Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊ - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 70 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 1385
    Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg er ikke sikker på om jeg liker dette rustningskappløpet. Jeg ligger bak med en Lyr, et par LCD-2, en Violectric, en Abrahamsen DAC, en Benchmark DAC (om du fortsatt har denne?) og annet jeg ikke vet om :-(

Jeg vurderte sterkt en W4S DAC-2 for å gjøre det mer komplisert for deg, men den glapp.

Jeg har forresten fått ny USB-receiver til HA160D, men har ikke rukket å montere den enda.
    Du får henge med, å dra Visaen
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I motsetning til en tidligere kompis av meg, som nå er personlig konkurs, vet jeg at minibanker (og Visa og kredittkort) ikke er en uutømmelig kilde til kontanter - de må fylles på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...de må fylles på.
    Kredittkort bruker man ikke utenom netthandel. Resten fylles vel opp ved at man jobber. Anyway:

Etter 4 døgn med LCD-2 hentet jeg opp HD800 fra kjelleren og de ble spilt på i 4 minutter før LCD-2 ble koblet inn igjen. HD800 høres jo helt anemiske ut i forhold. :-? Crap.

Audeze is a totalt different beast.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre, og kanskje tabloide ord, så er ikke nøytral lyd best? ;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er et svært godt og betimelig spørsmål. Det finnes ikke et enkelt svar, men jeg skal prøve.

De fleste av oss har hørt både gode og dårlige stereoanlegg. Hva som gjør dem dårlige og hva som gjør dem bra er en smaksak. Imidlertid er det konsensus at jo mer nøytralt, jo bedre. Å få til nøytral lyd i et lytterom er vanskelig. Det har de fleste av oss også opplevd.

Når man tar på seg et sett hodetelefoner så eliminerer man rommet, men er på den annen side prisgitt kilden, forsterkeren og hodetelefonene.

Nesten uansett (innen rimelighetens grenser) så vil de fleste si "Wow, så rent det spiller!" når de låner øret til et godt oppsett med hodetelefoner.

Men, så var det det da; er det de hører nøytralt? Ja og nei.

Ulikheter / gode synergier / dårlige synergier er blir langt klarere med hodetelefoner enn med høyttalere.

Så, innen hodetelefoner har man i prinsippet 3 ulike løsninger:

a) Såkalte dynamiske hodetelefoner
    b) Såkalte orthodynamiske (planar) hodetelefoner
    c) Såkalte elektrostatiske hodetelefoner

Innen alle disse vil det være variasjoner. På samme måte som klasse A, AB og D innen f. eks. stereoforsterkere. Hvilken av disse låter "nøytralt"? Umulig å svare på...fordi spørsmålet er for unyansert.

Det som imidlertid er klart for min del nå er at HD800 ikke kan matche LCD-2 når det gjelder bassgjengivelse og vokal. Betyr det at LCD-2 er farget? Betyr det at HD800 er negativt farget? Jeg vil si det siste.

Begge er gode, men for å oppsummere så kan man si som andre har sagt: The HD-800 sounds like a nice hi-fi headphone. The LCD-2 sounds like real life.

Med mange ting er det slik at det blir litt FOTM (Flavour of the month), men med LCD-2 og HD800 har FOTM holdt på ganske lenge. Lenger enn FOTM, så det kan man se bort fra.

Med andre ord er begge gode. Det er bare det at de er ganske anderledes. Jeg liker LCD-2s "anderledeshet", som jeg vil beskrive som mer "nøytral" enn HD800, som er mer "spektakulær".

Skjønner?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Og selv om det er forskjeller på Headfi og tradisjonell HIFI så er det jo likheter.

I forhold til det du skriver så er det jo litt av det samme med hva vi kan si om klasse D vs transitor vs rør. De to førstnevnte teknologier måler jo som oftest mye bedre enn rør. Allikevel er det ofte slik at når folk får høre et godt matchet røroppsett så er det ofte naturligheten, "ektheten" for å kalle det det, i som mange trekker frem som et fortrinn. Er det nøytralt? Ikke i det hele tatt. Gir det økt musikkglede? Ofte, viser det seg.

Jeg har jo litt av det samme hos meg. Sonus faber er jo høyttalere som ikke ofte blir trukket frem som nøytrale. Ikke heller Martin Logan som er mitt andre favorittmerke. Elektronikken min har klare karakteristikker mot nøytralt. Allikevel kan dette settet ikke hamle opp med det jeg har på test her hjemme nå. Tradisjonelt også beskrevet som litt på den "varme" siden av nøytral. Sammen er dette fantastisk bra i mine ører, men vil sikkert ikke være "riktig" ihht målekrav eller nøytralitetspolitiet. Men jeg får fot, og så det holder. Da er det riktig i mine ører. Mitt hode, mine ører, min "fasit". :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.

Går man fra Tivoliradio til stereoanlegg er det "WoW!". Går man fra stereoanlegg til hodetelefoner er det "Wow!" Mitt inntrykk (og det er helt personlig uten å forkleine merkene) er at head-fi nå er i "B&W, Rotel, NAD, Dali"-alderen. "Alle" velger det samme og føler det er vanskelig å gå utenfor boksen. Mitt råd er at man tar sjansen og satser på noe annet enn det tradisjonelle. Kanskje man treffer noe man liker. Kanskje ikke. Uansett, en erfaring rikere.

Så, hva er egentlig "boksen"? Klart svar: Stax. Stax er referansen. Uansett. Problemet er bare at enkelte ser på Stax som referanze uansett konstruksjon / modell.

Stax har mange modeller, og i ulike prisklasser. Enkelte som har "low / mid end Stax" skryter disse opp i skyene uten å ha hørt toppmodellene.

Ser man på referansehodetelefonene til Stax før SR-009 kom, så blir de omtalt som "varmere" enn HD800 og med mer bass enn HD800. Nå skal man ikke addere 2 og 2 og få 5, men det er naturlig å trekke paralleller til LCD-2 (eller for den saks skyld Hifiman HF-6, som benytter samme teknologi som AUdeze) når det gjelder standalone egenskaper.

Jeg er nysgjerrig på Stax, men når "alle" tråder sier at SR-007 mkII (O2mkII) ikke kan drives ordentlig p.t. av noen forsterkere på markedet (DIY og komersielle) i dag, så er de uaktuelle (foreløpig).

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg er nysgjerrig på Stax, men når "alle" tråder sier at SR-007 mkII (O2mkII) ikke kan drives ordentlig p.t. av noen forsterkere på markedet (DIY og komersielle) i dag
    Ikke en gang SRM-007T II? Høres merkelig ut, men jeg har da heller ikke undersøkt saken (les: lest foruminnlegg) nærmere.

Hva sier de om SR-009, da? Den er jo litt høyt priset, men når vi først er i gang...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke en gang SRM-007T II?
    Nei. Ikke en gang i nærheten. De som kommer nærmest er (i rangert rekkefølge):

KGSS - $2300

Blue Hawaii SE - $5000 (her er det ca. 12 måneders ventetid etter 4 delbetalinger på $ 1250). Det er først NÅ at "Say good bye to your wallet" får mening. :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det blir jo litt penger etterhvert som du kaster deg over flere godbiter på Headfi-markedet, Tiger... -)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje. Som sagt (ro-ro) en BHSE koster minde enn en TDAI2200 RP A/D...men 12 måneders ventetid! Come on...tror jeg nøyer meg med KGSS og et par Stax SR-009, som er bredt tilgjengelig om 14 dager.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nysgjerrig på Stax, men når "alle" tråder sier at SR-007 mkII (O2mkII) ikke kan drives ordentlig p.t. av noen forsterkere på markedet (DIY og komersielle) i dag, så er de uaktuelle (foreløpig).
    merkelig uttalelse? Hvis de ikke kan drives "ordentlig" av noen forsterker, så er det per definisjon ingen som har hørt det og det er dermed en løs påstand.
    Mor Nille er en sten! :evil:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke den sinte smiley. Men, men.

Uansett. "Merkelig uttalelse" = har DU (som RoKo ville artikulert det) egentlig undersøkt O2mkII og forsterkermatch?

I prinsippet er dette tatt opp før, og jeg mener derfor at O2mkII er feilkonstruert dersom konsensus fra Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles stemmer. Ser man det forumet i store trekk er nivået der langt høyere enn norske fora.

Å dra frem Ludvig Holberg er i beste fall en avsporing. Rent praktisk er det fordummende.

No offence.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjedet meg, så en D100 ble bestilt fra AudiophileChina.com. D100 som DAC? Ja, takk. Project68 er en pålitelig kilde, og kursen mot NOK er p.t. "OK".

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke den sinte smiley. Men, men.
    det kan jeg forstå siden det ble et feiltrykk på Ipad'en og det var jeg siktet på.

Uansett. "Merkelig uttalelse" = har DU (som RoKo ville artikulert det) egentlig undersøkt O2mkII og forsterkermatch?

I prinsippet er dette tatt opp før, og jeg mener derfor at O2mkII er feilkonstruert dersom konsensus fra Head-Fi.org - Headphone forums and reviews for audiophiles stemmer. Ser man det forumet i store trekk er nivået der langt høyere enn norske fora.
    Poenget mitt, som tydeligvis ikke kommer godt frem er at det er en sluttning på sviktende logisk grunnlag. Jeg har ikke testet og uttaler meg heller ikke om hvorvidt forsterkeren er god nok eller ikke. Om det er konsensus om at noe som ikke eksisterer er det eneste som kan drive Omega "ordentlig" så sier de noe som bare kan beskrives som sviktende logikk. herav; referansen til Erasmus Montanus. Postulat "Omega drives ikke ordentlig" nytt postulat "det finnes ikke noe som kan drive Omega ordentlig" Ergo "det finnes ikke noe som kan drive Omega ordentlig"
    (så å trekke inn RoKo er desverre utenfor tema, RoKo er imidlertid meget fornøyd med det foregående high end settet til Stax. Dette settet har jeg hørt flere ganger uten at det betyr noe som helst siden sammenligningen er med noe som ikke eksisterer)

Omega har jeg ikke hørt, men uansett hvor høyt nivået er på headfi forumet stiller jeg meg litt tvilende til at Stax ikke har en forsterker som kan drive den tilfredstillende.

Å dra frem Ludvig Holberg er i beste fall en avsporing. Rent praktisk er det fordummende.
    se over

No offence.
    det håper jeg da ikke

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjedet meg, så en D100 ble bestilt fra AudiophileChina.com. D100 som DAC? Ja, takk. Project68 er en pålitelig kilde, og kursen mot NOK er p.t. "OK".

Gratulerer 8)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jepp. Og selv om det er forskjeller på Headfi og tradisjonell HIFI så er det jo likheter.

I forhold til det du skriver så er det jo litt av det samme med hva vi kan si om klasse D vs transitor vs rør. De to førstnevnte teknologier måler jo som oftest mye bedre enn rør. Allikevel er det ofte slik at når folk får høre et godt matchet røroppsett så er det ofte naturligheten, "ektheten" for å kalle det det, i som mange trekker frem som et fortrinn. Er det nøytralt? Ikke i det hele tatt. Gir det økt musikkglede? Ofte, viser det seg.

Jeg har jo litt av det samme hos meg. Sonus faber er jo høyttalere som ikke ofte blir trukket frem som nøytrale. Ikke heller Martin Logan som er mitt andre favorittmerke. Elektronikken min har klare karakteristikker mot nøytralt. Allikevel kan dette settet ikke hamle opp med det jeg har på test her hjemme nå. Tradisjonelt også beskrevet som litt på den "varme" siden av nøytral. Sammen er dette fantastisk bra i mine ører, men vil sikkert ikke være "riktig" ihht målekrav eller nøytralitetspolitiet. Men jeg får fot, og så det holder. Da er det riktig i mine ører. Mitt hode, mine ører, min "fasit". :-)
    Dere to (du og Tiger)

Når det er slik at rør ofte blir oppfattet som "ekte" så kan en jo begynne å lure litt.. F.eks nøytral lyd.. Hva er nøytral lyd?
    Vet jo hva folk tenker er nøytral lyd. Men vis vi tenker nøytral lyd som den er i virkligheten, så er vel lyden ikke nøytral som vi mener den er i dag?
    Sånn sett skulle vel nøytral lyd vert slik musikken oppfattes direkte til oss før den går innom noe elektronikk?
    Da vil jo ofte et godt røroppsett låter nøytralt.
    Eller er det slik at musikken, før den går innom elektronikk, er perfekt uten f.eks 2 harmonisk forvrenging?
    Bare en tankegang.. 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY - Prototype - Stativ til Audeze LCD-2

Mine Audeze LCD-2 passer på hodetelefonstativet Sieveking Omega, men jeg synes passformen ikke er like god som til Sennheiser HD800. Årsaken til det er primært at disse hodetelefonene er konstruert helt anderledes med den følge at kreftene i konstruksjonen som presser hodeputene sammen på Audeze er langt større.

Alternativet kunne vært å la LCD-2 henge på et stativ á-la WooAudio, men LCD-2 er tunge og det virket ikke som noen god løsning det heller. Derfor var det frem med penn og papir og hente inspirasjon fra nettet. Etter å ha funnet en løsning på Head-fi.org som virker lovende var det tid for en svipptur innom det lokale byggvarehuset. Fant der et oppstegstrinn i eik, som kunne gjøre nytten. Valgte å lage en prototyp for å sjekke funksjonalitet og passform, som grunnlag for etterpåfølgende justeringer.

Prototypen viser gode indikasjoner på at dette vil fungere ganske så bra. At trematerialet jeg fant passet såpass godt til det trevirke Audeze LCD-2 har var selvsagt et pluss.

Neste steg er formgivning og tuning av mål for å få optimal passform og uttrykk. Hvorvidt metalldelen de hviler på blir med videre, eller erstattes med noe i tre, er usikkert p.t. En plankebit blir til en prototyp:

Fargematch ser sånn ca. slik ut. Se bort fra feil hvitbalanse da bildet er tatt hånholdt i unaturlig lys og bidet er uredigert for hvitbalanse. Anyway; you get the picture:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DHL - Kjappe greier

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-dhl-png

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Damn det må jeg si!

Side 63 av 70 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •