TheTitan´s Stuekino: Planet Bob - SV-234 + DacMagic = musikalsk magi

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer TheTitan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TheTitan´s Stuekino: Planet Bob - SV-234 + DacMagic = musikalsk magi

Da er det på tide med en tråd til stuekinoen vår. Det skjer jo så mye på denne fronten om dagen!

Blir kjent med SV-234!

11.05.09 - Kjøpt inn Cambridge DacMagic

08.05.09 - Fikk hentet Vincent SV-234 Black og koblet opp!

03.02.09 - Gledelig overraskelse! Fikk ordnet det med frakt, så i dag står det KUN Kef i stua!

02.02.09 - Kef XQ40, XQ50 Mahogny og HTS3001SE sort bestilt og betalt. Henter onsdag 04.02.09

26.01.09 - Det er bestemt: Triangle skal ut, Kef skal inn

Etter innkjøp av Kef IQ50 til bakhøyttalere har jeg igjen måtte åpne pengebingen for å se hva som finnes. De små Kefene ga virkelig mersmak, så nå blir det nok XQ40 fronter og XQ50 senter i den smakfulle finishen Khaya Mahogany. Blir å bestille HTS3001SE satellitter til surround back i samme slengen også. Dette kan bli riktig så spennede!

Litt historie om hvordan Planet Bob ble til:

Det begynte med dette:

En barebone pc med 19" skjerm. Jobbet i Expert, så fikk kjøpt et Logitech Z-680 pc surroundsett til en billig penge og det var vel da det sa klikk.

Dette førte til:

En Hitachi PJ-TX300 på en hybel på ... Jah, 6,35m2.

Dvd samlingen ble større:

Og med 70" lerret, begynte det å likne noe. Dog, på grunn av det kolossale rommet fikk jeg ikke utnyttet mer enn ca 50". Det så slik ut:

Eller bedre illustrert i eminente paint:

Heldigvis, så fant jeg og kjærsten min ut at vi skulle flytte sammen. Livet i kollektiv var over og vi fant denne perlen på ca 70m2:

Og det er her i stuen Planet Bob virkelig har fått utfolde seg selv(beklager rotete bilde, eneste fra gammelt av).

Jeg kjøpte 106" lerret, hentet en gammel Pioneersub, kjøpte stereobenk og satte meg til ro i sofaen. En drøm var gått i oppfyllelse, stort bilde på veggen. Hjemmekino tenkte jeg...

Men det sluttet jo ikke der. Jeg syns Logitech settet var for slapt, så jeg kjøpte meg Triangle Antal her på Avtorget. Fikk også skaffet meg en rimelig Canton CD50 senter fra jobben, så da begynte det å ligne noe. Problemet var jo at dette ble drevet av en liten "pc" forsterker og det var jo ikke optimalt.

Jeg begynte å saumfare Avtorget igjen og fikk fatt i en meget pent brukt Sony STR-DA5200ES til å drive herlighetene. Etter det har det gått slag i slag og resultater er foreløpig:

Utstyret "i dag" er som følger:

Elektronikk:
    • Pioneer DV696
    • Sony STRDA5200es
    • Vincent SV-234
    • Logitech Squeezebox
    • Apple Macbook
    • Sony PS3
    Bilde:
    • Epson TW980
    • DreamScreen 106"
    Høyttaler:
    • Kef XQ40
    • Kef XQ50
    • Kef IQ50
    • Kef HTS3001SE
    • XTZ W12
    • Styrer hele greia med Harmony One
    Se også minHjemmekino profil for mer info.

Satser på mange, mange timer med god underholdning her i heimen fremover. Alene, sammen med sjefen og sammen med venner og bekjente.

Og så satser jeg på at galskapen ikke tar overhånd

Da er det bare å komme med kommentarer, tips, spørsmål eller hva det skulle være. Kjør tråd!

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med egen tråd:-D
    Dette ser jo bra ut, med tanke på godt utstyr og flotte bilder8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Gratulerer med egen tråd:-D
    Dette ser jo bra ut, med tanke på godt utstyr og flotte bilder8)
    Takk skal du ha nb1!

Fant akkurat ut hvordan jeg skal fikse store bilder i tråden, men orker ikke mer nå. Skole tidlig i morgen, så fikser det etter det. Nu er det natten!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin kino! Hva er det du viser på skjermen på bilde nummer 8?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Fin kino! Hva er det du viser på skjermen på bilde nummer 8?
    Takk!

Det er vel et konspetbilde fra filmen/serien Serenity/Firefly. Fant ikke noe dugandes screenshot å klistre inn, så da ble dét det...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og da

Har jeg endelig forstått hvordan man legger ut store bilder uten å ha de på en server, så da er det i orden. Receiveren er ferdig på service og blir hentet i dag. Projektoren er det dessverre litt lengre til jeg får tilbake. Verkstedet måtte bestille ny optikk, så det blir sikkert litt ventetid... Får håpe jeg får XQ inn i løpet av neste uke, om alt går som det skal med det økonomiske.

Krysser fingrene og gleder meg som en helt!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yess!

Det økonomiske er på plass. Bestiller XQ40, XQ50 og HTS3001 satellitter i dag. Satser på at jeg får det i begynnelsen av neste uke! En gledens dag for Planet Bob. Noen som har pointers på hvordan jeg burde plassere 3001 satellittene? Skal stå som SB. Sofa helt inntil veggen. De skal erstatte Philipsene som er på bildet under.

Kef IQ50ne står like utenfor sidene på bildet. Sweetspot er rett under PJ(sofa er flyttet litt, så ikke midt i sprekken lenger).

Takk på forhånd

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt eller receiver?

XQ serien kommer på onsdag, neste utfordring/oppgradering må være mer effekt. Burde jeg gå for ny receiver(sc-lx71 til innkjøpspris) eller f. eks en Emotiva effekt? Hva vil være det mest hensiktsmessige? Ny receiver eller mer effekt? Får Vincent, Marantz og Rotel effekt til godt rabatterte priser. Hva trur dere kunnskapsrike mennesker der ute?

Har fra før sony strda5200es. Denne har ikke HD-lyd dekoding, men kan ta imot pcm fra ps3 om jeg ikke har missforstått. Skal drive Kef XQ40 hovedsakelig, men ellers fullt 7.1 oppsett med Kef.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å komme med noe råd her. Er du fornøyd med Sony, eller savner du noe. Med ny receiver får du tilgang på hd-lyd, men det hjelper ikke stort om den ikke orker å drive de nye frontene. Var jeg deg ville jeg ventet til høyttalerene var ihus, og teste på Sonyen først
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig!

Da er de på plass. Eneste som gjenstår nå er å spille de inn. Og å få igjen pj Så blir det FILM.

Noen bilder fra oppakningen:

Siste bilde inneholder Bobs maskot: Bamsen Bob :wink:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt eller receiver? Hva kan anbefales?

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Litt vanskelig å komme med noe råd her. Er du fornøyd med Sony, eller savner du noe. Med ny receiver får du tilgang på hd-lyd, men det hjelper ikke stort om den ikke orker å drive de nye frontene. Var jeg deg ville jeg ventet til høyttalerene var ihus, og teste på Sonyen først
    Da har jeg fått testet litt, og jeg er egentlig ganske fornøyd. Jeg trenger i utgangspunktet ikke å spille høyt, så da er det vel ikke kreftene det kommer an på?

Jeg kunne tenkt meg litt mer dynamikk, om dette er mulig å kombinere med "lavt" lydnivå. Ved vanlig filmtitting er jeg vel rundt omkring på -20(lydindikator receiver), mens på musikk er jeg på -30 -> -25.

Føler ikke at jeg nødvendigvis trenger så mye "varme" i lydbildet, men kanskje noe videre perspektiv og mer "tilstedeværelse" om man kan si slikt.

Har tenkt til å prøve ut litt forskjellig, men greit med noen anbefalinger.
    Vel, om salg av Triangle går greit, så kanskje jeg går for en Vincent SV-234. Denne har pre inn og kan derfor fungere som effekt til film og som ren integrert til musikk, må jo være fint det? Tiden vil vise.

Takk for tips og innspill

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hurra!

Da har jeg, etter mange timers "slit", fått Vincent SV-234 på plass i heimen. Og jeg kan bekrefte at å bære 22kg i regnvær, en liten km eller to, til t-banen ikke er særlig gøy, men hva ofrer man ikke for litt bedre lyd?

Rakk akkurat å koble om/opp forsterkeren i det, det ringte på døren. Har derfor ikke rukket å få testet og lyttet skikkelig, men jeg merket et løft i lyden. Mer oppløst og noe mer virkelighetsnært; om man kan si det slikt(?). Gleder meg til Søndag, da skal jeg nok dra på litt for å sjekke hva 2x200w kan gjøre med XQ40!

Ellers blir nok neste innkjøp en DAC. Abrahamsen 6.0 og Cambridge DacMagic er vel de som er satt søkelys på nå. Er 6.0 verdt 1000kr mer enn DacMagic? Noen som har andre tips eller alternativer?

Hører mest på musikk som streames fra squeezboxen, så da burde vel DAC være ett fornuftig valg?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare meg selv, DAC er tingen!

Spontantur i siste sekund før stenging hos HiFi-klubben resulterte i en DacMagic så nå sitter jeg og A-B tester ... og for en forskjell! Hadde aldri trudd jeg skulle høre så klart at det kom til å skje noe med lyden, men dette var ren magi!

Så DacMagicen kommer nok til å bli stående en stund, det er sikkert og visst. Nå er trådløs musikk en realitet!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •