Brummunds hjemmekino -Audio Physic Cardeas kjøpt inn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brummunds hjemmekino -Audio Physic Cardeas kjøpt inn

Har nådd "versjon 2.0" av min stuekino, så nå er det tweaking og kalibrering som står i fokus.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Brummund

Høyttalere:

Klipsch RF-35 (Foran)
    Klipsch RC-35 (Senter)
    Klipsch RS-35 (Bak)
    Klipsch RW-12 (Blåsebelg)

Elektronikk:

Onkyo TX-NR906 (Forsterker)
    Samsung BD-P1500 (Blu-Ray/DVD)
    Marantz DV-6400 (SACD)

Apple TV m/XBMC (Mediasenter/Musikk)
    XBox 360 m/HD-DVD (Spillkonsoll)

Logitech Harmony One (To rule them all)

iPhone (Styrer media på Apple-dingsebomsene)
    Airport Express (AirTunes og WLAN-adapter)
    MacBook Pro,Time Capsule++ (Hjemmebruk)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha klemt høyre fronthøyttaler inntil veggen får jeg nå tilfredsstillende bass ved "Pure direct" i receiveren. Dette gjorde også at suben får spilt mer rett fremover.

Men etter kalibrering med 3,6 eller 8 punkter i Audyssey får jeg følgende pussige bass-situasjon

1. Pure direct = Bra med bass fra frontene alene (som i at lydbildet føles komplett, ikke for mye av det ene eller det andre, og kun dypbass savnes)
    2. Audyssey MultEQ = Mindre bass enn med 1)
    3. Audyssey DynamicEQ = Mye mer bass enn enn 1), faktisk nesten plagsomt mye bass.

Det jeg lurer på er hvorfor i all verden får jeg så lite bass med MultEQ? Selvom jeg setter crossover på alle høyttalere til 80Hz, så virker subwooferen relativt arbeidsledig, selv når jeg henger over den.

Kjører jeg på med DynamicEQ derimot, så må jeg kaste meg over volumkontrolleren for ikke å vekke nabolaget med dypbass.

En mellomting hadde jo vært å foretrekke :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter Audyssey har blitt kjørt må subwoofer nivået heves... Audyssey er ute etter og gjøre frekvensresponsen så flat som mulig fra topp til bunn.

Etterkontroll med dB måler er ALTID greit

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Jeg burde vel bruke volumhjulet på subwooferen?

Etter det jeg har skjønt så kan fikling i avstand og levels på sub i forsterkeren gjøre at Audyssey kobler ut.

Dog, det enkleste er kanskje å heller slå seg til ro med DynamicEQ, og heller ta ned volumet litt på subben der.

Får straks besøk av en kompis som kan være lyttemann (og bærer av suben hehe) for kalibrering, så håper dette ordner seg i kveld

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som altid er det viktigste plasseringen av subw for og få et sikkelig bassfundament.

Tenker det er nivåregulering på subw. kanalen på 906, bedre og sitte og lytte til forskjellen en og måttå reise seg og løpe frem og tilbake.

Vibrasjonsdemping under subw er også og anbefale... ser du har det på frontene ?

Audyssey svakhet er vel det at du ikke kan manuelt justere etter kalibrering, men det går vel ann og notere det Audyssey kommer frem til og forsøke og finne frem til de notetene mannuelt vil jeg tro

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for interessen :-)

Løsningen ble å justere ned subvolumet et par hakk på suben, og lyden er kjempemessig nå, både på film og musikk. (Så på Hellboy 2 i går og transformers i dag, og inviterte naboene over på øl og lyd, så jeg kunne guffe på skikkelig.)

Må jeg er veldig imponert over DynamicEQ. Tenkte først at dette var noe forbannet tull i stereo, men forskjellen mellom Pure Audio ("source direct" osv) og DynamicEQ er formidabel ved f.eks. lavt volum. Den øker bassen noe, og ved bytte frem/tilbake hører det rett og slett "lavt og kjedelig ut" uten, og med DynEQ på, så er det absolutt kjøtt på benet.

Har også vibrasjonsdemping på subwooferen, den står på en solid skiferplate som har 8 subwoofer-føtter under seg igjen.

Jeg har da slått meg til ro med at jeg skal bruke DynEQ, og programmerer nå hodet til å ikke spekulere mer på ekstra subwoofer og EQ-løsningen til SVS hehe

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch ut - Audio Physic Cardeas inn

Da har jeg tatt skrittet tilbake til en ren stereo igjen, og i dag kom den siste Audio Physic Cardeas-høyttaleren inn i stua. Overgangen fra RF-35 til dette kan ikke beskrives, lydbildet er gigantisk.

Dog må jeg nok jobbe litt med plasseringen av høyttalerne i forhold til bass.

Nå venter jeg på to Burmester 036-effektforsterkere, og så skal jeg bruke frem til sommeren på å finne en dugandes forforsterker. Naboene har allerede bemerket nyanskaffelsen hehe.

Bilder kommer!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •