akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 27/09/2002 : 20:38:22
--------------------------------------------------------------------------------
Davis Cinema One MKII.
DVDO Iscan PRO Linjedobler.

Harman/kardon AVR 5500
Harman/kardon DVD 25

BW ASW 1000 SUB.
BW 603 Front.
BW 602 Bak.
BW CC6 Center.

Lexel IHC system for styring av kino.

Min hjemmekino er bygget så diskret som mulig i vår loftstue.
Selve anlegget og prosjektor er bygget inn i bakvegg i et kunstig rom med egen ventilasjon. Kun fronthøytalere, center, sub og lerret er synlig i kinoen.

Anlegget starter opp ved betjening av fjernkontoll eller bryter på vegg. Elektrisk persienne går ned forann vindu. Belysning dimmes ned. Ventilasjon starter for å gi nødvendig kjøling til prosjektor og forsterker. Ventilasjonen forstetter å gå i 15 min etter at vi er ferdig med å se film.

Klassiske poster, reprint av malerier og annen film utsmykking av kino.

Har brukt like my energi og penger på konstruksjon og styring av kinoen som på lyd og bilde.

Roger

Endret av - akse on 10/06/2002 15:32:21

Lygren
Forum Admin

Norway
279 Innlegg Sendt - 27/09/2002 : 21:08:25
--------------------------------------------------------------------------------
Det må jeg si! Høres jo ut som en amerikansk hjemmekino!

Du har ikke tilfeldigvis noen bilder lagt opp et sted du kan linke til?

For øvrig; har ikke hørt om Level IHC styring. Hvordan system er dette? Kan du forklare litt mer (som pris etc.)?

Er du fornøyd med dine BW høyttalere (naturligvis!)? Vurderer selv å bytte mine JBL SVA høyttalere til BW. Er imidlertid litt usikker på om det svarer seg, da JBL har utrolig gode hornelementer. Jeg har nok bare litt "upgrade" basill i systemet, og nytt utstyr er ALLTID gøy!

På forhånd takk!

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 27/09/2002 : 23:41:27
Det er nok langt fra en amerikansk hjemmekino, men du vet vi prøver jo så godt vi kan.

Bilder har jeg lagt opp på:
http://www.minhembio.com/show.asp?user=akse

Lexel IHC er en forkortelse for Lexel Intelligent House Control System. Jeg bruker det som styring i hele huset "et såkalt selvtenkende hus om du vil". Det er bare manglende fantasi som legger begrensninger på utbyggingsmulighetene.

Til fordeling av Tele/TV/DATA bruker jeg LexCom Home.

Se www.lexel.no

Når jeg kjøpte høytalerene min var BW det beste jeg kunne få for mine "oppsparte middler". Det finnes nok mye som er bedre, men jeg er fornøyd med lyden.

Roger

Endret av - akse on 09/28/2002 00:15:50

Endret av - akse on 09/28/2002 00:16:46

Endre
Fersking

Norway
5 Innlegg Sendt - 30/09/2002 : 21:21:55
Lekkert det det der!
Hvor mye har du brukt på alt sammen?

Må få meg noe slikt jeg også når jeg blir stor...

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 01/10/2002 : 06:26:32
Takk for tilbakemeldingen.

Det er vanskelig å annslå noe pris på AV utstyret. Jeg har brukt mange år på gradvis å bygge meg opp til det jeg har i dag. Når det gjelder det elektriske styringssystemet i huset så har det helt sikkert en investering på 250.000 +++++.

Det må legges til at jeg er elektriker av yrke og har vel noen fordeler her som folk flest ikke har.

Roger

Endret av - akse on 10/01/2002 06:32:24

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 02/10/2002 : 13:01:14
Hei igjen Akse,

Kinoen din er blitt riktig fin den. Kult at du har gjort det hele litt diskré. Har du gjort om et eksisterende hus til et intelligent et, eller ble dette gjort under husbyggingen? Det må være litt av en jobb siden alt skal være så diskré som mulig. Jeg liker selv veldig godt tanken med tenkende hus og styring av et hus sine systemer. Enkelte løsninger tillater deg faktisk via internett og epost å sende beskjeder(ordre) til huset. Fremtiden blir nok bra.

Senere en gang skal jeg gjøre noe av det samme. Selv om huset skal være intelligent så skal hjemmekinoen være sløv! Vil ikke at den for eksempel sjekker opp DVD tittelen mot Internett for å så nekte å vise filmen da den inneholder vold og ellers har fått dårlig kritikk på www.imdb.com

Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 02/10/2002 : 22:07:51
Jeg har bygget nytt hus. For å sette det litt på spissen så prosjekterte jeg en hjemmekino og bygde resten av huset rundt den.

Styringsystemet var vel noe av det første som kom på tegnebrettet.

Det styringsystemet som jeg har valgt passer nok best å benytte i nybygg eller å integreres i en større ombygging av eksisterende bolig.

Det finnes mange fine tråløse systemer på markedet som er enkle å installere i ettertid, men ulempen med disse er høy pris.

Det er ikke mulig å logge opp på systemet mitt via internet enda, men jeg har hørt noen rykter at det jobbes med saken.

En mulighet som jeg kan benytte for å logge opp mot huset i dag er å benytte meg av PCanyware, men jeg har ikke kommet så langt enda.

Roger

Endret av - akse on 10/03/2002 00:12:21

Endret av - akse on 10/03/2002 00:13:04

Lygren
Forum Admin

Norway
279 Innlegg Sendt - 03/10/2002 : 03:03:28
Hei Roger

Det hadde vært noe, ute og reiser, og stiller inn Colaen til akuratt 17 grader til du kommer hjem tørst...

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 08/10/2002 : 18:22:01
Jeg har planer om å gjøre HT rommet mitt enda mere vennlig for prosjektor.

Jeg vurderer å male veggene mørkere, taket skal jeg forsatt ha fargekode 0502Y (eggehvit), men en mer matt variant enn det jeg har i dag.

Er det noen som har noen gode seriøse tips? Da tenker jeg ikke på forslag alla svart matt tak, og mørke lilla vegger!

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 08/10/2002 : 20:12:02

Sitat:

Jeg har planer om å gjøre HT rommet mitt enda mere vennlig for prosjektor.

Jeg vurderer å male veggene mørkere, taket skal jeg forsatt ha fargekode 0502Y (eggehvit), men en mer matt variant enn det jeg har i dag.

Er det noen som har noen gode seriøse tips? Da tenker jeg ikke på forslag alla svart matt tak, og mørke lilla vegger!

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Nesten ala svart tak
Du kan kjøpe svart fløyel eller lignende og lage en 2 min festemekanisme i taket. Da hindrer du jo strølys fra taket..

Ev. lag motoriserte skinner på toppen av to av rommets vegger. Så et skjult rom på den veggen resten av utstyret er(projektor). Du trykker på knappen for å se film, luka går ut og taket blir svart. Det ville vært kult.

Må sette igang noen ideer hehe

Mvh
Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 11:22:24
Roger!

Takk for ditt kreative forslag.

Prøver jeg meg på løsninger alla det du foreslår blir jeg nok henvist til å flytte hjemmekinoen ut i garasjen. Problemet er bare at garasjen forløpig består av en grunnmur. (det kan bli kalt i vinter).

Har du noen andre forslag når det gjelder maling? Tenker da på glans, farger etc. (ikke svart).

MVH
Roger

Min hjemmekino:

ak
Aktiv

Norway
227 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 11:40:31
Grått ville fungert bra, men det er jo dødens kjedelig.
Så lenge det er en farge som gir lite gjennskinn vil den være egnet.
Men jo mørkere jo bedre..

AK

-----------------
-----------------
Alltid Panasonic

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 11:47:08
Problemet er at mitt HT rom har flerfunksjonel bruk. Det er en loftstue som jeg har jobbet hardt for å beholde som en loftstue. Altså en så diskret installasjon som mulig. Grå farge vil nok neppe falle i min bedre halvdels smak.

MVH
Roger

Min hjemmekino:

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 11:51:25
Det heller nok mot en grønn farge.................

MVH
Roger

Min hjemmekino:

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 12:02:52

Sitat:

Det heller nok mot en grønn farge.................

Men i hvilken matthetsgrad ? Veggene er av panel så Jotun sin Lady blir nok valget.

MVH
Roger

Min hjemmekino:

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 13:03:33
Jeg tror det beste ville være en slags matt gråfarge. Eneste er at det ikke nødvendigvis passer inn med gråe vegger. Det du ev. kan gjøre før du begynner med å male veggene(synes det er fint slik det er jeg) er å male lerretet ditt med en gråfarge. Kanskje resultatet blir så bra at du ikke trenger å male veggene.. Hvis du sjekker www.minhembio.com så vil du finne en tråd der andre har kommet frem til riktig blandekode for DIY grått lerret.

Det er billigere å gjøre noe slikt enn å starte med å male veggene...

Mvh
Roger

Roger
Aktiv

Norway
150 Innlegg Sendt - 09/10/2002 : 13:07:05
Den fargen jeg har i leiligheten min kalles fransk grå og er en halvmatt grårosa farge. Ganske spesiell egentlig. Konevennelig farge er det også. Blander en den med litt mer grå så kanskje en møtes på halvveien...

Mvh
Roger

akse
Aktiv

Norway
157 Innlegg Sendt - 13/11/2002 : 06:06:04
Om en ukes tid så får jeg en QuadScan Elite i posten som jeg skal teste opp mot min DVDO Iscan Pro.

Det skal bli spennende å prøve en ekte scaler mot DVDO Iscan Pro som kun er en linjedobler.

Er det noen som har erfaring med QuadScan Elite?????
Jeg har hørt at den skal være litt tricky å sette opp.

MVH
Roger

Min hjemmekino: