte litt på det, men gjør et forsøk. Hvis det blir for stor motstand er det fort gjort å skjære opp duct-tapen og bytte ut innerveggene med noen litt mindre.
    Må prøve å finne en gyllen middelvei mellom motstand, luftgjennomstrømming og lyddemping.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    ... Kommer til å feste fiberoptiske tråder (med litt tykkelse) til hver enkelt kontroll-lampe, slik at disse lysene blir synlige som små prikker i front ved siden av temperaturmålere og projektorvindu.
    Helt klart elegant 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ankom de to Papst-viftene (26 dB, 120 mm), og en rask lyd- og temperatur-test bød på positive resultater.
    Det gjenstår fortsatt noe arbeid med å tette sprekker i front (som skjer i forbindelse med listing), og noe luft og lyd slipper ut her, men jeg er jevnt over veldig godt fornøyd hittil.

Den smått irriterende viftestøyen fra PE7800 høres så vidt ennå, men er redusert atskillige dB. Støyen har også blitt mer lavfrekvent, som igjen gjør den mindre merkbar. Lydfellene virker å være veldig effektive, fra utgangene hører jeg bare et lavfrekvent sus som jeg kan beskrive som "behagelig".

I dag har jeg bestilt glass til vinduet i front, etter litt research falt valget på Pilkington Optiwhite, et glass som ikke påvirker innfallende lys på samme måte som vanlig floatglass. Den karakteristiske grønnfargen som finnes i vanlige glass er betydelig redusert. I spesifikasjonene til Optiwhite er "Projection Room Window" oppgitt som egnet bruksområde

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor bestilte du glasset og hvor mye kostet det? jeg ringte å ett par glassmestere her i stavanger å de skjønte ikke bæret av hva jeg snakket om! :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glassfagkjeden.no leverer Pilkington-glass. Jeg sendte mail til kanskje 10 av forhandlerne i kjeden i går kveld, og gikk for første og beste svar.

http://www.furulund.no/

De skulle ha 150,- for en Optiwhite-bit på 180 x 130 mm, og de sender i postoppkrav.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm det var jo ikke verst pris. trenger en litt mindre bit så da blir det sikkert enda billigere!

edit: sendte en mail og spurte om en pris på 14x8cm

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens oppdatering. Har hatt på hull i front, regner med å ta vinduet på plass i løpet av neste uke.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagen i dag kommer til å gå med til maling av hushbox-bygget og justering av lydfellene. Vet ikke om det vil ha så mye å si, men skal gjøre luftgjennomstrømningen litt lettere i lydfellene, for å unngå potensiell tungkjøring av viftene.

Forsøker også å pønske på en smart løsning med støvfilter og montering av 2 ekstra backup-vifter på utsiden av hver luftekanal. Disse viftene skal kobles til en bryter og være mulig å bruke på varme dager og ved ekstra lange hjemmekino-økter.

Nye bilder kommer i kveld eller i morgen.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann...

Spennende prosjekt dette med hush-box. Jeg har to spørsmål til deg. Blåser ikke PE7800 varmluften ut i front? Jeg har ikke kjennskap til denne prosjektoren, men det ser da sånn ut på bildene. I så fall, vil ikke det bli et problem hvis veggen er for nærme PJ'en foran? Grunnen til at jeg spør, er at jeg går med samme planer til min Infocus 4805 som blåser varmluften ut foran.

Dessuten håper jeg på en tilbakemelding når du får glasset på plass. Er på jakt etter noe lignende selv. Hvis det du har funnet ikke skaper problemer med reflekser eller brytninger skal jeg bestille meg en bit selv også.

Og forresten... hvilke temperaturer ligger det på inne i hush-boksen når du har latt PJ'en stå på en stund?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PE7800 blåser ut varmluft i front ja. Er ikke helt ferdig med hushboxen ennå, men hittil har jeg kjørt uten noen direkte leder av denne varmluften, den bare reflekteres på skrått av frontveggen og tilbake mot ventilasjonsrøret som suger luften ut. Det har fungert, men vurderer som en bedre løsning å feste et mindre ventilasjonsrør på selve utblåset på projektoren og lede denne rett inn i utsug.

Temperaturen varierer noe etter hva temperaturen i rommet ellers er. Ved romtemperatur på ca 19-20 grader har jeg registrert at lufta inne i hushboxen (målt rett over projektor) har holdt en temperatur på 23-24 grader, det høyeste jeg har sett det ligge på noen gang (under drift) er ca 30 grader, men det var etter lang tids kjøring og med relativt varmt hjemmekinorom.

BenQ'en har en liten dum "konstruksjonsfeil" som slår av triggerutgangen når pæra slås av (viftene på PE7800 kjører på høyhastighet et par minutter etter avslåing for å kjøle pæra). Dette betyr at temperaturen inne i hushboxen stiger noe ved avslåing av projektor. (Opp mot 33-34 grader tror jeg at jeg har målt).

Løsningen på dette blir å montere to uavhengige, stillegående vifter på utsiden av hushboxen som kan kjøres i gang med en bryter, slik at jeg kan "flushe" systemet for varmluft hvis jeg skal kjøre i gang igjen projektoren etter kort tid. ( og som også vil fungere som backup ved ekstra varme dager og lange hjemmekinoøkter).

Hittil har jeg kjørt med et gjennomsiktig plastark i front for å få det tett. Bare glassmesteren får ut fingern og sender vinduet så skal det bli andre boller. Skal komme med en tilbakemelding når alt står klart

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering. Kom over en snedig, trådløs temperaturmåler som operer via radiosignaler. Selve måleren er montert inne i hushboxen og temperaturen kan dermed avleses fra sitteposisjon eller hvor jeg måtte befinne meg i huset. To mindre temperaturmålere med digitalt display er fra tidligere felt inn i veggen ved siden av hushbox-vinduet. Bildene ble litt dårlige
    Tapen på bildet er bare midlertidig (holder fast et plastark i front for å tette hullet, inntil jeg mottar det refleksfrie glasset som skal benyttes).

En aldri så liten modifisering av projektorrommet medførte store forbedringer i luftflyt. Jeg monterte en slags skillevegg ved luftinntaket, slik at den kalde luften ledes mot projektorens innsug (og samtidig hindrer varm luft å blande seg med den kalde før den suges inn i projektoren)

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Obs: Temperaturene vist på bildene er ETTER projektoren er slått av, så de er ikke representative for driftstemperatur (projektoren er selvsagt litt varm etter avslåing).

Når jeg får montert de to ekstra viftene med bryter, får jeg muligheten til å "flushe" hele systemet for denne varmluften.

Temperatur ved drift i dag lå etter 3 timers kjøring på samme temperatur som resten av rommet

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått montert glasset, og resultatet er helt topp. Lyset brytes eller reflekteres omtrent ikke i det hele tatt. Det projiserte bildet er akkurat like bra som det er uten glass
    Glasset kom på 150,- (som tidligere nevnt), porto på ca det samme, så totalprisen på glasset ble ca 300,-.

Temperaturen i hushboxen er helt stabil nå som projektor-rommet er fullstendig tettet. Kjørte en skikkelig maraton i går kveld/natt med film og PS2, og etter ca 9 timers kontinuerlig drift var temperaturen inne i hushboxen fortsatt identisk med romtemperaturen ellers. Det burde vitne om god luftflyt

Skal gjøre noen siste detaljendringer i dag, så skal jeg se om jeg får lagt ut bilder senere i kveld. Bare en liten finpuss som gjenstår, glasset må monteres skikkelig, et par støvfilter må fullføres, og rommet må ryddes etter gårsdagens aktiviteter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lot vente på seg
    Nå som sommerjobben er i gang for fullt, er det snart på tide med oppgraderinger i "maskinparken". I slutten av uka blir det forsterkerinnkjøp, og det er mye som tyder på at det blir Denon AVR-2805. Har vurdert 3805 også, men de ekstra funksjonene rettferdiggjør ikke prisforskjellen for min del. Forforsterkerdelen er identisk, og det er det viktigste. Effektforskjellen er uvesentlig, ettersom det blir ekstra effektforsterkere utpå høsten. Fjernkontrollen er uvesentlig, ettersom jeg skal bruke PDA og Netremote. Denonlink har jeg ikke behov for. Utseendet har ikke noe å si, da forsterkeren gjemmes vekk inne i scena. Avansert multisone har jeg heller ikke bruk for. Da sier valget seg selv

Nye fronthøyttalere kommer om en måneds tid, og går alt som planlagt, blir det Focal Jmlab som står for godsakene.

Senere på sommeren blir det ny senterhøyttaler, PDA, effektforsterkere (Midgard?) og muligens også nye surroundhøyttalere.

Jeg satser på en skikkelig oppdatering med nye bilder neste helg

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rått!

Her var det mye å lære. Skal trolig montere opp noe lignende selv med tid og stunder.

Lykke til videre!

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen endringer i planene. Første innkjøp blir nye fronthøyttalere, og valget har falt på Jmlab Electra 926. Disse skal hentes om 2 uker. Forsterkerkjøp blir ikke før tidligst 30. juli.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. husker du tykkelsen på optiwhite glasset?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte i 4 mm tykkelse, da jeg mener det er tilstrekkelig. Tykkere glass av samme type er også å få kjøpt, ihvertfall opp til 12 mm (men da stiger prisen i været).

Newcomer Henke sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pen kino! Hvordan går det med oppgraderingene?

Side 6 av 44 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •