Sub-Lock's stuekino - Rekkehus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub-Lock's stuekino - Rekkehus

NB! Stort sett gammel info her nå, får se om jeg oppdaterer en dag.

Hei hei.
    Bilder tatt bort i avvente av nytt hjem.

Først en intro om meg selv:
    Jeg er en 31 år gammel IT-ansatt som nå er bosatt i Hønefoss. Jeg har hatt interessen for lyd siden jeg var liten pjokk, men mer i mengde enn i kvalitet må det vel sies. Store høyttalere + store elementer har vært en gjennomgående faktor siden jeg "stjal" pappa sine merkelige (vintage?) kanta bokser med doble 10" og ambient diskanter som jeg dro på den søteste forsterkeren jeg har sett frem til Class T-ampene dukket opp. Det var en 2x60watt Rotel i veldig kompakt innpakning.

Jeg styret mye med lyd-i-bil fra det øyeblikket jeg fylte 18 år, og apropos fylte, jeg fylte opp en volvo 245, en granada og et par andre biler, med lyd i årene som gikk.
    Etterhvert ble det hjemmekino som ble hovedinteressen fra jeg kjøpte meg min første projektor, i 2003 mener jeg det var, en BenQ PE7800, daværende nypris ca. 18.000.
    I samme tid hadde jeg et par Patos B500 med en fryktelig skrikende diskant(feilvare?) sammen med en CLSC-15S subwoofer, kilden min var PC + Denon AVR-3803.

Etter som tiden gikk fikk jeg jo lyst på skikkelig 5.1, så da måtte det noe nytt inn, BEL 2.5veis var planlagt, men de brant opp første dagen de sto til pers desverre..
    En rød tråd hos meg har alltid vært mest/best mulig for minst mulig, mye pga. utdannelse, militærtjeneste og arbeidsledighet. Derfor var det vel "naturlig" at det ble Cerwin Vega, hvor slagordet er "bang for the bucks". Jeg er "velsignet" med ører som godtar det meste og det at jeg er lett å glede, som jeg ofte sier ifbm. film, musikk etc.
    Det ble CLSC-10 front+rear, senter i samme serie og sub hadde jeg jo allerede.

Dette anlegget hadde jeg faktisk ganske lenge, men da jeg nylig flyttet til Oslo følte jeg at pengene brant litt vel mye på bok (et par år som kranfører med mye overtid), så det var på tide med fullstending oppgradering.

Jeg begynte høsten 2008 med en Popcorn Hour A-110 mediastreamer, jeg var lei av å kable om hver gang jeg ville ha PC på projektor i stedet for to skjermer.
    Lille julaften 2008 dukket nye receiveren min opp, en Yamaha RX-V1900, som jeg ble strålende fornøyd med fra første sekund den var i heimen.
    Utpå nyåret 2009 kom det en hyggelig forhandler av Klipsch på døra mi med et par RF-82, et par RF-52 og en RC-62.
    Det tok med under ti timer med disse til å forstå at Cerwin subben ikke holdt mål lenger, så jeg trålet nettet etter alternativ og hadde egentlig bestemt meg for en XTZ W99 12", men med 4 uker levering var det u-utholdbart, så jeg måtte finne meg noe annet, jeg tittet mye på SVS sin søte 10", men var redd jeg ikke ville bli fornøyd med så lite element da jeg hadde levd med 15" i mange år.
    Det var her AVtorget ble redningen, Mor10 ville kvitte seg med sin lille SVS PC Plus 25-31, denne ga jeg bud på samme dagen den dukket opp, og allerede samme kveld sto den i stua mi
    Dette var andre saker ja..

Høsten 2009 bestemte jeg meg for at en EPSON TW3000 ville være passende oppgradering i oppsettet mitt, men med leveringsutsettelse og kronekursendring etc. ble denne i utgangspunktet for dyr i forhold pris/ytelse jeg var ute etter, men dette bråendret seg den dagen Powerbuy kom på markedet med et kjøp på denne, så da løste det seg likevel.

Mars 2011 kjøpte jeg skikkelig rammespent lerret, 295cm 16:9.
    Påsken 2011 kjøpte jeg en brukt RC-64 fra Stavanger/Sandes.

Så, oppsummert sitter jeg nå med:
    Kilde: Popcorn Hour A-110 / Hjemmesnekret PC
    Leverandør: Yamaha RX-V1900 + Emotiva XPA-5
    Front: Klipsch RF-63
    Senter: Klipsch RC-64
    Surround: Klipsch RF-52
    Sub: SVS 25-31PC-Plus.

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at du har brukt skikkelige hjemmekino høytalere/sub :P
    Får du dra på med volumet der, eller får du masse klager?

Hvilket lerret skal du ha til TW3000?

Gler meg til bilder!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Frode, takk for første svar i tråden min.

Ja, jeg vil mene at jeg har et ålreit grunnlag for mye kinomoro her
    Jeg har ikke hatt klager ved filmkjøring enda, men jeg prøver å passe meg litt da, fikk en nabo på døra her på søndag for første gang, jeg testet med litt demping på vegger og hadde spilt et par låter med receiveren på -20 med alle HT aktive (ikke sub), det ble nok for mye for dem
    Kort fortalt: jeg får ikke spilt så høyt jeg vil hele tida, men jeg kan dra på litt i blant.

Jeg blir kjørendes på tupplur'n min inntil videre, men jeg vurderer sterkt et manuelt Dreamscreen greyline tab tension. Problemet er at jeg egentlig har lyst på et som er bredere enn 200cm, men vet ikke om jeg får presset høyttalerene nok ut på sidene til dette, og når bildene kommer skal du få se flere ting som gjør at dette blir problematisk for sweetspot uten å gjøre store inngrep hver gang jeg skal se film.
    Hmm, skrivekløe i dag ja :P Har fått tatt bildene, men Vista vil ikke snakke med kameraet og Canon har ikke drivere for det til Vista, så satser på at linuxen på jobb er mer medgjørlig.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid kjekt med nye kinotråder!

Veit selv hvor vanskeligt det er å ha hjemmekino i leilighet..
    Har selv vert hybelkanin i mange år, men har heldigvis kjøpt hus nå .

Du kunne testet med f.eks noen slike under høytalerene evt slike under subben, har lest at den skal hjelpe..

Ville heller gått ned ein størrelse vist du har så liten plass. Høytalere (veit ikkje om dine men) trenger stor plass, vist ikkje låter dem innesteng..

Vista er ekkel! Gler meg til windows 7..

Får glede meg til imorgen da

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å spørre naboen om det bare var bass som lekket ut eller mer.

Gratulerer med hus! Det er så absolutt store drømmen min, og håper å realisere det i løpet av et par år, om ikke enebolig så en ende i rekke med kjeller f.eks.

Neida, det er ikke så forferdelig liten plass her egentlig, selv om RF-82 er litt voksne av seg, er bare de ekstra 20cm mellom dem til større lerret som blir vanskelig.

Takker for tipset, jeg burde kanskje kjøre inn noe som minker vibreringen enda mer ja..

Og ja, lest mye pent om Win7, så gleder meg også. Jeg kjører Vista64 Ultimate, 8GB ram, vært veldig snill med meg egentlig.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takker Har til og med fått eiget av-rom.. :P
    Men skal ha leige ut deler av kjelleren, så må ta hensyn eg og..

Vist du ikkje har tenkt å gjøre noen store ombygginger av stuen så er det vel lite som kan gjøres.. Må bli noe lignende dei dempemattene, dem fjerner vibrasjon som forplanter seg i gulvet.

Gi Vistaen noen månader, lover deg

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Jo takker Har til og med fått eiget av-rom.. :P
    Men skal ha leige ut deler av kjelleren, så må ta hensyn eg og..

Vist du ikkje har tenkt å gjøre noen store ombygginger av stuen så er det vel lite som kan gjøres.. Må bli noe lignende dei dempemattene, dem fjerner vibrasjon som forplanter seg i gulvet.

Gi Vistaen noen månader, lover deg
    Eget AV-rom er et must, for øyeblikket har jeg ingen bedre halvdel, men det er et krav jeg ikke firer på under noen omstendighet (sier jeg jo nå som single så klart, hehe)

Jeg kan rett og slett ikke gjøre så altfor mye i leiligheten her desverre. Er dempematter/plater/heller for det meste.

Jeg har gitt vistaen snart et år Nå bruker jeg vel kun Windows til ett spill(WoW), surfing og chat, så det er ikke så mye som kan gå galt Jeg tweaket den også kraftig ved install, har nok spart meg mye hodebry der. På jobb tar vi imidlertid kraftig avstand mot Vista.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Eget AV-rom er et must, for øyeblikket har jeg ingen bedre halvdel, men det er et krav jeg ikke firer på under noen omstendighet (sier jeg jo nå som single så klart, hehe)

Jeg kan rett og slett ikke gjøre så altfor mye i leiligheten her desverre. Er dempematter/plater/heller for det meste.

Jeg har gitt vistaen snart et år Nå bruker jeg vel kun Windows til ett spill(WoW), surfing og chat, så det er ikke så mye som kan gå galt Jeg tweaket den også kraftig ved install, har nok spart meg mye hodebry der. På jobb tar vi imidlertid kraftig avstand mot Vista.

Ja, har hatt dame i mange år. Med stue som av rom så har eg ikkje kunnet gjøre noe...

Fekk Vista installert på laptopen, hadde ALDRI instalert det hadde eg hatt valg :P Er flott at det er noen som ikkje har problem med vista.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått lagt ut noen bilder!

Så, nå har dere sett stua mi, forslag til forbedringer? Utover penere og refleksjonsdemping og kabelrotet?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg flott ut dette!

Har aldri hørt klipch, hvordan spiller dem i eit så "nakent" rom?

Vil anbefale deg å lage noe som demper førsterefleksjonen, det behøver ikkje å se stygt ut. Søk litt på forumet, er mange som har DIY bygd flotte Waf vennlige dempeplater.

Slike plater demper ikkje på bassen, går utifra at det er den som er problemte (tenker på naboene).

Synest du bør spandere på deg eit nyt lerret til ein så flott prosjektor!

Beste er å ta bilder uten blitz, bruk naturlig lys eller lamper evt lyskastere med laken foran. Må nesten prøve deg frem.

I min gamle stue så hadde eg store problemer med alt kabelrotet.
    Løste det med å skru opp kanaler over listen, blei 1000 ganger finere (dama blei og fornøyd!).
    Dem er billige, husker ikkje akuratt namnet på kanalene, men det er med type avrundende kanter. Dem er mye penere en disse firkanta kanalene, finner dem hos din elektro grosist.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Det spiller ikke så ille egentlig, til å begynne med måtte jeg dempe diskanten på receiveren, men Klipsch er jo kjent for å være skarpe i starten. Nå, etter flere hundre timer + pleddene på veggene tror jeg det gjorde underverker.
    Ang. demping, jeg har rett og slett festeproblemer, det er betong i tak og på bakvegg..

Jeg har forøvrig kun stålampa der + kjøkkenlys, så det er ikke mange alternativer til lys jeg har..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flott ut dette, Sub-Lock! Klispch har et sånt "Jeg-er-tøffere-enn-deg"-utseende.

Får lyst til å komme en tur å høre på klipsch-ene dine. Siden jeg nå sitter med høyttalerene du ordinært ville ha, kunne det vært morsomt å sammenligne litt.

Ikke for å rakke ned på støydempingen din, men det blir fort mye koseligere og varmere i leiligheta med litt bilder og forskjellig på veggene.

Har du vurdert egen effekt til frontene, og hvordan reagerer naboene når du skrur opp SVS-en som verst? :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding.
    Haha, støydempinga her er fæl som fy :P Var mest for å teste litt. Jeg skulle absolutt hatt noe på veggene, uten tvil. Veggtepper o.l. ville vært knall,fått litt mønster/farger, hvis man ikke skulle gått for skikkelig dempematter med motiv, men det er jo dyrt uten like. Jeg må nok pynte litt opp her fremover, gjøre det mer damevennlig Er litt nice med clean stil også riktignok.

Jeg mangler ikke effekt på frontene, men jeg lurer veldig på å prøve rør, for å høre hvordan det låter i mine ører, og naboene har ikke opplevd at jeg her skrudd opp SVS'n gitt, kjører med demping på LFE fra forsterker og gain mellom 10 og 12 på tuben

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt smått har skjedd:
    Nå har jeg hevet frontene og subben opp på spikes, det gjorde ikke noe særlig for lyden i stua, men forhåpentligvis blidgjorde det litt naboer.
    Jeg har også kledd av bakhøyttalerene. Nå vurderer jeg å heve dem så ikke nederste basser blir spist opp av sofaen, dette vil også heve hornene over ørehøyde..

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAH...der står jommen gamle-sub'en min gitt!!

Jeg solgte den til Pixel her på forumet som igjen solgte til Mor10 og nå har den tydeligvis havnet hos deg:-D
    Mye moro i den lille raketten der altså.Den sparker utrolig godt fra seg.Spesielt god til musikk,men klarer seg godt på film også.
    Jeg oppgraderte den fra 12.1 element til 12.3 og det var virkelig verdt pengene.
    Husker godt at den rev ned hylla på badet som er 10m unna der den var plassert

Stell pent med den da.Den fortjener det.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, der fikk jeg full historikk også, takk for det Jeg har enda ikke hatt gain over kl. 12 og aldri spilt høyt fra receiveren, men jeg klarte å bunne den på Max Payne :O

Jada, jeg steller pent med den.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer historikk...Jeg kjøpte den av Kenti,han kjøpte den av en jeg ikke husker navnet på,som jeg tror kjøpte den av Anfield og jeg mener at han kjøpte den av Dag Johnsen som var første eier og importerte den fra statene 8)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du har greid å bunne subben uten at naboene klagde så har du det fint!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frodehf: jeg var raskt borte på subben og justerte fra kl.12 til kl.10 på gain, samt overall redusere volumet.
    Nå har det seg slik at hvis jeg har litt høyt nivå hører jeg ikke ringeklokka da :P

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var CLSC-15S solgt, kun et par CLSC-10 og en CLSC-6C igjen fra cerwin dagene. Kanskje på tide å legge dem ut på torget.. 1500,- for 10'ene og 750 for 6C, pakkepris: 2000,-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •