BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 88

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 88 av 368 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88 89 90 91 92 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 ... SisteSiste
Viser resultater 1,741 til 1,760 av 7345
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Fra et SPL-synspunkt er det nok bedre å tune lavere (f.eks. Fb=18Hz), og heller EQe opp midbassen. Antar at kassene blir store nok til å kunne få plass til porter av litt lengde.
    Mvh. Johan

Interessant fra T.Gravesen ang. tuning og portlengde:
    Ported systems:

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Enig her, selv om 18Hz krever minimum 300 liter pr element av denne typen.

Grovt regnet har du kapasitet til 136dB fra 18Hz og opp (inkl room gain), kanskje mer. Det burde være rikelig med halvparten. Da kan du spille 124dB og allikevel ha 6dB EQ uten å oppleve komprimering.

Om du for eksempel bruker 4 stk CSS 15" har du kapasitet til ~133dB og vel så god linearitet. Allikevel har du gått ned fra 1800 til 800 liter og kan tune mye lavere om du vil.

De er jo også mye billigere. Du har jo ikke bruk for 1600W AES-kapasitet på suber som dette. 136dB er beregnet med 1300W peak pr element. Du kommer neppe til å holde ut mer enn 126dB, og det også i svært korte perioder. Mest sannsynlig ville det være nok med 40W AES-kapasitet. Det tilsvarer tross alt 120dB.

Greit å "ta'n helt ut" men jeg tror du kan spare en del penger og plass akkurat der som kan legges i andre nyttige ting.
    Har vært inne på tanken med et kabinett på 330liter og en tuning på 17Hz. Fikk tilbakemelding på det forslaget at bassen ikke ville bli særlig tørr. Synes selv kurven ser grei ut og man vil jo ha mulighet for mye justering.

Når det gjelder effekt er tanken å bruke Crown I-tech 8000 på subene og bruke DSP'en i den for justeringer.

-23-06-1-jpg

-23-06-2-jpg

-23-06-3-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hrro
    Dette begynner å se grisebra ut, Bjørn! Du sa jo at du ikke skulle lage rommet bedre enn mitt - dette går i feil retning8)

Takk for det, din kino er og blir en vinner!

PS, når skal vi grille??

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er med meg som med Lygren. Jeg har heller ikke så mye å komme med utover det å skryte over prosjektet. Fremdriften er jo helt fenomenal!

Takk takk. Gleder meg til å se hva du skal finne på, nå som du har fått så mye bra verktøy

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig her, selv om 18Hz krever minimum 300 liter pr element av denne typen.

Grovt regnet har du kapasitet til 136dB fra 18Hz og opp (inkl room gain), kanskje mer. Det burde være rikelig med halvparten. Da kan du spille 124dB og allikevel ha 6dB EQ uten å oppleve komprimering.

Om du for eksempel bruker 4 stk CSS 15" har du kapasitet til ~133dB og vel så god linearitet. Allikevel har du gått ned fra 1800 til 800 liter og kan tune mye lavere om du vil.

De er jo også mye billigere. Du har jo ikke bruk for 1600W AES-kapasitet på suber som dette. 136dB er beregnet med 1300W peak pr element. Du kommer neppe til å holde ut mer enn 126dB, og det også i svært korte perioder. Mest sannsynlig ville det være nok med 40W AES-kapasitet. Det tilsvarer tross alt 120dB.

Greit å "ta'n helt ut" men jeg tror du kan spare en del penger og plass akkurat der som kan legges i andre nyttige ting.
    Selv om jeg i teorien er enig med Snickers her, så begynte dette å minne litt mye om kompromisser synes jeg, så ikke hør på'n BEF!

Sitter med en pils hver kveld og slapper av etter BEF's gode innsats og gleder meg til det vannvittige høyttaler/sub systemet skal bygges, så synes det er dumt om han skal begynne å ta til fornuft nå :-D

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Først et bilde av hvordan diffusorene er festet i taket.

-img_6222-jpg
    Det mest imponerende var at du sto i taket når du løftet dem opp.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...visste det var noe muffins med den fyren; kaller´n bare SpiderBEF fra nå av...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det mest imponerende var at du sto i taket når du løftet dem opp.....

Hehe, du kan spøke du

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...visste det var noe muffins med den fyren; kaller´n bare SpiderBEF fra nå av...
    Et stykke igjen til den tittelen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Selv om jeg i teorien er enig med Snickers her, så begynte dette å minne litt mye om kompromisser synes jeg, så ikke hør på'n BEF!

Sitter med en pils hver kveld og slapper av etter BEF's gode innsats og gleder meg til det vannvittige høyttaler/sub systemet skal bygges, så synes det er dumt om han skal begynne å ta til fornuft nå :-D

Takk for hyggelig tilbakemelding, flott at du nyter kveldene! Er ikke så veldig lenge før sagen tas fram for å kutte MDF til høyttalerne.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på tanken med et kabinett på 330liter og en tuning på 17Hz. Fikk tilbakemelding på det forslaget at bassen ikke ville bli særlig tørr. Synes selv kurven ser grei ut og man vil jo ha mulighet for mye justering.

Når det gjelder effekt er tanken å bruke Crown I-tech 8000 på subene og bruke DSP'en i den for justeringer.

-23-06-1-jpg

-23-06-2-jpg

-23-06-3-jpg

Noen som har noen tanker her?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva slags kompromisser sikter du egentlig til? Så vidt jeg kan se skulle den løsnignen jeg skisserte gi ganske dramatisk mye bedre linearitet. Når man konstruerer et basselement er det knapt noe som er så viktig som motoren.

Når man konstruerer et høyttalerelement så kan man godt si at power handling og linearitet er vesentlige parametre, men skal vi klassifisere dem etter siginifikans så blir det applikasjonsavhengig. For eksempel, la oss si man skal ha et bassystem som går ned til 35Hz og kan spille grisehøyt (klassifisering av linearitet og power handling på skalaen 1-10):

CSS 15", PH: 6, LIN: 10
    Beyma 21", PH: 9, LIN: 8

Men så skal man bruke det i en hjemmekino og man ønsker å tune det til 15-17Hz. Slaglengden blir da dramatisk mye lenger. Effekten man benytter blir tilsvarende bare en brøkdel av ovenstående eksempel. Da forholder det seg plutselig slik:

CSS 15", PH: 9, Lin, 9
    Beyma 21", PH: 10, Lin: 5

Sett i en slik sammenheng så vil CSS være det klart beste alternativet av de to. Om man vil ha 21" fordi det ser tøft ut så finnes det noe som heter Exodus Maelstrom 21" som flytter ganske presis 3 ganger så mye luft som Beymaen med samme linearitetstoleranser. Eller hva skal man si til 127dB @ 12 Hz (in room) fra ETT ELEMENT?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man vil ha 21" fordi det ser tøft ut så finnes det noe som heter Exodus Maelstrom 21" som flytter ganske presis 3 ganger så mye luft som Beymaen med samme linearitetstoleranser. Eller hva skal man si til 127dB @ 12 Hz (in room) fra ETT ELEMENT?
    JA nå snakker Snickers! Hør på'n BEF, hør på'n.
    10 sånne burde bli bra

Det var forøvrig dette med mindre watt og spare penger jeg synes hørtes ut som kompromisser Snickers-is. Beklager! Mtp Gaia er du vel ikke kjent for å inngå så mye kompromisser du heller. :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hva skal man si til 127dB @ 12 Hz (in room) fra ETT ELEMENT?
    Ja takk?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags kompromisser sikter du egentlig til? Så vidt jeg kan se skulle den løsnignen jeg skisserte gi ganske dramatisk mye bedre linearitet. Når man konstruerer et basselement er det knapt noe som er så viktig som motoren.

Når man konstruerer et høyttalerelement så kan man godt si at power handling og linearitet er vesentlige parametre, men skal vi klassifisere dem etter siginifikans så blir det applikasjonsavhengig. For eksempel, la oss si man skal ha et bassystem som går ned til 35Hz og kan spille grisehøyt (klassifisering av linearitet og power handling på skalaen 1-10):

CSS 15", PH: 6, LIN: 10
    Beyma 21", PH: 9, LIN: 8

Men så skal man bruke det i en hjemmekino og man ønsker å tune det til 15-17Hz. Slaglengden blir da dramatisk mye lenger. Effekten man benytter blir tilsvarende bare en brøkdel av ovenstående eksempel. Da forholder det seg plutselig slik:

CSS 15", PH: 9, Lin, 9
    Beyma 21", PH: 10, Lin: 5

Sett i en slik sammenheng så vil CSS være det klart beste alternativet av de to. Om man vil ha 21" fordi det ser tøft ut så finnes det noe som heter Exodus Maelstrom 21" som flytter ganske presis 3 ganger så mye luft som Beymaen med samme linearitetstoleranser. Eller hva skal man si til 127dB @ 12 Hz (in room) fra ETT ELEMENT?

Det høres meget bra ut det! Jeg klarer ikke finne noe info rundt CSS 15", har du en link? Hvordan er lydkvaliteten fra CSS? Maelstrom virket å så et spennende alternativ Noen erfaring med de??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA nå snakker Snickers! Hør på'n BEF, hør på'n.
    10 sånne burde bli bra

Det var forøvrig dette med mindre watt og spare penger jeg synes hørtes ut som kompromisser Snickers-is. Beklager! Mtp Gaia er du vel ikke kjent for å inngå så mye kompromisser du heller. :-D
    Det var vel ikke egentlig å spare watt jeg mente, det var mer at power handling ikke behøver å være 1600W over en periode på 24 timer eller så i strekk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Ja takk?
    Hvor mange skal du ha?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange skal du ha?
    Det blir i alle fall femi med bare ett sub-element :razz:

Snakker vi 2 m³ kassevolum per element, eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres meget bra ut det! Jeg klarer ikke finne noe info rundt CSS 15", har du en link? Hvordan er lydkvaliteten fra CSS? Maelstrom virket å så et spennende alternativ Noen erfaring med de??
    Hmm, nå har han visst fjernet den fra nettsiden. Da er det sikkert ikke tilgjengelig heller.

Da er jo et par Maelstrom 18" et veldig bra alternativ (egentlig et vel så bra alternativ) til CSS 15". Den har 32mm x-max og flytter dermed nesten dobbelt så mye luft som 21" Beyma. Den passer i 250 liters kasse med Fb 15Hz og vil da gi omkring 127dB pr element, eller 139dB på 4 elementer ved 20Hz. ca 2500W RMS pr element (de er 2x2 ohm).

Tilsvarende tall for 21" blir eksempelvis 650 liter, Fb 12 Hz, samme SPL med respons ned til 12Hz og de klarer seg med rundt 1300W pr stk (også 2x2 ohm)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det blir i alle fall femi med bare ett sub-element :razz:

Snakker vi 2 m³ kassevolum per element, eller?
    Du har et poeng, man bør vel ha 8 foran og 8 bak... 8). Det skulle gi rundt regnet 150dB in room ved 12Hz eller noe :twisted:

650 liter pr element ser ut til å være ganske ideelt, det er jo nesten en kubikkmeter det også.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, nå har han visst fjernet den fra nettsiden. Da er det sikkert ikke tilgjengelig heller.

En MKII er "in development", i følge Creativesounds

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å svare på dette med lydkvaliteten. Både disse Exodus-elementene og CSS-elementene er Dan Wiggins-konstruksjoner. De leverer svært godt på lydkvalitet og har også god byggekvalitet. Bruken av XBL2 gir svært mye mer linear motor enn tradisjonell teknologi. XBL2 vil også bli benyttet i basselementene på kommende konstruksjoner fra undertegnede, og de konstruksjonene er ikke alt for belemret med store kompromisser akkurat.

Side 88 av 368 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88 89 90 91 92 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •