BlackStar's Kjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer BlackStar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BlackStar's Kjeller

Tenkte jeg kunne lage en liten tråd om min lille kjellerkino, så jeg kan stille ulike spørsmål her framfor å spre de rundt hele forumet som kjønnssykdommer og byllepest!

Kinoen er på ca 18m2 og er malt i rødt og svart og desverre ikke gjort noe med i forhold til akustikk og lydisolering. Skal heller ikke skryte på meg at jeg har bygget og endret så mye på rommet, bortsett fra en enkelt podie til stolene bak.
    Grunnen til dette er at det er mine foreldres kjeller! Ja jeg bor fortsatt hjemme i en alder av snart 27! Derfor er det begrenset hvor mye arbeid jeg ønsker å legge i dette akkurat nå! Nok om det. Jeg har et ganske så beskjeden mengde av utstyr og av erfaring når det gjelder lyd og bilde, men avforum er helt klart med på å styrke min kompetanse og interesse.

Utstyrsliste for øyeblikket:

Høyttalere

Dynavoice Definition DF-5 Front
    Dynavoice Definition DC-5 Center
    Dynavoice F-6 Surround

Elektronikk

Yamaha RX-V661 Receiver
    ShengYa SP338MK Effektforsterker
    PS3 Blu-Ray
    Toshiba HD-E1 HD DVD

Bilde

Benq W5000
    Dreamscreen V2 Rammelerret 92"

Surroundhøyttalere vil bli byttet ut i Definition, samt at en dedikert Blu-Ray spiller skal anskaffes, samt subwoofer i form av XTZ 99 w12 er i bestilling!

Jeg har vært subløs i nesten et år nå, så det er på tide å få inn litt mer dypbass igjen!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okej..første spørsmål!

Venter en XTZ 99 w12 om noen uker, ca 4 faktisk, om ikke lenger og er litt usikker på plassering av denne. Har sånn som jeg ser det 5 valg. Jeg vet jeg ikke burde bestemme meg for dette på forhånd og at man burde flytte seg rundt i rommet for så å forsøke å lytte hvor bassen funker best. Men allikevel moro å høre hva deres formening er.

1. Bakre venstre hjørne
    2. Mellom stolene bak
    3. Nedenfor podiet
    4. På gulvet foran ved frontene
    5. Hjørne ved sofa

Beklager kabler som ikke er skjulte enda, støv og flekker!

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Gratulerer med egen tråd og fin kino8)
    Jeg ville prøvd å få plassert subben i front. Låter SOM REGEL best og det er lettere å få front og sub til å høres ut som en stor ht, istedet for ht med sub.
    Lykketil:-D

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Led!

Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Hei! Gratulerer med egen tråd og fin kino8)
    Jeg ville prøvd å få plassert subben i front. Låter SOM REGEL best og det er lettere å få front og sub til å høres ut som en stor ht, istedet for ht med sub.
    Lykketil:-D
    Hmm ja.. viktig å få subben til å fungere godt med frontene. Gleder meg til å teste ut i hvertfall!

Slenger inn et spørsmål til, som omhandler noe helt annet. Har tenkt på å felle inn små ledspotter i podiet til stolene bak. Jeg er bare litt usikker på hvor sterkt de vil lyse og om det kan bli et irritasjonsmoment under film. Kan alltids bare slå de av men. Har tenkt på disse:

Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag

Hvis jeg kjøper de i varmhvit vil vel ikke lyset være for prangende?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    en liten sub ville jeg satt i front en stor sub kan gjerne stå ved stolene.da den fyller rommet bedre med bass.
    lykke til

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm200
    hei
    en liten sub ville jeg satt i front en stor sub kan gjerne stå ved stolene.da den fyller rommet bedre med bass.
    lykke til
    Størrelsen på sub'en har ingen betydning for hvor i rommet den bør stå,iallfall ikke rent lydmessig.Det som er viktig er hvor i rommet den fungerer best.
    Som regel er det i front,gjerne i ett hjørne hvor den får mer roomgain.Her må man bare prøve seg frem.Bruk gjerne en db-måler og prøv deg frem på forskjellige plasseringer

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig subwoofer igjen!

Har ikke hatt subwoofer på et par år, så det var på tide med litt dypbass igjen!
    SVS pg12-nsd ble innkjøpt på brukten her! Nå er det bare å finne optimal plassering og innstillinger! Gleder meg til morgendagen!

Kobler jeg den på preout for at den skal integreres med frontene og lfe utgang for å dekke de dypeste tonene? Dumme spørsmål men. Regner med at lfe utgangen på yamaha rxv-661 er multi channel input.. Det er så lenge siden jeg hadde sub og den var rett og slett ikke god, så dere får bære over med meg med uerfarne spørsmål!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Denne vil nok ta filmkveldene til nye høyder
    Er i innkjøpfase av sub selv Men vet ikke om jeg skal kjøpe en håndfull med fjær eller ei hel høne

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preout SUB er nok å anbefale. Ellers kan kalibreringen bli vanskelig. Viktig å kunne justere denne uavhengig av fronterSinus toner og db måler er veien å gå og deretter romkoreksjon på selve forsterkeren

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Preout SUB er nok å anbefale. Ellers kan kalibreringen bli vanskelig. Viktig å kunne justere denne uavhengig av fronterSinus toner og db måler er veien å gå og deretter romkoreksjon på selve forsterkeren
    Se der ja. Der kom det ting jeg ikke tenkte på! Hmm DVE har vel sinus toner? Og en Radioshack kanskje? Romkorreksjon er også på sin plass å forsøke snart! Har stilt inn lyden manuelt til nå..

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du noe å glede deg til!!!8-) Det er mye som låter lort hvis det er ukalibrert

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide å teste ut subwoofer.. Har desverre ingen radioshack enda..men vil prøve før jeg eventuelt kjøper den også! Noe jeg bør tenke på sånn bortsett fra plassering, så jeg ikke jgør noe feil angående crossover, fase, gain osv. skal jeg kjøre crossover på receiver eller på sub osv. er ikke vant med sub med så mye muligheter i forsterkeren! bær over med min uvitenhet

subben er da en svs pb12-nsd og receiver er yamaha rx-v661

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet sub til pre-out og ysplit kabel til signal in på subben! kommer ingen lyd! why? lfe lyser i displayet på receivern..

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du "sagt i fra" til Receiveren at du har koblet til sub?..om ikke...stup inn i menyen :-)

Grattis forresten :-)

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Har du "sagt i fra" til Receiveren at du har koblet til sub?..om ikke...stup inn i menyen :-)

Grattis forresten :-)
    hehe ja jeg tror det! ganske sikker på at jeg har stilt inn alt riktig på set up! hmm får prøve litt til!

Kjørte romkorreksjon og vips så funka den gett! Skjønner ikke åssen jeg har klart meg uten så lenge!:P

Har en subkabel med y-split(hama) men kun 3 m.. Jeg kan bruke en vanlig rca-rca kabel også?noe ala den her:Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag , til jeg får kjøpt en ny og bedre..

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering igjen..og igjen..

Lurer fortsatt litt på plassering. Burde jeg bare skaffe meg lang nok subkabel og krabbe litt rundt, samt radioshack? Den er lissom ikke så lett plasserbar i mitt lille rom så har 3 valg sånn jeg ser det:

Bakre høyre hjørne - blir det for trangt? og lurer litt på veggen som stikker ut.
    Mellom stolene bak - plass nok men hvordan vil bassgjengivelsen bli?
    Foran ved venstre front - best foran i forhold til frontene?

Se forøvrig enkel tegning av rommet også!

Dere er hjertelig velkomne til å le!:P

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke mulighet til å plassere den ved siden av venstre eller høyre front?

Om det ikke er mulig så må du bare prøve deg frem på de andre plassene med radioshack og 30,40 og 50hz sinustoner.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering og kabel!

Nei desverre.. Da dekker den en god del av lerettet nede! Det hadde vært det beste egentlig.. får bare finne en midlertidig plassering til jeg får kalibreringsutstyr!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer trøkk i senter!?

Har noen spørsmål rundt center høyttaler! Føler at stemmer i film er litt skarpe og "trykker" ikke spesielt, selvom mannlige stemmer tildels er gode i film! Vil det hjelpe med f.eks et monotrinn/effekt? Eller må jeg bare se etter større senter? Har dynavoice definition dc-5

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken subkabel?

Er på jakt etter en lenger subwoofer kabel! 3m blir litt kort! Har sett på supra y-link subkabel og fant en system one sub kabel på nordby i sverige i dag(LCD-TV, hemmabio, mobiltelefoner, navigation, bilstereo)
    Noen som har erfaringer med denne/disse?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •