Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 55 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 1094
    Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstern strømforsyning på budsjett

Helgen startet tidlig og alle delene var endelig i hus, så da var det bare å sette i gang med å flytte den interne strømforsyningen i eksternt kabinett. Akkompagnert av Elbows siste album, som forøvrig kan anbefales, skred jeg til verket. I samme slengen tenkte jeg å demontere 1210en for en skikkelig rens påvente av oppgraderinger. Guide til demontering fant jeg på interweben, nærmere bestemt her. Da denne guiden er langt bedre enn det jeg kan hoste opp velger jeg å ikke legge ut bilder av prosessen.
    Det er alltids greit å kunne sette spilleren tilbake til normalstand igjen, så alt jeg gjør i guiden skal kunne være reversibelt uten for mye styr.

Det første som må gjøres er å tvinne av de to ledningene som er ringet rundt og demontere av/på-bryteren ved stroboskopet. Da kan stømforsyningen fjernes.

Når strømforsyningen er fjernet er neste steg å lodde av de kablene vi ikke trenger. Først fjern strømkabelen og ene kabelen som gikk til hovedprintet. Dette loddepunktet skal senere koples til en chassisplugg som koples til spilleren. Lodd av kablene ringet rundt med rødt.

Videre kan nå av/på-knappen loddes av. Det er tre loddinger som er ringet rundt. Det som er viktig er å lodde en kabel mellom punktene der den blå og brune kabelen fra av/på-knappen er loddet til printet. Dette for å slutte kretsen siden vi fjerner av/på-knappen. Den gule, løse ledingen som går til trafoen skal senere loddes til en chassisplugg som igjen koples til spilleren.

Neste steg er å markere hvor strømforsyningen skal stå. Det er viktig å kun bruke de to hullene i printet som er markert som skruehull for å unngå kortslutningerl. Jeg valgte å ha vri printet 90 grader i forhold til hvordan det ligger i spilleren. Dette for å få bedre plass til strøm inn og ut. Å ha trafoen i motsatt ende av strømtilkoblingene kan være lurt da den fungerer som motvekt til kablene. Her et bilde av halvveis plassering.

På ene kortsiden(baksiden) av boksen laget jeg hull til strøm inn og ut. Litt tålmodighet, en dremelkopi fra Biltema, noen borr og filer så satt chassispluggene på plass. I bakgrunnen ser dere hvor hullene i bunnplata endte opp.

Jeg har lest at stømforsyningen til 1210en lager en del støy og burde egentlig holdes et stykke unna spilleren for å ikke påvirke pickupen. Siden jeg ikke ønsker å være avhengig av å ha strømforsyningen milevis unna spilleren tenkte jeg at å legge koppertape på innsiden av kabinettet burde minske utstrålt støy. Om det virker vites ei, men mobilen fikk umiddelbart svært dårlige arbeidsforhold når den havnet inni boksen.

Etter jeg tok bildet laget jeg en liten sikkerhetssone, det vil si fjernet en del koppertape, rundt skruhullene og XRL-chassispluggen for å hindre kortslutninger samt at festeskruene/XLR-pluggen plutselig skal kunne bli strømførende hvis noe går skikkelig galt innvendig.

Da var det på tide å prøvemontere print og trafo. For å unngå at printet kortslutter mot koppertapen isolerte jeg printet med gummiforinger kjøpt på Biltema. Dem finner du i baderomsavdelingen. Festeskruene er sekskantskruer, M4x20mm.

Neste steg er å ordne internkabling fra strømstikk til print samt en liten ledlampe som skal monteres i front. Jeg fant grønne ledlamper som går på 230VAC, så noe omformer trengtes ikke. Her er kabelsko på plass.

Stømpluggen har en 2-polet av/på-bryter, så en lask må til for å få liv i bryteren.

Plugg koplet opp.

Neste punkt på lista er å lodde på plass strøm inn på printet samt ut fra printet til chassispluggen som forsyner spilleren med strøm. Bildet er dessverre noe dårlig. Strøm inn på printet er merket med AC, strøm ut til spiller er den gule ledningen fra trafoen, samt punktet merket J1.

Da gjenstår det bare å lodde på chassispluggen. Standard XLR-pinout er 1: jord 2: + 3: -. Siden det er snakk om vekselstrøm er det hipp som happ med + og -. Pinne 1 er altså ikke i bruk.

Så var fattigmannsforsyningen ferdig! Her er et bilde av innsiden. LED-pæren er trykket inn i et 2mm hull i frontplaten og festet med litt koppertape. Fungerer som snus.

Boksen i sitt rette miljø. Aner ikke hvordan den låter eller om den fungerer som den skal da spilleren er skrudd i smådeler, men den lyser hvertfall grønt
    Dato og tidpunkt for ferdigstillelse er selvfølgelig dokumentert på SB Touchen.

Beina er møbelknotter av gummi fra Biltema

Del to kommer når spilleren blir skrudd sammen igjen, da skal boksen koples til spilleren. Venter bare på forsendelse fra KAB

Hvis dette prosjektet ser fristende ut så sitter jeg på ekstra LED-pærer, strømplugger, XLR chassisplugger og plugg til kabel samt ferriter. Disse selges til kostpris pluss et par frimerker hvis noen er interesserte. Jeg kjøpte inn litt ekstra med tanke på at andre kanskje ville prøve. Prisen på hele prosjektet er langt fra avskrekkende, til sammen under 200kr. Det dyreste er boksen til ca 150 kr. Har laget nøyaktig regnskap tidligere i tråden.

Innspill til forbedringer mottas med takk

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I samme slengen byttet jeg elektrolytten til motoren fra 470uF 50V til 1000uF 50V. Ryktene skal ha det til at hastigheten blir mer stabil med litt mer strøm i reserve. Det er egne loddepunkter på printet for aksielle/liggende lytter. Vi får se om jeg merker noe forskjell. Jobben tok ca ett minutt og deleprisen er under 20 kr, så tapet er ikke stort hvis tweaken ikke har noen effekt. Viktig ved bytte er å få tak i en "axial"/liggede lytt, dvs at pluss og minus er i hver sin kortende av elektrolytten. En "radial"/stående 1000uF lytt vil bli for høy.
    Før- og etterbilder. Byttet lytt er ringet inn.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig er delene fra KAB på vei så i løpet av en ukes tid er platespilleren fullt fungerende igjen. Et par andre interessante oppgraderinger er også på vei, så stay tuned :-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten ettermiddagsoppdatering: Delene fra KAB har nå vært i hus en stund, men jeg mangler fortsatt litt for å få spilleren helt på beina. Det kommer en KAB ekstern PSU samt en Ortofon 2M Bronze i posten i løpet av neste uke, så da blir det vei i vellinga. Målet om å holde utgiftene på et fornuftig nivå har definitivt gått fløyten. En god deal på en ASR Mini Basis dukket opp i forrige uke så nå står den og soler seg i racket. Regner med at MF V90-LPS + V-PSU II ryker på brukten om ikke lenge, så hvis noen er interessert så bare gi meg en lyd.
    Jeg har endelig også fått dratt Krellen ut av dvalen og inn i stua. Det var et godt steg opp i lydkvalitet sammenlignet med Coplanden som ikke er spesielt glad i veldig tungdrevne høyttalere. Flere dataljer, bedre separajon og mye mer definert og kontrollert over hele fjøla :-) Neste steg blir å få opp Extremaene. Det kommer ikke til å låte 100% da plasseringen og størrelsen på stua er langt fra optimal, men et forsøk må det bli. Hvis det låter hoppetau og Fisher Price er det bare å pakke ned igjen. DIYene gjør forsåvidt en god nok jobb for øyeblikket.
    Sist endret av ragwo; 04-09-2014 kl 16:40 Begrunnelse: Typo
    SB Touch

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo spennende å høre hva du synes om forskjellen mellom ASR og VLPS + PSU. 2M Bronze er en veldig fin PU til 1210mk2, og jeg holdt på å kjøpe en sjøl. Men så fikk jeg en Ortofon Rondo Red MC til omtrent samme pris.
    Sist endret av SVS! -man; 04-09-2014 kl 16:45

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir moro ja
    Angående bytte av armhevemekanisme, som du lurte på tidligere, var det umiddelbart ingen forskjell i hastighet på senkingen. Kan hende mekanismen rett og slett ikke var utslitt. Det som dessverre heller ikke har endret seg er hvor høyt armen hever seg. Jeg hadde problemer med at nåla nesten sopte ned i plata etter heving, og det kan ut til at det har blitt verre. Jeg har dog ikke montert armen med base på spilleren ennå, så helt sikker er jeg ikke. Jg får forhøre meg i 1210-tråden om noen har et par triks i ermet.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da er det ikke noe vits for meg å bytte armhever mekanismen. Da er den sikkert slik den skal være. Det høres veldig rart ut at nåle nesten tar nedi når armen er på topp. Jeg kjører jo med Ortofon Rondo, og det er ikke en liten pickup, for å si det sånn. Den har temmelig god klaring, og selv om VTA er satt til 1,5 på dreiehjulet… Armen din må jo henge på ett eller annet vis?? Men hør i 1210-tråden
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh... Jepp, liten tabbe her i gården. Armen hang ikke men jeg hadde justert skruen på armheveren alt for langt ned, nå hever den som den skal. Et lite varsku til alle med silikondempeløsningen til KAB. Den svarte lakken sitter utrolig dårlig. Jeg har nå to hakk i lakken etter såvidt ha vært borti med den runde delen av et skrujern. Ikke akkurat imponerende lakkarbeid, men resten virker svært solid.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra armen er i orden!

Mener du selve silikonbadet? Jeg har den i sølv, så den tåler sikkert litt mer. Men skrujern? Det fulgte jo med en liten umbrako-nøkkel hos meg. Selve trayet var bare å plassere inntil, og skru forsiktig på med umbrako nøkkelen...Brukte ikke noe skrujern og ikke var det noe knot heller... men det var jo synd det, da, at du har fått sår i lakken.

Leste litt mer på et forum om de med topp rigga Linn LP12 Sondek og som også hadde en medium oppgradert 1210mk2. Technicsen spiller mer nøyaktig, og er bedre på alle områder, skrev mange. For mitt vedkommende var det riktig å følge hjertet og anbefalinger fra folk med bred erfaring, og ikke gjøre som mengden å starte med en Rega

Mike New bearing er på vei nå
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trengte ikke skrujern for å feste silikonbadet men for å få kilt justeringsskruen i armheveren. Brukte silikonbadet som mothold. Ikke noe som vises i det daglige.
    Direktedrift har alltid fristet så når jeg fikk servert en 1210 var det veldig enkelt. Blir moro å høre hvilke forandringer du hører med en skikkelig solid spindel
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å var det sånn å forstå Ja denne Mike New bearingen skal være nøkkelen til god lyd, sies det. Mike sjøl skrev til meg og sa at alle oppgraderinger man gjør før nytt lager, bare forsterker originallagerets svakheter. De kommer enda tydeligere fram. Logisk egentlig. Til nå har jeg ikke lest ett eneste sted om at MN Bearing ikke er helt avgjørende for god-lyd. Steget er da inn i high end land. En topp-rigget spiller ble testet ett sted (husker ikke hvor) og det ble konkludert at det var ingen platespillere til under 35.000 kr som overgikk 1210mk2…
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fryktelig stille her inne. Over alle trådene. Ikke som i gamledager. Jeg hiver meg nok over på det andre forumet igjen, som lever litt mer
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Ser ut som solide greier som er velkonstruert og gjennomtenkt. Originalspindelen er jo litt puslete. Hmmm, kanskje det blir et lager på meg også etterhvert? Tror ikke det blir på denne siden av sommeren, må handle litt musikk også
    Du har helt rett i at avforum gikk fullstendig i kne ved oppgradering til v2. Trist at så mye kompetanse har forsvunnet, forumet er nå helt marginalisert. Jeg håper virkelig at det en gang kommer til å nå gamle høyder, selv om jeg tviler litt på det.
    Sist endret av ragwo; 04-09-2014 kl 20:45 Begrunnelse: Typo
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det på tide å ferdigstille guiden på fattigmannsstrømforsyning. Siste delen er herlig enkel og tar ca 10 minutter. Først trenger du en kablel som skal gå mellom spiller og ekstern strømforsyning. Her lodder du på hunnpluggen som tilsvarer tilkoblingen i PSUen. Jeg har som sagt valgt å bruke pinne 1 og 2 da dette er standard + og - på xlr-kabler. Pinne 3, jord, er ikke i bruk. Her er pluggen ferdig loddet på.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-kabel-jpg

Neste steg er å koble kabelen til printet på spilleren. På bildet er tilkoblingspunktene markert med rødt. Tvinn kabelen rundt pinnene og lodd fast.* Som dere ser har jeg brukt strips som strekkavlasting 3 steder for å sikre at alt sitter som det skal. Siden kabelen en noe tykkere enn originalkabelen måtte jeg fjerne den originale strekkavlasteren. Jeg har også brukt en liten ferritt på kabelen for å unngå støy.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-ferdig-jpg

Da er det bare å skru sammen spilleren igjen og nyte godlyden av spilleren og sjelefreden av å ha fjernet en støykilde

*Ved å lodde rett på printet har av/på-bryteren på spilleren ingen funksjon lenge. Hvis du fortsatt vil bruke den lodder du ene lederen på kabelen fra stømforsyningen rett på printet og den andre lederen til den brune ledningen bryteren. Til slutt lodder du den blå ledningen fra bryteren til printet.
    Sist endret av ragwo; 04-14-2014 kl 13:45 Begrunnelse: Typo, spesifisering av ledninger på av/påbryter, lagt til bilder
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger med! Men er enig i at forumet lider litt fortsatt av lite aktivitet. Spennende prosjekt forøvrig. Skal trolig i gang med en Lenco etterhvert selv, så suger til meg en del begreper i denne tråden blant annet og på Lencoheaven

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende, hvilken Lenco? Er det et restaureringsprosjekt?
    SB Touch

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan se ut som det blir en Lenco L78, men nåværende eier ville vite at den fungerte skikkelig før han solgte den. Den vil nok kunne spilles greit på uten at jeg trenger å gjøre noe med den i første omgang, men kunne hatt lyst til å dra det litt lenger etterhvert når tiden strekker til Kommer nok ikke til å ta den helt ut med superdyre armer, PU'er etc., men det kunne vært morsomt å se hva man kunne oppnå med midler sånn litt midt på treet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med finfin spiller Hvilken riaa og PU har du tenkt å bruke?
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NÅ har jeg hatt en kjapp shoot out mellom Musical Fidelity V90-LPS + V-PSU II og ASR Mini Basis mkII. MF-komboen har fått svært mye skryt, spesielt MM-delen av riaaen. ASRen er i følge verdensveven et kupp til prisen og gir vanvittig med godlyd for pengene både på MM og MC. At både last og gain kan justeres i ett vell av trinn er definitivt ikke et minus. PU-rulling er da nesten et must
    Jeg testet MM-delen av riaaene og PUen er en ikke innspilt AT95E, så dere må ta testen med en klype salt. Mer grundig test kommer sannsynligvis senere når ny Ortofon Bronze er innspilt og flere plater er i hus. Jeg begynte først med Mini Basisen da den er riaaen jeg bruker i det daglige. Den er satt opp med standard 47kOhm og +6dB gain. Det låter rett og slett bra. Lyden er oppløst og dynamisk og jeg mangler egentlig ingenting. Godfoten kommer lett. MF-komboen er betraktelig mye billigere enn ASRen så jeg lurte på hvordan det kom til å låte. Umiddelbart hørte jeg faktisk ikke forskjell på riaaene, så her måtte det konsentrasjon til. Ved finlytting viste deg seg at ASRen var hakket hvassere på alle områder. Litt mer detaljer, dynamikk, dybdefølelse og litt roligere bakgrunn. Det var ikke snakk om de store forskjellene, men de var der. MFene låt rett og slett overraskende bra og må være et kupp til prisen. Jeg regner med at forskjellene virkelig begynner å vise seg når Ortofon Bronze er i hus eller den dagen MC-delen av riaaene skal til pers. Det blir nok, ikke uventet, ASRen som blir stående hos meg. Det oser kvalitet i alle ledd og er en boks med stor eierglede. MFene er mer nøkternt konstruerte, men begge tåler definitivt dagslys, spesielt riaaen som har fått en tiltrengt ansiktsløftning.
    Alt i alt en fin liten test før kveldsvakt. Bilder kommer
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @SVS! -man: Nå som jeg har fått justert armhevermekanismen ordentlig vil jeg si at det er en god investering å kjøpe ny. Spesielt dyrt er det heller ikke
    SB Touch

Side 53 av 55 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •