Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 55 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 1094
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Etter utallige forsøk har jeg greid å lage 1 espresso jeg ble fornøyd med. De fleste ble så sure at de kun egnet seg til å få nakkehårene til å reise seg, men jeg aner framgang så jeg er ved godt mot. Om et par kilo kaffe er jeg sikkert blitt bedre
    Et bilde av to shot som ikke smakte spesielt godt, men som ikke ser så verst ut.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-espresso-jpg
    Jeg er redd for at det blir lite søvn i natt.

Takk til Psychonaut for trivelig besøk og for at du ikke fullstendig slaktet mine forsøk på baristakunst
    Grattis med flott maskin!

Bra crema, men selve espressoen ser da usigelig tynn ut?

En korrekt kopp skal du kunne oppnå når vannet presses i ca. 22 til 26 sekunder - inkludert den tiden FØR kaffen kommer ut av filteret/bajonetten.
    Renner den for raskt, må pressingen avbrytes. Da blir ikke kaffen optimal. Ei heller dersom du holder tiden ut. Da blir resultatet for mye og tynn kaffe.

Pass på å få en så fin malingsgrad og tampepress at kaffen renner i en tynn stråle.

Og ja; det går nok relativt store summer i "treningskaffe". Tro ei heller at du kan gjennomføre treningen med billigkaffe.

Vær heller ikke redd for å ikke få sove. Du skal drikke mye espresso fra en slik maskin før du får store problemer. Pressetiden er nemlig så kort at det er ganske sparsomt med koffein i en slik kopp.

Let opp erfaringer og triks på nettet. Da har du et bedre utgangspunkt i din vei mot å perfeksjonere baristakunsten!

Lykke til! :-)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saaaa jeg det ikke, Ragwo!?
    Dine, eller kanskje rettere sagt, mine (kaffe)bønner er hørt!"
    For det tør jeg si; aldri, aldri, har jeg smakt bedre kaffe enn den jeg har fått servert, der nede i Son!
    Og da var det ikke snakk om 18 eller 19gram kaffe i kverna? Åneida, 18,5gram takk!!
    Etterfulgt av en prosedyre som nær sagt har religiøse overtoner.
    Man gremmes jo rett og slett, over å ha en skarve Moccamaster til disposisjon, i så henseende. :???:
    Hmmm, kanskje det er på plass med en "oppgradering" her også, hva kaffe angår?
    Får jeg solgt mine Vienna'er, så vet jeg jo så smått i hvilken retning kronene bør gå....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh - kaffe ja. Men du har jo ennå ikke smakt espresso fra Rancilioen!
    Først DA kan vi snakke om kompakt nytelse! Nektar fra himmelen etc.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS:
    På bildet ovenfor; total mengde du bør få ut av én dose er vel kanskje omlag 75-80% av det du har i det éne glasset.

Dette med forbehold om størrelsen på filteret.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Høh - kaffe ja. Men du har jo ennå ikke smakt espresso fra Rancilioen!
    Først DA kan vi snakke om kompakt nytelse! Nektar fra himmelen etc.
    Jaha?
    I dét, legger jeg jo en liten invitasjon / et besøk i retning Son igjen?
    Som jeg strengt tatt forlengst burde ha tatt peiling på, med mine tidvis nattesøvnsberøvende tanker omkring både hva hakkete parkett og annet angår.
    Tro meg! Dette er ikke glemt.....

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med flott maskin!

Bra crema, men selve espressoen ser da usigelig tynn ut?

En korrekt kopp skal du kunne oppnå når vannet presses i ca. 22 til 26 sekunder - inkludert den tiden FØR kaffen kommer ut av filteret/bajonetten.
    Renner den for raskt, må pressingen avbrytes. Da blir ikke kaffen optimal. Ei heller dersom du holder tiden ut. Da blir resultatet for mye og tynn kaffe.

Pass på å få en så fin malingsgrad og tampepress at kaffen renner i en tynn stråle.

Og ja; det går nok relativt store summer i "treningskaffe". Tro ei heller at du kan gjennomføre treningen med billigkaffe.

Vær heller ikke redd for å ikke få sove. Du skal drikke mye espresso fra en slik maskin før du får store problemer. Pressetiden er nemlig så kort at det er ganske sparsomt med koffein i en slik kopp.

Let opp erfaringer og triks på nettet. Da har du et bedre utgangspunkt i din vei mot å perfeksjonere baristakunsten!

Lykke til! :-)
    Takk skal du ha!
    Har i løpet av kvelden begynt å nærme meg en mulig fasit på en brukbar espresso.
    - God og varm maskin inkludert portafilteret. Fant ut i morges at det ikke nytter med 10 min oppvarmingstid selv om trykket er kommet opp på rett nivå. Espressoen var grusom.
    - 16 g kaffe til en dobbel espresso.
    - Malegrad 4 på kverna (nest grovest). Prøvde med grad 3 i går og endte opp med å backflushe... Grad 5 går litt for fort.
    - NSEW-tamping. Sliter fortsatt litt med kanalisering, spesielt i kantene, men det er blitt bedre. Bruker badevekt for å få rett tampetrykk. Tamper med ca 15 kilos trykk.
    - En stor cooling flush ca 2 min før brygging
    - En mindre cooling flush rett før brygging

Resultatet er 2x3 cl på ca 25 sek med ca 5mm crema. Har slitt litt med bitter smak på cremaen og tror det er fordi jeg ikke helt ser når det begynner å blonde. Jeg stoler mer på stoppeklokka enn på synet for øyeblikket. Jeg har lest en god del på home-barista.com og riktigtkaffe.se for å forstå hva jeg har rotet meg opp i Jeg skal i løpet av morgendagen teste ut Weiss Distribution Technique for å se om resultatet blir bedre. Kaffen jeg bruker til øving er rød Lucaffe kjøpt hos Cortado. Den koster 250 kr kiloet. Vet ikke om det er en pekepinn på kvaliteten. Et stort minus er at jeg ikke har funnet noen brennedato på pakken. Burde jeg kjøpe bedre kaffe? Hvis ja, hvilken anbefaler du?

Det frister å kjøpe nakent portafilter for å bedre se hva jeg gjør feil, men jeg er litt redd for at det bare vil ende i en depresjon og mye gris
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at kaffen ikke blir for grov. Hva med å kjøpe en pose ferdigmalt fra en renommert kaffebutikk? Da kan du øve på å finne ut hva riktig tampetrykk skal/bør være. Deretter maler du selv ihht. erfaringene fra testposen.

Ja, 10 minutter er nok ikke nok. Alt skal bli skikkelig varmt, og selv setter jeg én time som minstekrav. Den kan gjerne stå å varme seg hele natten for min del, men dersom jeg likevel ikke skal ha lage meg en kopp tidlig på morgenen, blir den gjerne satt på når jeg står opp.
    I helgene, vel og merke, for på hverdager står jeg opp 05.30 og reiser på jobb 06.00. Lite tid til kaffelaging da... ;-)

Du er allerede godt inne i teorien, ser jeg. Nå kommer "bare" den lange innjusteringstiden!

250 kroner kiloen er billig - kanskje FOR billig? Det er smaken som avgjør, og en brennedato SKAL du forlange. Kaffen blir fort redusert. Lengre lagring enn tre uker anbefaler jeg prinsippielt ikke.

Nakent filter lager egentlig ikke spesielt mer søl.

Stå på! :-D

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppmuntrende svar!
    Jeg skal kjøpe litt TW-kaffe i dag og se om resultatet blir bedre. Trancherbord til maskina er kjøpt, samt kopper og kar så jeg får testet WDT. Det ligger an til å bli en fin kveld
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig har det ikke skjedd annet enn at en cd med Esmeralda Spalding har kommet i hus og holdt meg med selskap i dag. Fantastisk flink dame!
    [Kaffe]
    På kaffefronten har det skjedd en del mer. Trancherbordet er montert, WDT er prøvd med uvisst resultat og TW-kaffen var bedre enn den fra Cortado. Bare 2 dager siden brenning så den er kanskje litt for fersk? Ellers har jeg drukket to skikkelig gode espresso i dag Begge var laget hos Kaffemisjonen, der jeg kjøpte kaffe... Mitt hjemmebrygg er langt under pari, og jeg mistenker at vannet er for varmt. Det hjalp med bedre kaffe, men bitter smak er fortsatt stikkordet. I morgen bærer det til clasern for handling av termometer. Til sist et bildet av kafferacket. Synes det fungerer bra.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-trancherbord-jpg

Til sist en stor takk til betjeninga på Kaffemisjonen for kjempeservice! Jeg kommer garantert til å handle der igjen. [/Kaffe]
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Saaaa jeg det ikke, Ragwo!?
    Dine, eller kanskje rettere sagt, mine (kaffe)bønner er hørt!"
    For det tør jeg si; aldri, aldri, har jeg smakt bedre kaffe enn den jeg har fått servert, der nede i Son!
    Og da var det ikke snakk om 18 eller 19gram kaffe i kverna? Åneida, 18,5gram takk!!
    Etterfulgt av en prosedyre som nær sagt har religiøse overtoner.
    Man gremmes jo rett og slett, over å ha en skarve Moccamaster til disposisjon, i så henseende. :???:
    Hmmm, kanskje det er på plass med en "oppgradering" her også, hva kaffe angår?
    Får jeg solgt mine Vienna'er, så vet jeg jo så smått i hvilken retning kronene bør gå....
    Så rett du hadde Jeg setter stor pris på kyndig veiledning. Satser på å komme gjennom kaffebryggeminefeltet med smaksløkene i behold. Å bytte Viennaene i kaffeapparatur er ikke en dum idé. Komboen god lyd og god kaffe er knall!

PS:
    På bildet ovenfor; total mengde du bør få ut av én dose er vel kanskje omlag 75-80% av det du har i det éne glasset.

Dette med forbehold om størrelsen på filteret.
    Filteret er på 20 gram tror jeg. Stemmer ikke mengden bedre da?
    SB Touch

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du selv kjenner best hvor kraftig du vil ha din espresso... ;-)

20-grams filter er ganske stort, ja. Det krever også noe mer nøyaktighet av deg som barista.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig en god kaffedag! 17g Tenore kaffe fra Kaffa, med brennedato 6. jan, og WDT gjorde susen. Og det beste er at jeg greier å repetere suksessen.
    På min sjette doble espresso. Nr sju på vei.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker gamle amper. ECen jeg solgte begynte å skurre samme dag som jeg skulle sende den til kjøper så den er nå inne på rep. Hurra. :evil:
    Krellen er fortsatt i bartebyen og Proceeden trenger antakeligvis nye lytter. Et par nordnorske uttrykk trenger seg på og jeg kan se pengene renne ut av kontoen. Selv den gamle Naden jeg bruker som mellombelsforsterker til surroundene er humørsyk og skurrer av og til på ene kanalen. ARGHH!
    Den eneste fullt fungerende ampen jeg har for øyeblikket er denne plastskiten fra ebukta til 180 kr. Det sier vel sitt om tilstanden i stua. :evil:

Godt kaffen smaker, Tim Wendelboes espressoblanding er det eneste lyspunktet.
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I helga var jeg en tur over fjellet og fikk hørt på det jeg tror er Norges råeste Viennaoppsett. Jeg har alt lagt ut sjela mi og hele slekta for salg på ebukta for å finansiere tilsvarende. Dere får beklage dårlige bilder. Hadde bare mobilen for hånden, og den er lettere antikvarisk med tilsvarende dårlig kamera.
    Front:
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-music-jpg

Senter:
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-poetry-jpg

Bak:
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-kiss-jpg

The Poetry er bare gigantisk! :shock: Ble helt sjokkert over størrelsen. Oratorioen min blir en dverg i forhold.
    Ragwos stue - Jelco SA 750D og Denon DL 103 i hus-poetry-2-jpg

Jeg er fortsatt i sjokk og greier ikke slutte å smile selv om det er noen dager siden opplevelsen. Må ha-følelsen har ikke gitt seg og oppgraderingsspøkelset har virkelig fått fart på seg. Hvis bare jeg selger alt utstyret, naboens bil og pantsetter nyrene mine så.....
    SB Touch

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wundervoll! Vielleicht können die Hoden so gut verkaufen, in Asien ist ein Markt für den größten Teil.!

Men altså.. Die Musik... Jeg har aldri hørt dem, men man kan jo bare tenke seg.
    Jeg synes uansett du skal kjøpe dem! Jeg tror de vil passe utmerket i leiligheten din :-)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    Wundervoll! Vielleicht können die Hoden so gut verkaufen, in Asien ist ein Markt für den größten Teil.!

Men altså.. Die Musik... Jeg har aldri hørt dem, men man kan jo bare tenke seg.
    Jeg synes uansett du skal kjøpe dem! Jeg tror de vil passe utmerket i leiligheten din :-)
    Det tror jeg også de vil, men dessverre vil lommeboka det annerledes. Greit å ha et mål å sikte mot hvertfall
    Lydmessig er de mer frampå enn Mahlerne men de oppleves ikke som skarpe eller slitsomme. Jeg vet det er en Viennafloskel, men de er virkelig veldig detaljerte og oppløste uten at det førte til lyttetretthet selv etter 3 timer. Bassen er blitt tightere og går like dypt som før mens mellomtonen er rund og fin. Jeg syntes kanskje mellomtonen kunne vært litt mer framtredende men det kan ha med at høyttalerne ikke var ordentlig innspilte ennå. Mye skjer i løpet av de første 100 timene. Det kan virke som Vienna har skiftet litt lydfilosofi. Die Musik virker en god del mer frampå i forhold til resten av porteføljen deres. Det som overrasket meg mest var størrelsen på The Poetry. Den høyttaleren er rett og slett diger! Låter fint gjør den også. Integreringa var sømløs med frontene. The Kiss var perfekt som bakhøyttalere, men de hadde nok funket veldig bra som fronter også. Fotavtrykket er like stort som Die Musiks så det er ikke akkurat snakk om bokhyllehøyttalere. Finishen er den beste jeg har sett noen sinne, punktum. Ikke antydning til bølger eller urenheter i lakken i det hele tatt. De fungerer veldig godt som speil hvis speilet på badet er opptatt. Må ha-følelsen er fortsatt litt for tilstedeværende. Balle.
    SB Touch

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømme høyttalere! Fullt Vienna oppsett i det kalibret der blir nok bare en drøm. Heldig var du som fikk oppleve et så heftig oppsett, men hva ble brukt til for å drive oppsettet?

A.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Fullt Vienna oppsett i det kalibret der blir nok bare en drøm.
    Ja, og særlig dersom en skal ha 11.2

Hva er prisene på høyttalerne i denne serien?

Og hva slags elektronikk ble brukt i demoen i helgen?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Drømme høyttalere! Fullt Vienna oppsett i det kalibret der blir nok bare en drøm. Heldig var du som fikk oppleve et så heftig oppsett, men hva ble brukt til for å drive oppsettet?
    Det må nok tikke inn en lottokupong før noe slikt står i stua mi, så jeg er veldig glad for at jeg har fått lytte til herlighetene
    Det var en Proceed AMP5 på 5x125w i 8 ohm og 5x250 i 4 ohm som drev høyttalerne. Preampen var en sekskanaler fra EC. Frontene hadde sikkert ikke tatt skade av litt mer kraft, men som eieren sa: "Lommeboka mi er litt tynn akkurat nå". Det skal sies at jeg ikke merket at ampen slet i løpet av den tiden jeg var på besøk,og volumet var over normalen til tider. Bildedelen var også helt fantastisk. 3 meter bredt cinemascopelerret(heter det det?) og en Sony W85(?). Øyet ble stort og vått bare av oppstartssekvensen til bd-spilleren.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ja, og særlig dersom en skal ha 11.2 :mrgreen

Hva er prisene på høyttalerne i denne serien?
    11.2 ja, det hadde vært noe
    The Music koster 175k, The Kiss 88k, The Poetry 58,5k og stativer til The Kiss og The Poetry koster hhv 12k og 9k i følge interconnect.no Det får bli med drømmen for min del, men hvilken herlig drøm
    SB Touch

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver igjen
    Sub selges
    Effekt ønskes kjøpt
    SB Touch

Side 21 av 55 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •