Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 55 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 1094
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høh - et "hi-fi"-produkt som heter "Conrad Johnson"? Det må jo være en spøk. Kåre Conradis Johnson?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Høh - et "hi-fi"-produkt som heter "Conrad Johnson"? Det må jo være en spøk. Kåre Conradis Johnson?

Er visst et sideprosjekt mr Kåre har gående når han ikke sender rundt bilder av snoppen sin. Heldigvis er han bedre på elektronikk enn fotografering

@BGuarden
    Takk! Blir moro med en lyttesession på mandag
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det kan da umulig love godt for byggekvaliteten at det følger skrujern med?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Men det kan da umulig love godt for byggekvaliteten at det følger skrujern med?

Skrujernet er greit, det er for å justere baisen*, men jeg ble alvorlig bekymra da jeg så to ruller gaffa i eska. Nå er jeg ikke bekymra lengre. Tenkte jo ikke på at preen blir varm og at limet på tapen da smelter lettere. Det er innlysende at to ruller trengs

*Jo dårligere innspilling, jo lavere bais, dette for å unngå drittlyd. Justeringen må brukes med den største forsiktighet. Ved overdreven bruk vil alt låte overprodusert Britney og alle låter vil havne under 30 bpm.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SB Touch

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wow!!!!!!!

Se der ja!

Den var ikke så rent lite lekker!

GRATTIS!!!!!!!!!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Skrujernet er greit, det er for å justere baisen*, men jeg ble alvorlig bekymra da jeg så to ruller gaffa i eska. Nå er jeg ikke bekymra lengre. Tenkte jo ikke på at preen blir varm og at limet på tapen da smelter lettere. Det er innlysende at to ruller trengs

*Jo dårligere innspilling, jo lavere bais, dette for å unngå drittlyd. Justeringen må brukes med den største forsiktighet. Ved overdreven bruk vil alt låte overprodusert Britney og alle låter vil havne under 30 bpm.
    HAHA...! :-)

Bais er jo faktisk det samme som "dritt" på svensk!

Det er selvfølgelig "bias" du mener.

Også "lav bais" da... Fornøyelig!

Det finnes selvsagt også bedre egnede metoder for å justere "baisen"... ;-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    Ikke veldig lett å lese til eksamen når denne har kommet i hus. Mellomtonen og diskanten er meget god, men jeg sliter fortsatt med ulumskheter i bassen, men det er nok rommet sin skyld.
    SB Touch

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pen:O
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    HAHA...! :-)

Bais er jo faktisk det samme som "dritt" på svensk!

Det er selvfølgelig "bias" du mener.

Også "lav bais" da... Fornøyelig!

Det finnes selvsagt også bedre egnede metoder for å justere "baisen"... ;-)
    Fiber bruker å hjelpe for meg :lol:
    Prøvde meg på et mer eller mindre vellykket ordspill. Godt at noen endelig tok det
    SB Touch

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ACT 2 S II er ikke dårlig. Gratulerer med et klasseprodukt. :grin:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    ACT 2 S II er ikke dårlig. Gratulerer med et klasseprodukt. :grin:
    Takk skal du ha!
    Det er en god oppgradering fra Tacten. Nå gjelder det bare å få i hus ordentlige signalkabler mellom pre og effekt. Er jo betinget kabelskeptiker, men har likevel investert i et par Synergistic Research Designers Reference X2 for å få ro i sjela Har forhåpentligvis kablene i hende i løpet av et par dager.
    Som sagt er det litt lite definert i bunn for øyeblikket, men det kan jo hende at det hjelper å bytte ut kjipakablene jeg bruker nå med nyinvesteringene fra SR. Jeg har også lekt meg en del med høyttalerplassering og kommet fram til at jeg må få meg et dedikert lytterom. Denne stua er ikke spesielt godt egnet for jevn frekvensrespons. Skal se om jeg tør å legge ut noen målinger av frekvensresponsene. Ikke et pent syn for å si det på den måten. Har en sofa og en sidevegg som effektivt kansellerer alt mellom 60 og 120hz på høyre høyttaler. Laveste punkt er rundt 85 hz og dipen er da på 18 dB. Herrrlig :evil: Det skal dog sies at frekvensresponsen til venstre høyttaler ikke er så verst.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, nå blottlegger jeg min hifi med litt for ærlige målinger. Hugg ivei
    Dette er det beste målbare resultatet jeg har kommet fram til til nå.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-ling-en-tredjedel-jpg
    Høyttalerne står 137 cm fra bakvegg(1/3 av rommets dybde), det er 247 cm mellom høyttalerne og det er ca 210 til lytteposisjon. Lytteposisjon er ca 60cm fra bakvegg. Rommet er 417cm dypt, og ca 650cm bredt. Høyttalerne står plassert på langsida. Høyre høyttaler er plassert ca 65 cm fra sidevegg/vindu. Venstre høyttaler står fritt i rommet med godt over 200cm fra sidevegg.
    Den grå kurven er venstre høyttaler, den gule høyre. Som dere ser er det noen dB volumforskjell mellom høyre og venstre side. Det er grunnet en hjørnesofa som går fram mot høyre høyttaler. Den stygge dipen i mellombassen til høyre høyttaler tror jeg skyldes sofaen samt kanselleringer pga sidevegg. Rommet er ikke dempet med noe annet enn møblement. En stor sofa og et tykt gulvteppe, salongbord(reflekterer nok en del) samt et spisebord til venstre for venstre høyttaler er alt. Bakveggen skal dempes med 3 stk 60x120x10cm Rockwool akustikkplater kledd i et kledelig trykk.

Så over til lytteopplevelsen. Litt lite bass og mangel på mellombass. Peaken fra ca 400Hz-1kHz på venstre høyttaler merker jeg ikke så veldig mye av, men til tider kan det låte noe hardt. Det mangler noe fylde i lydbildet, noe som ikke er så vanskelig å lese seg til ut fra grafen. Peaken i bunnen på høyre høyttaler ødelegger en del siden visse basstoner stikker seg vel mye ut og henger etter.

Det jeg håper jeg kan få tilbakemelding på er hvordan minimere dipen i midbassen på høyre side ved hjelp av plassering. Hvis jeg får dempet øvre mellomtone en smule samt kanskje fått fjernet peaken rundt 160hz hadde jeg blitt en lykkelig mann

Til slutt må jeg bare påpeke at det ikke låter fullt så kjipt som det ser ut
    Hadde det gjort det ville jeg pakket lekene og kjøpt meg en slik en:
    SB Touch

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jepp, nå blottlegger jeg min hifi med litt for ærlige målinger. Hugg ivei
    Dette er det beste målbare resultatet jeg har kommet fram til til nå.
    [
    Høyttalerne står 137 cm fra bakvegg(1/3 av rommets dybde), det er 247 cm mellom høyttalerne og det er ca 210 til lytteposisjon. Lytteposisjon er ca 60cm fra bakvegg. Rommet er 417cm dypt, og ca 650cm bredt. Høyttalerne står plassert på langsida. Høyre høyttaler er plassert ca 65 cm fra sidevegg/vindu. Venstre høyttaler står fritt i rommet med godt over 200cm fra sidevegg.
    Den grå kurven er venstre høyttaler, den gule høyre. Som dere ser er det noen dB volumforskjell mellom høyre og venstre side. Det er grunnet en hjørnesofa som går fram mot høyre høyttaler. Den stygge dipen i mellombassen til høyre høyttaler tror jeg skyldes sofaen samt kanselleringer pga sidevegg. Rommet er ikke dempet med noe annet enn møblement. En stor sofa og et tykt gulvteppe, salongbord(reflekterer nok en del) samt et spisebord til venstre for venstre høyttaler er alt. Bakveggen skal dempes med 3 stk 60x120x10cm Rockwool akustikkplater kledd i et kledelig trykk.

Så over til lytteopplevelsen. Litt lite bass og mangel på mellombass. Peaken fra ca 400Hz-1kHz på venstre høyttaler merker jeg ikke så veldig mye av, men til tider kan det låte noe hardt. Det mangler noe fylde i lydbildet, noe som ikke er så vanskelig å lese seg til ut fra grafen. Peaken i bunnen på høyre høyttaler ødelegger en del siden visse basstoner stikker seg vel mye ut og henger etter.

Det jeg håper jeg kan få tilbakemelding på er hvordan minimere dipen i midbassen på høyre side ved hjelp av plassering. Hvis jeg får dempet øvre mellomtone en smule samt kanskje fått fjernet peaken rundt 160hz hadde jeg blitt en lykkelig mann
    Spøkemodus: Målinger? Hva i s****? Det trodde jeg alle viste ikke sier noe om lytteopplevelsen. :twisted:

Seriøs modus: Jeg lytter også på langsiden av et rom og uheldigvis som deg ikke på midten av langveggen. Det gir enkelte problemer i midbassen her og, grafen min liknet i utgangspunktet mye på din...

Jobbe med plasering er selvfølgelig det kjipe men åpenbare tipset, akustikkplater med skikkelig tykkelse kan også hjelpe, både ved å dempe refleksjonen som kanselerer bassen, men også senke nivået + etterklangstiden i øvre mellomtone og nedre diskant slik at blir roligere der oppe.
    Og sist men ikke minst, subber med høy deling og digital EQ Det siste er for mange som å banne i kerka når det kommer til stereo, men jeg sier det allikevel jeg da.
    Hvor langt er du villig til å gå? Er det mulig å flytte på anlegg/lytteposisjon? Er det aktuelt å kjøpe nye komponenter?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar
    Det som er mest aktuelt for meg er å jobbe med plassering og akustiske tiltak. Jeg har mulighet for romkorreksjon og digital EQ i Tacten som jeg nå bruker som dac, men synes den korrigerte lyden ikke er noe særlig. Blir flatt og livløst med romkorreksjonen. EQen kan til en viss grad brukes, men da med påfølgende fasefusk og et litt mer lukket lydbilde. Å korrigere en stor dip på 18dB med ren forsterkerkraft tilsier at jeg må ha et atomkraftverk i stua og et par høyttalere som tåler lynnedslag rett på svingspolen
    Har nettopp knust sparegrisen og investert i en rørpre for å få litt mer magi i stua, og det har hjulpet en del i mellomtonen og toppen samt for holografien. Komponentene er jeg egentlig veldig fornøyd med. Det låt kuler og krutt i Bergen da jeg bodde der, så potensialet er der.
    Sub har jeg dessverre ikke mulighet til siden jeg bor i en fuglekasse med leiligheter på alle kanter unntatt under meg. Fikk naboklage kl 16 fredag ettermiddag for å spille med ca 90dBC i lytteposisjon. Komboen av dårlig lydisolasjon og lite tolerante naboer er topp. Jeg har aldri fått til å integrere en sub godt nok med Extremaene heller. Siden de spiller meget faserent har jeg følt at suben bare sauser det hele til. Det skal sies at jeg kun har prøvd med min Rel Studio.
    Lytteposisjonen er dessverre noe låst, men jeg kan flytte den ca 30 cm lengre fram eller inntil 60 cm bakover. Å sitte helt i bakveggen forsterker peaken i bunn samt i øvre mellomtone.
    Legger ved et bilde av stua så dere enklere kan se for dere hvilke muligheter jeg har. Beklager litt rot, leser til eksamen så papirene flyter.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-stue2-jpg
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noe timer med lytting er konklusjonen at CJen låter fiiint
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par hvite hageslanger med blått diodelys har kommet meg i hende. Kablene er så stive at hele stereoen måtte flyttes 15 cm fremover for å få koblet dem til ampen. Hvorfor et par rca-kabler må være nesten dobbelt så tykke som høyttalerkablene mine vites ei. Lydmessig er de mer detaljerte og litt mindre skrikete enn billigkablene jeg har brukt fram til nå.
    Her er et bilde av kablene i all sin prakt sammen med resten av salaten.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-bruk-jpg
    Kablenes navn er Synergistic Research Designers Reference X2. Langt navn til tykk kabel.
    SB Touch

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var noen solide "slanger"!
    Men lurer på om de bruker noen form for luftisolasjon?
    Ikke så skrekkelig tunge?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja det var noen solide "slanger"!
    Men lurer på om de bruker noen form for luftisolasjon?
    Ikke så skrekkelig tunge?
    Tror de bruker KNK-isolasjon. Keiserens nye klær
    Neida, ander ikke hva de bruker, men kabelen er ikke 8mm2 massivt kobber ihvertfall. Tror ikke jeg tør å dissekere hageslangene så vi får leve i uvitenhet. Jeg kan eventuelt sende en mail til SR og spørre. Egentlig ganske interessant å finne ut hva kablene består av.
    SB Touch

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse hageslangene, blinker de i takt med musikken også?

Side 39 av 55 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •