BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 91

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 91 av 368 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 ... SisteSiste
Viser resultater 1,801 til 1,820 av 7345
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Flytt heller 2 av subene bak, om du har mulighet. Kan jo lage kassene ganske høye slik at de ikke bygger stort ut i rommet. 30cm dybde burde holde om du bruker takhøyden, og bruker du litt mer bredde kan du helt sikkert komme ned på elementenes faktiske dybde + bakplata, altså ca 23cm.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Når du "staker" dem, vær forsiktig så du ikke lager hull i membranene med staken.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Flytt heller 2 av subene bak, om du har mulighet. Kan jo lage kassene ganske høye slik at de ikke bygger stort ut i rommet. 30cm dybde burde holde om du bruker takhøyden, og bruker du litt mer bredde kan du helt sikkert komme ned på elementenes faktiske dybde + bakplata, altså ca 23cm.
    Det har jeg ikke plass til... Det eneste måtte være å felle den ned i selve podiet. Kan jo starte med 4stk 18" og helle gå igang med et prosjekt med 2 til bak vis man skulle behøve mere.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Når du "staker" dem, vær forsiktig så du ikke lager hull i membranene med staken.
    *ler* sorry for min dysleksi, kan komme mye morsomt ut av det

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke suber bak? Da er jeg redd du må fjerne "kompromissløs" fra tittelen

Et alternativ er å sette noen suber lenger inn i rommet enn andre. På den måten kan du også få en fin kansellering, men du må ha mulighet til å kjøre delay på dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på Snickers! I mitt rom er det kun bak jeg får SKIKKELIG dypbass (under 15Hz). Framme funker det bedre fra 20 og opp enn bak, men det er nettopp derfor man skal ha både framme og bak! :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg bygge litt om Kan bygge 2 sub kasser under podiet og bare lage en liten kasse over podiet der elementet er montert med porten under.

Ha en løsning da med 2 eller 4 suber i front med 2 bak, og bruke Maelstrom 18" med 250l kasse og tuning på 15Hz.

Newcomer 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bruker jeg korreksjon, bare litt eq, og i tillegg er alle bassene i front.
    Likevel spiller det med en fin og jevn respons hele veien i ss.
    Sånn er det , noe har mer flaks en vett:-D :-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Ikke bruker jeg korreksjon, bare litt eq, og i tillegg er alle bassene i front.
    Likevel spiller det med en fin og jevn respons hele veien i ss.
    Sånn er det , noe har mer flaks en vett:-D :-D
    Er mye ditt system jeg har hatt i tankene når jeg har ønsket 2 søyler i front fra gulv til tak som kan levere en jevn og dynamisk bass.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sikkert tunet mye mer enn 100 oppsett med subwoofere, og jeg har aldri sett noen som har hatt i nærheten sånn vanvittig flaks med bassresponsen som 8x12_tom. Imidlertid er det en viktig ting som bidrar i oppsettet til 8x12_tom, og det er at bassene er plassert i ulike høyder. Om du kan få 2 basser bak, 2 basser høyt plassert foran og 2 basser lavt plassert foran kommer gevinsten til å bli enorm.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sikkert tunet mye mer enn 100 oppsett med subwoofere, og jeg har aldri sett noen som har hatt i nærheten sånn vanvittig flaks med bassresponsen som 8x12_tom. Imidlertid er det en viktig ting som bidrar i oppsettet til 8x12_tom, og det er at bassene er plassert i ulike høyder. Om du kan få 2 basser bak, 2 basser høyt plassert foran og 2 basser lavt plassert foran kommer gevinsten til å bli enorm.
    I følge en teori var vel en sub i hvert av de 8 hjørnene i et (rektangulært) rom en slags oppskrift mot room modes. Men var det slik at du i samme slengen mistet room gain også? Mener å huske at man mistet mye effektivitet på denne måten, men sliter med å huske hvorfor.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prinsippet kalles om jeg husker rett; Dual Bass Array. Det går ut på at subene justeres slik at de spiller i motfase v.h.a. tidsforsinkelse når bassen fra frontsubene når bakveggen/baksubene. Blir fort veldig dyrt og komplisert å realisere noe slikt, så multisub-prisippet påstås (av Geddes) å være et godt og kostnadseffektivt kompromiss som kan realiseres med 3 suber (asymetrisk plassert). Prinsippet er da å fylle dipene med en av subene siden de stående bølgene fordeles ulikt fra de ulike subene. Peaker EQes ned slik jeg forstår det. Samtidig opprettholdes effektiviteten/roomgain i motsetning til DBA.

Mvh. Johan

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som dere snakker om ulike ting. Geddes sin versjon handler om å la subene absorbere energien ved veggen bak lytteren. Interessant nok iofs, man kan løse den oppgaven med relativt små subwoofere, men det er langt fra noen absolutt løsning. Man vil få en rekke frekvensavhengige feil.

Det RuneW beskriver gir fortsatt room-gain om ikke alt spiller i motfase.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjeder du deg en dag i syden er det jo bare å hive seg inn på en Internetkafe og simmulere høyttalerelementer til får sjelefred og igjen kan nyte sola, paraplydrinkene og bikinirumpene.
    Simulerer du høyttalerelementer når du er i syden Snickers...??? :shock:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som dere snakker om ulike ting. Geddes sin versjon handler om å la subene absorbere energien ved veggen bak lytteren. Interessant nok iofs, man kan løse den oppgaven med relativt små subwoofere, men det er langt fra noen absolutt løsning. Man vil få en rekke frekvensavhengige feil.

Det RuneW beskriver gir fortsatt room-gain om ikke alt spiller i motfase.
    Godt mulig at jeg tar feil. Har ikke finlest Geddes multisub-tilnærming. Trodde likevel at det var DBA som gikk ut på aktiv absorpsjon.

Anyway: En idê kunne være å montere 4 suber i front fordelt etter 1/4 og 3/4 av h.h.v. rombredde og høyde. Hos meg har jeg også prøvd å håndtere bakveggskanselleringen ved å legge XO ca. 1/2 oktav fra h.h.v. front og subs kanselleringsfrekvens. To relativt høyreiste søyler med 2 x 18" per side plassert etter 1/4 & 3/4 av frontveggdimensjonenen (høyde & bredde) kunne kanskje være en idê?

Mvh. Johan

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal være skikkelig nerdete så kan man jo bruke det gyldne snitt som mal for hvordan man skal plassere dem. Det er jo et interessant tall rent matematisk. 1,618 om jeg husker rett (og en haug med desimaler, så mange man gidder.)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Simulerer du høyttalerelementer når du er i syden Snickers...??? :shock:
    Jeg er for sjelden i syden 8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal være skikkelig nerdete så kan man jo bruke det gyldne snitt som mal for hvordan man skal plassere dem. Det er jo et interessant tall rent matematisk. 1,618 om jeg husker rett (og en haug med desimaler, så mange man gidder.)
    Sorry, jeg svarte visst for dumt - og som man roper får man svar...

#Sorry for denne interluden BEF. Lykke til med hejmmekinoen.

Mvh. Johan

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev jeg noe som kom litt feil ut, eller bare overtolker jeg innlegget ditt Rojoh?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde at 1/4 og 3/4 plassering i akse ville være gunstig i forhold til jevn powerrespons. Kanskje tar jeg feil. Er ingen ekspert. Mulig at plassering etter "det gyldne tverrsnitt" også har en tilsvarende effekt vedr. romnoder - om så er tilfelle, ser jeg at jeg ikke forstod ditt svar godt nok - og beklager selvsagt det.
    Mvh. Johan

Side 91 av 368 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •