Finnes det maks represjonstid i norge? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 343
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det ble dessverre litt utsettelse på kjøp av The Poetry senteren. Siden jeg føler at jeg mangler litt i senteren ble det innkjøp av Vienna Mozart SE som skal brukes som senter frem til over nyåret.
    Denne blir plassert bak lerret. Regner med å få en del mere tyngde i senteren med dette.
    Har også blitt innkjøp av Bladelius Tyr II denne høsten. Dette er en meget god stereo forsterker. Føler faktisk at denne fint kan hamle opp med Pass x150.0 som jeg hadde her hjemme.
    Rart med tenke på prisen, men her er det nok en del med kombinasjonen som spiller inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny duk til ramme lerret bestilt .
    Her blir det akustisk duk, da senter blir plassert bak lerret.
    Regner med at dette blir en dramatisk forbedring av lyden, da det høres ut som lyden kommer ut fra en blikk bøtte nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter måling av rommet, har jeg funnet ut at jeg har en skikkelig Peak rundt 100hz.
    Denne ligger ca 15db over resterende kurve. Merker den veldig godt under lytting til f.eks Rammstein.
    Fant en side hvor det var det var beskrevet Helmholz resonator panel.
    Etter utregning av volum og hull, lagde jeg to stk av denne typen tunet til 100hz.
    Det var veldig mye arbeid for ingen ting. Ser faktisk ikke anntydning til forrandring rundt 100hz.
    Derfor retter jeg mot dere, i håp om at det finnes noen der ute med kunnskap om dette temaet.
    Legger ved kurve sli at der kan se.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er de plassert i rommet? Du har forsøkt forskjellige plasseringer?

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helmholtz resonater er direkte lottotrekning. Vil ikke anbefale dette.

Etter å ha tatt en titt på min hjemmekino profilen din og bildene der er jeg egentlig litt redd for at de bassfellene du har ikke gjør så mye i 100hz området og ned. Det er et materiale som ikke har så høy densitet og de er heller ikke allverdens av tykkelse.

Ser også at rommet ditt peaker ved rundt 30hz, siden der veldig bra med nivå nede der, og jeg tviler på disse høyttalerne har såpass med nivå nede der med såpass lite membranareal og liten kasse til midbassdriveren. denne peaken er vel også utslagsgivende på responsen på subene dine?

En løsning som kan funke uten å gjøre fysiske tiltak er å prøve å dele suben ved rundt 120hz og frontene derfra og opp. Da kan du være heldig om suben da er plassert på en plass der du ikke får problemer ved 100hz.
    Evnt kan du da også prøve deg fram mtp plassering på subene.
    Er også overbevist om at subene dine er av såpass kvalitet at de har bedre egenskaper enn dine vienna høyttalere i dette frekvensområdet. Du vil da også som resultat at du vil få mye mer headroom i anlegget ditt og vil da kunne spille høyere uten forvrengning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg ikke helt har klart å følge opp denne tråden.

Har testet meg litt frem med subber og plassering. Dessverre er rommet slik utformet at det eneste som hjelper mot peak og dipp på fronter er EQ på receiver.
    Men da dette er sagt, har jeg kommet mye bedre ut av det lydmessig etter jeg byttet ut Pioneer receiveren til fordel for Yamaha receiveren.
    Denne gjør nok en mye bedre jobb en Pioneer Lx83 gjorde.

Har også lest meg litt opp på Subb trappen til ASC. Disse kommer jeg til å bestille et 2stk av, da lommeboka tillsier det.:-D
    I mellom tiden har jeg prøvd meg litt frem, og løftet subbene 35cm opp fra gulvet. Dette gjorde at subbene kom i mere riktig høyde lytte messig.
    Di fikk også en helt annen attack en di hadde før.

Skal måle litt mere, å få lagt ut noen kurver her.

Som jeg nevnte i overskriften i tråden, nærmer det seg annkomst av både Absoluta effekt og ASC smart traps.

ASC tubene har jeg hatt her hjemme på test, og disse gav kinoen et veldig løft lydmessig.
    Det ble en mye roligere og mere dynamisk lydbildt som ble skapt.
    Stemmer kom mere frem i lydbildet. Bunnen ble også strammet betraktelig opp.
    Etterklangstiden gikk greit ned på store frekvensområder.

Absoluta har jeg ikke testet, men har fått til et åpent kjøp av denne, så det er en vinn/vinn situasjon for meg!
    Har lest mye bra om disse, men ingenting er vell avgjort før mann har testet ut den selv.
    Bilder av disse vill komme da di annkommer. Eller nye bilder av hele kinoen vill bli lagt opp da.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen Mnd med venting er endelig Absoluta Tersicore ankommet X3mhc i heggedal.
    Onsdag blir det henting! Og gud som jeg gleder med!
    Her er et bilde av herligheten. Flere bilder kommer etter den er blitt hentet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig effekten i hus. Må si jeg er mektig inponert over design og finish. Tror det er en av den mest gjennomførte effekten jeg har sett.
    Blir mange timer med testing, så skal jeg komme tilbake med inntrykk.
    Legger ved noen kjappe bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par til.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må være forsterkernes svar på en Bugatti Veyron. Rett og slett vakker. Grattis!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Må være forsterkernes svar på en Bugatti Veyron. Rett og slett vakker. Grattis!!
    Takker!
    Bare synd mine foto kunnskaper ikke kan gjøre denne rettferdig.
    Om den bare spiller halvparten så bra som den ser ut blir jeg nok fornøyd skal du se!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen timer med lytting har jeg fått dannet meg noen inntrykk:

Det første som slår meg er hvor sort å stille bakgrunnen er. Hvor rolig lydbildet er.:-D
    Her kommer alle di minste detaljene hvirkelig frem!
    Forsterkeren leverer i hele frekvensgangen med stålkontroll. Di nedre frekvensene har fått en het annen tyngde og respons en jeg far hatt i kinoen før.
    Må nok si at denne spiller med en helt annen autoritet enn både Pass Labs, Krell, Bladelius og Parasound som jeg har hatt i kinoen før.
    Kan være matchen eller bare rett å slett at dette er en bedre effekt enn di nevnte?

Flere lytte inntrykk kommer senere.

Glemte forresten helt å legge ut bilder av jåleposen som denne kommer i.
    Så her kommer det!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt i trådstart lurer jeg på en ting ang fase måling i receiveren.

Hadde før en Pioneer LX83 receiver som viste at begge fronter var i feil fase. Sjekket gang på gang kabler men di var koblet riktig.
    Da jeg kjøpte inn den nye Yamaha receiveren regnet jeg med at dette ville bli borte.
    Men den gang ei!
    Etter romkorreskjon viser den også at begge front ht er i feil fase.
    Har igjen sjekket kabler og disse er koblet riktig.

Er det slik at det kan være en fase feil inne i ht og at jeg burde koble om kabler slik som receiver nevner?
    Eller kan det være noe i rommet som gjør at den måler det slik?

Noen som har vært borti dette? Og kan gi meg noen hint om hva som burde gjøres.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Er det slik at det kan være en fase feil inne i ht og at jeg burde koble om kabler slik som receiver nevner?
    Eller kan det være noe i rommet som gjør at den måler det slik?
    Det kan være begge deler, men rommet ditt har noen bra tiltak så jeg syntes det er naturlig å tenke på høyttalerne.

Det er bare å koble om og se om du syntes det blir bedre. Høyttalerne dine har såvidt jeg vet et ganske komplekst delefilter og en egendesignet coax-løsningen. Hadde ikke forundret meg om sistnevnte lager litt krøll i tidsdomenet og dermed lurer receiver.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test fase på høyttalerene slik. La høyttalerkablene dine stå i vanlig på + og - på høyttalerene. Ta + kabelen på Pluss på batteriet, og - kabelen på minus på batteriet. Går elementene inn er de i motfase.
    For å snu fasen bytter du bare + og - på forsterkeren, men ikke på høyttalerene dine. Blir som å snu fasen på en sub.
    Testen og snu fase er ufarlig. Test på noe billig hvis du er i tvil og nøler.
    Dine eks Focal Electra var også slik.
    Grunnen skal visst være at de kan være lettere å integrere i rommet siden svært mange har små lytterom. Lydmessig hører du kanskje ikke forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Batteriet er et vanlig 1,5 volt batteri til fjernkontroller osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker å bukker.

Da får vi teste litt å se om det blir noe bedre.
    Mann lærer så lenge mann lever!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt om denne fasebytte-teorien flere ganger men må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor det skal ha noen som helst praktisk betydning i forhold til integrasjonen i rommet, å endre fasen på begge høyttalerne. (At receiveren oppfatter det som feil, vil jeg anta skyldes rommet eller høyttalerkonstruksjonen, eller begge deler)

Et hvert normalt signal består av minst én omdreining, altså det er minst én topp og én bunn på signalet (ref et vanlig sinussignal), og midt mellom disse toppene/bunnene passerer det 0-punktet. Altså membranen går ut og så inn igjen, alternativt inn og så ut igjen avhengig av fase, slik at det blir undertrykk og deretter overtrykk (eller vice versa) i rommet om hverandre. I et vanlig musikksignal må man vel anta at overtrykket og undertrykket er identisk?

Hvorfor i all verden skal dette ha noe å si for integrasjonen med rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har hørt om denne fasebytte-teorien flere ganger men må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor det skal ha noen som helst praktisk betydning i forhold til integrasjonen i rommet, å endre fasen på begge høyttalerne. (At receiveren oppfatter det som feil, vil jeg anta skyldes rommet eller høyttalerkonstruksjonen, eller begge deler)

Et hvert normalt signal består av minst én omdreining, altså det er minst én topp og én bunn på signalet (ref et vanlig sinussignal), og midt mellom disse toppene/bunnene passerer det 0-punktet. Altså membranen går ut og så inn igjen, alternativt inn og så ut igjen avhengig av fase, slik at det blir undertrykk og deretter overtrykk (eller vice versa) i rommet om hverandre. I et vanlig musikksignal må man vel anta at overtrykket og undertrykket er identisk?

Hvorfor i all verden skal dette ha noe å si for integrasjonen med rommet?
    Har ingenting med intregrering å gjøre.
    Ønsker bare at Ht skal slå ut ikke inn. På feil fase slår den vell inn først?

Eller rettere sagt, at alle Ht slår ut først, slik at det ikke blir motfase og utligning.

Synes ikke det hører slik ut, men ble litt nyskjerrig da begge di siste receiveren anslo feil fase.

Mange ting å lure på i verden vet du!;-)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest hele tråden og kjenner heller ikke til hvordan Yamahaen fungerer... men ett spm jeg umiddelbart stiller meg er, hva er frontene i feil fase fra? Kan det være så enkelt at frontene spiller feil fase iforhold til f.eks. subene og at det er det som blir detektert? Eller får du samme feil dersom du kun har frontene koblet til og ikke noen andre høyttalere...

En annen ting jeg har poengtert endel ganger er at mange receivere har en "feil" som gjør at fasen blir feil ettersom en endrer deling på den. På min Onkyo spiller det f.eks. i fase når jeg har frontene uten deling, på 40hz blir det feil mens går jeg opp til 80hz blir det korrekt igjen. Akkurat det samme har jeg opplevd på andre forsterkere også, f.eks. at dersom en bytter mellom large og small på frontene så må en samtidig endre fase på høyttalerne... tåplig men sannt!

Side 13 av 18 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •