Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊ - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 70 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 1385
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Vil du utdype?
    Se nylig edit over.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille jeg hørte på EC5 hos Tiger i aften synes jeg var veldig bra. Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe den - enhver seriøs AV-nerd bør ha eid et EC-produkt - men har dessverre ikke muligheten til å sette opp et fjerde anlegg. Og den skal ikke inn i stedet for noe av det jeg har.

Når det gjelder nøytralitet - vokalisten i Minor Majority hørtes betydelig yngre ut hos Tiger enn hos meg, spesielt med EC som forsterker. Jeg vet ikke hva som er den "riktigste" gjengivelsen, men det var artig å høre en merkbar forskjell. Men jeg får kontrollhøre her hjemme for å "se" om forskjellen er så merkbar jeg vil ha det til :-)

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God dagen Tiger.
    Gjort noen mer tanker om abrahamsen produktene vs. electrocompaniet du hadde inne?
    Ser at det er ok priser på abrahamsen hos elkjop.no denne helgen, så kunne vært artig å prøve.

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer i Tigers hule nå om dagen? Ser ut som om du har lagt en del stæsj for salg …

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interessert så har jeg postet noen inntrykk av:

- Electrocompaniet ECI-5 mkII
    - Primare I32
    - NuForce HDP

Her: http://avforum.no/forum/tester-audio/

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Få maksimalt ut av anlegget ditt

Uavhengig av hva man har på forsterker / DAC siden, så er det viktig at signalkilden er best mulig. Mitt inntrykk er at flere og flere benytter Mac som avsåiller. Så, her er en kort oppsummering av erfaringer jeg har gjort i eget de siste månedene. Håper enkelte prøver det samme.

NB: Alle avspillerne nedenfor støtter såkalt Hog Mode. Det er også en liten detalj som forbedrer lydkvaliteten. Avspillerne, alle som en, støtter også Memory Play. Alle virker 100%. Oppsampling? Ja, det også. Jeg benytter ikke det selv, men har prøvd.

1: 64-bit eler 32-bit?
    Man setter opp sin Mac til å boote i 64-bit. Dette er det ikke alle maskiner som kan. Du kan sjekke dette enkelt selv ved å holde nede "6" og "4" samtidig når Macen booter opp. Hold nede knappene samtidig før oppstartslyden kommer, og hold dem nede litt til. Dersom din Mac støtter 64-bit og ER startet opp i 64-bit så vil du se dette under Eple -> Om denne maskinen -> Mer info. Se under Innhold -> Programvare. Står det "Ja" etter 64-bits-kernel og -tillegg så er det et godt tegn. 64-bit er ikke et must, men gir en merkbar anderledes lyd. Jeg mener den er bedre. Enkelte vil muligens finne endringen for detaljert. 32-bit låter ikke så dårlig det heller.

2: Avspillere
    Filene har du selvsagt i lossless. Har du de i FLAC og ønsker ikke å konvertere dem til ALAC, så anbefaler jeg følgende avspillere:

- Audirvana
    - AyreWave

Har du filene i ALAC tipper jeg du har dem organisert i iTunes allerede. Min anbefaling er da at du benytter dette programmet fra Channel D:

- Pure Music

3: Audirvana

Audirvana er en enkel avspiller som utvikles i raskt tempo. Den er gratis, og for de som ønsker å donere litt penger til utvikleren står fritt til å gjøre det. Lydkvaliteten er litt mer analog enn AyreWave. Integreringen opp mot iTunes som bibliotek jobbes det med. Man kan styre spillelista med Apples fjernkontrol. Tror Audirvana kommer til å forbli gratis. Anbefales som referanse opp mot AyreWave og PureMusic (på lyd), slik at man ser hva gratisprogrammer kan fare med av lydkvalitet.

Mer informasjon og diskusjoner knyttet til inntrykk av lydkvalitet og implementering av brukernes ønsker finnes her: New OSX Opensource audiophile player : Audirvana | Computer Audiophile

Utviklerens "hjemmeside" finnes her: audirvana - Project Hosting on Google Code

4: AyreWave

Mitt inntrykk er at utviklingen av AyreWave går litt senere enn Audirvana, men at AyreWave har et mer kjent grensesnitt. Programmet husker også spillelsistene og man legger lett til markerte sanger fra f.eks. iTunes til AyreWaves spilleliste. Foreløpig er utgivelsene gratis, men på sikt vil nok AyreWave bli et program man må betale for å bruke. Programmet spiller meget åpent og detaljert, og godtar Apples fjernkontroll som styring. Last ned og prøv: AyreWave from sbooth.org

5: Pure Music

Det mest kjente av de tre avspillerne. Fordelen til Pure Music (kan endre seg når de over er mer utviklet) er at Pure Music benytter iTunes som bibliotek, og man kan da benytte sin iPad, iPhone, and what have you til å styre spillelister, etc. via appen Remote (gratis)

Og, det er en ganske kjekk ting til for de av oss (alle?) som har enkelte problemfrekvenser / romforsterkning:

Du har installert anlegget så godt du kan og du har implementert enkelte akustiske tiltak. Du mener du ikke kan gjøre flere tiltak. Enten fordi rommet ikke skal se ut som et opptaksstudio, eller at din bedre halvdel setter foten ned. Hva gjør du? Du kan fintune lyden fra Pure Music (musikkavspiller for Mac) ved å benytte den innebygde parametriske EQ i Pure Music. Du kan legge in flere for ulike frekvenser. Eller du kan virkelig fintune dette via FabFilter Pro-Q:

Du justerer kurven slik du vil ha den for å justere mot hva du har målt responsen din er i rommet etter at du har nådd et metningspunkt med fysiske akustiske tiltak. I Pure Music velger du Advanced Audio Setup og deretter Audio Plugins. Her har du svært mange valg der du kan endre lyden. Bl.a. Parametric EQ. Men, velg FabFilter:

Velg deretter settings og du vil få opp FabFilter der du kan justere / fintune helt nøyaktig lyden slik du liker den (dvs. slik rommet ditt krever det). Husk å ha klikket av Bypass på de filtre du bruker i Pure Music, ellers så har de ingen effekt. Jeg prøvde dette nylig bare for morro skyld da jeg vet jeg har et rom som er kilen på bl.a 43 Hz. Ved hjelp av Parametric EQ og/eller FabFilter så var det lett å "normalisere" den frekvensen. Fantastik brukervennlig og effektivt. Har du Pure Music så prøv enten Parametric eller FabFilter. Har du ikke Pure Music? Da er det på tide du skaffer deg programmet. Et tips til slutt. Ikke overdriv justeringene. Dette er kun til fintuning. Linker:

FabFilter Software Instruments - Audio effect and synthesizer plugins AU VST RTAS
    CHANNEL D - Professional and Audiophile Quality Software for Vinyl, iTunes, and commercial applications

Happy hunting på DIN godlyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kom jo som bestillt! Var i tankeboksen om å sette igang med Apple og lyd, og så kommer denne..herlig

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Primare I32
    Irriterer meg grenseløst at jeg ikke fikk den sinnsykt fine displayet i min SP32 :-(

Men beholder du I32? Virker ikke sånn på testen din.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ SannaX:
    Kommer tilbake med mer ettersom jeg får erfaring med eksisterende / nye ting innen Mac-audio-verden.

@ Hellnoob:
    Jeg har nå et rom som har de tiltak jeg praktisk vil ha. Lydtuningen via Mac / OSX er finpussen. Jeg har også innsett at det å bytte utstyr så ofte er ikke lenger noe poeng. Innenfor den utstyrsportefølje jeg har opparbeidet det siste året, så kan jeg mikse og matche til ulike lydbilder til own liking. Har derfor et (bredt) utvalg av forsterkere / komponenter å "leke med". Dessuten kjeder det meg å fly i løpestreng mellom godstolen og Posten...

Høyttalerne feirer snart 1 års jubileum. Ikke gæli det. Mulig det er alderen, men jeg har aldri hørt så mye musikk som jeg har gjort det siste året. Jeg storkoser meg. Enten i godstolen i stereo, eller med head-fi. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ SannaX:
    Kommer tilbake med mer ettersom jeg får erfaring med eksisterende / nye ting innen Mac-audio-verden.
    Høyttalerne feirer snart 1 års jubileum. Ikke gæli det. Mulig det er alderen, men jeg har aldri hørt så mye musikk som jeg har gjort det siste året. Jeg storkoser meg. Enten i godstolen i stereo, eller med head-fi. :-D
    Er inne på Sentralen og leser om Pure Music og det virker lovende gitt de fleste tilbakemeldingene der, så det skal prøves.
    Enig med deg i løpinga mellom Posten og lytterommet..slitsomt opplegg! Hvilke høytalere/utstyr har du for tiden?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er flott med Pure Music er at du har en fullt fungerende versjon til fri testing i 15 dager.

Utstyr? Klipsch RF-63 (selvsagt), et par DAC-er og fire ulikt lydende forsterkere. Øreklokker er et must til stua. I surround så har jeg en projektor, receiver og syv Klipschhøyttalere til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...det var jo et pent antall klipsch Når du sier det så husker jeg jo at det var Klipsch RF-63 du hadde og hvor begeistret du er. Sitter selv på forgjengeren til dine og har bestemt meg for å beholde de i overskuelig fremtid.
    Liker også muligheten til den frie demoversjonen, men utviklerene skal jo også ha skryt for prisen de tar etter disse 15 dagene. 79$ er ikke til å bli blakk av, når det er såpass mye ovasjoner. Har du testet noen av EQ funksjonene i programmet?
    Edit: er det kanskje 129$ nå?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    $129 er riktig. Audirvana og AyreWave er p.t. gratis, så de er absolutt også verd å sjekke ut.

EQ? Ja, og det funker fett; ref. "...Jeg prøvde dette nylig bare for morro skyld da jeg vet jeg har et rom som er kilen på bl.a 43 Hz. Ved hjelp av Parametric EQ og/eller FabFilter så var det lett å "normalisere" den frekvensen..." Mao. ikke bare lenger for morro skyld.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen Tiger og takk fos sist!

Går utifra at du bruker optisk utgang på Mac´en til DAC, men har du noen erfaring med USB forbindelse?

mvh Frank

PS En flott blogg du har ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner du noe til rega dacen som er på vei til norge tiger , den har fått forholdsvis glimrende anmeldelser utenlands så langt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært moro å sett bildet av oppsettet ditt nå Tiger8)

klipsch rund bout skal man ikke le av!

Har du forresten sub i oppsettet ditt nå?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder kommer når et par av disse er tømt:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    kjenner du noe til rega dacen som er på vei til norge tiger , den har fått forholdsvis glimrende anmeldelser utenlands så langt
    Jeg har fått med meg at "the latest and greatest" (denne måneden) er Regas nye Dac til 5K som spiller "Naimsk", og den dobbelt så dyre Calyx som veier 4.4 kg og låter "Smooth".

Skulle jeg velge utifra det lille jeg har lest hadde det blitt en Rega.

La oss se hva som er hot om noen uker til.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frankh
    God morgen Tiger og takk fos sist!

Går utifra at du bruker optisk utgang på Mac´en til DAC, men har du noen erfaring med USB forbindelse?

mvh Frank
    Hei og takk for sist til deg også. Jeg benytter mest USB fra MacMini til NuForce HDP (som DAC).

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått med meg at "the latest and greatest" (denne måneden) er Regas nye Dac til 5K som spiller "Naimsk", og den dobbelt så dyre Calyx som veier 4.4 kg og låter "Smooth".

Skulle jeg velge utifra det lille jeg har lest hadde det blitt en Rega.

La oss se hva som er hot om noen uker til.
    Antakelig et godt råd, men Regaens USB-del er jo nokså svak på papiret så om PC er mye brukt til avspilling vil nok en løsning ala rDac eller Calyx være bedre med asynkron tilkopling.

Side 41 av 70 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •