BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 59 av 367 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 7339
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Host.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Sorry, BEF, nok OT i din tråd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Host.
    Stakker. Trenger du ...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oyy, her hadde det skjedd litt, hvor skal man begynne. Har vært på hyggelig middag hos Akto ikveld og fått pratet litt løst og fast, samt litt HiFi.

Hvorfor bygge slik man gjør, rommet vil bli bygget som et rektangulært rom, med rette vegger. Rommet vil kun bli brukt som kino og ikke til HiFi, så egenskapene til rommets akustikk er ikke så kritisk som om det skulle bli brukt til Kino og HiFi. Jeg ønsker jo selvsagt at frekvens responsen i rommet skal være som jevn som mulig, men samtidig er det viktig og opprettholde dynamikken.

Rommet som er avbildet her er et demo rom bygget for B&O i Danmark, mener jeg det var, har lest en side om dette rommet og det er et rektangulært rom der de har bygget oppbrytningsvegger ut fra sideveggene. det er en enkel og meget dekorativ måte og andre rommets akustiske respons på.

Jeg vil selv ikke gå så langt da jeg har litt begrenset med plass i bredden, 3,85meter. Hvordan den endelige løsningen i rommet mitt blir vil bli bestemt når det endelige utstyrs valget kommer på plass. Da jeg ønsker at ingen ting av høyttalere eller utstyr øvrig ikke skal vises inne i kinoen, vil dette bli bygget inn i "veggene" og dette vil være med på å bryte de flatene som er i rommet. Så når dette er på plass får man se hvilke andre tiltak som må gjøres.

Hadde jeg hatt "ubegrenset" med plass skulle jeg gjerne bygget et rom med form som trapez med buet bakvegg, det taket i tillegg hadde stigende høyde bakover i rommet.

Angående orden/HMS synes jeg det er så mye hyggeligere og enklere å jobbe på en plass med orden enn på et kaos av en arbeidsplass. Tar 2 minutter å rydde og støvsuge rommet når man er ferdig med en økt. Å de 2 minuttene synes jeg er vel investert tid

Eller må jeg takke for masse hyggelige kommentarer!! Det vil dessverre ikke bli noe jobbing imorgen da besøk hos svigermor står på timeplanen

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alltid (og alle andre) er jeg like imponert hver gang over effektiviteten til BEF. Egentlig litt irriterende kjenner jeg
    Og ryddigheten like så, det har jeg aldri klart, selv om jeg også jobber innen HMS (Og vet at det er en forkortelse for Helse, Miljø og Sikkerhet, Selv om Tiger tror at det bare er noe man på folkemunne har funnet på )

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Som alltid (og alle andre) er jeg like imponert hver gang over effektiviteten til BEF. Egentlig litt irriterende kjenner jeg
    Og ryddigheten like så, det har jeg aldri klart, selv om jeg også jobber innen HMS (Og vet at det er en forkortelse for Helse, Miljø og Sikkerhet, Selv om Tiger tror at det bare er noe man på folkemunne har funnet på )

Tusen takk for hyggelige ord Hadde vært morsomt å hørt om du hadde noen tanker rundt sub prosjektet jeg beskrev litt lenger opp i tråden.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått hatt en kjapp økt i kinoen idag, ble litt besøk her idag så ikke fått gjort alt det man ønsket.

Idag er det startet på å legge gips opp på taket, slik at jeg får et ytre lag med gips på det å. Her er det ikke enkelt å komme til å skru, så løsningen ble å lime platene fast. Det er lagt en stripe med lim midt på hver drager, samt at begge sidene av drageren har fått en limfuge mot gips platene. For å få press på dette brukte jeg en gipsplate opp på.

-_mg_4209-jpg

-_mg_4212-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke rundt sub prosjektet ditt er selvfølgelig; RÅTT! :-D
    Membranareal er aldri feil!
    Line Array er vel antagelig aldri feil, men å stacke elementer i høyden hjelper antagelig ikke særlig i dypbassen, ifra 50-60hz og opp derimot kan det gjøre underverker.
    Men om du tenker søyler av 12" i hjørner foran pluss 2x2x12" ved bakveggen begynner jeg virkelig å få tro på det!

Min mer eller mindre kvalifiserte gjetning vil være at du vil få et suckout rundt 40hz (+/- 5hz) om du kun setter suber i front. (håper du sjekker dette med målinger når rommet er ferdig! :-D )

Har testet dette med flere suber (8stk) kun EN gang i praksis, men det viste seg at det var mer å hente (på jevn frekvensrespons) ved å spre subene rundt i rommet, fremfor å stacke de på en eller to plasser (hjørner).

Uansett blir dette spennende å følge utviklingen på!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Har fått hatt en kjapp økt i kinoen idag, ble litt besøk her idag så ikke fått gjort alt det man ønsket.

Idag er det startet på å legge gips opp på taket, slik at jeg får et ytre lag med gips på det å. Her er det ikke enkelt å komme til å skru, så løsningen ble å lime platene fast. Det er lagt en stripe med lim midt på hver drager, samt at begge sidene av drageren har fått en limfuge mot gips platene. For å få press på dette brukte jeg en gipsplate opp på.
    Sidan eg har null peiling so må eg no berre spørje om det er nok med tre striper lim for å holde platen på plass? Det blir ingen skruer på skrå nedanifrå eller andre patentar som vinklar skrudd fast nedanifrå?

Er no moro å sjå at det som ville vert dags- til fleirdagsjobb er ei kjapp økt i den profesjonelle verda Flott arbeid

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første tanke rundt sub prosjektet ditt er selvfølgelig; RÅTT! :-D
    Membranareal er aldri feil!
    Line Array er vel antagelig aldri feil, men å stacke elementer i høyden hjelper antagelig ikke særlig i dypbassen, ifra 50-60hz og opp derimot kan det gjøre underverker.
    Men om du tenker søyler av 12" i hjørner foran pluss 2x2x12" ved bakveggen begynner jeg virkelig å få tro på det!

Min mer eller mindre kvalifiserte gjetning vil være at du vil få et suckout rundt 40hz (+/- 5hz) om du kun setter suber i front. (håper du sjekker dette med målinger når rommet er ferdig! :-D )

Har testet dette med flere suber (8stk) kun EN gang i praksis, men det viste seg at det var mer å hente (på jevn frekvensrespons) ved å spre subene rundt i rommet, fremfor å stacke de på en eller to plasser (hjørner).

Uansett blir dette spennende å følge utviklingen på!

Tanken er å ha 2 kasser i front med 9-12.stk 12" i front, å så ha 2 kasser bak i kinoen med 2x12". Er klar over problem stillingen med suckout. Tanken min rundt det er å vinkle tårnene i front for å kompensere dette, samt ha subbene bak for å få en tørrere og mere presis bass.

Man trenger jo i tillegg godt med kraft og et stabilt filter for å justere seg sånn noenlunde i mål.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Finden
    Sidan eg har null peiling so må eg no berre spørje om det er nok med tre striper lim for å holde platen på plass? Det blir ingen skruer på skrå nedanifrå eller andre patentar som vinklar skrudd fast nedanifrå?

Er no moro å sjå at det som ville vert dags- til fleirdagsjobb er ei kjapp økt i den profesjonelle verda Flott arbeid

Jeg bruker et kraftig montasjelim, disse platene vil bli "ytter" veggene på rommet jeg bygger. De vil ikke bli utsatt for noen mekaniske krefter, så tror limet vil fungere helt fint da jeg bare vil ha det tett. Med limet får jeg både festet og fuget platene

Jobben idag tror jeg ingen trenger flere dager på, var 11 gipsplater som ble montert

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er å ha 2 kasser i front med 9-12.stk 12" i front, å så ha 2 kasser bak i kinoen med 2x12". Er klar over problem stillingen med suckout. Tanken min rundt det er å vinkle tårnene i front for å kompensere dette, samt ha subbene bak for å få en tørrere og mere presis bass.

Man trenger jo i tillegg godt med kraft og et stabilt filter for å justere seg sånn noenlunde i mål.
    Mulig at du er kjent med denne fra før men jeg synes at den var interessant:
    Low-Frequency Optimization Using Multiple Subwoofers

Jeg har ikke prøvd denne metoden selv men det virker spennende

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Mulig at du er kjent med denne fra før men jeg synes at den var interessant:
    Low-Frequency Optimization Using Multiple Subwoofers

Ja jeg har lest endel om den teorien. Jeg har ikke tenkt å gå så langt som 6-8 punkter med sub, skal bruke prinsippet med 4 punkter. Skulle vært morsom å prøvd ut et oppsett med 6-8 punkter med sub

Det skal sies at det finnes mange forskjellige teorier der ute hva som gir den beste bass gjengivelsen. Så her er det nok mere hva man ønsker og hvilken lyd opplevelse enn liker som teller. Noen ønsker ekstremt trykk som kjennes fysisk på kroppen, mens andre ønsker kun å høre bassen og ikke føle den...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Lenge siden jeg leste om dette, men så vidt jeg husker må man et stykke fra sideveggene for at dette skal funke. Kanskje FOR langt for dette rommet?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål i forhold til frostfilmen du benytter.

Er denne lystett? (Jeg antar at den ikke er 100% lystett)
    Hvor er det mulig å skaffe dette i Oslo?
    Hvilke alternativer til film anbefaler du for å blende vindu 100%, samtidig som det ser litt greit ut fra utstiden?

Har søkt litt, men blir ikke så alt for klok på det. Spør derfor en fagmann

Spørs om en ikke må ta seg en tur rundt å sjekke litt også.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg har et spørsmål i forhold til frostfilmen du benytter.

Er denne lystett? (Jeg antar at den ikke er 100% lystett)
    Hvor er det mulig å skaffe dette i Oslo?
    Hvilke alternativer til film anbefaler du for å blende vindu 100%, samtidig som det ser litt greit ut fra utstiden?

Har søkt litt, men blir ikke så alt for klok på det. Spør derfor en fagmann

Spørs om en ikke må ta seg en tur rundt å sjekke litt også.

Frost folien er ikke lystett, det gjør bare at man ikke ser hva som er på baksiden. Hos meg fungerer det best da jeg skal ha hel vegg bak vinduene og trenger ikke tenke på lys gjennomtrening. Alle dekor/profilering firmaer ha dette inne på rull 'a 60 eller 120cm bredde. Problemet med film som legges på ruten som skal tette 100% hele ruten er varme om sommeren. Har du en mørk folie tar den til seg varme og ruten kan sprekke pga. varmen og spenningene som blir i glasset. jeg har brukt hvit folie på et par prosjekter, det har vært hvite hus, å det ser helt oki ut fra utsiden. Folien får du i alle regnbuens farger, har du spesielle ønsker kan de evt. printe bilder på folien å

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, BEF.

Info rundt folie, eksempelvis sort, som kan skade vinduet pga varme er svært nyttig å vite..

Det heller nå mot at jeg kommer til å gjøre noe lurt med tupplor fra ikea inntil videre for å begrense lys. Hadde jo filmdemo med Scrooge på dagtid, og det var mindre tøft når man har Adeo-lerret som ikke er lystett!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje prinsippet med "double bass array" kan være av interesse?

Double Bass Array (DBA) - The modern bass concept! - AVS Forum

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje prinsippet med "double bass array" kan være av interesse?

Double Bass Array (DBA) - The modern bass concept! - AVS Forum

Ja det er et meget spennende prinsipp. Eneste minus her er at det er "bare" 4 elementer... Jeg ønsker meg noe større membran areal.

Dette prinsippet blir mye likt en line array løsning for bass, utfasing og stående bølger blir opphevet ved hjelp av at det spiller X-antall elementer i hele høyden av rommet. Petter Dale skrev vel for noen år siden om hans opplevelser at denne løsningen i sitt nye rom/hus, det var en løsning med 5 eller 6 12" fra Beyma, Tangen prosjekt.

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye interessant lesning! Skal bli gøy å se hvordan det går fremover. Høres ut som et rimelig fett prosjekt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et meget spennende prinsipp. Eneste minus her er at det er "bare" 4 elementer... Jeg ønsker meg noe større membran areal.
    Er ikke det bare å fore på med flere da? Så vidt jeg har forstått er det bare fordeler med flere? Så burde det vel også være mulig å dele mot en skikkelig rugg av en sub helt nede i kjellerfrekvensene, slik at man letter jobben til dette systemet?

Ulempen med dette systemet, hvis jeg har forstått det rett (og det gjør jeg sjelden), er at det bare fungerer optimalt i helt rektangulære rom, uten forstyrrende elementer som f.eks. møbler... Men selv om det ikke fungerer optimalt ser det jo ut til å fungere veldig bra. Nesten så jeg må tenkte litt på denne løsningen selv. I alle fall i mellombass-området (30-80 Hz).

Side 59 av 367 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •