Baldrick sin nye hjemmekino: WAF, hva er de for no?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Baldrick sin nye hjemmekino: WAF, hva er de for no?

Her en dag fannt jeg ut at jeg fikk lyst å prøve noe helt nytt til tross for at jeg egentlig er veldig fornøyd med mitt nåværende JBL/Crown oppsett.

Siden jeg hadde lyst på ett mer rendyrket filmoppsett, hva var vell da mer naturlig enn å kjøpe ett komplett kinoanlegg? Som sagt så gjort... derfor kjørte meg en liten tur forrige uke, og resultatet var ca halvt tonn med Altec Lansing utstyr Fra før har jeg også en Altec kinosub på 750liter (se bilde for sammenlingning med en SVS PB12Plus/2) så jeg håper det kan bli litt morro utav dette når tinga faller på plass, men det er nok en stund til enda.

Har nevnt det i tidligere tråder at rommet mitt er håpløst å få OK lyd i pga mange rare vinkler, men nå har heldigvis frua gått med på at jeg får gjør kort prosess på en vegg og at ett rotelager blir ofret til fordel for hjemmekinoen Er ikke helt sikker enda hvordan jeg vil gjør det om jeg også må opp med ny vegg for å få bort noen vinkler, men det får vi se ann når jeg får revet veggen og testet litt. Det som er litt dumt er at jeg nok ikke får begynt prosessen med dette før til høsten, men den som venter på noe godt osv Imens får jeg bruke tida på å handle inn litt snacks!

Det jeg har anskaffet meg sålangt er:

3 stk Altec A700 fronthøyttalere med horn og 15" basshorn
    2 stk Altec A700XLF basskasser med 2 stk 16" i hver, desverre ett uorg element, men det skal fikses. (usikker om de blir beholdt eller byttet ut med JBL eller Altec 18")
    1 stk Altec 8182 subkasse på 750liter med 1 stk 18", tunet til 20hz (er på jakt etter 1 til)
    1 par Altec PS95 surroundhøytallere med 1 stk 15" og horn
    5 stk Altec 9442/9444/9446 forsterkere, 1 til hver front, 1 til bassene og 1 til surround
    2 stk Altec 1632a aktive delefilter slik at alt utenom surroundhøyttalere blir delt aktivt
    1 stk Vestax GE62 2x31bånds EQ, først og fremst tiltenkt bass, men får se det ann etterhvert.

Fra før har jeg jo også litt og endel blir nok brukt fremover også, JBL 250ti og Crown Studio Ref blir nok ihvertfall aldri solgt, resten får vi se ann etterhvert.

Totalt blir rommet nok ett sted mellom 30 og 40 kvm, er litt skeptisk om det er nok med tanke på frontene men får håpe det går greit. Blir ikke noe fancy rom, snarere ganske enkelt. Men kort fortalt er planan å lage en baffelvegg i front og få inn høytallerne der, forsterkerne er viftekjølt og blir nok ilag med det meste annet plassert i annet rom, og forran høytalerne kommer ett lydtransparent lerret på 120-150", planen er mao ikke hel ulik dette JBL/Urei oppsettet:

Kan godt være planene blir endret undervegs men dette er ihvertfall utgangspunktet mitt

Flere/bedre bilder kommer etterhvert når jeg får flyttet utstyret ut fra garasjen, skal også få opp en tegning av rommet så kan dere komme med innspill for frykter at selv når jeg tar i bruk to rom så kan jeg få lydmessig utfordringer.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir en bad-ass kino! Ser frem til å se hvordan sluttresultatet blir! :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj! Dette må jo trøkke noe hinsides? Noe av det råeste jeg har sett...og jeg som trodde 18" mine i 270 liter kasse var svært
    Blir moro å se sluttresultatet på dette...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser litt skremmende ut... Har vel plass nok så de slipper og gå på tomgang... he he

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Oj! Dette må jo trøkke noe hinsides? Noe av det råeste jeg har sett...og jeg som trodde 18" mine i 270 liter kasse var svært
    Teoretisk bør det bli nok lyd ja siden toppkassene har effektivitet på 104-107dB og bassene har 97, men poenget er ikke å spille høyest mulig men ha dynamikk og råskap tilgjengelig når det trengs!

A700XLF basskassene er på ca 320 liter og ruver godt de, men blir alikevell liten sammenlignet med monsteret!

Litt usikker om høyttalerne blir for høyt plassert dersom jeg monterer alt slik som han med JBL/Urei oppsettet, tror isåfall jeg må montere horna nederst og bassen øverst. A700 og A700XLF er like høye når hjula fjernes så det er selvsagt en mulighet å ha 5 stk på rad, her er en som har lignende oppsett bare med annen senter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er foresten en liten oversikt over hvordan rommet blir (veggen fjernes), som dere ser så er der ett par utfordringer, spesielt nede i rommet så mulig der kommer en ny vegg der for å unngå skråveggen og den smaleste delen

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy flate detta kommer til å høres !

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To kjappe skisser for hvordan jeg ser for meg hvordan fronten i rommet kan bli! Ser forørvrig ut til at jeg kommer til å bytte ut 16" bassene med 1 stk JBL 18" (2245h) i hver, dette pga JBLene spiller relativt flatt ned til 20hz, og det gjør ikke 16" i denne kassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra bilder i disse linkene! Dette blir skikkelig KINO
    Ser for meg at du velger plassering som på bilde 2 (med alt på gulvet). Virker som hornene vil komme mer riktig til sin rett når du har de mer i ørehøyde?
    Hvor skal du plassere "det største monsteret"?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    THX sier at det auqustiske center eller Tale skal ligge på 2/3 av bildets høyde ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang den største basskasen så blir det nok 1 av 3:

- Enten blir den ikke brukt iom at jeg nå nok går for 2 stk 18" JBL suber (har tidligere idag besilt rekoning av de to elementa jeg har liggende)

- Dersom jeg ikke gjør noe med romkonstruksjon i nedre kant av skisse overfor, kan den bli plassert bak i rommet (selv om jeg ikke er tilhenger av bass bakfra)

- Det er også en mulighet oppe i høyre hjørne, framveggen mener jeg er brei nok til at den kan stå der også.

Iom at jeg har slitt fælt med bass i nåværende rom (den delen som på skissa er kallt peisestue) må jeg uansett prøve meg fram før jeg tar endelig avgjørelse på plassering

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang plassering av frontene er jeg (desverre) enig i at det nok kanskje blir best å ha alle på gulvet da de ellers kommer for høyt. Forsåvidt gjør det ting enklere men samtidig har jeg alltid hatt lyst å montere frontene slik som den andre skissa, så vi får se når den tid kommer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Prøvde å leite, men fannt ikke ut hva 18" du kommer til å bruke?!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet jeg skal bruke er et billig PA fra Eltek. En av gutta der inne har brukt det med stort hell så jeg måtte bare prøve Er spennt på ytelsen.
    ELTEK AS

Skal du selge alt sammen igjen? Dette her hadde jo sykt potensiale. Ser det ligger på torget...hva skal inn nå da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som evt kommer inn er foreløpig en hemmelighet og det avhenger om det er noe interesse for dette, men det er mye det samme inkl merke og ikke nødvendigvis noe mindre Så planene er stort sett de samme uansett om jeg selger denne....

Har kun testet at tinga fungerer så det at jeg har lagt det for salg har ingenting med misnøye å gjør eller noe slikt, er bare en snev av kjøpegalskap som har slått meg (igjen)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...du er smågal! Større enn det du har nå? Sykt

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oi oi, dette kommer til å sparke skikkelig.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal selge oppsettet før du har fått det i bruk da :O

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen må holde liv i finansmarkedet vettu

Selv om det er for salg betyr det ikke at det blir solgt, for selv om en får vanvittig mye for pengene så er det nok begrenset antall potensielle kjøpere på slikt vil jeg tro. Så realisten i meg sier at det ikke blir solgt, men tenkte å gjør ett halvhjertet forsøk iom at jeg muligens har noe annet på gang.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått høyttalerne inn i huset nå og koblet til to av dem 8) Det spillte veldig bra på musikk og helrått på film, så tror dette skal bli gøy når jeg får koblet opp alt i det nye rommet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •