Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 55 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1094
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    QoS er en helt grei film synes jeg. Rimelig bra lydspor.

Det blir kult å ringe på jobben på mandag og forklare at du er sykmeldt og ikke kan komme på jobb fordi du justerte toe-in på høyttalerne. Hehehe

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå over til føljetongen om Oratorioen som ikke vil skille lag med diskanten.
    Jeg prøvde med 5-56 på noen silikonbiter som var brukt til tetting i kabinettet med bedrøvelig resultat. Etter 20 minutter i oljebad var silikonen bare blitt marginalt lettere å dele. Hvis jeg skal bruke slike mengder olje på kabinettet vil treverket være helt mettet rundt diskanten, og det er ikke noe å hige etter.
    Kanskje mailen fra Vienna Acoustics kan hjelpe? Og svaret er..... nope.
    Jeg liker spesielt godt dette: "the tweeter block is not removable! - it's glued into the cabinet"
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-oratoriotweeter-lite-jpg
    Kan bli vanskelig dette :-?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    QoS er en helt grei film synes jeg. Rimelig bra lydspor.

Det blir kult å ringe på jobben på mandag og forklare at du er sykmeldt og ikke kan komme på jobb fordi du justerte toe-in på høyttalerne. Hehehe
    Det hadde tatt seg ut!
    SB Touch

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes alltid en måte! Bare ikke alltid like enkelt å finne ut av Hvordan blir det hvis du lar diskanten være sort matt, mens resten av kabinettet blir piano sort? Bare et forslag. Eller maskerer ekstremt rundt domen, å lakker rundt. Skikkelige paintere får det meste til!

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos verktøyforhandleren Tools har de silicon fjerner som løser opp silicon til en flytende konsistens som er til å tørke vekk med klut. Husker ikke navnet ,men den er produsert av en silicon produsent. Den er på en silicon tube lignende beholder, men den er kanske tynt flytende. Så hvis dette blir kombinert med er tur på apotek eller lignende så kan du kansje få sprøytet dette inn i silicon pungtene ved hjelp av en sprøyte med litt stor nålåpning8)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Hos verktøyforhandleren Tools har de silicon fjerner som løser opp silicon til en flytende konsistens som er til å tørke vekk med klut. Husker ikke navnet ,men den er produsert av en silicon produsent. Den er på en silicon tube lignende beholder, men den er kanske tynt flytende. Så hvis dette blir kombinert med er tur på apotek eller lignende så kan du kansje få sprøytet dette inn i silicon pungtene ved hjelp av en sprøyte med litt stor nålåpning8)
    Takk for tipset!
    Det må prøves. Hadde vært veldig kjekt om det er løsninga. :-D
    SB Touch

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Og nå over til føljetongen om Oratorioen som ikke vil skille lag med diskanten.
    Jeg prøvde med 5-56 på noen silikonbiter som var brukt til tetting i kabinettet med bedrøvelig resultat. Etter 20 minutter i oljebad var silikonen bare blitt marginalt lettere å dele. Hvis jeg skal bruke slike mengder olje på kabinettet vil treverket være helt mettet rundt diskanten, og det er ikke noe å hige etter.
    Kanskje mailen fra Vienna Acoustics kan hjelpe? Og svaret er..... nope.
    Jeg liker spesielt godt dette: "the tweeter block is not removable! - it's glued into the cabinet"
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-oratoriotweeter-lite-jpg
    Kan bli vanskelig dette :-?
    Ser jo ikke så helt enkelt ut nei!:-?
    Spesielt fordi "tweeter block" ser ut til å ha en mye større anleggsflate mot høyttalerkassen enn hva jeg hadde forestilt meg!
    Jeg så faktisk for meg at diskanten nærmest var festet i en utenpåliggende metallplate, men her er det jo snakk om et massivt legeme med, som nevnt; stor anleggsflate.
    Som jeg rent ut sagt; tviler på at du klarer å løsne.
    At "CRC"-trikset ikke fungerte bedre enn det gjorde, kan jo ha sammenheng med at de antakelig har brukt et kvalitets- silikonlim, som dermed motstår "angrepet" bedre enn vanlig.

Men jeg har som sagt med hell, opplevt at det kan fungere.
    Ellers kan det jo være vel verdt å prøve forslaget til nb1, selv om jeg tror at du kan komme til å slite litt med å komme silikonen skikkelig til livs. :neutral:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge, du har rett i at det er noe vanskelig å få den løs. Etter iherdig bruk av skalpell og tapetkniv rører blokka seg hvertfall 0,5mm når jeg drar i den. Jeg har også tatt ut diskanten og ringen rundt. Ingrediensene var rå makt og en rørtang. Funket som snus men jeg har innsett hvor godt silikonen sitter . Var ikke tykke stripa som gjorde at jeg fikk problemer med å få ut ringen. Dagens status er litt framgang og mer knekt verktøy. Nå er det deler av bladene til skalpellen og tapetkniven mellom blokka og treverket:roll:
    Konklusjonen er; blokka må løs.
    Blokk uten diskant:
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-blokk-unten-diskant-jpg

Membranen til diskanten var løsnet og ene lederen til spola var også løsnet så det er ikke rart den ikke spilte. Jeg ble noe overrasket når jeg leste anbefalt wattstyrke på diskanten.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-diskant-bak-jpg

Ellers har jeg plass i stua igjen etter at de sorte BCGene ble hentet i ettermiddag. Ettersom jeg kar knekt alt brukende verktøy legges diskantprosjektet på vent til i morgen. Så får heller Diana Krall underholder meg mens jeg tar en pils. Livet er herlig
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig! :-D
    Blokka er nå løs etter 3 timer med jobbing. Tapetkniv i kombinasjon med tålmodighet og litt maktbruk viste seg å være fasiten. Blokka var festet med overraskende lite silikon, men kvaliteten er det ingenting å si på. Trodde ikke det var mulig å lage noe så seigt. Håper jeg får tak i samme guffa når den skal festes igjen. Legger ut et par bilder av min store "triumf".
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-oratorio-uten-diskant-jpg

Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-oratorio-uten-diskant-cu-jpg

Det som gjenstår nå er å godsnakke med lakkeringsbedrifta vegg i vegg med jobben og høre hva de skal ha for å gjøre centeren pianosort og fin
    SB Touch

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses, gratulerer!!
    Det gjelder å ikke gi seg, så løs(n)er det seg til slutt!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jøsses, gratulerer!!
    Det gjelder å ikke gi seg, så løs(n)er det seg til slutt!
    Hehehe Takker!
    Humøret steg et par hakk i det jeg innså at jeg kom til å få den løs. Jeg var litt bekymra en stund.
    I morgen eller torsdag blir det forresten en uhøytidelig og liten høyttalerkabellyttekveld (herlig ord) her i heimen. Skal bli spennende å høre om mine gamle Taralabs Prism 500 kommer til kort mot VDH Magnum Hybrid. Skal også teste litt standard solid core installasjonskabel samt Klotz gummikabel for å se om vi hører forskjell. Gleder meg stort til en kveld i innbilningens tegn
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pegpisk, EvenSteven og undertegnede sitret av forventning og stemninga var til å ta og føle på rett før høyttalerkabeltesten. På menyen sto Van Den Hul Magnum Hybrid terminert med bananplugger, Tara Labs Prism 500 terminert med spader, og uterminert 4mm2 solid core installasjonskabel. For å komme i rett stemning hørte vi på litt Kari B. og tenkte på kabler. Vi holdt også en strikt diett under hele sammenkomsten, dvs pizza, cola og kaffe. Dette for å sikre at inntaket av sukker, koffein og karbohydrater var høyt nok til at konsentrasjonen var på topp.

Først ut i testen var mine Tara Labs Prism 500. Kari B. låt oppløst, detaljert og vakkert. Neste kabel i ilden var pegpisks VDH Magnum Hybrid. Sjokket var stort da lyden var betraktelig dårligere enn Tara Labsene og dottene i ørene ble påtrengende. Alt ble så meget bedre når jeg greide å koble høyttalerne i fase..ops: Etter at denne "lille" feilen var rettet låt Kari B. nok en gang oppløst, detaljert og vakkert.
    Sist ut var rosinen i pølsa, installasjonskabelen. Den strøk klart på alle punkter. :shock: Kari B. låt hverken oppløst, detaljert eller vakkert. En forklaring kan være at siden det er snakk om solid core så er elektronstrømmen annerledes enn på flertrådet kabel. For å bøte på dette måtte vi ty til avansert kvantefysikk, spåing i teblader og utstrakt bruk av røkelse. En annen forklaring kan være at kobbertråden var for tykk for både terminalene på høyttalerne og forsterkeren og vi derfor ikke fikk testet den.
    Litt kabelkunst laget av kablene som ble testet:
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-smilefjes-jpg

Så litt mer seriøst: Vi greide ikke å høre forskjell på Prism 500 og Magnum H selv om vi byttet mellom de flere ganger. Hadde vi hatt mulighet til bytte mellomkablene i løpet av få sekunder hadde vi kanskje greid å høre marginale forskjeller, men siden hvert kabelbytte tok opp mot 1 min ble ventetiden for lang.
    Det vi derimot hørte klar forskjell på var høyttalerplasseringa. Med basselementene vendt innover ble bassen ufokusert, med dårlig separasjon av de forskjellige instrumentene i de nedre oktavene. Peaken rundt 50 hz var ganske fremtredende. Ved å dra høyttalerne ca 8 cm framover ble peaken litt mindre, men fortsatt irriterende. Det beste resultatet oppnådde vi med å la basselementene spille utover kombinert med å dra høyttalerne litt framover. Bassgangen ble mye jevnere selv om peaken ikke er helt borte.
    Det skal sies at jeg lett kan leve med lyden slik den er nå. :-D
    Takk til EvenSteven og Pegpisk for en trivelig kveld!
    SB Touch

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo

Så litt mer seriøst: Vi greide ikke å høre forskjell på Prism 500 og Magnum H selv om vi byttet mellom de flere ganger. Hadde vi hatt mulighet til bytte mellomkablene i løpet av få sekunder hadde vi kanskje greid å høre marginale forskjeller, men siden hvert kabelbytte tok opp mot 1 min ble ventetiden for lang.
    Jepp, jeg synes det er utrolig vanskelig å huske. Dersom det var forskjeller må disse har vært meget marginale.
    Det var nemlig ikke var noe problem å skille forskjellen da vi endret på plasseringen av HT.
    Edit: Det tok litt tid det også...

Vet ikke om det er mulig å trene opp "audio-hukommelsen", men spørsmålet er om det egentlig er så interessant.
    For min egen del fikk jeg svar på at to kabler som begge innehar de fysiske forutsetningene (tverrsnitt, isolasjon og renhet) låter (tilnærmet) likt.
    Om det er mulig å spore forskjeller vha 10 sekunders klipp og en kabelswitch er i grunn ganske uinteressant, all den tid eventuelle forskjeller er så små.

Jeg kan jo legge til at jeg ikke er "skeptiker" i utgangspunktet og at det var i min interesse at VDH MH skulle komme seirende ut, da dette var den dyreste kabelen i testen og det er jeg som har betalt for den. :evil:

Men for all del om noen (eller vi selv) skulle finne på å arrangere en mer seriøs test i nærområdet blir jeg gjerne med for utfordre både ører og hukommelse. 8)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Men for all del om noen (eller vi selv) skulle finne på å arrangere en mer seriøs test i nærområdet blir jeg gjerne med for utfordre både ører og hukommelse. 8)
    Det er jo bare å melde seg på her:
    http://avforum.no/forum/ny-arrangeme...st-2009-a.html

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er jo bare å melde seg på her:
    Den STORE Kabeltesten - Søndag 23.august 2009
    Ah, ja, jeg hadde glatt vært med om arrangementet hadde funnet sted på andre siden av fjellet. Det blir dessverre litt langt å reise.
    Men føl deg fri til å arrangere en slik test på vestlandet også :-D

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo selvfølgelig hevdes at Tara Labs'ene og VDH MH er har lik karakteristikk i utgangspunktet og at det er derfor vi ikke klarte å spore noen forskjell.
    Neste gang bør vi kanskje hoste frem noen kabler som innehar de fysiske forutsetninger, og som hevdes å ikke filtrere noe signal, men som likevel har motsatte karakteristikker.

God plan!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Det kan jo selvfølgelig hevdes at Tara Labs'ene og VDH MH er har lik karakteristikk i utgangspunktet og at det er derfor vi ikke klarte å spore noen forskjell.
    Neste gang bør vi kanskje hoste frem noen kabler som innehar de fysiske forutsetninger, og som hevdes å ikke filtrere noe signal, men som likevel har motsatte karakteristikker.

God plan!
    Den støttes! Hadde også vært moro å teste signalkabler opp mot hverandre. Vi har jo ennå ikke hatt en sammenligningstest på de vi lagde i fjor høst. Balanserte mot ubalanserte mot kjøpte osv. Da kan byttinga gå en del kjappere også så minnet fortsatt sitter i.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens ståpels på ryggen:
    Kari Bremnes, "En elsker i Berlin" fra "Gåte ved gåte" etter finjustering av høyttalerplassering.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, da var det på tide at noe av utstyret røyk. Og den heldige denne gangen er....... Rel Studio I! Hurra!:evil:
    Den får strøm, ingen sikringer er gått, elementene måler fint men det er null lyd. Kan ikke se noe svidd eller noen dårlige loddinger på printplata til ampen heller, så nå bærer det rett på verksted. Jeg er sjeleglad jeg fikk ut ampen, noe jeg ikke fikk sist jeg prøvde, så jeg slipper å drasse alle 82 kiloene til Servicekompaniet.
    Når den først er åpen har jeg tatt et par bilder av den innvendig hvis noen er interessert.
    Here it goes:

Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-amp-jpg
    Ampen virker enkelt oppbygd med lite fiksfakseri. 2 10000uF lytter fra LCR, 6 transistorer, og en ringkjernetrafo fra B.K. Electronics.

Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-elementer-og-bassrefleks-jpg
    Innvendig er konstruksjonen enkel men solid. I bunnen er det 2x 10" fra Volt Loudspeakers med benevnelsen b2500.3. Elementene er på 8ohm hver og er parallellkoblet.

Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-uklart-bilde-jpg

I toppen av suben ligger bassrefleksrøret. Det har diameter på hele 15 cm og en lengde på ca 40 cm.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-bassrefleksr-jpg

Så får jeg håpe at det ikke blir så alt for dyrt å fikse ampen. Føler jeg har svidd av nok penger på lyd i det siste. Det skal sies at selv om Mahlerne leverte sub over all forventning til film i kveld er det mye mer moro med sub.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lyspunkt er at elementene spiller. Har testet de på en annen forsterker og det låt finfint.
    SB Touch

Side 9 av 55 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •