Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊ - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 70 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 1385
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenkte nok mer på veggkonstruksjonen men ser frem til bassfellene

Jeg har også eksperimentert litt med bassfeller den siste tiden, men føler liksom ikke at det går rett vei... Det kan jo komme av at rommet er ganske greit som det er...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjerringa mot strømmen har aldri hatt det lett, men har opplevd mye mer enn de som seiler medstrøms.

Du er de facto en av de som har seilt motsrøms ved å fokusere på akustiske tiltak. Du har beskrevet dine erfaringer og de som leser kan kun skjønne en brøkdel av hva du har opplevd. De tror egentlig at det du har oppnådd er i regionen "han har byttet til litt mer vellspillende signalkabler".

Emotiva, SVS, Klipsch, Music Angel, dipoler (som er den helt nye vinden) er alle ting som er "kuuuuuult" her på forumet.

De som vet bedre skjønner at det vil være en del å hente på visse deler av dette, mens "the biggest bang for the buck" er på akustiske tltak.

Har egentlig noen spurt seg selv om hvor Gorm, Jørn, Roffe og andre tok veien? Hva skjedde egentlig med dem? Gikk de lei? Fikk de ikke mer utav rommet enn hva man først antok?

Roffe: kunnskapsrikt forummedlem, som bygget Norges minste hjemmekino. Hva lærte han?

Jørn: Var store høyttalere i skråloft egentlig det beste?

Gorm: Var de dyreste høyttalerne i rommet (diamanter) det som ga best lyd, eller fokuserte han etterhvert mer på akustiske tiltak?

Atle: Etter å ha gått gjennom svært så mange bytter av høyttalere (og fått mange applauderende tilsvar); hva skjedde egentlig med lyden i hans hjemmekino? Var større, dyrere og "bedre" egentlig bedre?

HåkonN: Han med dama med trusene på anklene. En av de kuleste avatarne her inne. Han med de dyreste høyttalerne. Hvilke akustiske tiltak effekturerte han egentlig i sin egen stue for å få de perlene fra Adam til å passe inn?

Hva er egentlig poenget mitt? Ikke misunnelse. Jeg kunne kjøpt høyttalere som hadde gått utenpå et hvert par presentert her på forumet. HåkonNs høyttalere kunne vært et fint surroundsett.

Poenget mitt er; hva gir best lyd og hvorfor? Forumet trenger litt feedack fra "de store gutta" og den erfaring de nå har opplevd...
    Skjønner tanken din, Tiger, men tror ikke du nødvendigvis skal legge mer i det enn du trenger. Det er jo en forskjell på forumaktivitet og aktiviteten med hobbyen sin. Jeg, og flere med meg, kjenner jo altfor godt til dette. Driver en i bransjen (enten det er journalist, butikkinnehaver, importør, produsent m.m.) er jo ikke alltid forumaktivitet førsteprioriteten i en hektisk hverdag.

Jeg er jo en av dem som har "kommet tilbake". Men det skjedde jo først etter at alle koblinger til bransjen var brutt helt, og en fikk ting litt på avstand. Fikk tid til å kose seg med musikk igjen, med utstyret og med rommet. For utstyret betyr fremdeles en god del, selv om "akustikeren" i deg for øyeblikket skulle mene det motsatte. Det gjelder å finne en balansegang tror jeg vi skal si, og at folk fremdeles kan få enda mer ut av utstyret sitt dersom de får litt mer kunnskap om akustiske forhold og hvilke muligheter og begrensninger som ligger der. Først når en tar skikkelig hensyn til rommet, vil alle andre biter falle mer eller mindre på plass. Og investeringer i kostbart utstyr vil "betale" seg.

Hver enkelt forummedlem må jo svare for seg, men av de du nevner så vet jeg at flere av dem har hatt et godt fokus på akustiske tiltak, og oppnåd enda bedre resultater etter endringene. De har kanskje bare ikke skrevet noe om det på AVforum.....

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De profilerte brukerne kan muligens ha forlatt dette forumet, men "the legacy" er her fortsatt i form av skrevne innlegg. De ser nok dette og har nok et tilsvar slik at vi andre kan lære noe.

Hvis de ser dette og velger å IKKE svare så er jo det perverst nok et svar også; de har mao. ikke lært spesielt mer enn oss andre dødlige...

Planene blir helt sikkert omsatt til realitet dersom du tenker på bassfellene. Vil legge ut step-by-step instruksjoner (inspirert av kenti).
    godt innlegg over synes jeg. Det er klart at det finnes mange grunner til å trappe med virksomheten innen hobbyen, men det du hinter innom har jeg og opplevd. Etter å ha sittet foran et par av de største børsene dynaudio lager med elektronikk til mange hundre tusen innså jeg at det finnes mange ting som skal ligge til grunn for å hente ut den ekstra saften i et slikt oppsett og at akustiske tiltak tar deg mye lengre enn de siste 600 000 kronene gjorde. Det handler om bra utstyr som jobber på lag og å gjøre slik at rommet spiller på lag med utstyret i størst mulig grad og klarer man det trenger man ikke adoptere bort barna for å komme langt opp på stigen. :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker Tigers tilnærming her.

Rommet utgjør mesteparten av lydgjengivelsen (Hellnoob-påstand).

For å få bedre lyd, bør forbedringene oppnås i følgende prioriterte rekkefølge (dette er mine prioriteringer, som jeg mener er de meste effektive og fornuftige)

1) endre rommets karakter (akustikkjusteringer)
    2) endre høyttalere
    3) endre elektronikk (jeg vet ikke hva som betyr mest; effektforsterker, forforsterker eller kilde)
    7) endre lydgjengivelsen (elektronisk romkorreksjon, alternativt EQ)
    117) endre kabler

En kan pøse på med så mye penger en vil på 2)-117) (og som Tiger er inne på, mange gjør nettopp det i jakten på den ultimate lydopplevelsen), men det betyr "ingenting" i forhold til endringer i 1).

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i mye av det som blir sagt her. Likevel føler jeg det er ganske trygt å komme med en advarende pekefinger....

Akustiske tiltak krever TID (og plass)...

Når en lager akustiske tiltak så er det viktig å ikke bare slenge opp slik andre medlemmer har gjort. Ditt rom er helt ulikt andre og 5cm demping i førsterefleksjon kan gi en helt annen virkning enn hva det ville gjort for en annen bruker.

Jeg har personlig laget bassfeller, akustikkrammer, hjørnefeller og myyye mer. Det som går igjen er at det er fort gjort å bli besnevret av forandringene i lyden. Disse forandringene må ikke forveksles med forbedringer....

Det er så mange faktorer som er med på å bestemme hva som gjør et akustikktiltak "forbedrende", og dermed er det tilsvarende mange fallgruver.

Poenget mitt, og jeg må gi Tiger noe kred for å løse denne oppgaven nettopp over tid, er at for hver endring så er det viktig å ta seg tid til å høre og lære anlegget ditt å kjenne (på nytt) før du går videre med neste tiltak. Tiger har en kjempefordel her ved at han har et anlegg i stua som "referanse". Ikke fordi anlegget er et referanseanlegg, men fordi det hele tiden gir han en "sanity-check" etterhvert som lyden forandres i lytterommet. Det er fort gjort å gå seg vill, og dermed vil et holdepunkt være viktig.

Min erfaring er at akustikkrammer som henger i hjørnene i rommet gir klart best "broadband-absoption". Jeg fikk rommet mitt fra +/-21dB avvik over hele spekteret til +/-8dB avvik ved hjelp av 6 slike rammer. Etterklangstiden som er vel så viktig målte aldri mer enn 283ms i noen deler av spekteret noe som er meget bra. Det er som alltid viktig å lytte seg frem til hvor mange som er korrekt å bruke.

Sist men ikke minst er frontstoffet viktig å vurdere. Scenemolton virker langt opp i frekvens, og er i min erfaring en blandet affære. For mye demping av diskanten vil nok gi en følelse av ro i starten, men vil fort bli erstattet med savn av detaljer og dynamikk. Et forslag kan som Tiger nevnte være hobbystoff, gjerne oppå et lag med hvitt tøystoff (eller tilsvarende) fra Ikea. Dette gjør at alle lengre lydbølger (les bass) fint blir absorbert av fellen, men effekten lenger opp i frekvens blir mindre merkbar. Dette var det som funket for meg, og det trenger ikke funke for andre.

Det som dog funker for alle er at du trenger tid for å forstå effekten av akustikktiltak, og husk at ikke alle forandringer er forbedringer.

P.S. Lykke til Tiger, ser frem til byggeblog.
    P.P.S. Som svar på din interne low-blow, pris bestemmes som alltid av markedet, og eksemplaret jeg refererte til var nyere enn ditt
    P.P.P.S. Jeg har 4 eller 5 bassøyler på loftet som ikke brukes lenger, om du vil låne/teste hva "skikkelige" bassfeller har å si for lyden.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i det du sier her g-h, det krever tid og tilvenning, og ikke minst skal man ha dannet seg en formening om hva man vil oppnå og hvordan man kan oppnå det. Imidlertid tror jeg allikevel at de aller fleste vil merke en større forbedring enn de trodde var mulig ved å ta tak i 1. refleksjonene med anerkjente og utprøvede materialer, f.eks. akustikkplater. Og som Tiger har nevnt; resultatet vi snakker om er ikke så vidt hørbare nyanser som ved bytte av kabel eller DAC, det tror jeg flere akustikktiltaks-nyfrelste kan underskrive på.

Det virker som det blåser en liten akustikkvind over forumet i disse dager (eller det er mulig jeg først har merket den nå), som jeg håper kan bidra til at flere prøver seg på de enkle tiltakene, men som du nevner så krever det både tålmodighet og en viss innsikt, evt. ønske om å skaffe seg en viss innsikt for å ta de ekstra stegene videre til bassfeller og membranabsorbenter. Og så får man heller konkludere selv etter at man har forsøkt om resultatet ble bedre eller ikke.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...påsken er fortsatt her så man tenker fortsatt.

Vurderer å modernisere hele huset fremfor å bygge nytt. Det vil i praksis si at i alle rom så fjernes tak, vegger og gulv. Alle vegger og tak kles med gips, og alle takplater og panel som er her i dag skiftes ut.

I lytterommet så slås veggen til tilstøtende rom ned (dvs. 10 x 4 meter. Skillevegg settes opp skjønnsmessig (muligens med innebygget helmholtz i veggen) for å få det akustisk "perfekt".

Alternativet er å bygge nytt hus, men det er heller ikke gratis. Så, tanken er å bo her vi trives og heller benytte pengene på å total-rehabilitere hele sulamitten.

Initiell plan for lytterommet i kjelleren blir da som vedlagt. I tillegg tiltak i taket.

Og, da blir det ikke flatskjerm, men projektor denne gangen. Lenge siden sist.

Her gjelder det å tenke stort. Utav lite kommer ingenting...
    Jeg regner med du selvsagt har sett hele denne linken før, men jeg legger den med sånn for sikkerhetsskyld.
    Heimkinos - Heimkino-Präsentationen auf heimkinomarkt.de

Planen høres veldig spennende ut. Helmholtz vurderer jeg selv å bygge inn i hjørnene, den dagen det kommer.
    Der B&O har montert lys i veggene, kan man jo ha akustikkplater i tillegg? Det burde jo gjøre litt med klangen generelt i rommet.

Vurderer du flatskjerm OG lerret, slik som dette B&O-rommet, eller kun lerret?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger:

Dette må da være samme rommet som du la ut bilde av?
    Det befinner seg en snau halvtime herfra og er av og til åpent for visning. Jeg har selv ikke fått somlet meg til å besøke det (enda). Jeg vet jo (husker) ikke hvor du bor.

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-kalvesund-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gorm: Var de dyreste høyttalerne i rommet (diamanter) det som ga best lyd, eller fokuserte han etterhvert mer på akustiske tiltak?

Kan jo si litt om Gorm og rommet hans. Bygget om rommet til Gorm for ca.2år siden. Det viktigste for Gorm med ombyggingen var jo å få et ennå bedre rom for testing av projektorer, men samtidig ønsket han jo å beholde den gode lyden han hadde i rommet.

For å gjøre en lang historie kort, ble lydopplevelsen når vi var ferdig med litt demping en meget stor overraskelse for Gorm. Han hadde ikke trodd at akustiske tiltak kunne gi så store resultater. Lyden er mye mere rolig og avbalansert, samtidig som detalj nivået og dynamikken er mye mere tilstede. Det som var mest morsomt der var hvor utrolig mye bedre selve lydbildet bedre og ikke minst ambience.

I det rommet ble bygget opp ved hjelp av molton kledde rammer, der vi satte akustikk plater bak på aktuelle områder.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Vil legge ut step-by-step instruksjoner (inspirert av kenti).
    Så fint at en kan inspirere hverandre

Følger med stor interesse med på dine akustiske planer fremover. Ingen dum vei å gå det for å si det mildt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Må si meg enig i mye av det som blir sagt her. Likevel føler jeg det er ganske trygt å komme med en advarende pekefinger....

Akustiske tiltak krever TID (og plass)...

Når en lager akustiske tiltak så er det viktig å ikke bare slenge opp slik andre medlemmer har gjort. Ditt rom er helt ulikt andre og 5cm demping i førsterefleksjon kan gi en helt annen virkning enn hva det ville gjort for en annen bruker.

Jeg har personlig laget bassfeller, akustikkrammer, hjørnefeller og myyye mer. Det som går igjen er at det er fort gjort å bli besnevret av forandringene i lyden. Disse forandringene må ikke forveksles med forbedringer....

Det er så mange faktorer som er med på å bestemme hva som gjør et akustikktiltak "forbedrende", og dermed er det tilsvarende mange fallgruver.

Poenget mitt, og jeg må gi Tiger noe kred for å løse denne oppgaven nettopp over tid, er at for hver endring så er det viktig å ta seg tid til å høre og lære anlegget ditt å kjenne (på nytt) før du går videre med neste tiltak. Tiger har en kjempefordel her ved at han har et anlegg i stua som "referanse". Ikke fordi anlegget er et referanseanlegg, men fordi det hele tiden gir han en "sanity-check" etterhvert som lyden forandres i lytterommet. Det er fort gjort å gå seg vill, og dermed vil et holdepunkt være viktig.

Min erfaring er at akustikkrammer som henger i hjørnene i rommet gir klart best "broadband-absoption". Jeg fikk rommet mitt fra +/-21dB avvik over hele spekteret til +/-8dB avvik ved hjelp av 6 slike rammer. Etterklangstiden som er vel så viktig målte aldri mer enn 283ms i noen deler av spekteret noe som er meget bra. Det er som alltid viktig å lytte seg frem til hvor mange som er korrekt å bruke.

Sist men ikke minst er frontstoffet viktig å vurdere. Scenemolton virker langt opp i frekvens, og er i min erfaring en blandet affære. For mye demping av diskanten vil nok gi en følelse av ro i starten, men vil fort bli erstattet med savn av detaljer og dynamikk. Et forslag kan som Tiger nevnte være hobbystoff, gjerne oppå et lag med hvitt tøystoff (eller tilsvarende) fra Ikea. Dette gjør at alle lengre lydbølger (les bass) fint blir absorbert av fellen, men effekten lenger opp i frekvens blir mindre merkbar. Dette var det som funket for meg, og det trenger ikke funke for andre.

Det som dog funker for alle er at du trenger tid for å forstå effekten av akustikktiltak, og husk at ikke alle forandringer er forbedringer.

P.S. Lykke til Tiger, ser frem til byggeblog.
    P.P.S. Som svar på din interne low-blow, pris bestemmes som alltid av markedet, og eksemplaret jeg refererte til var nyere enn ditt
    P.P.P.S. Jeg har 4 eller 5 bassøyler på loftet som ikke brukes lenger, om du vil låne/teste hva "skikkelige" bassfeller har å si for lyden.
    Her var det usedvanlig mange kloke ord samlet på et sted, og jeg kan stille meg bak de aller fleste av dem.

At noe fungerer i et rom vil ikke nødvendigvis gjelde et annet rom. Ikke om en kopierer blindt løsningene. Benytter en derimot prinsippene tilpasset sitt eget rom er en langt nærmere en fornuftig løsning på eget problem IMO.

Jeg velger også å kommentere fenomenet forandringer vs forbedringer; her er jeg helt på linje med g-h. Ved første "ørekast" kan en forandring ofte ansees som en sterk forbedring, men det kan være såre enkelt dithen at forandringen trigget et ønske om endring som passet der og da. Men i ettertid kan det vises at dette ofte skyldtes ønsket om endring vs den egentlige effekten. Når jeg leser setningene i ettertid virker det unødvendig tungskrevet, men hovedpoenget er der å lese "none the less".

Synes oppsummeringen fra g-h er meget god, og med Tiger sitt nyblivne akustikknirvanaengasjement går mang en AVforum-leser mange gode tips og erfaringer i møte....

Med ønsker om en fortsatt god påske....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode innspill fra alle "leire" her, og jeg er med på de fleste (lenge siden jeg har sett noe fra deg, Glenn, men når det først kom noe var det mye klokskap på en gang).

Jeg er helt på linje med Tiger når det gjelder å gjøre forbedringer hva angår akustikken i rommet som brukes til musikklytting (og til film, selvsagt). Dette så langt det lar seg gjennomføre innenfor de estetiske og eventuelt andre rammer som foreligger, og det er gjerne her det stopper seg selv. Man kan gjerne si at det går en "akustisk bølge" over forumet for tiden, og ikke noe er bedre enn at fokuset også går litt den veien.

Når det er sagt betyr det heller ikke at elektronikk og høyttalere ikke betyr lite for resultatet, for vi er nok alle enige om det betyr mye. Litt av greia er dog at de "akustikkfrelste" (i god mening) gjerne blir litt oppgitt når utstyr byttes over en lav sko uten at man gidder å se i en retning som faktisk har stor betydning, nemlig de akustiske egenskapene til rommet man spiller i. Jeg har ikke vært noe bedre selv, men jeg vil heller ikke kalle meg "nyfrelst" i forhold til temaet. For min egen del har ikke hatt mulighet til å utfordre rommet på samme måte før nå, som jeg eier selv og kan herje som jeg vil uten å tenke på hull i gipsen osv.

Hele poenget er at man sannsynligvis ikke har fått utnyttet potensialet i utstyret man sitter på når man går inn i "byttemodus". Der har jeg sikkert vært selv også. Derfor bør man noen ganger telle til ti, og tenke litt over hvordan omgivelsene rundt anlegget er før man bare bytter i vei.

Det er selvfølgelig ikke sikkert at de tiltakene jeg, Tiger eller andre gjør vil fungere for alle andre, men det er visste tiltak som ofte vil fungere bra - som eksempelvis å få kontroll på de etter hvert så omtale førsterefleksjonene. For uansett hvordan man vrir og vender på det vil dette gjøre godt for alle oppsett i forhold til at man undertrykker refleksjoner som ikke har noe i lydbildet å gjøre. Hvorvidt slike tiltak fører til at man "mister" noe eller påvirker lydbildet i en grad som ikke samsvarer med ens preferanser må respektive ta stilling til.

Jeg kommer garantert til å fortsette å forske videre i mitt eget oppsett og rom, som vil bli nyttig input/erfaring til den vakre dagen hvor rommet faktisk skal rehabiliteres. Det neste blir å måle rommets impulsrespons for å utfordre mine lytteinntrykk med det teoretiske, ref tols1s flotte guide: http://avforum.no/forum/kalibrering-...an-brukes.html.

Har for lenge siden lest gjennom boken "Get Better Sound", en bok som inneholder mange fikse tips og triks for å hente ut mer av anlegget. Jeg anbefaler selvfølgelig denne som det minste en leser av fagstoff om en har lyst til å få noe ut av anlegget sitt (kommet langt, Scrooge? ). Det er en relativt enkel bok, men man lærer garantert en del. For den litt mer interesserte er også "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" en bok som bør leses. Har hatt den liggende en stund selv, men skal ta den fram igjen nå... (flytting og oppussing kolliderer som regel med slike aktiviteter).

Og når vi først er ute å "går mot strømmen", snakker om akustiske tiltak, utstyrspotensiale og annet vil jeg referere Jim Smith som skriver om ACK-faktoren (Audiophile Common Knowledge). Her utfordres flere av vedtatte sannheter innen vår kjære hobby, og sikkert noe enhver bør tenke over. For egen del har det også gått opp noen lys nå og da.

Sitat Opprinnelig postet av The ACK Problem
    Audiophile Common Knowledge often keeps audiophiles from taking the basic steps that can dramatically improve their systems.
    Og noen fine myter:
    • Rooms with non-parallel walls sound better.
    • The “rule of thirds” is a great set-up guide.
    • Cathedral ceilings provide great sound.
    • A wide sweet spot is best for great sound.
    • Bass is non-directional, so exact woofer placement and orientation isn’t critical.
    • Bass is non-directional, so only one sub-woofer is required.
    • The best speaker drivers must be low-mass.
    • A “fast” bass driver is superior to others.
    • The best sounding systems are dead quiet.
    • Granite makes a great isolation material.
    • Cones & spikes provide isolation.
    • Wide dispersion is a must for consumer audio loudspeakers.
    • An equilateral triangle (speakers and listening seat) set-up yields great sound.
    • The best bi-amplification is done with transistors on bass, tubes on top.
    • Achieving the tightest bass should be your goal.
    • Speaker set-up diagrams/guides from various manufacturers will provide the best sound.
    • There are several known “good” listening room sizes/dimensions.
    • Building a new listening room from a spread-sheet program will enhance your sound.
    • If you’re past 50, you can no longer hear well enough to really care about your sound quality. (Dette er da Scrooge )
    • And others, equally as revered, and equally as questionable (once you know the facts).

Det ble en del On Topic, og sikkert en del off

Ellers en god påske ja!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti

Når det er sagt betyr det heller ikke at elektronikk og høyttalere ikke betyr lite for resultatet, for vi er nok alle enige om det betyr mye.
    Øhh, hæ?

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    [*]The best sounding systems are dead quiet.
    Er det noen som bruker dette som Bibel? Billig blir det jo.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øhh, hæ?
    Det var bare for å presisere at utstyret også har betydning for lyden. Ja, jeg vet at du og vi andre vet dette (som jeg skrev), og det var kun ment som en kommentar for si understreke utstyret man putter inn i anlegget også er av stor betydning for totalresultatet. Normalt sett trenger man kanskje ikke poengtere dette, men i disse tider med dette akustikksnakket så...

Er det noen som bruker dette som Bibel? Billig blir det jo.
    Det er mulig du ikke tok poenget med punktene som ble listed opp. Bokens forfatter, Jim Smith, mener at dette er typiske "sannheter" i mange audiofile kretser, som etter hans mening ikke nødvendigvis er korrekte. Derfor kan du fra hans ståsted lese disse punktene med et "ikke" eller "!" (intern: for programmeringsnerdene) foran. Meningen med punktet du lister kan altså leses som: "The best sounding systems isn't necessarily dead quiet"...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var mer ment som vennligsinnet humor, men likevel:

Når det er sagt betyr det heller ikke at elektronikk og høyttalere ikke betyr lite for resultatet, for vi er nok alle enige om det betyr mye.

Dette betyr vel at elektronikk og høyttalere ikke betyr mye for resultatet.

•The best sounding systems are dead quiet.

Jeg skjønner at dette var ironisk ment, men finnes det slike påstander? Et helt stille lydsystem er jo ikke et lydsystem

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr vel at elektronikk og høyttalere ikke betyr mye for resultatet.

Jeg tror ikke det stemmer helt, men det kan bare være slik jeg leser det. Noen mener at "gode"/"de beste" systemene er helt stille/fri for støy. Andre har eksempelvis kanskje hørt svært gode rørsystemer i kombinasjon med lettdrevne høyttalere (som nødvendigvis ikke er helt fri for during på tomgang), noe som tilbakeviser akkurat den påstanden. Nå sier nok ikke Smith at dette er noe alle mener, men noen. Jeg har selv hørt denne påstanden ja.. Kanskje ikke så ofte på dette forumet, men dog..

Tips: Noen ganger kan det være greit å slenge på en ( eller ) for å understreke at en er ironisk eller liknende. Noen ganger er det åpentbart hva en mener, andre ganger ikke.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som du har begynt å "røre" seriøst Tiger. Kanskje disse kunne vært noe?

Conrad Johnson Premier 12 - Monoblokker - FINN Torget

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules

Jeg skjønner at dette var ironisk ment, men finnes det slike påstander?
    Tror ikke påstanden var bokstavelig.. Men har med at anslag er såpass distinkte at pausene innimellom blir mere "stille". Denne presisjonen er oså med på å gi lydbildet dybde og 3D følelsen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer som enkelte har sagt litt før her nå at ikke nødvendigvis alle akustiske tiltak leder til forbedring av lyden, men kun til forandring. Et konkret eksempel hos meg nylig var at de "bassfellene" i Lackbenken var, selv om de var effektive, feilslått. De sugde bort nedre del av mellomtonen helt vilt, så de ble fjernet relativt raskt.

Min erfaring så langt er at:

a) behandle førsterefleksjonene = enkelt match og bør gjøres da man høyst sannsynlig får en positiv gevinst uansett rom
    b) basskontroll = her vil man få uante effekter, og prosessen her krever mye tid (eller flaks)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt oppsummert. :-)

Side 29 av 70 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •