Finnes det maks represjonstid i norge? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 343
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Har ingenting med intregrering å gjøre.
    Ønsker bare at Ht skal slå ut ikke inn. På feil fase slår den vell inn først?
    Ja, de slår kanskje inn først, men de slår ut igjen like etterpå. I takt til og med, dersom ledningene er koblet riktig. Og et signal har alltid både en positiv og negativ del.

Det var ingen kritikk til noen her altså, jeg skjønner bare ikke teorien bak tipset til Sven1978 (som jeg også har lest fra andre hold tidligere), når det refereres til at dette skal gi enklere integrasjon i små rom. Jeg har også hørt/lest at noen høyttalerkonstruksjoner har fasevendt f.eks. mellomtonen i forhold til bassen. I slike tilfeller vil jeg absolutt tro at det faktisk ligger en tanke bak dette, og at man kødder til hele konstruksjonen dersom man åpner opp å bytter fase på ett av elementene. Men det blir OT i forhold til problemet ditt

Jeg hadde samme problem med min Yamaha 767, den rapporterte feil fase på den ene høyttaleren, men jeg har valgt å overse det så lenge jeg vet at fasen er riktig.

Men det er selvsagt mulig at det blir noe krøll i prosesseringen til YPAO når den har rapportert en feil?

Gratulerer med fet forsterker forresten. Lekker sak

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet om på pluss/minus og kjørt RK en gang til nå.
    Etter Rk kom det ikke opp fase feil. Synes lyden ble bedre, men dette regner jeg med er litt plasebo effekt?
    Front Ht kjøres som Large uten noen form for deling. Bruker kun subbene på film.
    Får prøve dette opsettet litt og se hvordan det går!:-D
    Takk for alle innspill!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ja, de slår kanskje inn først, men de slår ut igjen like etterpå. I takt til og med, dersom ledningene er koblet riktig. Og et signal har alltid både en positiv og negativ del.

Det var ingen kritikk til noen her altså, jeg skjønner bare ikke teorien bak tipset til Sven1978 (som jeg også har lest fra andre hold tidligere), når det refereres til at dette skal gi enklere integrasjon i små rom. Jeg har også hørt/lest at noen høyttalerkonstruksjoner har fasevendt f.eks. mellomtonen i forhold til bassen. I slike tilfeller vil jeg absolutt tro at det faktisk ligger en tanke bak dette, og at man kødder til hele konstruksjonen dersom man åpner opp å bytter fase på ett av elementene. Men det blir OT i forhold til problemet ditt

Jeg hadde samme problem med min Yamaha 767, den rapporterte feil fase på den ene høyttaleren, men jeg har valgt å overse det så lenge jeg vet at fasen er riktig.

Men det er selvsagt mulig at det blir noe krøll i prosesseringen til YPAO når den har rapportert en feil?

Gratulerer med fet forsterker forresten. Lekker sak
    Jeg er hverfall ingen utdannet mann på dette feltet, så her er det bare å prøve og feile som gjelder!:-D

Takker for det! Er veldig nøgd så langt!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene mine er i følge en måling og test i et blad konstruert med + fase i bassen og - fase i mellomtone og diskant.
    Tols1 : Jeg skjønner meget godt hva du mener, og helt ærlig så blir jeg svar skyldig. Angående integreringa var dette noe jeg ble forklart av en selger på telefonen. Han virket oppegående nok og hadde gjort litt resarch på dette og fått denne forklaringa selv.
    Selvfølgelig burde jeg ikke gå ut med denne teorien selv uten å ha noe kunnskap om det.

Men, et spørsmål her. Hvis du kjører f.eks en sinustone på 30 hz. Vil ikke da elementet bevege seg fra "0" punktet og ut og tilbake til "0" ?
    Jeg kaller "0" for start.
    Snur du fasen 180 grader vil vel elementet jobbe fra "0" og innover. Dette må vel utgjøre en forskjell ?
    På musikk vil sikkert dette jobbe mer ut og inn fra "0".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ingen kritikk mot deg, Sven, bare så det er sagt. Jeg har også hørt denne teorien før .

Hvis du kjører f.eks en sinustone på 30 hz. Vil ikke da elementet bevege seg fra "0" punktet og ut og tilbake til "0" ?
    Jeg kaller "0" for start.
    Snur du fasen 180 grader vil vel elementet jobbe fra "0" og innover. Dette må vel utgjøre en forskjell ?
    På musikk vil sikkert dette jobbe mer ut og inn fra "0".
    Nei, det er nok ikke helt slik. Elementet begynner i 0-punktet, går ut, snur og går tilbake, passerer 0-punktet og går innover like langt som det gikk ut, for så å snu å gå utover tilbake til 0-punktet. Tenk deg at du fester en blyant på membranen og trekker en papirremse forbi blyanten mens elementet går ut og inn. 0-punktet, altså elementets hvilepunkt, vil da være den vannrette streken midt på sinuskurven, toppen på kurven er når elementet snur på "utsiden", og bunnen på sinuskurven får du når elementet snur innerst. Men hvis fasen er motsatt, så vil elementet ha samme bevegelse men i motsatt rekkefølge. Uansett vil trykkendringene som medfører lyd være nøyaktig lik.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den teorien kom fra meg, men det husket du kanskje ikke. Tror det var et tips og en teori på Focal høyttalerene dine. Resultatet ble så vidt jeg husker det samme.
    Men det er litt rart at en produsent har forskjellige faser på fronter, senter og bakhøyttalere. Fasen gikk i hytt og pine ( + og - fase ) på en Focal 5,0 pakke jeg hadde. Ikke rart en romkorreksjon blir forvirret da.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hehe, den teorien kom fra meg, men det husket du kanskje ikke. Tror det var et tips og en teori på Focal høyttalerene dine. Resultatet ble så vidt jeg husker det samme.
    Men det er litt rart at en produsent har forskjellige faser på fronter, senter og bakhøyttalere. Fasen gikk i hytt og pine ( + og - fase ) på en Focal 5,0 pakke jeg hadde. Ikke rart en romkorreksjon blir forvirret da.
    Hehe, ja kanskje du er opphavet til hele teorien? Når du nevner det så husker jeg det faktisk. Og konklusjonen var at det ikke hjalp på akkurat mitt problem

Men høyttalere i et surround-oppsett har forskjellig størrelse, forskjellige elementstørrelser, delefrekvenser etc, så det kan kanskje være delefilterkonstruksjonen som gjør at elementene er koblet i forskjellig fase? Jeg vet egentlig ikke men velger å tro at de skal være slik

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt dette jeg. Kan lite om fase tydeligvis.
    Er det ikke forskjell på fase? Er det samme hvordan mann kobler?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, i følge noen så er det forskjell, men i prinsippet skal det bli riktig når du kobler + på forsterker til + på høyttaler osv. Men noen romkorreksjonssystemer oppfatter signalet den mottar i mikrofonen på en måte som gjør at den tror fasen er feil. Men jeg tror dette som regel skyldes rommet og akustikken, eller selve høyttalerkonstruksjonen.

Enkelte høyttalere er koblet internt slik at man har koblet - på elementet til +-siden på delefilteret. Grunnen er at forskjellige filtertopologier medfører fasedreining ved forskjellige frekvenser. Men jeg begynner å komme ut på litt tynn is her nå, så noen nærmere forklaring skal jeg ikke forsøke meg på

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man kjøper en sub og skal starte med kalibrering så skal man så og si alltid begynne med fasen på 0 siden de fleste konstruksjoner har + ( 0 ) fase. Målet er jo selvfølgelig at bassene i frontene og sub / subbene skal slå i lik retning inn og ut.
    Det er derfor man i noen tilfeller får elendig resultat siden folk ser seg blinde på 0 fasen på subben siden det er "tommelfingerregelen". Når frontene da går motsatt blir det jo svært dårlig.

Dette opplevde jeg selv for få dager siden når kameraten min måtte snu fasen på subben til 180 grader fordi han nektet å snu + og - på høyttalerene. Når subben stod i 0 fase låt det elendig.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man kjøper en sub og skal starte med kalibrering så skal man så og si alltid begynne med fasen på 0 siden de fleste konstruksjoner har + ( 0 ) fase. Målet er jo selvfølgelig at bassene i frontene og sub / subbene skal slå i lik retning inn og ut.
    Det er derfor man i noen tilfeller får elendig resultat siden folk ser seg blinde på 0 fasen på subben siden det er "tommelfingerregelen". Når frontene da går motsatt blir det jo svært dårlig.

Dette opplevde jeg selv for få dager siden når kameraten min måtte snu fasen på subben til 180 grader fordi han nektet å snu + og - på høyttalerene. Når subben stod i 0 fase låt det elendig.
    Det blir nok litt anneledes når det gjelder sub!

Det er nok en grunn til at receiverene nesten alltid setter avstanden til sub lengre enn den egentlig er - det er jo rettog slett fasen det da justeres på!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at reciveren setter lang avstand på subben har jeg også lurt litt på. Men der ser du. Mann lærer så lenge mann lever.
    Og godt er det. Hadde blitt kjedelig ellers!
    Tror jeg stoler på koblingen, så for heller receiveren ta feil!:-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også opplevd noe liknende. Jeg lekte meg litt for en stund siden, og avstandsinnstillingene og fasejusteringen ga ikke det resultatet jeg var ute etter. Men ved å snu fasen på frontene ble det andre boller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte at nå som det har kommet inn en del nytt i kinoen og så smått jeg begynner å bli fornøyd med lyd i kinoen, at jeg skulle lufte innteressen for demo i min kino.
    Det er ingen stor kino, men den klare å håndtere 3 stk om gangen.
    Så om noen har lyst til å høre The Kiss på Absoluta tersicore er dere hjertelig velkomne.
    Her er det annledning til både film og musikk.
    Dato kan fastsettes da/om noen har lyst på en liten demo.:-D

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor i vestfold?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    hvor i vestfold?
    Holder til i nord i vestfold. Sande.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er utrolig nysgjerrig på F113 subbene dine og ikke minst The Kiss, selv om The Kiss er utenfor budsjett.
    Jeg kunne godt tenkt meg en demo en gang.
    Her er det bare en reise TV på 46" i kinosammenheng. Men etter Flageborg styret på her i 7 timer i går tror jeg ikke at jeg kan skjemst med lyden her heller. Han gjorde fantastiske ting med anlegget.
    På - 20 Master ved 85 db går subbene flatt ned til 10 hz og da viser ikke Rew lenger ned. Så har ikke funnet -3 db punktet enda :-) .
    Du er velkommen hit på demo hit også en gang du er på Sørlandet.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I et stereosystem stemmer dette, da man ikke nødvendigvis har samme avstand til alle høyttalere(les: mellom høyttalere og sub) og ikke kan kompensere på andre måter. Når lydbølgene ikke treffer lytteren likt opplever man helt eller (vanligvis)delvis utfasing. Har man 100% utfasing mellom høyttalere og sub og så vender fasen på sub får man 100% korrekt resultat. Impulsresponsen vil jeg gjette ikke blir helt strøken, men dette er eneste måten å tilpasse avstand på andre måter enn fysisk om man ikke har mulighet for delay i signalveien.

Det er kanskje naturlig å tenke at om suben står ved siden av høyttalere får man sub og høyttalere i fase. Men i praksis har man mer eller mindre delay i suben grunnet signalveien og forsterkertrinnet. Det jeg typisk har erfart er rundt 4-8ms(tror det er ca 3ms/m) delay, noe som tilsvarer 1,2-2,4m. Det dette betyr er at sub må stå tilsvarende nærmere lytteposisjon enn høyttalerne om man skal ha lik fase med bryteren på 0. (I et surround oppsett vil man oppleve denne avstanden i tilegg til den reelle avstanden).
    I mange tilfeller opplever jeg også at autocal bommer på subplassering. Både måling og lytting antydet at min Yamaha RX-A3010 bommet med over 2m. Ved korrigering ble det raskt bedre uten at jeg vet hvorfor den ikke klarer å finne avstanden.

Men for å teste litt rundt problemet i tråden her vil jeg anbefale å sette målemicen 1m foran en av fronthøyttalerne (aller helst med høyttaleren midlertidig så langt fra veggene som mulig) og ta en autocal. Da får man minst mulig rombidrag og kanskje nok til at receiveren klarer å skille rommet fra høyttaleren. Hvis man fremdeles får fasefeil kan man koble fra bassen eller coax elementet i The Kiss(for denne har vel bi-wire) og se om det kommer fasefeil på begge deler. En siste tanke fra undertegnede er at dette problemet kommer av at man vrir mellomtonehuset og dermet får forskjellig avstand til elementen(jeg tror ikke dette, men det kan lett sjekkes ved å sette modulen "rett").

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er utrolig nysgjerrig på F113 subbene dine og ikke minst The Kiss, selv om The Kiss er utenfor budsjett.
    Jeg kunne godt tenkt meg en demo en gang.
    Her er det bare en reise TV på 46" i kinosammenheng. Men etter Flageborg styret på her i 7 timer i går tror jeg ikke at jeg kan skjemst med lyden her heller. Han gjorde fantastiske ting med anlegget.
    På - 20 Master ved 85 db går subbene flatt ned til 10 hz og da viser ikke Rew lenger ned. Så har ikke funnet -3 db punktet enda :-) .
    Du er velkommen hit på demo hit også en gang du er på Sørlandet.
    Takker for det!
    Det skal legges til huskelista!
    Du sitter på mye godt utstyr du også.
    Ja flaggerborg kan sine kunster da det kommer til kalibrering. Hadde han her en gang for kalibreing av svs tubene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen :
    Angående avstand osv så har Meridian 861 masse lesestoff, så jeg tror du er inne på noe der. Jeg har ikke "turt" å rote med det selv.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/meridian861

Side 14 av 18 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •