Ekstremlavbudsjettskino- og lydanlegg i kjeller'n?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstremlavbudsjettskino- og lydanlegg i kjeller'n?

Tenkte jeg kunne legge ut utstyret mitt her for å få litt legitim kritikk og innspill, i retur.

Har slengt sammen oppsettet med deler jeg har fått og funnet slengende rundtom. Er fullstendig klar over at det ikke på langt nær er på høyde med flesteparten av medlemmenes utstyr, og at sikkert mange mener det hører bedre hjemme i en konteiner på Grønmo. But, here goes.

"Innventarliste":

Forsterker: Denon PMA-710 (200 watt, loudness-knapp, 4x 40 watts utganger?)

CD-spiller: Denon DCD-725 (Alpha 20-bit prosessering, 8x oversampling, fjernkontroll)

Høyttalere: Eltax Universe-høyttalersett (fire strategisk plasserte kasser fordelt på 11 elementer)

Kabler: Standard rød/hvit RCA-kabler type Clas Ohlson. Høyttalerkablene er av typen spinkel/sammenskjøtet.

PC (lydkilde): Dell stasjonær (Intel i845, 1500MHz, 384MB, 20GB, XP Professional) tilkoblet en 250GB HD fylt med musikk i MP3-format (+ noe lossless) som utgjør biblioteket i iTunes.

Skjerm: Samsung SyncMaster 244T (24-tommer, LCD)

Prosjektor: 3M MP7640i (800x600, 4:3, 350:1-kontrastforhold, HDTV-kompatibel?)

Lerret: Pro-Color Screen, opprullbar, omtrent 100 tommer diagonalt.

HTPC (videokilde): Acer Aspire 5610Z bærbar (1700MHz, 2GB RAM, 160GB, Nvidia GeForce Go 7600-skjermkort, Vista Premium)

Oppsettet har fungert smertefritt, rent bortsett fra diverse blåste sikringer og pæra på prosjektoren, som gikk ad-undas etter 300-og-noe timer. Sikringene er jo en smal sak, og jeg får muligens låne en ny og bedre prosjektor.

Bruken min kan beskrives som typisk 'easy listening', en film i ny og ne, og litt fest/rave med bassen på full pupp.

Utstyret er stuvet inn i en 35 kvadratmeter stor kjellerhybel med en litt vrien planløsning.

Personlig, synes jeg anlegget spiller overraskende bra med hensyn til de 5-600 kronene jeg har investert i det. Vel, Acer’n kosta vel 6-7 tusen i sin tid, men den er ikke akkurat øyestenen i systemet (brukes kun til å spille film med). Lydbildet er relativt rent og klart og jeg kan spille ganske høyt og dypt før lyden forvrenger seg.

Ovennevnte er dessuten ledsaget av en gammel 32-tommers JVC TV (CRT type) tilkoblet en Get PVR-boks. Hadde i en kort periode koblet Get-boksen direkte til prosjektoren via forsterkeren, men lyden var så grossalt dårlig (dårlig utgangssignal + lange kabler?) at jeg satte en stoppe for det.

Ser dere noe ummidelbart (og rimelig) oppgraderingspotensiale? Jeg har noen andre høyttalerkabler som ser ut som de er litt bedre (tjukkere og gjennomsiktige). Også vil sikkert en signalkabel av høyere kvalitet mellom PC og forsterker, hjelpe litt? Dessuten har jeg veldig lyst på et dedikert lydkort, men vet ikke om jeg har et system/plattform som kan støtte det. Føler at det blir litt "polish a turd"-stemning over det? Hvor mye vil eventuelt dette gagne meg?

Jeg har stor interesse for lyd og bilde og kommer garantert til å oppgradere når penga kommer inn. Men som en 19-årig, arbeidsledig student som såvidt takler bensinutgiftene, så er dette det beste jeg kan stille med. Tro meg, jeg skulle gjerne fylt kjelleren med Klipsch, Krell og makrell...

Ikke le!

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sted:California + ...såvidt takler bensinutgiftene..? Er ikke California i US of A vi snakker om her?

Måtte faktisk le litt av din aller siste kommentar...

De aller fleste her inne har vel startet i det små, så lenge interessen er der så er du et godt stykke på vei...

Selv startet jeg med bla. med 28" og denver 5.1 plastic fantastic pakke hvor man kunne justere volumet på ENTEN center, bass(virkelig dype plastikk vibrasjonslyder) eller bakht. Men da forsvant lyden fra venstre og høyre foran! Helt genialt idiotisk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, bodde i Cali i fjor. Og selv om bensinprisene hadde steget med flere hundre prosent, var de fremdeles en promille av det vi betaler.

Var keen på å dra med meg masse hifi-utstyr hjem, men brukte opp de siste presidentene på kamerautstyr. :cry:

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg jo ikke hva du mener med rimelig oppgradering,men hva med å komplettere med en sub?
    Det vil jo absolutt gjøre susen på film iallfall.

Du kan jo sjekke ut XTZ...f.eks denne:
    XTZ 99 W10.16 sort Matt

Ellers så er det masse bra saker å finne brukt.

Ellers så er det ikke noe å skamme seg over når det gjelder oppsettet ditt.Man må jo begynne ett sted og tro meg..om hifi-basillen biter deg så blir det fort nok dyrt etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jeg jo trenge enda en forsterker? Planen er liksom at alle AV-innkjøp heretter vil være av utstyr av utelukkende høy kvalitet!

Skammer meg litt. Men selv om mange av disse komponentene bare er ræl, så tror jeg fremdeles at utstyret utnyttes til sitt fulle (og begrensete) potensiale. Jeg mener, dyrere utstyr vil egentlig være bortkastet, ettersom 75 prosent av musikkbiblioteket består av sub-200 kbps musikkfiler.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en aktiv sub så forsterker er innebygd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •