Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 55 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 1094
    Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Kjekk liten sak! Synd den ikke er balansert men til den prisen kan man jo ikke få alt. 100% transparens får holde

Jeg vil takke HPL for et hyggelig besøk og for at han lar meg låne Abrahamsen-dacen en stund. :-D
    Direkte sammenligning mellom Tacten og V6 viste seg å være vanskelig siden Tacten ikke taklet utgangssignalet til V6en noe som resulterte i mye forvrengning. Det skal det forskes mer på. Caryen derimot, taklet det fint og vi fikk testet balansert vs ubalansert ut av V6en. Balansert låter definitivt bedre. Lydbildet blir større i alle retninger og detaljene blir mer fremtredende. Ubalansert låter rett og slett flatt i forhold og lydbildet klapper sammen. Merkelig at forskjellen skal være så stor, men enda mer gledelig for de som har mulighet til å kjøre balansert.

Bare hyggelig!
    Imponerende de Sonusene dine! Lyd messig og utseendemessig.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen og søndag blir det test av en slik en:

Samt en slik:

og en slik i versjon 3:

Samt en haug kabler. Jeg gleder meg
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er shootouten i gang! :-)
    Krell KRC-2 vs Tact RCS 2.0 tar første runde i ringen. Jeg fikk dessverre ikke tid til mer enn en time med finlytting så flere runder kommer.

Tacten låter oppløst og detaljert som vanlig men det er, som jeg har skrevet før, tendenser til at det kan bli litt mye øvre mellomtone samt sibilanter. Derfor var det spennende å få inn KRCen for høre om den kanskje kunne gjøre noe med det. Den skal være en god match til effekten siden de ble produsert samtidig og er av samme serie. Jeg brukte DACen i Tacten gjennom hele testen for å ikke introdusere for mange ukjente momenter i signalveien. Jeg brukte også et par Magnan Type 6 balanserte kabler mellom Tacten og KRCen. Ettersom jeg er kabelskeptiker eller -nisse alt etter humør og månefase vet jeg ikke om det er enda ett nytt moment ;-)

Umiddelbart hørte jeg at KRCen låter litt feitere i nedre mellomtone og bunnen. Det er jo definitivt ikke feil ettersom det kan låte litt topptungt til tider :-) Det virket også som om det ble litt mindre øvre mellomtone og toppen ble litt snillere. Fortsatt ikke feil altså, men jeg lurer på om det ble noe dårligere holografi i samme slengen. Det kan jeg ikke ha noe av. Skal jeg først bytte pre vil jeg ha i pose og sekk ;-) Her tror jeg må søke hjelp hos gullørene til pegpisk. Det er greit å få input fra noen andre for å ikke falle rett i placebofella. Fortsettelse følger :-)

Her er et bilde av duellantene, må innrømme at jeg liker begge to.

EDIT: bilde kommer senere. Kunne visst ikke laste opp fra telefonen av en eller annen grunn.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bildet av duellantene. De ser virkelig alvorstynget ut :roll:
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-krell-vs-tact-jpg
    Jeg må innrømme at utseendemessig liker jeg Krellen best. Den er utrolig macho og matcher effekten. Greit å for en gangs skyld ha to komponenter som matcher
    SB Touch

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende test. En god pre er alt for ofte undervurdert.
    Kjenner igjen din opplevelse av KRC. Morsomt rock`n roll sound, men det kan igjen gå litt utover oppløstheten i topp. Mister litt utklingning.
    Kansje Pass Labs kunne være en god mellomting som gir deg det beste fra begge verdnener?
    TacT har etter min mening en tendens til å være litt for snill i 50-120 Hz området, noe som går utover punchen i bassen
    Theta er veldig bra med riktig matching, men kan også lett bli litt for klangnøytralt i mine ører
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips og råd! :-D
    Kanskje Pass hadde vært noe? Jeg er enig i at Tacten ikke gir mest bulder og brak i nedre mellomtone/midbassen, men jeg synes likevel den låter overraskende bra til å være en "digital burk" fra Danmark. Oppløst og fint og med god definisjon og holografi. Når det gjelder Theta er jeg spent på komboen, men frykter at G3en er noe gammel selv om den var knakende god og spinndyr da den ble lansert. Det blir moro å få lyttet litt i dagene og ukene som kommer
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer moro selges
    Se signaturen min for linker.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var shootout nr 2 i gang! :-D
    Denne gangen er det Krellen som står for forforsterkinga, Theta Jade står for lesinga og fokuset er på DACer. DACene i ringen er Theta DSPro Gen3 vs Tact RCS 2.0. Tacten er satt i bypassmodus og fungerer kun som DAC. Kablinga mellom DACene og preen er Magnan v6 siden jeg har to par av de. Signalene kjøres kjøres selvfølgelig balansert i det analoge domenet. Uberkjapp svitsjing mellom kildene er mulig siden Krellen har to balanserte innganger.
    De to priviligerte artistene som får lov å være prøvekaniner i denne testen er Kari B., som forøvrig er obligatorisk i alle mine lyttetester, og Leonard C., som er akkurat like obligatorisk Her er det fokus på vokal, både den dype og grove, og lyse og klare.
    Det første jeg finner ut er at Tacten sender ut et signal som er ca 6dB lavere enn Thetaens. Det fikses lett og ledig med Krellens fantastiske gainknapp som gainer det hele opp med 6dB. Tilfeldigheter sier noen, neppe sier jeg

"Gje dæ ly" av KB snurres først, så "A thousand kisses deep" av LC. På KBs låt kan jeg kanskje ane at vokalen er litt klarere med Tacten enn Thetaen, men ellers er det forsvinnende liten forskjell jeg kan høre. I bunn låter det likt og helt i toppen er alt som det skal med begge to. Litt overrasket over at det låter så likt, jeg hadde egentlig forventet at Tacten skulle gruse Thetaen, skifter jeg til LC. Her hører jeg ingen forskjell, selv om jeg ønsker hr. Placebo hjertelig velkommen og vil at Tacten skal låte best. Det er igjen kanskje litt klarere vokal med Tacten, men det er så marginalt at det kan like godt være hr. Placebo som tok turen innom stua likevel.

Så er det virkelig uavgjort mellom kamphanene selv om det er så mange år og en rivende teknologisk utvikling mellom de? Jeg er noe overrasket og regnet som sagt med at Tacten skulle takle brasene og gå av med seieren med en enkel KO. Jeg har ikke testet den dypeste bassen og mest utklingende og detaljerte toppen i dag, det kommer senere. Jeg velger å stole på hr. Placebo og kårer Tacten til vinner, men med minst mulig margin.

Så over til avsnittet om sjelefred.
    De usikkerhetsmomentene som er i testen er at jeg kjører AES/EBU til Tacten og coax til Thetaen samt at jeg har fått hørt at med gainknappen inne på Krellen låter det bedre. Et siste moment kan være at preen er for dårlig til å skille mellom DACene, evt at kablene er såpass feilkonstruerte at de sauser til alt. Jeg tviler egentlig litt på relevansen til alle usikkerhetsmomentene men ville nevne de likevel. AES/EBU skal jo være bedre enn coax så da ville jo Tacten utmerket seg enda mer, det samme gjelder hvis det låter bedre med gainknappen inne. Disse to fortrinnene sammen med besøket fra tidligere nevnte hr. Placebo burde indikere overlegen seier til Tacten, ikke en så liten som overhode mulig. At Krellen er litt grov i toppen kan hende, men så grov kan den umulig være at den visker vekk alle forskjeller. Kablene virker solide og har fått gode skussmål, samt at jeg brukte de i runde en av shootouten med pre vs pre, og der hørte jeg forskjell. Men, ja jeg vet at det ikke er bra å starte en setning med ordet "men", og jeg vet at lange innskutte bisetninger ikke er heldig for leseligheten, hvis noen har gode argumenter for at usikkerhetsmomentene er så store at jeg burde kjøre testen på en annen pre eller på en annen måte er jeg veldig klar for innspill. Steike, det må være min lengste setning på avforum... Pegpisks Cary står her fortsatt og venter på oppmerksomhet, det samme gjelder HPLs Abrahamsen V6, så det blir et par runder til her i heimen

Til slutt det obligatoriske bildet av motstanderne og andre ting som befant seg i umiddelbar nærhet. Enjoy
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-shootout-dacer-jpg
    SB Touch

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett liknende problem her hjemme, og det er oppgjøret mellom min Audio Note og Hegel HD10. Fikk låne den gjennom en kjenning. Og hatt en liten gjennom lytting på Hegeln og det er veldig få forskjeller. Lyden er god hos HD10, men den virker så snill og koselig. Ja nesten for snill.. Kan være lav gain?? Blir visst enda mere testing evt. rørbytter før jeg gjør opp en mening

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende test du har på gang!
    Ja, det er nesten litt frustrerende at det nesten ikke er forskjeller å sette fingeren på. For å ikke bli lurt av gainforskjeller mellom komponentene nivåmatcher jeg de så godt som mulig med min trofaste dB-måler. Har gått på nivåforskjellimpinnen, jepp jeg satte sammen ordet helt selv, opp til flere ganger så den vil jeg gjerne unngå. En dB høyere gain og alt låter bedre...
    Du får holde oss oppdatert med testresultater. Er nysgjerrig på begge DACene selv så jeg venter i spenning på konklusjonen
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er så mange faktorer som spiller inn her så selv om man fikser gain...
    Impedanse, strømforsyning. Må antakeligvis utføre testen over lengre tid, med variabelt volum ol...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Mahlerne solgt til en hyggelig herren på Karmøy :-)
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selger en klassiker.
    Krell KSA-100s
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB Touch

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer? Skal du bytte ut hele sulamitten?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriv gjerne noe om hvorfor Extremaene ikke ble værende så lenge. Du har jo tross alt siklet på dem en stund.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WTF???
    Selger du Extrema'ene??
    Hva skjer?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes to sannsynlige svar på det Hellnoob. Enten er alt jeg har skrevet av superlativer om høyttalerne og lyden sterke overdrivelser på grensen til løgn eller så har jeg to par ;-)
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Det finnes to sannsynlige svar på det Hellnoob. Enten er alt jeg har skrevet av superlativer om høyttalerne og lyden sterke overdrivelser på grensen til løgn eller så har jeg to par ;-)
    Er det flere enn jeg som blir forvirret??

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godeste Ragnar kommer nok IKKE til å bli for uten Extremane selv om han selger unna det paret, for å si det sånn... De er uten diskusjon, to nydelige stykker håndtverk!

Side 30 av 55 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •