McIntosh MC2KW leker med Sonus Faber Elipsa :-) - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 249
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Den sladrer jo i alle fall om at han hadde et stort problem i området 50 til 70-80 Hz?
    Romforsterkning og dipper i bassområdet er veldig typisk i de fleste rom et eller annet sted i frekvensregisteret. Ofte på 10-20 db. Jeg vil si at dipper er verst, fordi de er mye vanskeligere å korrigere.
    De fleste måler aldri dette. Og lever i "god tro" om nøytral og korrekt lydgjengivelse.

Her er en måling i rommet mitt som strekker seg opp til 480 hz. UTEN SUBBER
    Toppen er på 48 hz når begge kanalene måles.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og det er synd at det ikke måles mer!
    For det er jo helt riktig som du sier - romforsterkning og dipper, spesielt i bassområdet, er vel et problem i nær sagt alle rom.

Du har jo i så måte vært særdeles uheldig i området rundt 48Hz?
    Noe som typisk ender opp i en "one-note" bass situasjon, og som kan være ulidelig plagsomt å høre på.
    Og som definitivt må korrigeres!

Dette kan imidlertid gjøres på flere måter, og ikke bare gjennom receiveres forskjellige RK-systemer.
    For egen del har jeg gjennomført en "manuell" RK, ved å tune fase / volum / deling på sub, for et best mulig samspill med Vistaene i stereomodus.

Jeg har tillatt meg å stikke inn en graf av mine egne målinger, hvor rød kurve viser resultatet uten sub.
    Det er ganske åpenbart at rommet mitt skaper en uønsket peak rundt 44Hz, dog ikke så utpreget som hos deg.
    Den mørkegrønne kurven viser resultatet etter at én sub (møysommelig) er integrert med frontene, i musikkmodus.
    Dette har fjernet problemet i det aktuelle frekvensområdet, samtidig som jeg får god respons ned til 16-17Hz.
    Den lysegrønne kurven viser resultatet med begge sub´ene i sving, og da i "kinomodus".

McIntosh MC2KW leker med Sonus Faber Elipsa :-)-utenmedogkino-copy-jpg

Uten dermed å mene at resultatet på noen måte er perfekt, men det viser jo at man i alle fall med litt flaks, kan få brukbare resultater uten å bruke en receivers RK. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tweaking

Her ser du resultatet med Denon 4311 som blå kurve.
    Vel og merke uten dynamisk eq på, og uten den økningen jeg legger inn på subbene på 5-8 dB.
    I tillegg har jeg nå kjørt korreksjonen med "room¨correction" på subbene satt til small. Etter korreksjon setter jeg dem på "off".
    Dette gjør at ved måling er det en avrulling på 9db pr. oktav under 35 hz. Dette gir meg en ønsket økning av nivået under 35 hz da kurven etter min mening er for flat originalt, jeg liker mer nivå i dypbassen fra 35 hz og ned mot 10 hz enn Audyssey gir meg.

Med dynamisk eq, økning av subnivået og tweaken under 35 hz får jeg en herlig jevn korrigert kurve med stigning fra 80 hz og nedover, helt uten one note bass eller dominerende frekvensområder.

Men som vanlig må det jobbes for å få viljen sin:-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    :razz:

Jeg skjønner akkurat hva du mener og er nysjerrig på hva f.eks en McIntosh preamp (eventuelt med 8 justerbare EQ bånd) og kanskje en Mcintosh 220 romkorreksjon hadde bidratt med.

Men siden nettopp gjennomsiktighet og detaljer er på et nivå som Flageborg aldri har hørt før (og han har hørt mye....) så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.
    Jeg har også en annen audiofil venn som har hørt mye, inklusive det syke anlegget til Kåre Krapyl (ja, mannen Øystein Sunde synger om...)
    Han har aldri hørt bedre lyd til dags dato enn mitt nye oppsett.http://avforum.no/forum/images/smilies/icon_mrgreen.gif

Hva jeg selv synes holder jeg utenom, for subjektivt :-)

Jeg bruker anlegget en stund, og ved neste raptus tester jeg nok en god løsning i den retningen du tenker.
    Skulle ikke forundre meg om det kommer fler og fler high end løsninger med bedre muligheter for integrasjon av subber, romkorreksjon og filmlyd.

det tror jeg du har helt rett i at det gjør, og jeg mener på ingen måte å sette lydopplevelsen av anlegget ditt i tvil, det er sikkert kick ass
    og iom at du har store problemer i lytterommet som du ikke får hansket med så vil nok rk gjøre noe som oppfattes som udellt positivt med lyden
    objektivt mener jeg dog at receivere forsatt ikke kan erstatte stereopre enda ihvertfall, slik har jeg aldri opplevd det ihvertfall og det er det jeg baserer meg på.
    Rock On, og ha en fortreffelig helg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Med så små teoretiske forskjeller vi snakker om mellom to preamper som på en skikkelig måte greier å drive effektforsterkerne er det helt klart at den skepsisen gutta over her og andre subjektivister har, er det klart at dette vil farge opplevelsen betydelig ved seende testing. Det "må" liksom være feil fordi det ikke heter MC, MBL eller Krell.
    De enorme variasjonene lytterommet har, som romkoreksjon i en hvis grad kan hjelpe på, og som man går glipp av ved en ren stereoeffekt betyr mye mindre tydeligvis. Dag har jo dokumentert hvor store utfordringer rommet hans gir, og dette var hele bakgrunnen for at han valgte Denon med Multi XT32 over eventuelle andre recievere.
    Samt den enorme ekstra fleksibiliteten en reciever gir til tuning, valg av kildemateriale og integrering med tv/hjemmekino.

Kan man ikke lage det perfekte lytterom, er det meget lurt å bygge et anlegg som passer lytterommet best mulig. Kjipt å ha et anlegg fult av dyre og annerkjent komponenter som spiller møkk. For de er det nok av.
    jeg har ikke satt anlegget til dag under noe som helst tvil, det jeg har spurt om er om ikke en stereopre vil gjøre en bedre jobb enn denon4311 som pre.
    hvis du mener at en denon uansett vil være på høyde med en stereopre
    i ett hvert rom så er vi uenige , man kan vel heller ikke si at det er liten forskjell på en recevier og en stereopre heller, mange av de problemene som en recevier sliter med pga " alt for mye inn i en boks" gjør man jo noe med ved å bruke en god stereopre, bør ikke stå krell ol på boksen sikkert en sak til under 10 k som fint matcher denonen på kvalitet som stereopre men man kobler vel ikke det på en såpass heftig effekt som dag har, er vel mange med meg som sikler på ett slikt motori

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Jepp.
    Og så da?
    Forskjellene er jo ikke såå himmelstormende? Dvs, det løftet du / dere har fått under 20Hz er jo misunnelsesverdig.

Ellers er jo kurven etter Denon´s RK nærmest for anemisk å regne. Ingen vil vel strengt tatt ha det slik?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.
    Og så da?
    Forskjellene er jo ikke såå himmelstormende? Dvs, det løftet du / dere har fått under 20Hz er jo misunnelsesverdig.

Ellers er jo kurven etter Denon´s RK nærmest for anemisk å regne. Ingen vil vel strengt tatt ha det slik?

Tror ikke du skjønte det jeg skrev.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her ser du resultatet med Denon 4311 som blå kurve.
    Vel og merke uten dynamisk eq på, og uten den økningen jeg legger inn på subbene på 5-8 dB.
    I tillegg har jeg nå kjørt korreksjonen med "room¨correction" på subbene satt til small. Etter korreksjon setter jeg dem på "off".
    Dette gjør at ved måling er det en avrulling på 9db pr. oktav under 35 hz. Dette gir meg en ønsket økning av nivået under 35 hz da kurven etter min mening er for flat originalt, jeg liker mer nivå i dypbassen fra 35 hz og ned mot 10 hz enn Audyssey gir meg.

Med dynamisk eq, økning av subnivået og tweaken under 35 hz får jeg en herlig jevn korrigert kurve med stigning fra 80 hz og nedover, helt uten one note bass eller dominerende frekvensområder.

Men som vanlig må det jobbes for å få viljen sin:-D

Skjønner du det hvis du leser en gang til?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skjønte det jeg skrev.
    Vel, det skal jeg ikke banne på.
    Men nå var det vel helst kurvene som sådan jeg hadde i tankene, og da med tanke på sluttresultatet.
    Som jo så absolutt er "spiselig"!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det skal jeg ikke banne på.
    Men nå var det vel helst kurvene som sådan jeg hadde i tankene, og da med tanke på sluttresultatet.
    Som jo så absolutt er "spiselig"!
    OK, egentlig er utgangspunktet etter korreksjon med Audyssey litt for flatt. Korreksjonen er av veldig høy kvalitet og et flott utgangspunkt (alt over 80 hz digger jeg) for å bruke egne grep. Med de små justeringene og tweaksene jeg gjør får jeg en helt annen kurve fra 80 hz og ned til 10 hz, mye mer energi.
    Som jeg er glad i:-D

Det var det jeg mente.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker energinivået fra Yamaha i bassen.
    Ellers i registeret favoriserer jeg lyden fra Denon. Denon har også mye bedre kontroll på kurven selv om den setter nivået lavt. Det gir bedre utgangspunkt for å kunne justere nivåene og likevel ha en penere kurve.

Her har jeg videreført kurven under 100 hz for Denon med rødt slik jeg innbiller meg den er nå (utifra det jeg vet om det jeg har gjort) og latt Yamaha kurven stå igjen som preferanse. Pioneer er fjernet.

(har ikke måleapparatur :-D )

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, egentlig er utgangspunktet etter korreksjon med Audyssey litt for flatt. Korreksjonen er av veldig høy kvalitet og et flott utgangspunkt (alt over 80 hz digger jeg) for å bruke egne grep. Med de små justeringene og tweaksene jeg gjør får jeg en helt annen kurve fra 80 hz og ned til 10 hz, mye mer energi.
    Som jeg er glad i:-D

Det var det jeg mente.
    Da er vi jo egentlig to om det, hva det frekvensområdet angår!
    Av nettopp samme grunn, har jeg jo jobbet meg frem til et relativt brukbart resultat, hva integrasjon av sub angår. Men jeg er jo ikke i nærheten av å følge deg under 20Hz, men så er det jo relativt sjelden å oppleve musikk som inneholder toner ned imot 10Hz. ;-)
    Samtidig mener jeg at det er særdeles viktig å ikke overdrive dette i musikksammenheng.
    Man skal jo alltid etterstrebe en ballanse i lydbildet, og da er det jo viktig å passe på nettopp de lavere frekvensene.
    Men igjen - dette er og blir en smakssak, okkesom....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaks sak absolutt......jeg skal få målt kurven. Litt vill tipping det her...

Jeg er veldig glad i dypbassen under 25 hz, synes den bidrar enormt til opplevelse av rom og dybde.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt på vei enig, om enn ikke i definisjonen.
    I det frekvensområdet nærmer man seg jo grensen mellom hørbart og følbart, og begge deler har jo absolutt sin sjarm!

"Rom og dybde" opplever jeg for min del, i et høyere frekvensområde.
    Kan vel trekke frem "The Beat Hotel" med Allan Taylor som et eksempel, hvor perkusjon / trommer befinner seg godt bak vokalen, i lydbildet.

Dypbass er jo "allestedsnærværende", og gir meg i så måte ikke samme opplevelse hva rom og dybde angår.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Langt på vei enig, om enn ikke i definisjonen.
    I det frekvensområdet nærmer man seg jo grensen mellom hørbart og følbart, og begge deler har jo absolutt sin sjarm!

"Rom og dybde" opplever jeg for min del, i et høyere frekvensområde.
    Kan vel trekke frem "The Beat Hotel" med Allan Taylor som et eksempel, hvor perkusjon / trommer befinner seg godt bak vokalen, i lydbildet.

Dypbass er jo "allestedsnærværende", og gir meg i så måte ikke samme opplevelse hva rom og dybde angår.
    Skjønner akkurat hva du mener.

Jeg kan kanskje kalle det en ekstra dimensjon som for meg oppleves som et ekstra rom, kall det gjerne kjeller:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, slik ja.
    Bare pass på at redselen for å falle nedi der, blir for stor! ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som med "enkelte" andre ting; det er veldig lett å la seg blende av flotte kurver, uten å bry seg så veldig mye om innholdet for øvrig... ;-)

Kort sagt; det er ikke alltid de flotteste kurvene man til slutt ender opp med når valget er gjort! 8)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant så sant.
    Til syvende og sist så er det jo lydopplevelsen som gjelder!
    Måleresultater er jo bare en veiledning dit....

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant så sant.
    Til syvende og sist så er det jo lydopplevelsen som gjelder!
    Nettopp, og den gleder vi oss veldig til å få testet imorgen

Dag du sørger vel for å ha MC'ene godt oppvarmet til vi ankommer:-D

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •