BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 81 av 367 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 7339
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    2800 stk?! Er du gal?
    Ja.

Nei, er helt ved mine fulle fem

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egetlig tenkt å kjøpe inn material til å starte på Akustikk prosjektet i dag, men været satt en liten stopper for det. Er ikke noe kjekt å få våt material å starte å jobbe med...

Så da startet jeg på jobben med foring til døren. Jeg har lagt et lag med gips for å tette åpningen mellom kino veggen og murveggen på huset. Så la jeg et lag MDF uten på det. Skummet døren fast og laget MDF foringer til døren. Sparklet skjøten mellom vegg og foring. Da blir det litt pussing i morgen på meg

-img_6143-jpg

-img_6145-jpg

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    ja det vil bli masse kutting!! Pusse jobben er nok den som blir den kjedelige....
    Stå på BEF! Med et helt nytt sagblad treng det ikke bli så mye pussing, om du ikke vi runde alle hjørnene da.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phatbull
    Stå på BEF! Med et helt nytt sagblad treng det ikke bli så mye pussing, om du ikke vi runde alle hjørnene da.
    Ja skal investere i nytt blad før jobben starter. Noe pussing vil det ennå bli, da jeg vil ha bort alt av flis og "ujevnheter" .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ønsker å ha dem åpen og synlig, for å gi rommet en effekt. I taket blir det 3 stykker, der hvor lysene skal være. Det blir 2 paneler på 34 x 436cm og et på 34 x 260cm. Så skal jeg ha 4 på side veggene før sweetspot som blir på 62 x 120cm.
    Artig og interessant!

Du sier "på sideveggene før sweetspot". Er det førsterefleksjons-punktene du tar, eller er det et område litt nærmere sweet spot?

Du skriver at du ønsker hjelp ned til 250Hz. Så vidt jeg har fått med meg, må du for å ha noen som helst "diffuserende" effekt så langt ned, ha en konstruksjons-dybde på minst 325mm. Jeg har lest litt forskjellig rundt dette, men baserer akkurat disse tallene på Quadratic Residue Calculator V3.0:

http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.exe

Så vidt jeg kan forstå blir laveste frekvens med diffuserende effekt 699 Hz (eller 1399 Hz hvis man skal regne "ekte" diffusjon) ved max konstruksjonsdybde på 70mm.

Det er selvsagt meget mulig jeg tar feil. Ville ikke ha vært første gangen. Jeg vet jo heller ikke om det er en QRD-sak du skal lage, men jeg vil tro prinsippet om effekt ved lave frekvenser blir mye likt.

Edit: Kalkulatoren jeg linket til bruker forresten tynne plater mellom "brønnene". Vet ikke om dette har den store effekten når det gjelder nedre grensefrekvens.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Superinteressant! Kult med så mye respons på en så "vanskelig" konstruksjon

BEF: Du er en effektiv mann, kamerat... Arbeidssky er du i allefall ikke! I og med at jeg ikke forstår dette med diffusorer enda, så skal jeg følge nøye med på denne biten. Et lite forslag vil jo være å kjøpe inn litt saftis og grillpølser og invitere alle naboene på litt pussing for store og små!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Artig og interessant!

Du sier "på sideveggene før sweetspot". Er det førsterefleksjons-punktene du tar, eller er det et område litt nærmere sweet spot?

Du skriver at du ønsker hjelp ned til 250Hz. Så vidt jeg har fått med meg, må du for å ha noen som helst "diffuserende" effekt så langt ned, ha en konstruksjons-dybde på minst 325mm. Jeg har lest litt forskjellig rundt dette, men baserer akkurat disse tallene på Quadratic Residue Calculator V3.0:

http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.exe

Så vidt jeg kan forstå blir laveste frekvens med diffuserende effekt 699 Hz (eller 1399 Hz hvis man skal regne "ekte" diffusjon) ved max konstruksjonsdybde på 70mm.

Det er selvsagt meget mulig jeg tar feil. Ville ikke ha vært første gangen. Jeg vet jo heller ikke om det er en QRD-sak du skal lage, men jeg vil tro prinsippet om effekt ved lave frekvenser blir mye likt.

Edit: Kalkulatoren jeg linket til bruker forresten tynne plater mellom "brønnene". Vet ikke om dette har den store effekten når det gjelder nedre grensefrekvens.
    Du har mye rett i det du sier her. Hvis man skal ha en diffusor som skal dempe med full effekt ned til 250hz så blir den STOR! Bølgelengden på 25hz er jo 1,37meter Det er veldig mange forskjellige oppskrifter på Skyline diffusorer, å mange av dem er noe motstridende. Enkelte hevder man skal ha endel små flater med lange "pigger", mens andre mener stort areal med ikke så lange "pigger". Etter det jeg har beregnet vil de panelene jeg har tenkt å bygge full effekt i området 1000 til 4000hz, å jeg blir å lage en "pigg" lengde opp til 15cm. Den vil ha sine ytterpunkter på 200hz og 16Khz.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    RuneW: Superinteressant! Kult med så mye respons på en så "vanskelig" konstruksjon

BEF: Du er en effektiv mann, kamerat... Arbeidssky er du i allefall ikke! I og med at jeg ikke forstår dette med diffusorer enda, så skal jeg følge nøye med på denne biten. Et lite forslag vil jo være å kjøpe inn litt saftis og grillpølser og invitere alle naboene på litt pussing for store og små!
    Her er en liten illustrasjon hva en diffusor gjør.

-14-06-jpg

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør dette noe med selve lyden? Fjerner det for eksempel skrikende diskant? Eller er det sånn at det bare sprer lyden slik at den blir jevn utover i rommet??? Kul konstruksjon er det nå uansett ihvertfall!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Gjør dette noe med selve lyden? Fjerner det for eksempel skrikende diskant? Eller er det sånn at det bare sprer lyden slik at den blir jevn utover i rommet??? Kul konstruksjon er det nå uansett ihvertfall!
    Den gjør slik at lyden ikke får så mange overtoner. Øret oppfatter mye enklere "ulyder" enn hva det oppfatter korrekte lyder. Overtonene kan ofte oppfattes som "ulyder". Diffusjon blir brukt for å opprettholde live i lyden, i motsetning til absorberende elementer som vil dempe dem. Kombinasjonen av de to type tiltak vil kunne opprettholde live i musikken/lyden, samtidig som man fjerner de uønskede elementene som rommet kan påvirke lyden med.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort noe i dag. Var å handlet inn material til å starte på Diffusjons konstruksjonen min Har startet med å sage opp endel av klossene,men har endel igjen. Så har jeg montert opp listene som diffusorene skal skrues fast i taket med.

Har et håp om å få kuttet opp resten av materialene til diffusorene imorgen, å kanskje starte med å lime klossene på plass

-_mg_6149-jpg

-_mg_6153-jpg

Newcomer corey sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

huff

for en sparkling! har du husket å legge papirstrimmel i skjøtene da?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig interessant kinobygging. Dette blir tydeligvis noe helt utenom det vanlige, så dette gleder jeg meg til å følge med på. Angående diffusere, så bruker f.eks Svanå ikke større enn 12 cm høyder på sine Golden Horn (800 - 16000hz), mener jeg. Noen av de andre han har diffuserer helt ned til 100 hz, men dette er større greier:
    Moduler
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corey
    Det er strimler så det monner etter her gitt, se på de rette strekene på tak og vegger så ser man perfeksjonismen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Angående diffusere, så bruker f.eks Svanå ikke større enn 12 cm høyder på sine Golden Horn (800 - 16000hz), mener jeg.
    Ja, det stemmer ganske bra med teorien det.

---

Sparkling: Skulle ønske jeg var så vanvittig flink og rask som BEF...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av corey
    Jeg er ikke malermester Veggene er iallefall rette og slette. Ja bruker papir remser i alle skjøter.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Sparkling: Skulle ønske jeg var så vanvittig flink og rask som BEF...
    Takker og bukker

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Vanvittig interessant kinobygging. Dette blir tydeligvis noe helt utenom det vanlige, så dette gleder jeg meg til å følge med på. Angående diffusere, så bruker f.eks Svanå ikke større enn 12 cm høyder på sine Golden Horn (800 - 16000hz), mener jeg. Noen av de andre han har diffuserer helt ned til 100 hz, men dette er større greier:
    Moduler
    Takk takk!! Jeg blir å bruke diffusorer med en høyde som er opp til 16,7cm og har stor tro på at det vil kunne hjelpe lydbilde betraktelig i rommet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt en dag i støvets tegn med båndsliper idag. Jeg har pusset over alle klossene jeg har kuttet opp til nå, ikke alle, slik at de skal få en pen finish. Fikk hjelp av fruen i ettermiddag og startet jobben med å lime klosser på platene. Klarte å lage 2 av tak platene idag, må kutte opp litt mere klosser for å gjøre ferdig resten. Vi ble begge meget fornøyd med resultatet etter dagens økt.

-_mg_6155-jpg

-_mg_6161-jpg

-_mg_6160-jpg

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi "Duplo" her eller? Dette var litt av et kappeverk, regner med du har noen barn i huset og litt sandpapir til hver av dem.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Pokker, du er din avatar verdig "and then some"... Hvorfor bruke tusenvis på diffusorer når en kan bruke det samme på amper?

Side 81 av 367 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •