McIntosh MC2KW leker med Sonus Faber Elipsa :-) - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 249
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Audioholics måler preamp delen på receivere. Dette sier de om Denon 4310modellen før min 4311)
    Preamp Level

The Denon AVR-4310CI was able to output 4Vrms at < 0.1%THD + N for full bandwidth (20Hz to 20kHz) which is more than double the voltage needed for most external amplifiers to reach maximum gain. Unlike other receivers we’ve tested in the past, you have no worries with the Denon driving virtually any external power amplification as it will serve to be an excellent preamp/processor for that duty.

Mcintosh MC2kw krever 2.5v for å levere 2000 watt.

Jeg tror ikke vi snakker 10-20% forbedring med en dyr stereopre.

En annen stor fordel jeg drar nytte av er å bruke audyssey innstillingen på det meste av innspillinger. Mer luft, bredde og dynamikk.
    Men på lyse "skranglete" innspillinger kan jeg sette receiveren i "front bypass" og da er lydbildet litt mørkere og roliger, og selv "dårlige" gamle skiver låter behagelig.

Jeg tror jeg er avhengig

skjønner, men på tross av de målingene som egentlig ikke forteller så mye mer enn at den kan fore effektforsterkere godt nok så forteller den lite om de lydmessige kvalitene den innehar som pre, en receiver med alt mulig samlet i samme chassi har ikke de samme forutsetninger å fungere like bra som en stereo pre, hvis man da ikke tar rk i betraktning, men rk kan man også
    kjøpe i form av en ekstern boks og sette sammen med en stereopre.
    forstår det med å bruke receiveren på flerkanals musikk osv og at det er praktisk fullkomment for deg, men at denon 4311 måler seg lydmessig med en stereopre på 2 kanals går ikke jeg med på
    men skjønner at denne sammensetningen er din greie og det er jo oki det så lenge det funker , er bare ikke med på at det er "den ultimate" løsningen stereomessig sånn uten videre
    så mitt syn koker ned til at en god stereopre vil gjøre jobben bedre enn denon 4311 i pure direct, legger vi så på rk på begge deler så tror jeg forsatt at man vil få best resultat med den løsningen som yter best i utgangspunktet nemmelig en god stereopre

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    skjønner, men på tross av de målingene som egentlig ikke forteller så mye mer enn at den kan fore effektforsterkere godt nok så forteller den lite om de lydmessige kvalitene den innehar som pre, en receiver med alt mulig samlet i samme chassi har ikke de samme forutsetninger å fungere like bra som en stereo pre, hvis man da ikke tar rk i betraktning, men rk kan man også
    kjøpe i form av en ekstern boks og sette sammen med en stereopre.
    forstår det med å bruke receiveren på flerkanals musikk osv og at det er praktisk fullkomment for deg, men at denon 4311 måler seg lydmessig med en stereopre på 2 kanals går ikke jeg med på
    men skjønner at denne sammensetningen er din greie og det er jo oki det så lenge det funker , er bare ikke med på at det er "den ultimate" løsningen stereomessig sånn uten videre
    så mitt syn koker ned til at en god stereopre vil gjøre jobben bedre enn denon 4311 i pure direct, legger vi så på rk på begge deler så tror jeg forsatt at man vil få best resultat med den løsningen som yter best i utgangspunktet nemmelig en god stereopre

Jeg er helt enig.......i teorien.

Men den teorien (som sagt, teori biter ikke på meg) har jeg testet ut.

Har både kjøpt og lånt balanserte pre-amper ved tre anledninger for å utfordre min "galskap" som går ut på å putte inn en receiver i en hifi stereo kjede.
    Samme resultat hver gang. Faktisk har det vært moderat prisede receivere som har hatt bedre lyd som ren preamp enn dedikerte preamper. (romkorreksjon er ikke med i bildet overhodet, kun vanlig stereo og ikke engang pure direct)

Men kanskje på tide å teste igjen?...........

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Jokris...
    Forruten du har ett skikkelig rom-problem så hadde det vært kult med en test av div. hi-end pre'er for å se hva som har mest for seg:
    romkorreksjon eller ikke

Muligens jeg er litt "tungrodd", men det er ett eller annet som skurrer i mine ører når en surround-receiver blir brukt sammen med ett av de tyngre monoblokkene på markedet og noen smykker av noen italienere!

Nydelig oppsett!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

egentlig

burde dere jo hørt lyden først.

Hvis dette er det beste dere noensinne har hørt er vel diskusjonen over?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja muligens det du...
    men det er noe rart med balansen mellom en surroundreceiver til 20-25K som pre.. Og ei frontrekke til 1 mill??

At det låter bra gjør det sikkert.. men spørsmålet er om potensialet er utnyttet

Ingen kritikk altså

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1

Med en heftig stereopre vil lyden miste luft, detaljer, bredde og åpenhet. Samt attack i området 70-800 hz.
    Audyssey legger nemlig på i de områdene, og det høres.......

Uten RK hadde jeg ikke visst hva jeg gikk glipp av, og fremdeles vært utrolig fornøyd.
    Men når jeg bytter mellom korrigert og ukorrigert lyd er det ikke noe å lure på.
    Jeg har testet flere balanserte preamper før.
    De har ingenting å by på. Unntatt fantasien om at lyden er helt ren......

Det er lov å være uenig, men ikke uten å ha testet i hundrevis av timer

Teori biter ikke på meg.
    Her tror jeg du sier noe som treffer knotten på hodet

Stå på Dag, HEFTIG!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig.......i teorien.

Men den teorien (som sagt, teori biter ikke på meg) har jeg testet ut.

Har både kjøpt og lånt balanserte pre-amper ved tre anledninger for å utfordre min "galskap" som går ut på å putte inn en receiver i en hifi stereo kjede.
    Samme resultat hver gang. Faktisk har det vært moderat prisede receivere som har hatt bedre lyd som ren preamp enn dedikerte preamper. (romkorreksjon er ikke med i bildet overhodet, kun vanlig stereo og ikke engang pure direct)

Men kanskje på tide å teste igjen?...........

vel, hvis du føler du er i mål så er det viktigste oppnådd Dag, å fy for ett oppsett du har nå tror ikke det er tvil om at oppsettet ditt ville plassert seg på topp over listen på oppsett jeg har hørt helhetlig, ikke missforstå meg.
    etter å hatt receiver på receiver de siste årene til bruke for musikk og film opplever jeg personlig etter å ha gått over til pre en oppblomstring av musikkgleden, en god stereo pre tilfører en bla gjennomsiktighet i lyden som ingen receiver jeg har vært borte i har matchet, det er akkurat her stridens kjerne ligger direkte sammenligning mellom receiver og stereopre til musikk føler jeg.
    men for all del, for hva jeg vet så er nettopp egenlyden fra denonreceiveren hva du liker best som pre, uansett , tror ingen bestrider at anlegget ditt er kick ass og spiller sikkert deretter
    jeg er heller ikke sikker på hvilken pre som ville passe de monsterne fra mc best heller , de ligger i en helt annen verden enn den jeg beveger meg i til vanlig, er heller prinsippet jeg diskuterer for og hvis du skulle finne ut at en stereopre med kinoloop kan gi deg noen prosent mer godlyd på en eller annen måte så ville jeg jo bli glad på dine vegne, for de mcintoshene fortjener virkelig å bli foret på best mulig måte

oppsummering

jeg vil kanskje si at det er utrolig hvor godt det spiller på tross av denonen, mens du kanskje vil si at det spiller så godt takket være denon

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    burde dere jo hørt lyden først.

Hvis dette er det beste dere noensinne har hørt er vel diskusjonen over?

ubetinget nei for min del, dette dreier seg ikke om hvorvidt det pr dags dato er det råeste jeg har hørt, for det tror jeg det kan være betviler ikke det i det hele tatt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :razz:
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    vel, hvis du føler du er i mål så er det viktigste oppnådd Dag, å fy for ett oppsett du har nå tror ikke det er tvil om at oppsettet ditt ville plassert seg på topp over listen på oppsett jeg har hørt helhetlig, ikke missforstå meg.
    etter å hatt receiver på receiver de siste årene til bruke for musikk og film opplever jeg personlig etter å ha gått over til pre en oppblomstring av musikkgleden, en god stereo pre tilfører en bla gjennomsiktighet i lyden som ingen receiver jeg har vært borte i har matchet, det er akkurat her stridens kjerne ligger direkte sammenligning mellom receiver og stereopre til musikk føler jeg.
    men for all del, for hva jeg vet så er nettopp egenlyden fra denonreceiveren hva du liker best som pre, uansett , tror ingen bestrider at anlegget ditt er kick ass og spiller sikkert deretter
    jeg er heller ikke sikker på hvilken pre som ville passe de monsterne fra mc best heller , de ligger i en helt annen verden enn den jeg beveger meg i til vanlig, er heller prinsippet jeg diskuterer for og hvis du skulle finne ut at en stereopre med kinoloop kan gi deg noen prosent mer godlyd på en eller annen måte så ville jeg jo bli glad på dine vegne, for de mcintoshene fortjener virkelig å bli foret på best mulig måte

oppsummering

jeg vil kanskje si at det er utrolig hvor godt det spiller på tross av denonen, mens du kanskje vil si at det spiller så godt takket være denon

Jeg skjønner akkurat hva du mener og er nysjerrig på hva f.eks en McIntosh preamp (eventuelt med 8 justerbare EQ bånd) og kanskje en Mcintosh 220 romkorreksjon hadde bidratt med.

Men siden nettopp gjennomsiktighet og detaljer er på et nivå som Flageborg aldri har hørt før (og han har hørt mye....) så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro.
    Jeg har også en annen audiofil venn som har hørt mye, inklusive det syke anlegget til Kåre Krapyl (ja, mannen Øystein Sunde synger om...)
    Han har aldri hørt bedre lyd til dags dato enn mitt nye oppsett.

Hva jeg selv synes holder jeg utenom, for subjektivt :-)

Jeg bruker anlegget en stund, og ved neste raptus tester jeg nok en god løsning i den retningen du tenker.
    Skulle ikke forundre meg om det kommer fler og fler high end løsninger med bedre muligheter for integrasjon av subber, romkorreksjon og filmlyd.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så små teoretiske forskjeller vi snakker om mellom to preamper som på en skikkelig måte greier å drive effektforsterkerne er det helt klart at den skepsisen gutta over her og andre subjektivister har, er det klart at dette vil farge opplevelsen betydelig ved seende testing. Det "må" liksom være feil fordi det ikke heter MC, MBL eller Krell.
    De enorme variasjonene lytterommet har, som romkoreksjon i en hvis grad kan hjelpe på, og som man går glipp av ved en ren stereoeffekt betyr mye mindre tydeligvis. Dag har jo dokumentert hvor store utfordringer rommet hans gir, og dette var hele bakgrunnen for at han valgte Denon med Multi XT32 over eventuelle andre recievere.
    Samt den enorme ekstra fleksibiliteten en reciever gir til tuning, valg av kildemateriale og integrering med tv/hjemmekino.

Kan man ikke lage det perfekte lytterom, er det meget lurt å bygge et anlegg som passer lytterommet best mulig. Kjipt å ha et anlegg fult av dyre og annerkjent komponenter som spiller møkk. For de er det nok av.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Med så små teoretiske forskjeller vi snakker om mellom to preamper som på en skikkelig måte greier å drive effektforsterkerne er det helt klart at den skepsisen gutta over her og andre subjektivister har, er det klart at dette vil farge opplevelsen betydelig ved seende testing. Det "må" liksom være feil fordi det ikke heter MC, MBL eller Krell.
    De enorme variasjonene lytterommet har, som romkoreksjon i en hvis grad kan hjelpe på, og som man går glipp av ved en ren stereoeffekt betyr mye mindre tydeligvis. Dag har jo dokumentert hvor store utfordringer rommet hans gir, og dette var hele bakgrunnen for at han valgte Denon med Multi XT32 over eventuelle andre recievere.
    Samt den enorme ekstra fleksibiliteten en reciever gir til tuning, valg av kildemateriale og integrering med tv/hjemmekino.

Kan man ikke lage det perfekte lytterom, er det meget lurt å bygge et anlegg som passer lytterommet best mulig. Kjipt å ha et anlegg fult av dyre og annerkjent komponenter som spiller møkk. For de er det nok av.
    Månedens innlegg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

problemet er

at bytte til high end preamp ikke gjør dette:

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg si hvor mye dere skal vektlegge mine erfaringer rundt EQ.
    Men når det kommer til rom EQ til muikk VS film, så har jeg med Anthem ARC systemet funnet ut at det duger best til film. Når det kommer til musikk så syntes jeg at dynamiken ble hemmet i så stor grad at oppsettet låt best uten EQ til musikk i mitt rom. Mulig i Dag sitt rom dette ville gjort underverker til musikk lytting også.

Hadde vært innteresant å hørt utfallet av en slik test hos deg Dag.

A.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

20DB fra bunn til topp!?

A.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, med mindre du ser på high-end prosessorer.

Skulle jeg sett etter alternativer til Denon hadde jeg kikket på Holm DSP, DEQX, Groundsound etc og aktiv deling. Og ikke fordi jeg tror man hører forskjell på analogkomponentene i pre delen, men fordi jeg tror prosesseringsalgoritmene ligger enda noen hakk over Audessey XT32, man kan få målt med profesjonelt kalibrerte micer ( det kan man kanskje med Audessey og?) og ikke minst fordi man kan designe "perfekte" filtere (de korigerer først høyttalerne optimalt, før de gjør global room EQ til slutt)

Men er vel ganske uaktuelt å tukle med de smykkene du har som høyttalere, samt at du har investert rimelig mye i forsterkere for to kanaler

Helt tydelig at du er fornøyd og det er toppers! Sier vel det meste når du henviser til andres meninger om ditt eget anlegg fordi dine egne blir for subjektive :-D

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok litt kort derfor spør jeg
    Grafen du har lagt ut er hhv venstre og høyre høyttaler ukorrigert? Hvis så, har du en korrigert graf du vil dele med oss? Anlegget ditt er virkelig noe å trakte etter! Et slikt oppsett gir enhver SF-entusiast vann i ørene
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jeg er nok litt kort derfor spør jeg
    Grafen du har lagt ut er hhv venstre og høyre høyttaler ukorrigert? Hvis så, har du en korrigert graf du vil dele med oss? Anlegget ditt er virkelig noe å trakte etter! Et slikt oppsett gir enhver SF-entusiast vann i ørene
    Kan nesten se ut som det er hva denon har korrigert? Mulig jeg tar feil her Om det stemmer, er ikke det helt unormalt i vanskelige rom om jeg tar utgangspunkt i min egen vinkel stue

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC

Holm DSP, DEQX, Groundsound etc og aktiv deling.
    Det skulle vært moro å kunne oppleve et system med nevnte komponenter som i praksis yter det som teorien antyder, men erfaringene så langt, med de "svindyre" løsningene, er stikk motsatt.

Så langt er den medfølgende mikrofonen benyttet. Skulle vært interessant å ta en kalibreringsrunde med Audyssey Pro-kit ? Det ga enda en forbedring i eget oppsett med 13 målepunkter.
    Det er mer go'lyd å "hente" med romkorreksjonen i en avansert receiver enn de fleste er klar over

Legger ved et bilde av Dags kurver.....som viser korrigeringen i normal Audyssey modus.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sladrer jo i alle fall om at han hadde et stort problem i området 50 til 70-80 Hz?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det skulle vært moro å kunne oppleve et system med nevnte komponenter som i praksis yter det som teorien antyder, men erfaringene så langt, med de "svindyre" løsningene, er stikk motsatt.
    Tja, ikke for å dra tråden for mye of-topic, men disse er da ikke så ekstremt dyre sammenliknet med resten av anlegget forøvrig, eller andre preamper i high-end klassen?
    Om du har dårlige erfaringer med dem kan jeg ikke arumentere imot, jeg har kun begrenset er faring med DEQX, hørt et par oppsettmed dem samt at jeg har lest mye om DIY eller heftige oppsett hvor folk benytter seg av dem. + at jeg har hørt en god del oppsett med andre former for aktiv deling vs passiv.

Vil man spare penger er det jo fult mulig å gjøre prosesseringen i en PC, men det blir jo straks litt mer komplisert.
    Mener du har hørt noen brukbare aktive oppsett hos Stig Erik Tangen f.eks?

Ellers en anbefaling til folk generelt:

Vil anbefale folk å følge tråden til OMF på sentralen. Han er en fyr som har vært igjennom hele prosessen fra dyr elektronikk, dyre drivverk, dyre kabler, masse oppgraderinger osv. Nå skal han bygge seg nytt lytterom/anlegg, og hva som er det sentrale i hans filosofi har nok endret seg mye med tiden.

Han har lagt ut mye lytteinntrykk av fete oppsett han har hørt over hele verden. Men det virker på meg, som om ett skilte seg ut betydelig, som det beste (ihvertfal på det tidspunktet). Dere kan jo lese selv, men som OMF selv sa:
    "Så hva var det som gjør at dette spiler så bra….? Vil først begynne i andre enden og utelukke en del elementer det i hvert fall ikke er:
    Dyrt ”high-end” drivverk
    Store gigantiske kraftforsterkere
    Rør og vinyl
    Dyre ”high-end” DA konvertere
    Eksotiske og dyre kabler
    Shatki, Bybee, Magician, osv
    "
    OMF besøker TheStig

Vet at det anlegget er endret og byggget om mye siden og skal være betydelig bedre idag. Men det gir jo en hvis pekepinn når du ser anleggene OMF faktisk sammenlikner det med (anlegg i flere hundre K/million klassen)

Syntes ihvertfal det er gøy å følge hans lange vei mot sitt lydideal, så får jeg unnskylde om det er vel på siden av denne tråden!

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •