Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊ - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 70 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 1385
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye ekstra føler du at du oppnår med lydplatene når du bruker romkorreksjonen i TDAI2200?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de øvrige absorbsjonsmattene som er laget med hull i vangene så er det dekomolton som er benyttet. I de som kommer nå er det scenemolton. Dvs. dekomolton (150g/m2) og scenemolton (300g/m2) er det merkbart forskjell på.

Da var det på tide med litt R&D etter mye lesing om absorbsjon, refleksjon og ulike frekvenser. Ironisk nok er det deler av emballasjen fra bassens mester som skal lede til effektiv reduksjon av bass.

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-b1-jpg

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-b2-jpg

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-b3-jpg

Tigers oppsett for ♬♬♬ med ☊-b4-jpg

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørsmål, men bruk av dekomolton forstår jeg da denne egentlig ikke har en annen hensikt enn nettopp dekorasjon av slike akustikkplater. Men scenemolton har jo en helt annen egenskap da denne i seg selv er lyddempende... hvordan kommer akustikkplatene til sin rett ved bruk av scene vs. deko, hvis du skjønner hva jeg mener?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du mener.

Bakgrunn:
    Bestilte scenemolton fra Stikker.no - trommestikker, gitarstrenger og rekvisita (Stavanger) og ble litt overrasket når jeg sammenlignet med noe molton jeg hadde liggende fra gamle dager. Den nye bestillingen inneholdt et stoff som var mye tykkere enn det jeg hadde liggende. Så da måtte jeg konkludere at det gamle stoffet bestilt som scenemolton fra Norsk Sceneteknikk for 6 år siden faktisk må ha vært dekomolton.

Praktisk har det liten betydning på så liten flate jeg bruker dem til nå. Dvs. å blåse ut et stearinlys som står en halv meter borte gjennom den tykke scenemoltonen (300g/m2) går greit. Så selv såpass tykt stoff er OK å benytte for å kle slike moduler jeg lager for tiden.

Annet:
    I kveld klarte ikke hullåpneren (40mm) mer. Den tok kvelden tidlig. I morgen må jeg kjøpe ny slik at jeg kan borre opp 4 nye moduler. Og, for å pleie den feminine siden indikert tildigere i tråden, så må jeg på IKEA for å kjøpe et par kvm av DITTE-stoff i knallrød farge, slik at et par "pyntemoduler" på veggen kan krydre det visuelle mot de 3 reclinerne i rødt.

Denne AV-hobbyen har jaggu mange fasetter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte meg i søtpunktet for å lytte med de nye "R&D-modulene" installert. OK, hellige jul som det spiller! Har aldri hatt volumstyrken på disse nivåene før uten at jeg tenkte på "...hvor i svarte er hørselsvernet..."

Det spiller så definert med de akustiske tiltakene at det faktisk er skremmende. Min tanke går til de som fortsatt sitter å klør seg i hodet i ubehandlede rom. Eneste tanken nå er hvordan hadde Dynaudio Confidence C1 egentlig spilt opp i rommet nå?

Klipsch RF-62 låter som $3000.

Kan jeg skvise ut litt til? Tviler, men jeg prøver på det de neste ukene.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Hvor mye ekstra føler du at du oppnår med lydplatene når du bruker romkorreksjonen i TDAI2200?
    Litt usikker på hva du spør om:

a) Er lydplatene bedre enn RK?
    b) Gir RK enda bedre resultat nå når de akustiske platene er installert?

Sitter nå med TDAI2200 og spiller via "Bypass", og det sier vel noe...

Vil prøve RK når de akustiske tiltakene er fullført. Ref. kjøre RK og sjekke RoomKnowledge%.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så at du kjører Lyngdorf på Klipschene !?

Hvordan vil du si denne matchen er ? Tittet litt selv på Lyngdorf men hørt mange si digital power er fy fy til Klipsch.

Litt tøft å se en såpass rimelig HT i dine ellers heftige oppsett
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er en av de "rare" som benytter Lyngdorf på Klipsch. Hovedgrunnen til at jeg benytter Lyngdorf TDAI2200 med RoomPerfect er et dette er å regne som CRC-556 (verktøy på boks). TDAI2200 har innebygget DAC, den har romkorreksjon, den har svært god effektforsterker, den har svært god forforsterker og den ser bra ut. Mao. mer enn et kinderegg.

Husk at TDAI2200 ikke er en typisk digital forsterker...

Så, til det problematiske. Hvorfor i huleste benytter jeg Lyngdorf, som låter overanalytisk og åpent, på et par Kilpsch, som også låter ultradynamisk?

Vel, svaret er ganske enkelt. Nå, i mitt AV-rom med behandlet akustikk så låter det helt kanon. En dynamikk få andre oppsett kan matche (IMHO). At TDAI2200 også lett kan endre lydkarakter via RoomPerfect og innebygde EQ-kurvene (og andre kan legges til etter "own liking"), så er dette en no-brainer.

Jeg vurderer å teste min gamle favoritt Abrahamsen V2.0 opp mot TDAI2200 for å se hva som spiller best. Med de akustiske tiltak som nå er implementert så vil jeg mye lettere kunne skille ulike komponenters egenart fra hverandre.

PS: Da var enda en R&D-modul bygget og på vei ned til rekreasjonsrommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morsomt om du satt de opp mot hverandre å hva inntrykk dette ga.

Forstod det slik du var svært fornøyd med Abrahamsen ? En av mine kandidater på forsterkerjakten hvertfall.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var svært fornøyd med V2.0 og V6.0, ja. Grunnen til at jeg kvittet meg med dem var delvis at Dynaudio (Focus 140) krevde mye mer strøm på høye volum. Nå med Klipsch, så ser jeg for meg at V2.0 passer fantastisk. Eller dersom "mye vil ha mer"; et par RF63 med et par monoblokker V5.0.

PS: Kuttet ikke du ut Abrahamsen V2.0 pga. knottene / strømstyrken da? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på grunn av knotter, display osv. Men power burde det være nok av.

Rimelig vinglepetter for tiden, ikke godt å si hva jeg havner på til slutt.

Blir morsomt å se hva du får utav dine Klipscher og rom til slutt.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jeg deg ville jeg stukket innom Resonans og lånt med en Roksan også, ikke fordi jeg har den, men har hatt V2 oppgradert også, på forskjellige høyttalere dog, men jeg vil si Roksan er vesentlig kraftigere og et mer gjennomført produkt lyd og kvalitetsmessig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå må jeg spørre, Tiger, noe jeg ikke har fått med.

De siste såkalte R&D-modulene med SVS-emballasjeplata i, er den tunet annerledes enn de andre med hull på siden?

Artig å høre at du opplever såpass store forbedringer med disse tiltakene. Jeg tenker det samme som deg; hva med alle de som sitter i et nakent rom og analyserer kablenes lydsignatur? Mitt neste prosjekt blir taket foran lerretet, det er fortsatt nakent, mens frontveggen, 1. refleksjon og bakvegger er behandlet omtrent som hos deg.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De med hull på sidene inneholder kun Rockwool akustikkplate. Hullene er der for å maksimere arealet som skal "suge lyd".

Så til de R&D platene:

Disse er bare en test, og bakgrunnen er at for å kunne dempe bass mer efektivt så må man få redusert energien i disse frekvensene. Som kjent vil høye frekvenser bounce av en overflate man ikke kan blåse gjennom, mens de lavere tonene ikke gjør det.

Det at bass går gjenom "alt", mens diskant ikke gjør det er vel kjent også for enkelte naboer...

Pappen i R&D-modulene har den hensikt å bremse "bassbølgene" slik at de kan dempes enda mer effektivt av Rockwoolen bak.

Og når man skal dempe et rom så er det lett å overdrive med den følge at rommet blir for dempet. Flott på film, men døll kjedelig i stereo. Ved å kombinere andre materieler med Rockwool så kan man dempe OG reflektere.

Stikkord til de som vil vite mer; FRK.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du gjør er så stilig Tiger, beunderer jobben din meget. Håper du kan gi noen tips hos meg også når du tar turen.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    [...]Pappen i R&D-modulene har den hensikt å bremse "bassbølgene" slik at de kan dempes enda mer effektivt av Rockwoolen bak.

Og når man skal dempe et rom så er det lett å overdrive med den følge at rommet blir for dempet. Flott på film, men døll kjedelig i stereo. Ved å kombinere andre materieler med Rockwool så kan man dempe OG reflektere.

Stikkord til de som vil vite mer; FRK.
    FRK Bass trap, det oppklarte en del, ja.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja vil si meg enig med det å sette en "engelskmann" på Roksan. Har hørt Dynaudio med varme forsterkere, og må være ett beist for hvis ikke kan det låte litt vel "varmt". Dynaudio er jo litt sånn i Vienna/Audio Physics klassen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja vil si meg enig med det å sette en "engelskmann" på Roksan. Har hørt Dynaudio med varme forsterkere, og må være ett beist for hvis ikke kan det låte litt vel "varmt". Dynaudio er jo litt sånn i Vienna/Audio Physics klassen.
    Sikker på at du er riktig tråd nå BGuarden?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du er riktig tråd nå BGuarden?

Han har mye klokt å si han BGuarden, så mye at det noen ganger koker over for han..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda han er en oppegående gutt, og det ble et spennende innspill i tråden hvertfall

Side 18 av 70 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •