BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 60

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 60 av 367 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 ... SisteSiste
Viser resultater 1,181 til 1,200 av 7339
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er ikke det bare å fore på med flere da? Så vidt jeg har forstått er det bare fordeler med flere? Så burde det vel også være mulig å dele mot en skikkelig rugg av en sub helt nede i kjellerfrekvensene, slik at man letter jobben til dette systemet?

Ulempen med dette systemet, hvis jeg har forstått det rett (og det gjør jeg sjelden), er at det bare fungerer optimalt i helt rektangulære rom, uten forstyrrende elementer som f.eks. møbler... Men selv om det ikke fungerer optimalt ser det jo ut til å fungere veldig bra. Nesten så jeg må tenkte litt på denne løsningen selv. I alle fall i mellombass-området (30-80 Hz).

Slik jeg har forstått dette prinsippet er det uheldig å ha flere elementer i hver sub, da det er avstanden mellom membranene som som utgjør den største delen av prinsippet. Her kan det hende jeg forstår det feil!!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har de siste dager/uker tenk MYE på lyd oppsette i kinoen og trenger å få noen av de løse trådene på plass for å kunne integrere anlegget best mulig inn i rommet.

Har satt sammen et oppsett der mine erfaringer og følelser for ADAM kommer ennå bedre fram Med dette oppsettet må jeg nok innrømme at jeg har måtte si farvel til noe av det ekstreme jeg ønsket å oppnå i kinoen, men til gjengjeld tror jeg at ved normal bruk av kinoen vil kunne få ekstremt mye igjen for det. Tror dette systemet vil kunne gi mye dynamikk og ekstremt med detaljer som få systemer vil kunne matche.

-adam-jpg

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...i alle "normale" lyttenivåer vil jo sikkert dette bli helt fantastisk da... Du bør nok i så fall gå forsiktig frem med den akustiske behandlingen dog, du kan lett overdempe slik at effekten rett og slett blir for lav for høydynamisk kinolyd selv på moderate volumer... Det er jo uansett ikke verre enn at du kan bytte ut senere om det ikke skulle fungere optimalt da, det er jo en klar fordel med Adam, det funker jo liksom minst like godt til HiFi og er dermed langt lettere omsettelig enn noen rare DIYer, enorme JBLer eller svindyre Alconser!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...i alle "normale" lyttenivåer vil jo sikkert dette bli helt fantastisk da... Du bør nok i så fall gå forsiktig frem med den akustiske behandlingen dog, du kan lett overdempe slik at effekten rett og slett blir for lav for høydynamisk kinolyd selv på moderate volumer... Det er jo uansett ikke verre enn at du kan bytte ut senere om det ikke skulle fungere optimalt da, det er jo en klar fordel med Adam, det funker jo liksom minst like godt til HiFi og er dermed langt lettere omsettelig enn noen rare DIYer, enorme JBLer eller svindyre Alconser!
    Systemet jeg setter opp her har jeg ingen intensjon med å bytte ut eller oppgradere betraktelig det første eller andre leve året...

Dernest må jeg vel være så ærlig å innrømme at drømmen er nok komplett Alcons oppsett, men prisen blir dessverre noe for høy med at det må kjøres med egne forsterkere.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha 22 stykker 12" (9x12" x 2 og 2x12" x 2)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ja det er planen :idea:

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref denne posten så ja, det tenker han :shock:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert utrolig morsomt, men også litt

[youtube]8spKRu5w7Gk[/youtube]

:-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert utrolig morsomt, men også litt

:-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel ikke BEF røyka POT i den grad som Cypress H. men det er definitivt noe som er litt "skjeivt" i membranen...... :razz:

Og DET liker vi !!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Nå har vel ikke BEF røyka POT i den grad som Cypress H. men det er definitivt noe som er litt "skjeivt" i membranen...... :razz:

Og DET liker vi !!
    POT klarer jeg meg helt fint uten!! Men lyd som gjør enn "rusa" er noe helt annet

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode høyttalere det der, men helt klart noe jeg forbinder med to-kanals stereo. Har hørt dem såvidt bare så noen fullstendig inntrykk har jeg ikke.

Men hadde jeg vært i dine sko, det vil si jeg hadde et flott to-kanals oppsett fra før og nå skulle jeg bygge ren knio og ikke hadde råd til Alcons, hadde jeg valgt noe alle Tangen Miles hektet på f.eks Crown forsterkere.
    Uansett blir det spennende å følge med her fremover, bra blir det uansett

Har du sett på Dynadio AIR monitorer? Mor10 bruker sånne om jeg ikke tar helt feil, så kanskje det er muligheter for en lytt også. Litt rimeligere enn ADAM sine tilsvarende er de også: - Dynaudio Acoustics AIR 25

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Slik jeg har forstått dette prinsippet er det uheldig å ha flere elementer i hver sub, da det er avstanden mellom membranene som som utgjør den største delen av prinsippet. Her kan det hende jeg forstår det feil!!
    Tror det er slik at hvis alle vegger og tak hadde vært av speil, så ville man ha sett en uendelig matrise av elementer med lik avstand (en lik avstand horisontalt og en lik avstand vertikalt). Altså at A=B og C=D på skissen under:

-dba-jpg

Jo flere elementer man bruker (i egne kabinetter?) jo tettere står elementene og jo høyere opp i frekvens skal systemet etter sigende knekke room modes. ja og jo høyere spiller det selvsagt...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er vel å plassere elementene symmetrisk ifht tak, gulv og sidevegger slik at stående bølger (og evnt førsterefleksjoner) kanselleres. Med fire elementer på frontveggen blir de da sittende 1/3 fra tak, vegg og gulv.

I tillegg benyttes like mange (?) elementer på bakveggen til å "sluke" lydbølgen når den kommer dit, ved å kjøre signalet forsinket og i motsatt fase.
    På den måten vil det akustisk fungere som om bakveggen ikke var der.
    I sum vil man da teoretisk sett kun lytte til direkte lyd, mens resten blir akustisk kortsluttet.

Dette antar jeg kan oppnås med rett plassering av så mange elementer man bare vil, selv om en halvparten da brukes til å fjerne lydtrykket fremfor å skape, noe som virker litt som bortkastede penger.............

Men resultatet er jeg ikke i tvil om kan bli meget bra!

Men med 22 stk 12" finnes det vel utallige muligheter til å oppnå lydtrykk vil jeg anta

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Gode høyttalere det der, men helt klart noe jeg forbinder med to-kanals stereo. Har hørt dem såvidt bare så noen fullstendig inntrykk har jeg ikke.

Men hadde jeg vært i dine sko, det vil si jeg hadde et flott to-kanals oppsett fra før og nå skulle jeg bygge ren knio og ikke hadde råd til Alcons, hadde jeg valgt noe alle Tangen Miles hektet på f.eks Crown forsterkere.
    Uansett blir det spennende å følge med her fremover, bra blir det uansett

Har du sett på Dynadio AIR monitorer? Mor10 bruker sånne om jeg ikke tar helt feil, så kanskje det er muligheter for en lytt også. Litt rimeligere enn ADAM sine tilsvarende er de også: - Dynaudio Acoustics AIR 25

Når det gjelder ADAM kontra Dynaudio så har jeg vært gjennom den runden å. Dynaudio er en full digital høyttaler som har sine fordeler og ulemper, i midt tilfelle har jeg konkludert med at det er flere ulemper enn fordeler rundt Dynaudio. ADAM sin høyttaler som ville tilsvare AIR 25 er S3X-H. ADAM Classic Column er hjemme versjonen av S3X-H med en oppgradert mellomtone og jeg tror det er en fordel og få elementene i høyden kontra liggende i front.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig sorry for OT, men dette kan jeg ikke motstå. Fant ikke norcads tråd. så da blir det her.
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    ...selv om jeg også jobber innen HMS (Og vet at det er en forkortelse for Helse, Miljø og Sikkerhet, Selv om Tiger tror at det bare er noe man på folkemunne har funnet på )
    Ikke meningen å være nedlatende, men leste du egentlig Petrolemstilsynets kjerneinformasjon? Sikkerhet er for fagfolk. Helse er for fagfolk. Arbeidsmiljø er for fagfolk. Ytre miljø er for fagfolk. Sikring er for fagfolk.

"HMS" er for hvermannsen. Beklager. "HMS" er en av de største hverdagslige trivialiteter for personell i risikoutsatte grupper. (ref. igjen Ptil).

Back to OT.

Med et slikt rått utgangspunkt er jeg spent på utfallet av høyttalervalg. Ref alle opsjonene nevnt på de siste sidene. )

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er det sånn å forstå at Adam ikke leverer varene ved høyere volum?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Er det sånn å forstå at Adam ikke leverer varene ved høyere volum?
    ADAM fungerer meget bra på på alle nivåer, med at høyttalerne jeg har sett på er aktive er matchen mellom høyttaler og elektronikk en saga blott.

Det som Lygren tenker på er lydnivå ADAM kontra store kino systemer der det brukes PA elementer i konstruksjonen. Kino systemer tåler lett 120-125db med topper på 130db, mens et "normalt" system tåler 115-118db med topp på 122-125db.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ike ADAM rundt baut sykt dyrt? Ikke det, de andre forslagene du har lansert er jo ikke Rema1000 de heller.

Er tanken å prioritere (legge mest penger i) 2.0 med OK 7/5.1, eller er du oppstemt på lik kvalitet hele veien rundt?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Blir ike ADAM rundt baut sykt dyrt? Ikke det, de andre forslagene du har lansert er jo ikke Rema1000 de heller.

Er tanken å prioritere (legge mest penger i) 2.0 med OK 7/5.1, eller er du oppstemt på lik kvalitet hele veien rundt?

Er ikke Rema1000 pris nei, men ikke helt avskrekkende med at hele systemet er aktivt.

Jeg har ikke noe fokus på 2.0 i kinoen, jeg blir å bygge er 7.x eller 11.x system. Kinoen blir ren kino og HiFi blir det i stua. Kan hende på sikt jeg blir å sette i noe HiFi i kinoen, men da blir det separat fra kino oppsette, men mulighet for å bruke sub systemet.

Side 60 av 367 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 56 57 58 59 60 61 62 63 64 70 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •