Scorpio-kino, Ken Kreisel - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje jeg må få ut fingeren å få bestilt meg noen Aukustikkplater fra rockwoll 5cm sort...

Ved pågående musikk som power-metall blir det hele litt for mye, har jo målt stygge stående bølger hver gang jeg har brukt radioshak'n...
    Men har 8 plater (profilert skum fra dynabel 100x50x3,5) oppe og 2 gulv-tak gardiner på begge sider av rommet... Som jeg mener skal dempe diskanten merkbart...

Men ingenting i taket da disse platene ikke er mulig å henge horisontalt i tak (må da limes)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Kanskje jeg må få ut fingeren å få bestilt meg noen Aukustikkplater fra rockwoll 5cm sort...

Ved pågående musikk som power-metall blir det hele litt for mye, har jo målt stygge stående bølger hver gang jeg har brukt radioshak'n...
    Men har 8 plater (profilert skum fra dynabel 100x50x3,5) oppe og 2 gulv-tak gardiner på begge sider av rommet... Som jeg mener skal dempe diskanten merkbart...

Men ingenting i taket da disse platene ikke er mulig å henge horisontalt i tak (må da limes)
    jepp tror du får teste litt med tykkere plater skal sies at jeg ikke hører på så mye mtall da..men sånn type musikk som toto lager hører jg endel på da men merka jo skarpheten på all musikk i forige rom.

er dette sånne dempe matter man kan ha inni høyttalere kasser? jeg tenkte på sånne fra biltema til og ha på veggene.. de ser ut sånn som dine plater, men de fikk jeg beskjed om at ikke ville funke noe særlig bra til det her på forumet... var ikke kompakt og fast nok liksom, men vet jo ikke heller da:P har ikke testa det og har heller ikke så mye peil på akustikk hehe... men hvertfall 5cm tykkeplater og kanskje det samme bak plata med luft skal være topp

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er typen man bruker inni kasser, er klar over at de skal ha veldig liten effekt, men den er hørbar som det er nå, med gardinene i tillegg da...
    (Og teppe på gulvet)

Når ting begynner å komme 10cm ut fra vegg og tak så blir det jo litt voldsomt, men det gjør ingenting på et kinorom...
    Tenker også på å bygge opp en skråvegg bak i hvert hjørne med rockwoll fra gulv til tak..

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er typen man bruker inni kasser, er klar over at de skal ha veldig liten effekt, men den er hørbar som det er nå, med gardinene i tillegg da...
    (Og teppe på gulvet)

Når ting begynner å komme 10cm ut fra vegg og tak så blir det jo litt voldsomt, men det gjør ingenting på et kinorom...
    Tenker også på å bygge opp en skråvegg bak i hvert hjørne med rockwoll fra gulv til tak..
    ok ja det er nok høtbart du får teste litt.. men da vet du hvertfall at det er mulig og få dempet det litt med akustikk plater++ trodde ikke det ga så mye effekt jeg,men det hjalp mye

ja det er sant, det er mye med 10 cm, så kommer jo ann på rommet det står i. hadde nok funka dårlig i stua her :P

ps, fikk tips av tiger her, det er 2 punkter på veggen som man burde dempe. førsterefleksjon fra høyre og venstre på begge sider. hvis du skjønner den forklaringen hehe.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med sånne skumgummiplater er at de demper veldig ujevnt. Dvs. de demper sikkert en del i diskanten, men de demper lite nedover i frekvens. Dette skyldes både tykkelsen men også måten de er bygget på. Akustikkplater som er montert rett på veggen vil ikke dempe noe i bassen, men de demper bra ned til 500 Hz, og i de fleste normale rom så er dette innenfor det frekvensområdet hvor lyden oppfører seg i stråleform, dvs. de er egnet til å dempe 1.- og andre refleksjoner.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorte 50mm Aukustikkplater bestilt hos rockwoll..
    Må vist betale frakt også så prisen for 2 pakker blir nærmere 1400kr...
    8,6m2 blir det...
    Aner ikke hvilket tøy folk kler slike rammer med, må være særdeles tykt og lys-tett..... Bare det ikke er LyD-tett...

Håper jeg klarer å få noen av de opp i taket, men kan ikke ha så mye som 5cm luft bak/over, for da kommer de i veien for lyset fra projektoren...

Lurer på om jeg skal ringe til G. Fredriksen å ta ham på ordet at han kan komme å ta en proff-kalibrering av akustikken... Får nok holde seg i trøya til man har fått pusset opp...

Eneste grund til at jeg bestilte de skumgummi platene var for å få bort den verste klangen i rommet, å det fungerte godt, renere/penere kanalseperasjon/stereo-perspektiv tror jeg jeg skrev...
    Men skulle tro de dempet litt i diskanten, har også målt med og uten matter og gardiner, det er mye verre stående bølger uten, så det er endel å si...
    Men, tipper Rockwoll som er laget for jobben gjør det mye bedre, ellers blir jeg skuffet... :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres pussig ut at du får mer stående bølger uten de skumgummiplatene, for jeg har ikke målt tilsvarende store forskjeller med/uten mine akustikkplater. I teorien vil ikke dempematerialet begynne å absorbere noe særlig før tykkelsen tilsvarer 1/10 av bølgelenden og de absorberer best ved 1/4 av bølgelenden. Dette pga. at når energien skal absorberes i porøse materialer, må luftmolekylene bremses når farten er størst, og det skjer ved 1/4 og 3/4 av bølgelengden. Se for deg en sinusbølge der kurven er som brattest.

Mine plater er trukket med sort scenemolton. Men de mest ihuga akustikktilhengere mener at tykt stoff reduserer absorbsjonsevnen, så det sikreste er kanskje høyttalergrill stoff?

Men har du tilgang til en proff, så kan du jo invitere ham på en kopp kaffe en dag.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Kanon!

utrolig hvor sterk man blir når 54kg MÅ opp trappene til kinorommet...

Må ha mye mer tid sammen med denne, første inntrykk er litt varierende så langt...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utrolig hvor sterk man blir når 54kg MÅ opp trappene til kinorommet...

Må ha mye mer tid sammen med denne, første inntrykk er litt varierende så langt...
    Fekk du betal den læll da

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk betalt når helgen var over og folk kommer seg i jobb igjen, var ikke lsound's skyld at bankløsningen ikke ville i helgen...

Har ikke vært hjemme i kveld så har ikke fått brukt den...
    Sålangt litt blandede erfaringer, plasseringen til den gamle subben fungerte ikke i d heletatt, står nå i venstre hjørne fremme, bak fronthøyttaler...

Synes den fiser og klonker litt uten at jeg synes den skal ha noe grunn til det, kanskje det bedrer seg med innspilling...
    Ikke sånn spesielt mye midd-bass som folk skriver den skal ha heller, det er endel men ikke helt 30" verd...

Mange mange gode egenskaper også, den er musikalsk som fy... imponert til 2x15" å være.
    Får bli kjent med den å se...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk betalt når helgen var over og folk kommer seg i jobb igjen, var ikke lsound's skyld at bankløsningen ikke ville i helgen...

Har ikke vært hjemme i kveld så har ikke fått brukt den...
    Sålangt litt blandede erfaringer, plasseringen til den gamle subben fungerte ikke i d heletatt, står nå i venstre hjørne fremme, bak fronthøyttaler...

Synes den fiser og klonker litt uten at jeg synes den skal ha noe grunn til det, kanskje det bedrer seg med innspilling...
    Ikke sånn spesielt mye midd-bass som folk skriver den skal ha heller, det er endel men ikke helt 30" verd...

Mange mange gode egenskaper også, den er musikalsk som fy... imponert til 2x15" å være.
    Får bli kjent med den å se...

Villa satt den i høyre hjørne fram... hjørne me yttervægga...

X-over e i bruk ja ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Villa satt den i høyre hjørne fram... hjørne me yttervægga...

X-over e i bruk ja ?
    Jeg har sett mine yttervegger, det kommer mildt sakt på d samme om det er inner eller yttervegger...
    Skal også prøve den ved murpipa, men jeg føler ikke det går noe bass i tak/vegger egentlig.. koppene på kjøkkenet er også helt stille...
    Det er noe uvandt med denne dual drive greia jeg må finne ut av i helgen hvis jeg får tid til å lytte...

crossover er eneste mulighet i mitt oppsett, rundt 60-90 et sted, men veldig usikker på volumer enda...
    Virker som den nesten xmax'er ved lave frekvenser mens den er helt passiv på middbassen, selv med crossover 80Hz.. noe høyere og den spiller stygt i høyere frekvenser jeg ikke vil ha med...

Synsing og surr, jeg har ikke noe/nok spilletid med den enda, å den må få minst 24timer innspilling...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassdemo musikk å lætt elementa få vandre litt.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel i vei å hør om de e nå liv i Epiken da i løpet av hælga

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt drivverk til CD og SACD!

Marantz DV-6600

Kjøpt for følgende grunner :

1. Aldri hatt dedikert CD-spiller, spendt på om det er noen forskjeller på lyden mot PS3

2. Slippe og slå på projektor for å høre på en cd som man må med PS3...

3. Ingen PS3 og Ingen Projektor = STILLE (bakgrunnstøy)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nattens gjøremål

I natt hadde jeg et innfall om å koble ned hele drittn legge alt utover gulvet og koble det sammen igjen med ny kalibrering..

Så jeg rev ut alt av kabler...
    Skrudde sund Ikea benken og fjernet de to "avstiverne" som gjør at hifi ikke går inn i hylla...
    Monterte opp 6 ekstra stikkontakter bak benken (jeg er elektriker)
    Og begynte å sette sammen igjen, hvorpå kabler ble lagt mer skjult og strategisk...
    Alt gikk strålende så langt til jeg begynte med ny kalibrering...

Extremt Flaut (og Rart)
    I det jeg skulle starte Auto EQ (YAPO) så jeg ... "Natural" ...
    Jeg, noen eller Yamaha har hoppet på Natural lydsignatur i Auto EQ...
    Der har jeg svaret på hvorfor jeg synes alt hørtes så veldig skarpt og frempå i diskanten... Hvor i alle dager Natural har kommet inn i bildet aner jeg ikke, satte den til "Front" og kjørte ny YAPO...
    crossover 80Hz til Epik...
    Kjørte noen sinustoner for å høre etter ting som skrangler og lager ulyder i rommet...
    50Hz = døra inn til rommet står å rister
    32Hz = døra til kottet på rommet rister
    25Hz = Elektriskovnen blafrer og dirrer ekstremt

Epik ser ut til å rulle av på 16Hz, lyden blir borte mens elektriskovnen står og rister litt da også...

dB-måler lånt, målinger kommer.

Pulse (filmen) ser ikke ut til å være særlig til mat for Epik Empire, måler opp mot 108dB i den kjente scenen...
    Alice DJ - Better of Alone = 118dB

Pr nå med nykomlingene Epik og Marantz

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to(tre) kurver fra samme rom med samme fronter, fronter som Large...

Lyseblå = 2mnd siden med Jamo og fronter oppe på "scenen"
    Lilla = i natt, med Epik og CM9 ute på gulvet, uten noe toe-in...

Scorpio-kino,  Ken Kreisel-jamo-og-epik-forskjellige-kurver-jpg

Har ikke fått Akustikkplatene enda heller, når de kommer blir det *mye* eksperimentering...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har harman/kardon på besøk...

Har prøvd Pulse original DVD, med samme utfall, at Epik klonker ut på 106dB før det blir noe fart i sakene...

Ellers vet jeg ikke hva h/k tenker om Empire...
    Han klager hele tiden over for mye bass mot resten å skrur ned og ned gain på subben... :roll:

116dB på musikk i sweet da...

Å CM9 ble mye mer behagelig nå med riktig og modifisert Yapo...
    Men må gå gjennom å få stillt inn 5.1, film høres litt rart ut...

Men etter h/k e ferdig må jeg stille inn alt på nytt igjen uansett ser jeg.....

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet seg hjem og fått summet seg litt og spist et større måltid da det var på tide med næring i kroppen kjente jeg.

Epiken var nøyaktig så stor som jeg så for meg.

Og B&W`ene har dobblet seg i pris etter de kom lengere ut på golvet.
    men enda ikke den kvalitetslyden man forventer seg til 20.000 kr.
    Dog tipper jeg det en dag må byttes et basselement eller to for de bassene jobber alt for hardt når de står som Large.

Epik:
    Stor kasse med dobble 15" elementer med ganske stivt oppheng, mulig de myker seg opp når en får spilt noen timer.
    Men at Gain skal stå på 50% på den kan ikke stemme uten at ampen i suben er for liten.
    Fra en 30hz og oppover er det meget bra lyd, men den klarer ikke og få noe sikkelig liv under den grensen.

Kjørte noen filmklipp som krever litt muskler for og få frem lyden... Pulse - Ringes brorskap (hele seansen med ballrogen) - Irene fucking irene... - Kung fu panda (lillefingeren).
    Med referansen min som da er SVS PC13 Ultra så mangler det jo en god del dypbass selfølgelig. Midbassen så er nok Epiken litt bedre pga at den er lukked konstruksjon som vil få frem en raskere bass.

For og hente frem det siste på film så må vel oppsettet finjusteres.
    Og den peeken suben har på 45hz er veldig merkbar, så den må temmes på noe vis.

Men alt i alt på en sub som ikke er innspilt enda så er det en musikalsk bass med mulighet for filmbass for den som ikke er ute etter den dypeste bassen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epiken var nøyaktig så stor som jeg så for meg.
    Den var tyngre en jeg så for meg...

Og B&W`ene har dobblet seg i pris etter de kom lengere ut på golvet.
    men enda ikke den kvalitetslyden man forventer seg til 20.000 kr.
    Dog tipper jeg det en dag må byttes et basselement eller to for de bassene jobber alt for hardt når de står som Large.
    Den største forskjellen kom når jeg rettet feilen som hadde blitt i Yamaha's EQ...
    Nå spiller de for meg som 20.000kr (-5000kr for merkenavnet B&W) høyttalere, frontene er jeg fornøyde med!
    De sto i Large for jeg fikk ikke til overgangen mellom CM9 og Epik uten, men mye som skal prøves og stilles på enda...
    De ender trolig opp i Small om jeg får til en fin overgang til Subben...

Epik:
    Stor kasse med dobble 15" elementer med ganske stivt oppheng, mulig de myker seg opp når en får spilt noen timer.
    Men at Gain skal stå på 50% på den kan ikke stemme uten at ampen i subben er for liten.
    Fra en 30hz og oppover er det meget bra lyd, men den klarer ikke og få noe skikkelig liv under den grensen.
    Står i Yamaha brukermanualen at man skal sette subben på 50% for så å kjøre Yapo, derfor sto den på 50%, og fordi det er morro....!
    Ampen er 600watt long og 1500watt short term...
    Første jeg tenkte når jeg så spesifikasjonene første gang var at det der blir bare 300watt per element, det er litt på grensen, men da igjen 750watt pr element short-term...
    Men jeg er ikke helt overbevist om at Puls senen feiler pga for liten forsterker, tror det er designet som er allergisk mot 18Hz som slutter så brått... Skjer aldri ellers, kun på Pulse...

Med referansen min som da er SVS PC13 Ultra så mangler det jo en god del dypbass selfølgelig. Midbassen så er nok Epiken litt bedre pga at den er lukked konstruksjon som vil få frem en raskere bass.
    referansen er 24.000kr, så jeg håper Epik ikke matcher, å det er 18Hz og under den ikke henger med, men ellers er det en drit-morsom subb til 10.000kr..

For og hente frem det siste på film så må vel oppsettet finjusteres.
    Og den peeken suben har på 45hz er veldig merkbar, så den må temmes på noe vis.
    Det må Justeres, punktum.. før du kom hadde jeg ikke gjort annet en å koble til høyttalerkablene, ingen form for justeringer er gjort, å det hørtes ut som et dass... Hovedsaklig pga Jamo Consert Center er en total missmatch til CM9... :roll:

Men alt i alt på en sub som ikke er innspilt enda så er det en musikalsk bass med mulighet for filmbass for den som ikke er ute etter den dypeste bassen.
    Det er 10.000kr med musikalsk pondus...

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •