Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊ - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 70 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1385
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Copland + Klipsch spiller såpass flott at jeg er stuck. Så, når det gjelder høyttalere og forsterkeri så leser jeg knapt noe lenger. Et svært godt tegn.

Har en Abrahamsen DAC V6.0 på vei for å eksperiementere på signalfronten.

Det var på tide å resirkulere en god erfaring. Hva er poenget med gode erfaringer dersom man ikke benytter dem til noe...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid for litt hobby i kveld så da var det frem med MA-en og vannslipepapir. Ut med rørene, og pusset hver pinne på rørene. Effektrørene var ikke ille. Det var mye å hente på de smårøra. Kona må jo tro jeg er sprø; sitte å pusse metalpinner på "lyspærer"-

Koblet MA-en opp og ... vips ... helt tyst ved påslag. Den sprakingen som var før er borte.

Ser at de to Jan Philips rørene ytterst er de eldste / mest slitte. Det ene er også relativt svart på toppen. Må sjekke litt på hva som er å anbefale, samt hvor jeg bør handle dem. Heller mot et par RCA 5814-A (mørk lyd) og et par Jan Philips 5814-A (lys lyd) er "bankers".

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter bare på "du må komme å høre HoJ" jeg 8)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt påske må vel være bra? Sender PM.

Bor omtrent i godstolen for tiden, og tester litt forskjellig. MA, innen sine sterker sider, spiller veldig bra. Måtte bare ta et kitschbilde...

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-h1-jpg

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke akkurat kitsj, dette er ekte kunst. Husker selv at jeg elsket å ta bilder av omtrent det samme motivet, så jeg skjønner godt at du kaster deg rundt med objektivet....:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønnlysende Naim i mørkt rom må vi få se når du er flyttet inn.

Overrasket over hvor forskjellig MA og Copland spiller. "Rørlyd" har sin bredde tydeligvis.

MA spiller sangene på 99% hastighet
    (Lyngdorf 100%)
    Copland 101% hastighet. Vanvittig driv.

I morgen løper jeg av gårde for å hente knekkebrød, melk og en Abe V6.0 på butikken, så da blir det "snacks" i morgen også.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den MA'en du lånte av meg må være en smittekilde. Alle som har hatt den på besøk har endt opp med å røre det til i hjemmet ;-)

Om Coplanden er energisk små jeg si det også smitter over på din energi i å utforske rørverdenen... Ser og høres spennende ut. Husker du kommenterte at HoJ og undertegnede hadde diametralt forskjellig testmusikk på besøk hos deg.Med kombinasjonen av Lyngdorf og rør så er vel oppsettet også ditt i alle fall diametralt :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke, da MA og Copland spiller svært ulikt. Dvs. "rørlyd" er et svært tøyd begrep.

Glad jeg fikk låne MA-en din. MA her hjemme blir litt hobbyprosjekt utover høsten. Ellers ble jeg glad for å se det blå lyset rundt effektrørene. Det indikerer visstnok at rørene har god kvalitet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Grønnlysende Naim i mørkt rom må vi få se når du er flyttet inn.
    Det vil du få se....

Overrasket over hvor forskjellig MA og Copland spiller. "Rørlyd" har sin bredde tydeligvis.
    Jepp, nok et eksempel på at å forsøke å beskrive "rørlyd" som en fast standard er fullstendig bortkastet. Det er minst like store variasjoner på rørkonstruksjoner som i transistorverdenen.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så enig med dere folkens, rør-lyd er ikke et beskrivende ord, hos meg så merker jeg ekstremt forskjell ved rør-bytte. Er meget glad for min forforsterker bare har ET rør, deg gjør at jeg kan kjøpe rør for billig penge, da mange av de som selger rør har som regel et rør til overs i sin samling.
    Jeg fikk fire kvalitets-rør for bare 400,- Så nå sitter jeg med 9 svært forskjellige rør - som gir svært forskjellige klanger og "dybder". Gøy med rør!

Må også nevne at jeg liker det bilde du tok.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

romkorreksjon

Hei Tiger!

Jeg har også oppgradert til rf 63 og det var endel forskjeller der fra rf 82 som jeg hadde før! Mine er ikke helt innspilt enda men jeg driver å forsker litt frem og tilbake på plassering og kalibrering.

Etpar spørsmål:

Bruker du noe EQ på frontene? Jeg vet jo at disse er helt individuelle for hvert rom, men hadde likevel vært gøy å se hva den gjorde i topp og bunn for rf 63!
    En ting er sikkert, de har et hinsides basstrøkk!!!!

Denne coplanden du kjører, hvor fikk du kjøpt den ny nå? og hvordan er denne koblet inn på Lyngdorfen?! jeg kommer nok å kjøpe samme forsterker etterhvert.. Leser mye bra om den!

Takknemlig for svar!

Beste hilsen Johan

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med RF-63.

Nå har jeg benyttet mine RF-63 omtrent daglig og i flere timer, samt i det siste i perioder på "konstertnivå" i volum. De fremstår nå helt anderledes enn når de var helt nye. Det betyr at "BOSE-faktoren" helt nye Klipsch kan ha i starten er borte (les; fremtredende diskant og fokus på bass).

RF-63 fremstår nå som en lineær høyttaler, der de mer forsvinner i rommet og diskanten er nå myk og bassen er raffinert. Du vil merke etterhvert at det som før var bass, vil bli detaljert bass. Bortsett fra å høre dette, så merkes det f.eks. at enkelte basstoner nå treffer enkelte objekters egenfrekvens i rommet. Det hørte jeg ikke i starten.

Når jeg benyttet TDAI2200 på RF-63 så hører man lett at romkorreksjonen demper diskanten og strammer opp bassen. Nå, når de er spilt på endel timer så benyter jeg kun Copland CTA-405. Og, p.t. blir det slik.

Copland får du kjøpt enten via Akustisk Bureau (del av Audiocompaniet) eller JFS Sound Systems.

Så, jeg har koblet slik:

a) Fra CD/DVD/BR -> Abrahamsen DAC -> Copland - RF63
    b) Fra losslessfiler på data - > Abrahamsen DAC -> Copland - RF63

Benyttet en kort periode TDAI2200 som DAC til Copland, men da måtte jeg sette utgangen til volumstyrt. Dette kan skyldes det enkelte fokuserer på med at utgangsimpedansen fra sgnalkilde må matche inngangsimpedansen på forsterkeren. Utifra en tråd på HFS bør forholdet her være større enn 1:100 for at man skal få "god lyd" og dynamikk.

Vel, dynamikken i systemet nå med Abrahamsen og Copland er ikke mangelfull på RF63. Forholdet er på papiret 50 kohm (Copland) versus 10 ohm (Abrahamsen). Dvs. 1:5000

Lykke til med innspillingen av RF-63. Du vil om noen uker bli saftig belønnet, uanset forsterkervalg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for et utfyllende og godt svar!

Jeg var faktisk innom hifiklubben i Grimstad igår og kikket på Lyngdorfen, men jeg er ekstremt sugen på å prøve Copland..Abrahamsen er også et prismessig interessant alternativ!

Mine RF 63 har spilt konstant i over en uke, og fikk satt de opp ordentlig igår, med tommestokk og "trente" ører!
    Ingen tvil om disse klipschene er ekstremt gode på musikk,og jeg merker at det er enda mere å gå på mtp innspilling! Bose faktoren du nevnte var så absolutt tilstede og jeg ble like skuffet denne gangen som da jeg spilte inn rf 82 Bassen trenger skikkelig juling, ingen tvil om det, for gud bedre for et trykk de små 6.5 leverer, kuttet ut subben til de fleste innspillinger nå.. Holder i massevis på musikk!!

Byttet også kabler og placebo eller ei, Van den Hul kabler er fantastisk gode til Klipsch!

Har du fått sett noe mere på klipsch sub?

Johan

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har foreløpig fokus på 2.0, så Klispchsubwoofer får vente.

I prisklassen du vurderer forsterkere så er det jo mye kjekt. Abrahamsens monoblokker V5.0 til 25K til en V3.0 til 8K pluss en V6.0 koster jo det samme som en TDAI2200 RP med analogkort.

Du vi nok få mer "hjerte og smerte" med Copland og jeg tipper det også gjelder Abrahamsenkombinasjonen. TDAI2200s stålkontroll er på den annen side unik. Funksjonsmessig likeså.

Sitter her nå og spiller Infected Mushroom etter en lengre lytteseanse i morges på jazz/blues. Coplanden er slik sett et lydmessig kinderegg, da den er uhyre tilpasningsdyktig. IMO.

Nå vet jeg ikke hviken musikksmak du foretreker og hvordan du spiller av musikken (PC, CD-spiller) og om du vil ha mange "bokser" eller få. Dette kan jo spille litt inn hvilken forsterker du velger å gå for.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger 19.11.2009
    Og; Lyngdorfen min selger jeg aldri. Bedre forsterker (funksjons- og lydmessig) har jeg aldri eid. RoomPerfect er en drøm "come true".
    ;-)

Beholder du fremdeles Lyngdorfen, eller er den helt overflødig nå i ditt Copland/Klipsch-nirvana?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker den innimellom og beholder den, selvsagt.

Skulle den utenkelige tanken dukke opp om å selge den så ser jeg ikke poenget å selge den nå med 10.000 i tap, eller om 1 år med samme tap. Dessuten, skulle et rør ryke ... hva skal jeg spille på da? Abstinens.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den. ;-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker den innimellom og beholder den, selvsagt.

Dessuten, skulle et rør ryke ... hva skal jeg spille på da? Abstinens.

Kjøpe et lite "lager" med rør..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Jo.

Jeg har bestilt følgende rør til MA i dag:

JAN Philips ECG 5814A
    RCA 5814-A
    Electro-Harmonix 6AQ8
    NOS RFT 6AQ8

Så får hobbyen litt mer erfaring å gå på...

Er spent på RCA:

This RCA 5814A tube has a triple mica, "D" getter, copper grid posts, and grey-plate construction. Made in the 1960's. They have great soundstage and body. They are warm but well balanced. The RCA 5814A tube should be considered for any 12AU7 based hi-fi preamp.

They appear to be the identical construction as early 1950's JG-5814 tubes from GE. We're guessing RCA acquired these from GE sometime in the late '50's and then rebranded them as RCA tubes. They even have the classic GE etching of the part number in the glass.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Jo.

Jeg har bestilt følgende rør til MA i dag:

JAN Philips ECG 5814A
    RCA 5814-A
    Electro-Harmonix 6AQ8
    NOS RFT 6AQ8

Er spent på RCA:
    RCA pleier å være et sikert valg av rør.

Jeg har bare rør av type ECC88/6922/6DJ8 (osv. osv) du har etter det jeg kan forstå -82 og -85, hvis du hadde hatt -88 så kunne du lånt en bunke av meg.
    En lokal -rørguru har en drøss av rør, og han sa at RCA er meget godt rørmerke og med den "trår" en ikke feil.

Side 25 av 70 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •