mk1 black limiteds kjellerkino - her kommer vinter'n!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mk1 black limiteds kjellerkino - her kommer vinter'n!

(Tweet til venstre, Sylvester til høyre. Filmkritikere på sin hals!)

Historikk

Har alltid hatt en viss interesse for HiFi, men det var først da jeg for rundt 20 år siden fant på å bytte lissene av noen kabler som vanligvis følger med komponenter med noen skikkelige kabler jeg skjønte at det var forskjell på ting. Deretter meldte oppgraderingsspøkelset sin ankomst, og har ikke forlatt lokalet enda...

Før 1992 var jeg innom en del Nikko-utstyr av ymse slag, bl.a. en integrert forsterker, en tuner og en kassettspiller, og ikke minst en DL-1 platespiller. Den har jeg enda. En Vector Research VCD-770 CD-spiller ble min første digitale enhet. I 1993 brukte jeg alt for mye av studielånet på en Denon PMA-1560 forsterker og to digre Cerwin Vega AT-100 samt en Marantz CD63 SE CD-spiller. Den har jeg også enda!

I 1997 ble det en del utskiftinger, etter min aha-opplevelse med nevnte kabler. En NAD 317 kombinert med en NAD 214 erstattet Denon'en en periode. Var fryktelig plaget med during i høyttalerne, og 317 ble kastet på dør og erstattet med en NAD 116 pre og en NAD 218 THX. Det lagde liv og røre!

Så ble man introdusert for kinoverdenen. En Sony DVP-S715 ble innkjøpt for en uhyrlig sum og gjort sonefri for en minst like uhyrlig mengde penger. En Kenwood SS-3300 dekoder, B&W CC6 SS1 senter og et par Dali SS-5 utgjorde resten av kino-oppsettet. 214'en nevnt tidligere drev senter.

Neste aha-opplevelse kom da Cerwin Vega'ene ble truet ut av et sett Snell B Minor, kjøpt brukt på HiFi-klubben i Oslo. For en fantastisk høyttaler. Jeg har aldri angret på den anseelige sum penger jeg måtte ut med for disse, og de står fremdeles hjemme som mine fronthøyttalere.

I 2000 fikk jeg faktisk solgt Kenwood'en som ble erstattet av en søt, liten Yamaha RX-V795aRDS.

('Kino' i 2002)

Samboeren har fremdeles mareritt om mine spede forsøk med å automatisere det å velge riktig inngang på TV og 116, samt justering av volum på 116 (ca. 10 på 10 ga noenlunde riktig nivå) og SS-3300 med en Marantz RC-2000 fjernkontroll. Når 116'en allerede stod på 10 på 10 og fjernkontrollen valgte tuner-inngang i stedet skal jeg si deg det ble leven, og en lettere fortvilet samboer ringer og forbanner det jæ..la anlegget! Jaja, verden har gått (litt) fremover.

('Kino' i 2003)

Så gikk det som det måtte, samboeren fikk viljen sin (ja, jeg må innrømme at jeg var ikke så lei meg selv heller), så i 2003 ble 214, 218 og Yamaha RX-V795aRDS erstattet med én ny dings - en Yamaha RX-V1400. Nå snakker vi! Forresten, fordelen med NADs effektforsterkere er at du (nesten) aldri taper penger på dem, begge mine ble solgt for det samme jeg ga for dem! Ikke så med Kenwood'en...

Nuvel, noen år gikk, og i 2006 ble det huskjøp! Inkludert i kjøpet var det sannelig en kjellerstue, og etter en rask forhandlingsrunde ble den avsatt til kino.

(Tegning over kjellerstua)

Måtte ha lerret og prosjektor, og etter en runde med diverse butikker falt valget på en pakke fra Netshop med 106" Beamax nedtrekkslerret og en Optoma HD70 prosjektor. Måtte også investere i et rack, og fikk tak i et fint brukt et med plass til utrolig mye. Siden jeg ville ha alle komponenter plassert på siden i rommet var det ikke noe problem at racket var en meter høyt.

(Kino i 2006)

Oppildnet av lav dollarkurs kom en Oppo 980H på plass i oktober 2007, den ble solgt igjen i mars 2008. I oktober 2007 ble RX-V1400 solgt, og en RX-V3800 tok dens plass.

En PS3 60 GB introduserte HD i kinoen i desember 2007. I mars 2008 ble en Toshiba EP-30 kjøpt på billigsalget til Yatack, og en rekke billige HD-DVDer fulgte. I mai ble det investert i en PCH A100. Elprice hadde ryddesalg i oktober 2008, og et par Dantax P-2500 agerte som surroundhøyttalere frem til desember 2008.

(PS3 m/vokter)

I november 2008 begynte det å ta av litt... En SVS PC Ultra ble slept fra kenti her på forumet hjem til meg.

(Joda, den gjør jobben!)

Min gode, gamle B&W CC6 senter ble solgt i november, og ble erstattet av en B&W Matrix HTM. Jeg var plaget av at 3800en ikke klarte å drive Snell'ene over et visst volum (den slo seg rett og slett av; 2x12" bass krever nok sitt), så en Rotel RB-1070 ble kjøpt brukt i november for å avhjelpe dette, noe den klarte med glans. Midt oppe i dette var jeg også innom Biltema og kjøpte sort filt som jeg kledde veggen bak lerretet med - en utrolig oppgradering som jeg ikke fatter jeg ikke gjorde før.

(Brothers in arms)

Jeg kom over en latterlig billig SB Duet på finn i desember, så den ble innkjøpt og komplementerte de 2 SB Classic'ene som befinner seg andre steder i huset. Lysten på en SACD-spiller meldte seg, så en brukt Sony DVP-S705V SACD ble kjøpt i desember, og erstattet av en Sony DVP-S900V i januar. I desember, etter tips her på forumet, ble 4 x Patos 110 mkII innkjøpt for en latterlig lav sum fra komplett.no og satt til å utføre jobbene som hhv. presence og surroundhøyttalere. Dette fungerte fantastisk bra, og samtidig ble de gamle Dali SS5 satt opp som bakhøyttalere. Altså er det nå et fullt 7.1 -oppsett, evt. 5.1 + presence, litt avhengig av filmen. I januar 2009 fikk jeg et knalltilbud på en brukt Rotel RB-1090, så RB-1070'en ble solgt, sammen med en NAD 2700THX jeg kjøpte i desember. I januar fikk jeg også napp på et rammelerret her på AVtorget, og solgte nedtrekkslerretet for samme sum jeg kjøpte rammelerretet for.

Frem til nå hadde jeg hatt noen Poäng-stoler fra Ikea som sitteplasser i kinoen, men siden samboeren og jeg ble enige om ny sofa i stua, fikk jeg plutselig en 2- og en 3-seter sofa ned i kinoen. Dette var en fantastisk oppgradering.

Hadde en Tecsonic (fra Coop) Blu-Rayspiller innom i noen timer, men den virket ca. 5 minutter, så den ble byttet ut med en Sony S550.

Så langt er vi altså akkurat nå:

(Ka-booooom!)

Skal komme med noen flere bilder etterhvert, men har sittet klar med teksten så lenge nå og det skjer såpass mye at jeg synes det likevel forsvarer en tråd.

Utstyr i kino (22.05.2009):

Receiver: Yamaha RX-V 3800
    Effektforsterker fronter: Rotel RB-1090
    Effektforsterker senter: Rotel RB-991
    Blu-ray: Sony BDP-S550
    HD-DVD/DVD: Toshiba EP-30
    Laserdisc: Pioneer CLD-2850
    TV-tuner/DVR: Daewoo DR-2100
    Mediaplayer: Popcorn Hour A100
    Mediaplayer: XBMC på AppleTV
    Mediaplayer: XBMC på Xbox
    Mediaplayer: Logitech Squeezebox Duet og 2 x Classic
    Remote: iPod Touch styrer Squeezecenter v.h.a. iPeng og AppleTV via Apple Remote
    Prosjektor: Optoma HD70
    Lerret: Adeo (tror jeg, kjøpt brukt) rammelerret, 16:9 106" foran en vegg kledd med sort filt fra Biltema
    Fjernkontroll: Logitech Harmony 1000
    Platespiller: Rega Planar 2
    CD-spiller: Marantz CD63 SE
    SACD-spiller: Sony DVP-NS900V
    Høyttalere front: Snell B Minor
    Senterhøyttaler: B&W Matrix HTM
    Subwoofer: SVS PC Ultra
    Subwoofer: Dali SWA-12
    Presencehøyttalere: Patos Basic 110 mkII
    Surroundhøyttalere: Klipsch RS-52
    Bakhøyttalere: Dali SS5
    Hodetelefoner: Wesc Bongo i Woo Audio stativ
    Spill: Playstation 3
    Spill: Xbox 360
    S-VHS: JVC HR-S5950
    Nostalgi: CDTV, CD32, Dreamcast
    Kabler: En del Tara labs, litt Monster, litt Audioquest, resten diverse
    Mediaoppbevaring: 5 stk IKEA Bertby, CD-rack av ukjent type samt to gamle kofferter til LPer og laserdisker
    Komponentmøbel: Modifisert IKEA Lack bokhylle, lagt horisontalt med 6 hjul under
    Komponentmøbel: VM Acoustics S4 (tror jeg, kjøpt brukt) rack til nostalgi-komponentene

Utstyr i stue (22.05.2009):

Forsterker: Thule IA100 mkII
    Mediaplayer: Logitech Squeezebox Classic
    Remote: iPod Touch
    Høyttalere: Patos Basic 110 mkII på Target stativ

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...det jobbes med sub-problmatikk her;

http://avforum.no/forum/kalibrering-...060-klakk.html

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første post oppdatert med 2009-bilde. :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt meg ned og hørte på en innspilling jeg har både på SACD og på CD (Norah Jones - Come Away With Me), og ja, SACD har virkelig noe for seg. Lyd i alle kanaler rundt en er spesielt når man ikke er vant med det (når det gjelder musikk uten bilde vel å merke!).

Men jammen er det mang en innspilling i stereo som får det til å høres ut som om man har mye mer enn 5.1 -høyttalere også...:-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD i flere kanaler er utrolig tøft :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skiftet nylig ut PS3 med en Sony S550 som Blu Ray-spiller i kinoen, og noe av det jeg først la merke til var at lyden var svært annerledes, bedre definert og mer smell i rett og slett. Apropos smell; en ting som har irritert meg litt med PS3 har vært at eksplosjoner, flammer o.l har sett litt merkelige ut, litt flate og utvasket rett og slett. Så ikke med S550! Virkelig fornøyd med denne! ;-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ble ett stk Radio Shack analog lydtrykksmåler bestilt fra lsound - og postlagt samme dagen! Kjapt levert av lsound!

Dessverre blir det nok ikke så mye sub-kalibrering i helga, den går nok med til leking på isen på Golsfjellet! :twisted:

PS: Av en tidligere kollega, nå pensjonist, _fikk_ jeg MiB på Blu Ray i dag, ikke verst!

PPS: Jeg siklet fælt på et par med Klipsch RS-52 på torget i sted, men jeg skal ligge unna...:-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk RSen på lørdag, men ikke fått brukt den enda. :-(

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Sitter her og lurer litt - som dere ser på tegningen av kjellerstua:

...og på bildet her:

...er hele 'bakveggen' i min kino/kjellerstue åpen, dvs. det går en trapp opp til 1. etg bak der, og så kommer veggen. Som jakv har vært inne på i en annen tråd
    (http://avforum.no/forum/kalibrering-...0-klakk-2.html) er vel ikke dette helt optimalt, og kan antageligvis forklare problemet jeg har med litt liten opplevd virkningsgrad på sub og nivå på volum generelt. Altså at mye lyd forvsinner rett opp i etasjen over.

Så kommer idéen jeg har tenkt på - hva om jeg hang opp en tung gardin (scenemolton f.eks., eller kanskje noe billig fra Kid e.l.?) i bakkant av rommet, altså mellom kinodelen og trappa? Ville dette ha en positiv virkning på mine lydproblem?

Kom gjerne med teorier! :-)

PS: Nei, RS'en er ikke testet enda, ting tar tid! :twisted:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen andre som har testet dette i et 'halvåpent' rom?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hverken scenemolton eller gardiner hjelper mot problemer i bassområdet. Kun tykke vegger, basstraps ol. klarer å forandre noe i de nedre frekvensområdet.

Hva med å prøve med å finne en annen plassering av subben. Sett subben så nært lyttepossisjon/sweetspot som mulig. Sett fasevelgeren på 0 grader. Beveg deg rundt i rommet. Der du hører det er best bassrespons plasserer du subben. Juster deretter fasen til du oppnår maximalt volum. Etterpå trimmer du volumet på til ønsket nivå.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var redd for det, ja. :-)

Men hva med lyd høyere opp i spekteret, mellomtone og diskant?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg manner meg opp til å begynne på sub-kalibrering plukket jeg opp et tips om iPeng, et verktøy for å styre Squeezecenter, et annet sted på forumet. Lastet ned dette til min iPod Touch (koster 55,- på App-Store) og er utrolig imponert! Umiddelbart etter installasjon og oppstart fant den NAS'en med Squeezecenter installert, alle 3 avspillerne jeg har og alt av artister, album, sanger etc. Coverart kommer selvfølgelig opp på Touch'en. Fantastisk bra!

Hvis man ikke ønsker å bruke iTunes (som jeg, har NAS med Squeezecenter på og iTunes blir da smør på flesk), investér 55,- i Penguin Loves Music via App-store til Touch elle iPhone. Genialt og fantastisk bra!

PS: iPeng finnes også som (gratis) plugin til Squeezecenter, kan da brukes på iPhone eller Touch med Safari.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...gikk på en smell og bestilte nok en Rotel effektforsterker, riktignok brukt - men hva skal jeg med den da tro? Jaja... :-)

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Hmmm...gikk på en smell og bestilte nok en Rotel effektforsterker, riktignok brukt - men hva skal jeg med den da tro? Jaja... :-)
    Bi-ampe eller brokoble kanskje...? 8)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja...blir vel kanskje litt ekstra piff i senterkanalen, kanskje. :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og der ble det jammen en ny platespiller, gitt: Rega Planar 2 fra finn.no. Hentes mandag. :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to nyervervelsene:

Rega Planar 2, fra finn.no:

Nydelig sak med flott design og god lyd. Min gamle Nikko DL-1 settes på hylla så lenge til fordel for denne.

Rotel RB-991, fra AV-torget:

(Rotel RB-1090 i bakgrunnen)

Egentlig litt av et impulskjøp, så om jeg beholder den får tiden vise. Foreløpig gjør den tjeneste som effekt til senter, men har også testet den som drivkraft mot et par Patos Basic 110 mkII - fantastisk bra lyd. Vi får se, mulig den selges etterhvert, men jeg har ombestemt meg om det én gang allerede. :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker litt med tanken på å sette opp et lite stereo stueanlegg, basert på SB Classic, Patos Basic 110 mkII på stativ samt en passende liten integrert forsterker. I så fall erstattes Patos'ene jeg i dag bruker til surround i kinoen med Klipsch RS-x2 (der x=4,5,6), og en grei integrert forsterker til lav pris må finnes brukt. The hunt is on...:-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS-52 og et sett stativer hentes lørdag...:-) Da mangler jeg en forsterker til stueanlegget.

Har hentet en Dali SWA-12 i dag, får se hvor den skal plasseres oppi det hele.

Tro om RS-52 trenger såpass med kraft som RB-991, eller om effekten fra RX-3800 holder?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •