c-v's. Planlegging av kjeller og mulig hjemmekino starter... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 233
    Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vedlegg 71180

Vedlegg 71179

bilder av plasseringen hvor jeg fikk de til å spille best.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med to tårn medlemskap. Må utvilsomt være rått. Når du sier respomkurven er br helt ned til 12hz, hvor mange desibel har du der da, i forhold til f.eks, 15hz, 20hz, 30hz og 40hz(ca). Kanskje du kan poste kurver etterhvert?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Grattis med to tårn medlemskap. Må utvilsomt være rått. Når du sier respomkurven er br helt ned til 12hz, hvor mange desibel har du der da, i forhold til f.eks, 15hz, 20hz, 30hz og 40hz(ca). Kanskje du kan poste kurver etterhvert?

jeg har ved tidligere anled. prøvd å poste kurver, uten at jeg har fått det til.. kan sikkert prøve igjen!

jeg har litt fintuning igjen, og bruker hellnoobs måte å kalibere subbene på, men har faktisk lik respons ned til 14hz som jeg har f.eks på 30 og 40hz, faktisk et par små db mer også.. der subbene er plassert nå kan det tyde på de fikk mer drahjelp av rommet under 20hz, enn plassert andre plasser, så det er jo kanon.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Symetrisk og flott! Spiller vel også godt på lave volum, eller?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Symetrisk og flott! Spiller vel også godt på lave volum, eller?
    Spillere meget bra synes jeg! Merker dog at den høyre ultra har noen spilletimer bak seg, med bruk av den nye så
    Blir det kanon! Ble mer helhetlig i lydbildet med 2 like subwoofere og i tillegg plassert symmetrisk! Alt er mål opp og perfekt plassert! Foretatt kalibrering i dag, og har faktisk borsett fra en øiten dipp rundt 60 og liten peak rundt 45, fått en
    Brukbar kurve, har faktisk etter hellnoob kalibrering samme respons ned til 12hz i sweetspot som jeg har ved feks 30,40 hz! Solid!

Har begynt med speilarbeid og funnet hvor akustikkplatene til førsterefleksjoner skal henge - tror slutt resultatet blir
    Meget bra!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er arbeidet med musikksamlingen påbegynt, alt skal over til Flac og brukes sammen med Squeezebox Duet, som skal innkjøpes. På tide å gjøre det enklere å spille av musikk samlingen i det daglige!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har lurt på noe siste dagene, ettersom jeg vurderer å gå til innkjøp av en ren stereopre til musikk lytting, og siden jeg da har lyst å prøve rør til musikk, og vurderer å fortsatt bruke Transistor til filmdelen - rett og slett pga kreftene så lurer jeg på følgende:

Mine RF83 har jo 2 sett tilkoblinger bak, og hvis jeg beholder "skinnene" mellom disse på, slik jeg har nå (Receiver - Effektforsterker - høytaler) så har jeg 1 sett med tilkoblinger bak ledige;

Kan jeg da koble en stereo pre på følgende måte uten av det overnevnte tar skade av dette? :

Stereopre - rørforsterker - ledig tilkobling bak på RF83.

DVS, begge løsningene vil være tilkoblet samtidig, og jeg velger da avhengig av hva jeg skal bruke bare om jeg skal slå på surroundreceiver eller stereopre?

Lurer på dette siden jeg ønsker transistor til film, mens rør til musikk og det kan blir noe tungvint å drive å flytte høytaler kabler hele tiden?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har invites til spotify? ergrer meg over "kun" 20 timer pr mnd her i huset...

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    har lurt på noe siste dagene, ettersom jeg vurderer å gå til innkjøp av en ren stereopre til musikk lytting, og siden jeg da har lyst å prøve rør til musikk, og vurderer å fortsatt bruke Transistor til filmdelen - rett og slett pga kreftene så lurer jeg på følgende:

Mine RF83 har jo 2 sett tilkoblinger bak, og hvis jeg beholder "skinnene" mellom disse på, slik jeg har nå (Receiver - Effektforsterker - høytaler) så har jeg 1 sett med tilkoblinger bak ledige;

Kan jeg da koble en stereo pre på følgende måte uten av det overnevnte tar skade av dette? :

Stereopre - rørforsterker - ledig tilkobling bak på RF83.

DVS, begge løsningene vil være tilkoblet samtidig, og jeg velger da avhengig av hva jeg skal bruke bare om jeg skal slå på surroundreceiver eller stereopre?

Lurer på dette siden jeg ønsker transistor til film, mens rør til musikk og det kan blir noe tungvint å drive å flytte høytaler kabler hele tiden?
    Stopp en hal! Dette er ikke måten å løse problemet på.
    Du ender opp med å kjøre effekt inn på den andre forsterkerens utganger på denne måten.
    Det kan neppe være noe særlig bra.
    Og hva skulle hende om du ved en feiltagelse ender opp med begge ampene på samtidig?
    (Jeg har ikke prøvd så jeg kan ikke bekrefte at det går til *******, men ville ikke tatt sjansen...)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Stopp en hal! Dette er ikke måten å løse problemet på.
    Du ender opp med å kjøre effekt inn på den andre forsterkerens utganger på denne måten.
    Det kan neppe være noe særlig bra.
    Og hva skulle hende om du ved en feiltagelse ender opp med begge ampene på samtidig?
    (Jeg har ikke prøvd så jeg kan ikke bekrefte at det går til *******, men ville ikke tatt sjansen...)

er litt opp og frem før det skjer noe slikt uansett, men bare lurte litt omkring temaet, blir bare tungvint å bytte ledninger fra en forsterker til en annen avhengig av bruk - så da blir nok transistor trolig stående, og heller prøve å få bedre stereo oppsettet på stua..:P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er måten å gjøre det på! Hvis du skal ha litt av begge verdener så får du tak i en rør-pre med processorinngang slik at du kan koble denne mellom surroundreciever og transistoreffekter. Dermed bruker du pre'en på musikk, men bypasser den på film.
    Grattis med ny Ultra forresten

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Tror ikke det er måten å gjøre det på! Hvis du skal ha litt av begge verdener så får du tak i en rør-pre med processorinngang slik at du kan koble denne mellom surroundreciever og transistoreffekter. Dermed bruker du pre'en på musikk, men bypasser den på film.
    Grattis med ny Ultra forresten

har jo tenke på akkurat dette, men frister veldig med rørforsterker ala MC275, mens jeg heller mot å beholde transistor til film.. da blir det plutselig litt verre og mixe..

men det kan nå heller legge det ekstra fokus på stereo på mitt 2 oppsett på stua, uten at det trenger å være negativt..

2 like subwoofere ble mye greiere å ha med å gjøre enn 2 forskjellige, ble skikkelig bra nå!

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har invites til spotify? ergrer meg over "kun" 20 timer pr mnd her i huset...

takk så mye til Hades for invite, nå blir det litt mer enn 20timer pr mnd:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har jo tenke på akkurat dette, men frister veldig med rørforsterker ala MC275, mens jeg heller mot å beholde transistor til film.. da blir det plutselig litt verre og mixe..

men det kan nå heller legge det ekstra fokus på stereo på mitt 2 oppsett på stua, uten at det trenger å være negativt..

2 like subwoofere ble mye greiere å ha med å gjøre enn 2 forskjellige, ble skikkelig bra nå!
    Vel, da er jo saken en litt annen. Det er nok en del som også bruker rør på film, og det er ingen grunn til at det ikke skal gå med den kraften MC275 har. Så kommer jo selvfølgelig spørsmålet om slitasje på rør, forskjellig klangbalanse på senter og fronter inn etc. Skal ikke være enkel denne hobbyen

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer dac til bruk ned sb duet, og lurer på om det er store forskjeller og om det er verdt å ta spranget fra f.eks dacmagic eller Abrahamsen til f.eks hegel eller electrocompaniet sin? Pris går jo da fra ca 3000- til over det dobbelte? Syn på saken?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

trøbbel med 2 tårn..

ser ut til jeg har ødelagt en fantastisk flott frekvenskurve, med god bunn, altså, jeg hadde -3 helt nede på ca 12hz, lavere sinus har jeg ikke, så har ikke sjekket under dette..

over til saken: byttet for en liten stund siden ut RT-12d'en mot PC ultra nr 2, og plasserte disse slik man kan se på bilder øverst på side 2.

jeg hadde jo allerede kjøprt audyssey grundig med alle målepnkt etter Emotiva og slikt kom på plass, så isåmåte har jeg bare kalibrert begge subwoofere ift hellnoobs subkal.guide. dette funket som fjell etter å testet flere forskjellige toner å justere fase på, havnet jeg på 60hz, da denne ga en flott kurve, og delte fronter på 60hz.

Nå i helga tenkte jeg at nye Ultraen hadde fått en del timers bruk, og skulle foreta kontroll og grundigere kalibrering - tenkte jeg også at jeg skulle ta ny auto oppsett i receiver når alt var i mål, slik guiden sier man skal, og vips så ble kurven min seende ut som en berg og dalbane, hvor det går fra 74hz - 92hz fra 25 - 100hz, samt at jeg omtrent ikke har noe output under 20hz lengre! er jo helt nede i 55db under 18hz!!

har i helgen prøvd å reparere dette, prøvd å kjøre 4-5 runder med audyssey, kontroll målt med sinus, forandret deling på fronter og også prøvd å skyve opp volum for å sjekke resultat, men alt under 22hz er ødelagt, og kurven ser jo smått håpløs ut!

Tar GJERNE IMOT TIPS til hva jeg kan gjøre her?!

EDIT: finnes det noen måte hvor jeg kan kjøre audyssey UTEN å ta med subwooferne, for så i etterkant gå tilbake og sette deling på subwoofer (LFP of LFE til 80hz) og så kalibrere subwooferne manuelt, får å sjekke om dette blir bedre? er interessert i best mulig kurve, og sånn sett villig til å ha deling på frontene til alt det kan være enten det er 60, 80 eller fullband og double bass ON, så lenge resultatet blir bra igjen...(?)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter timevis med kalibrering, fikk jeg det endelig til, ingenting er altså umulig, det tar bare litt lenger tid:-)

har nå vært å kjøpt en Home Media Network hard drive, Nas, og har fått installert programvaren som medfulgte, men sliter med å få tilgang til denne fra PC'ene jeg har. Får ikke til å flytte musikken min over hit, slik jeg kan spille av Squeezebox herfra, istedenfor PC..

Data kunnskapene mine er noe lavere enn ønsket, men vil passord beskytte dette, slik at ikke alle og enhver får tilgang til denne, samt at jeg kan bruke begge mine 2 PC'er til å finne frem i filene som ligger her..

Sliter altså med å få systemet opp å gå, slik at jeg i det minste får overført FLAC filene mine, og bilder, noe jeg ikke helt får til...

Puh, datakunnskaper ønskes til jul:P

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

akustikkplater påbegynt.

Da er arbeidet med rammene til akustikkplatene påbegynt, tenkte å ha rammene klar til platene kommer til neste uke! fått mye tips fra Tiger ang. rammer etc, og velger å følge dette etter beste evne! rammen blir laget av glattkantlist 15mm x 70mm, og akustikkplatene blir 50mm tykkelse. da får jeg litt luft bak rammene som skal gjøre at platene funker enda bedre!

neste skritt er å finne passende stoff til rammene:-)

skal prøve å få lagt ut bilder av arbeidet som pågår i dag:-)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har vi da materialet ferdig kappet etter mål på akustikkplatene, slik disse skal passe ganske bra inni!

Vedlegg 72207

Og har er første rammen ferdig montert. (vurderer dog å ta en ala Tiger også her, og bruke hullbor for å lage mange hull rundt rammen, for best mulig resultat av akustikkplatene.)

Vedlegg 72208

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner jeg å få dreisen på dette, og etter første rammen går arbeidet litt enklere, når jeg har fått sjekket at innvendige mål passer på målet på akustikkplatene!

Vedlegg 72209

Og vips, da var alle 6 rammene jeg skal ha i denne omgang fiks ferdig montert!

Vedlegg 72210

da gjenstår det bare å finne stoff til å kle rammene med, samt å vente til neste uke når akustikkplatene er klar til avhenting!

Gleder meg til å høre resultatet av dette, da mange sier dette gir et tydelig løft!

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •