MortenV's kjellerkino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MortenV's kjellerkino

Hei

Da er det på tide å lage en tråd om min kino også.

Planleggingen begynte for ca 4 1/2 år siden da jeg og min kone kjøpte "nytt" hus med uinnredet kjeller. Det ble fort satt av plass til det som skulle bli kino, etter noe diskusjon om hvor mye plass som skulle settes av til det kommende tilstøtende vaskerommet...

Ihvertfall, avsatt kinoareal ble til slutt ca 3,85m x 3,15m. Ikke veldig stort, men godt nok.

Selve byggingen begynte ikke før høsten 2005/vinteren 2006 på grunn av at det var en del annen oppussingjobb som måtte prioriteres først i dette "nye" huset...

Etter ca 1år med bygging innimellom en fødsel med påfølgende bleieskift og barnepass, ble kinoen ferdig i mars 2007.

Utskiftinger av utstyr har det blitt en del av det siste året og det jeg sitter med i dag er som følger:

Bilde:
    Prosjektor: BenQ PE8720
    Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey 77"
    Blu Ray: Sony BDP-S350

Lyd:
    Receiver: Denon AVR2808
    Effekttrinn: Primare A30.2
    CD-Spiller: Primare CD21
    Fronthøyttalere: Usher CP-730
    Senterhøyttaler: Usher V-603
    Bakhøyttalere: Usher V-601
    Sub: 2 x SVS PC-Plus 20-39

Spill:
    XBox 360

Kabler:
    Signal: Monster og QED
    Høyttaler: Tara labs og QED

Slik ser det ut (beklager laber bildekvalitet, men fotografering er ikke min sterkeste side):

Vedlegg 45508
    Vedlegg 45509

Følgende har vært innom kinoen:

Receiver: Denon AVR 2807
    Dvd-spillere: Denon DVD1930 og DVD2930

Effekttrinn: Abrahamsen V4.0 og 2 x Vincent SP-T100

Høyttalere: Dali Ikon 6 (front), Dali Ikon Vokal 2 (senter), Dali Concept 1 (bak), SVS PB10 NSD (sub) og SVS Pb 12Plus (sub).

Bildene som ligger under "MinHjemmekino" reflekterer oppsettet sommeren 2008.

Det skal ikke sees bort ifra at det muligens kommer mer i hus i løpet av 2009. Funderer på å gå til innkjøp av Parasound NC2100 forforsterker. Det som har vist seg som helt åpenbart, etter innkjøp av Primare cd-spiller, er at lyden via "pure direct" i receiveren er betydelig bedre enn "CD stereo". Ulempen med "pure direct" er at jeg mister kontroll på subene som jeg bruker i stereooppsettet også. Jeg ser derfor for meg at en god forforsterker kan løfte lyden nok ett hakk. Parsound NC2100 får bra kritikk på alle mulige måter og har justering for sub samt HT inngang - altså perfekt (på papiret).

Jeg har brukt mye tid på kalibrering av suber og resultatet kan sees her:

Vedlegg 45510

Akustikktiltak har også vært langt oppe på prioriteringslista i kinoen. Per i dag er det 7 stk Glava Akuduk (25mm) rammet inn og hengt på startegiske steder i kinoen. Dette er en lydforbedring som overgår det aller meste. Går med tanker om å få installert noe i taket også, men er usikker på hva og hvordan. Bassfeller hadde selvfølgelig også vært noe, men så var det dette men den plassen da...

Legg gjerne inn kommentarer og synspunkter så skal jeg prøve å oppdatere så snart det skjer noe nytt!

Mvh

Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Da skjer det ting her. Jeg har kvittet meg med Primare CD-spilleren og effekttrinnet. Receiveren er lagt ut for salg og bakhøyttalerne er solgt.

Jeg sitter med andre ord igjen med en relativt amputert kino. Det var status frem til for ca 1 time siden. Da ble følgende kjøpt inn og skal hentes i løpet av dagen:

Yamaha RX-V3900 og 4st Focal Dome. Alt i sort utførelse.

Nå blir det endelig 7.2 oppsett på meg, evt precense. Gleder meg som en unge til å få satt dette opp!!

Og hvem er hjemme alene, kone og barn på ferie frem til mandag??!! Jajamen!!

Morten

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Dette blir jo flott8) Gratulerer med ny Yamaha og Focal Dome. Jeg bruker Focal Dome til bakhøyttalere selv og det fungerer utmerket.

Flott oppsett!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig spennende å høre hva disse komponentene kan yte. Både Yamahaen og Dome får skryt både her på forumet og i pressen generellt. Jeg regner med det er noe sannhet i det som blir sagt og skrevet.

Det jeg egentlig er mest spent på er surroundprosessringen til 3900'en og hvordan dette er i forhold til Denon 2808 som jeg har stående.

Morten

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste skuffende med yamaha er at de mangeler en del på og nå den tekniske datan på effekt :-(

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det viser seg at den faller igjennom på effektdelen så får jeg vel legge opp til å investere i ett effekttrinn igjen på sikt. Hadde egentlig håpet på å unngå det, men hvis det er det som skal til for å få ut det lille ekstra så "må det jo bare gjøres"...

Morten

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke en Primare A30.2 ?

Kjenner ikke til Usher og om de er tunge og dra, men så lenge man bruker x-over så er det utrolig hva som kan dras rundt av en reciver :-)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har solgt Primaren, så alt må dras av receiver, men jeg kjører sub både på musikk og film, så det letter litt på trykket for receiveren.

Deler vanligvis på 90Hz. Det har gitt best resultat.

Nå har jeg akkurat hentet 3900'en og Domene. Driver og pakker ut. Dette lover bra....

Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var det pakket ut:

I eske:
    MortenV's kjellerkino-dscf9391-1-jpg

Med sokker:
    MortenV's kjellerkino-dscf9392-1-jpg

Pakket ut og klar til kobling:
    MortenV's kjellerkino-dscf9395-1-jpg
    MortenV's kjellerkino-dscf9398-1-jpg

Nå blir det kvalitetstid.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser da bra ut. :-D 3900 vil du helt sikkert bli fornøyd med. Jeg oppgraderte også fra Denon (dog en veldig gammel en) til Yamaha og har ikke angret på det. Er det rommets størrelse som var avgjørende for valget av bakhøyttalere? Apropos rommet; legg ut flere bilder av det så vi får se helheten :-D Når det gjelder effekt så er det alltid positivt med ekstra kraft på frontene og senter'n. Finnes mye bra på bruktmarkedet!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge ønsket å oppgradere til 7-kanals, men det faktum at det kun er ca 30cm fra bakvegg til lytteposisjon har gjort at det har vært vanskelig å finne en seriøs høyttaler som kan gjøre en god jobb.

Etter å ha lest igjennom Devilej's tråd fant jeg ut at Dome er tingen for meg. Han har samme problem med lytteposisjon og har skrytt av disse høyttalerne.

Skal legge ut flere bilder etter at jeg er ferdig med montering.

Må få si i samme slengen at Hi-Fi Husets service gjorde utslaget for at jeg mer eller mindre impulskjøpte i dag! Kjøper vanligvis ikke nytt, men i dag hadde jeg ikke noe valg, jeg "måtte" slå til... Digg med lukten av ny Hi-Fi.

Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjer det ting her igjen. Frontrekka er lagt ut for salg og senteren er solgt. Skal til Horten messa i morgen og hente nytt Usher oppsett...

Gleder meg!

Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der var drømmeoppsettet hentet på Horten messa!

Usher CP-6311 fronter og X-616 senter:

MortenV's kjellerkino-img_1598-jpg

Nå skal de spilles inn og så blir det film og musikk!

Morten

Newcomer the sprit sound sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0