Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊ - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 70 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 1385
    Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du en kjapp hoderegning på frakt på denne?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. 399 pund er MED frakt. Husk moms kommer utenom. 399 pund x 9 kroner + 25% = 4.500 kroner.

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk.

Vurderer dette meget sterkt nå, må bare få solgt litt smågreier slik at jeg får litt balanse i lommeboken

Enten det eller så har vi jo VikingLotto på onsdag med 110 mill i potten.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare glem denne posten. Dette er en work / info log for meg.

Kilde: Common Tube Guide

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-roer-ekvivalenter-png

Tema: 6N1-rør diskusjon om ekvivalenter
    Kilde: 6N1 Chinese tube and others - diyAudio

i am glad to share some info:

-these tubes was made in old times,around 50s ~ 70s.beijing & shanghai both have tube factory.they were stopped.shuguang tube factory is still running,they make good tubes(300B,2A3,KT88, ...etc)

-these tubes have quality classification,usually label with a capital letter.
    Q is for the research.
    T is the best.
    J is the better.
    M is the good.
    通用一 & 通用二 is for radio.
    业余 is for study.

-alternate list(the below is the most common stuff i can buy in the market)
    6N1=6AQ8,ECC40/82
    6N2=ECC41
    6N3=6A8Q,2C51,ECC42
    6N4=ECC83,12A×7
    6N5P=6AS7,6NS7G/GT
    6N8P=*6H8C*6H8M,6SN7
    6N11=6H23П,6DJ8,ECC84,E88CC,6922,CV2492
    6J1=6AK5
    5Z3P=5×4G,5U4G
    5Z4P=5Z4G/GT
    6Z4=6×4
    6n11,6n8p,6n3,6j1,5z4p is my favor.

Fakta:

- Rørene i ECC85 posisjonen lyser mye mer enn 12AU7. Kan bety at 12AU7 har for lite bias. Kan også bety at ECC85-posisjonen har for høy. Eller at ECC85-posisjonen egentlig ikke er justert for de medfølgende 6N1-1 (kinesisk) rørene som stod i ECC85-posisjonen originalt i MA
    - I MA-tråden anbefales bl.a. 6AQ8 som erstaning for 6N1. Imidlertid stod det 6N1-1 originalt i MA når den kom. Det skulle indikere at 6922 = E88CC også kan benyttes som erstaning. Sjekk datablad for karakteristikka for disse typene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest gjennom MA-tråden her på forumet for en stund siden så hadde jeg i starten lyst på en MA, men etter at tråden utviklet seg til idioterklæringer fremfor å fokusere på produktet, så mistet jeg interessen. Etter en stund valgte jeg allikeve å prøve MA. Jeg må ærlig innrømme at jeg nå forstår begge "leirer" i diskusjonene. Fanboytaktene fra eierne av MA var overveldende, og ditto utfylt av motstanderne. Tipper prisen var det springende punktet. Et produkt til under 4000 kroner må jo låte søppel og eierne være totalt blåst, eller?

Nå, etter å ha kjøpt en MA selv og en batch med flere rør, så skjønner jeg at dette produktet har sine svakheter ... men de er små. Og, praktisk talt neglisjerbare når man ser prisen.

Til dere som var i samme situasjon som meg; "MA må jo være oppskrytt". Bestll en selv og hør. Mer godlyd pr. krone har jeg aldri hatt her hjemme. Sterk påstand. Men den står jeg 100% inne for.

Og, ja MAs ytelse varierer vanvittig mye med ulike rør. Hadde en demo her hjemme tildigere i år med en 2008-modell, som ikke hadde anbefalte rør. Lydsignaturen og ytelsen med "riktige rør" (les; andre rør) er så mye bede at det egentlig ikke gir noen mening i å diskutere MA med "originalrørene". Jeg har vært en av de.

På Infected Mushroom og de rette rørene, så synger det hinsides. Med andre rør, så er jazz og blues (og lignende) ren terapi.

Aldri og alltid er sterke ord, men jeg mener at jeg nå er såpass nær 2-kanals Nirvana med Copland og MA på RF-63 (som kan være silkemyke når man vil og rå på andre ting) at "mission impossibe" er farlig nær "completed".

Når jeg ble medlem her på forumet for over 6 år siden tenkte jeg at "Klipsch og rør" må jo være selve definisjonen på "gubbe". Mulig det. Nå ser jeg egentlig ikke problemet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og etter nesten 3 år kan jeg nå svare på mitt eget spørsmål: http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...hoyttaler.html

Svaret er ja / nei. Ja, dersom du vil. Og nei, dersom du behandler den med respekt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ah, så glad for at du fikk deg en MA Tiger, ENDELIG får vi noen robuste tilbakemeldinger som faktisk er underbygget av både fornuft og erfaring! Sier for øvrig ikke at "resten" ikke har formidlet budskapet godt nok, det har jo vært vanskelig å komme frem til en fornuftig diskusjon i det "klimaet" vi hadde her en periode...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klimaet var dårlig, og det skyldes begge leiere. It takes two-to-tango.

MA finnes i flere varianter, og man kan sette inn en mengde rør. Således kan man ikke påstå at MA låter "SLIK!", men til prisen og med andre rør enn de originale brukte er den forsåvidt ubetalelig.

Når jeg, og sikker andre leser "god i sin prisklasse", så blir man litt oppgitt. Etter å ha lest en del om AV de siste årene så er det ofte slik at produktet spiller "godt innen sin prisklasse". Vel, etter å ha styrt på de siste årene, uten å ta helt av i de høyere prisklasser, så er mitt inntrykk at jeg egentlig aldri har hatt et produkt spm faktisk låter "dårlig i sin prisklasse". I de høyere prisklasser benyttes ei heller betegnelsen "spiller godt i sin prisklasse". Da sier man kun "high-end", og er ferdig med den omtalen...

Hva får man av integrerte forsterkere til 5.000 norske kroner? En mengde. Rørforsterkere. Transistorforsterkere. Debattene går i etterkant av og til på "Hvordan kan jeg få litt bedre lyd?", "Hvordan kan lyden endres med andre signalkabler / høyttalerkabler?"

Det heter at one size fits all, men det blir mer one size fits none.

For de som velger å teste ut en rørforsterker uten den store kapitalrisikoen, så er MA et reelt alternativ med mye god informasjon her på forumet..

De som vegrer seg vil leve lykkelig. De som velger å teste den ut vil mest sannsynlig finne ut at "dæven" ... og være en erfaring (god / dårlig) rikere.

Med så mye skryt av MA vil enkelte tenke; "Hva skal du med den derre Copland CTA-405 da?". Vel, svaret er like enkelt som det er håpløst. Har sagt det før, og kan gjerne gjenta det: Ingen forsterker kan alt. Alle forsterkere kan noe.

MA = Mye informasjon på nettet. Lett å bytte rør. Skulle noe gå galt er det et begrenset tap. Garanti fra HK-import er praktisk talt lik null rent praktisk sett. Man velger musikk etter forsterkeren. Låter konge.

Copland = Lite informasjon på veven. Risiko å bytte rør i "hytt og dyne". Garanti er en begrensende faktor. Langt mer dynamisk (større strømforsyning?) enn MA. Spiller konge uansett musikkgenere man gir den.

Og i det siste ligger egentlig forskjellen, som for enkelte ikke vil være vesentlig og for andre vil være vesentlig...

Skal ha en demo her hjemme på mandag kveld. MA med ulike rør (og mat) er satt på agendaen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver for tiden på en test av Copland CTA 405, som av en eller annen grunn lever i den evige skyggen av de store...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testen ser jeg frem til.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er flott dette her Tiger, du forklarer og er igjennom den herlige rør-perioden som jeg begynnte på når jeg fikk min Golden Tube Audio i hus, mankan til forandring det gjør med lyden, og ikke minst det er gøy å teste rør!
    Gleder meg til mandag.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en kort huskelogg for meg selv :

/1/ JAN Philips ECG 5814A
    /2/ RCA 5814-A
    /3/ Electro-Harmonix 6AQ8
    /4/ NOS RFT 6AQ8

/1/ + /3/ + /3/ + /1/ = Ikke testet...
    /1/ + /4/ + /4/ + /1/ = Snert, åpenhet og mer nøytralt. Rytmevennlig.
    /2/ + /3/ + /3/ + /2/ = Nydelig, innsmigrende og varmt. Kos.
    /2/ + /4/ + /4/ + /2/ = Innestengt, mørkt og sirup.

De to i midten er til nå å foretrekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne arbeidsloggen er flott for andre også. Om ikke akkurat en kopi av røroppsettet lar seg overføre til alle andre høytalere og rom vil jeg tro det er en god pekepinn til oss andre med MA. Thumbs up!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg bruker JAN Philips ECG 5814A i sin copland pre, hos han passer den meget godt inn.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCA-en låter varmere, men begge er gode.

På CD-en nedenfor så gir RCA mer fylde. Jonny Lang: Utga CD-en nedenfor som 18-åring. Spiller og synger. Vanvittig at han ikke er mer kjent med den stemmen.

Anbefales.

Utvalg av Jonny Lang - Wander this World

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for i går Tiger, det var en fin-fin kveld med god kaffe noe herlig å bite i samt flott selskap av Kalle Klovn og Hellnoob. Etter en del snakk var det på tide å bevege seg ned i det aller helligste, det er ikke så lenge siden jeg var der sist, så noe av lyden hadde jeg friskt i hukommelsen. Derfor var det med STOR glede å høre lyden i rommet igjen. Den første forsterkern var MA'n som hos deg rett og slett låt meget godt. Den hadde flott diskant, mellomtonen var varm og god, uten å bli for slapp. Litt slapp bass var det, men det kan være rørene. Uansett til den prisen er dette et kupp hos deg, jeg har selv prøvd en slik hjemme, men hos deg passet den mye bedre inn.

Slik lyden var med MA'n kunne jeg ha sittet mange (veldig mange) timer å kost meg med musikk.

Vi fikk også høre Copland, men personlig så tror jeg den må få lov til å "gå seg inn" litt til før jeg bedømmer den noe særlig, men jeg merket jo at den hadde en del bedre kontroll en MA'n da spesielt når volumet ble litt høyere.

Det var en kjekk kveld, og lyden har (etter min smak) blitt mye bedre, borte var den bassen som jeg ikke likte før, nå var den bra, utenom det jeg nevnte over. Diskanten med MA'n liker jeg godt, detaljert, uten å være skarp.

Jeg kan godt forstå at frugan i huset ditt ser det lite for tiden.

Takker for en fin-fin kveld

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med HoJ, det var en kjekk kveld. Jeg ble imponert over det velbalanserte stereobildet, som jeg håper mer skyldes symmetrisk rom enn at jeg har sviktet mht. høyttalerplassering hjemme hos meg selv :-)

Jeg synes også MA var "koselig" å høre på, bortsett fra bassen som ble litt "pladask". På et tidspunkt må jeg få prøvd rør i et oppsett hvor frontene spiller som Small og med et greit sub-opplegg, tror det kan være bra.

Når det gjelder Copland, tror jeg kanskje den spilte litt mer i min gate mht. til engasjement, og ihvertfall når det gjelder basskontroll. En idé (for meg selv, på et eller annet tidspunkt, kanskje) ville vært å ha et oppsett for "kosemusikk" med MA-type lyd, og et annet oppsett med vesentlig mer action i (f.eks. det jeg har i dag).

Uansett synes jeg rommet låt bra (det utgjør vel 90% av lyden? :-)) bortsett fra litt slengbass, Klipschene var ikke så skarpe som jeg fryktet og spilte veldig bra etter min oppfatning, MA/Copland (rørlyd) var en ny opplevelse som jeg kunne tenkt meg å utforske litt mer om jeg hadde hatt tid, men jeg må innrømme at det ikke var en åpenbar YES - THIS IS IT-følelse i forhold til hva jeg er vant med. Bare noe annerledes, men dog positivt.

Takk for en fin kveld til Tiger, HoJ og Kalle Klovn!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid hyggelig med besøk og lån av erfarne, kritiske ører.

Music Angel:
    MA-en spilte med smårørene /1/ JAN Philips ECG 5814A og /4/ NOS RFT 6AQ8. Jeg er da delvis ferdig med å vurdere MA og legger eksperimentering når det gjelder andre smårør utover de 4 typene jeg har her hjemme nå, til side. MA og smårør ble primært kjøpt for å finne ut av hva alt ståket var tuftet på. Jeg skjønner nå fascinasjonen til de som eier en MA og har prøvd ulike rørkombinasjoner.

Rommet:
    Det jeg er mest fornøyd med i rommet er, som delvis påpekt over, stereobildet. Dvs. jeg har fokusert å få til en holografisk presentasjon av lyden (bredt / dypt / høyt). Nøkkelen her er nok at rommet er symetrisk og akustikkplatene med varierende avstand fra sideveggene. Så her er snart mållinjen passert. Bortsett fra å gjøre "the finishing touch", så vil jeg bytte ut de akustikkmatter som henger i taket. De byttes ut til åpen bakside og enten 50mm eller 100mm plater. De som er der nå er 30mm med lukket bakside. Når det gjelder basskontroll så er det bare å erkjenne at med såpass mye energi ut i rommet som det ble spilt på delvis i går, så er dette med bass en større utfordring. På sikt (ikke kritisk) så vil jeg se hva som vil passe best av tiltak, og tiltenkt effekt, uten at det blir for dominerende i rommet. Det er vanskelig og "nesten" gjensidig utelukkende alternativ.

Copland:
    Kan lyden i MA tunes til "own liking", så skal det vel ikke være noe signifikant i teorien som tilsier at Copland-en ikke kan tunes tilsvarende. Den ble kjøpt helt ny helt nylig, og krever nok mer spilling og oppvarming enn de 15 minuttene vi varmet den opp i går. Men, når det er sagt, så vil nok rørbytte gi langt mer effekt i lydsignatur en "innspilte og varme nok rør". Så da er det i gang å lese om 12BH7 og !2AX7 / ECC83. Effektrørene ( KT-88 ) fra EH kunne muligens med fordel ha vært byttet ut også.

Oppsummering:

MA = Tick in the box
    Rommet = 90% done
    Copland = Have just started. Long bumpy road ahead

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter da og leser "Masters handbook of Acoustics" her på påskefjellet etter en lengre tur på ski. Champagnen (De Saint Gall - Premier Cru - Brut Tradition) er åpnet og kalkunbrystet er ferdigmarinert og i ovnen.

Etter påsken vil jeg igjen fortsette med de siste akustiske tiltakene i AV-rommet. Re-inspirert av kenti, så krummer jeg nakken en gang til og kommer til å lage bassfellene jeg har tenkt på så lenge. Dette som supplement til de demperammene jeg har laget allerede. Kommer da til å følge "BBC-rådet"; lage flere moduler som settes opp og som har ensartede ytre dimensjoner slik at ulike rammer kan settes sammen til å tune rommet og uten at de ser for ulike ut.

Påsken er tid for ettertanke, og jeg har da planen klar...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...påsken er fortsatt her så man tenker fortsatt.

Vurderer å modernisere hele huset fremfor å bygge nytt. Det vil i praksis si at i alle rom så fjernes tak, vegger og gulv. Alle vegger og tak kles med gips, og alle takplater og panel som er her i dag skiftes ut.

I lytterommet så slås veggen til tilstøtende rom ned (dvs. 10 x 4 meter. Skillevegg settes opp skjønnsmessig (muligens med innebygget helmholtz i veggen) for å få det akustisk "perfekt".

Alternativet er å bygge nytt hus, men det er heller ikke gratis. Så, tanken er å bo her vi trives og heller benytte pengene på å total-rehabilitere hele sulamitten.

Initiell plan for lytterommet i kjelleren blir da som vedlagt. I tillegg tiltak i taket.

Og, da blir det ikke flatskjerm, men projektor denne gangen. Lenge siden sist.

Her gjelder det å tenke stort. Utav lite kommer ingenting...

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-beoliving-20room-jpg-20sized2-jpg

Side 27 av 70 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •