BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 58 av 367 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 7339
    Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jo som selstendig næringsdrivende (byggmester) får du en
    klar sekser på HMS:-D Orden gir bedre effektivitet. Ser du har vært
    med og bygd litt før..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr du planer, BEF, om å bygge asymetri (non-parrallel walls) i rommet? Dvs. allerede nå på et tidlig stadium å legge til rette for og redusere stående bølger i rommet?

Spør hovedsaklig av to grunner:

a) Dersom jeg hadde bygget et slikt rom hadde jeg brutt opp de store parallelle flatene
    b) Dersom du velger å ikke gjøre det; som fagmann - hvorfor?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    klar sekser på HMS:-D Orden gir bedre effektivitet.
    Ja, det er helt utrolig. Det er jo ikke en flis noe sted! Er det full vårrengjøring mellom hver økt med saga eller?

Ser du har vært med og bygd litt før..
    Akkurat det er vel ingen hemmelighet ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    HAr du planer, BEF, om å bygge asymetri (non-parrallel walls) i rommet? Dvs. allerede nå på et tidlig stadium å legge til rette for og redusere stående bølger i rommet?

Spør hovedsaklig av to grunner:

a) Dersom jeg hadde bygget et slikt rom hadde jeg brutt opp de store parallelle flatene
    b) Dersom du velger å ikke gjøre det; som fagmann - hvorfor?
    Jeg antar det har med størrelsen å gjøre (i alle fall bredden av rommet). Slike skråvegger tar jo masse plass (som man ikke alltid er interessert i å ofre).

I tillegg så er det vel omdiskutert hvorvidt ikke-parallelle flater er å foretrekke eller ikke?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråveggene må ikke ta mye plass. De kan gjøres med finesse (les; alternerende skrå hver 2 x 60 cm). Det må vel være hevet over enhver tvil (teoretisk) at parallelle flater skaper et problem. Å bryte opp slike parallelle flater er (på det stadiet BEF er nå i prosessen) en åpenbar og billig løsning fremfor å behandle stående bølger effektivt på et senere tidspunkt. Dvs; skal man behandle stående bølger krever dette også tiltak...

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (les; alternerende skrå hver 2 x 60 cm).
    Genialt!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å konkretisire / visualisere hva jeg mener; se vedlagt bilde. Hvorvidt dette er den beste løsningen vet jeg ikke, men at den har noe for seg ... håper det.

Siden BEF er en profesjonell aktør i markedet så er vi alle selvsagt spent på hans valg av "sitt eget ultimate lytterom", og hvorfor han valgte de løsninger han valgte.

Og jeg spør ikke for å få freebees. Vurderer nemlig å totalrenovere huset (snakker da om ekte totalrenovering - alle rom), inkludert kjelleren med nåværende lytterom og tilstøtende rom. Derfor er BEFs betraktninger av ytterste viktighet...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig stilit rom du har avbildet her, Tiger, er jo ikke bare lydmessig asymetriske vegger er appellerende!

...når det gjelder rommet til BEF tror jeg en skal huske at dette bygges på privat initiativ og med de begrensninger som inngår i så måte... Han har jo sikkert lyst til å mangt, men som de fleste andre har han begrenset tid og penger til å ta alt heeeeelt ut... Ser jo ut som en slik konstruksjon vil involvere visse komplikasjoner fremfor et vanlig "A4"-rom, men hva vet jeg...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil selvsagt koste litt mer i stendere, gisp og isolasjon. Skal vi tippe så blir det kanskje tusen kroner. Neglisjerbart.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, men litt mer arbeid er det vel, og planlegging...? I tillegg blir det jo litt vanskeligere å strekke molton, men samtidig er det jo egentlig bare greit å slippe en veeeeeldig lange flatene med molton, så kan en heller bruke en hjørnelist eller tilsvarende...? Uansett synes jeg dette ser veldig bra ut i tillegg til å mest sannsynlig ha en positiv effekt på lyden, så jeg skal i det minste seriøst vurdere det når det kommer til bygging av egen kino!!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å konkretisire / visualisere hva jeg mener; se vedlagt bilde. Hvorvidt dette er den beste løsningen vet jeg ikke, men at den har noe for seg ... håper det.
    Lekkert. Jeg klarer ikke helt å se på bildet hvordan det er gjort, det ser ut som de startes ved utgangspunktet ved enden av hver vinklede lengde. Stemmer det? Jeg trodde at du med "alternerende" mente et (svakt) sikksakkmønster på veggen sett ovenfra., noe som sikkert også er mulig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen idé, som nok er dyrere, er å leie en helt gjennomsnittlig håndtverker til å bygge rommet uten slike fikse idéer. Man får garantert ikke parallelle flater:lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe sikksakk, for da kan man få parallelle flater. Rommet avbildet over har en egenskap at ingen flater (bortsett fra gulv / tak og muligens frontvegg / bakvegg) er parallelle. Bakveggen kunne muligens blitt bygd sikksakk for å bryte opp lydbølgene. Slikt sett en god idé.

Dersom man bygget som indikert på bildet over, men gjorde følgende:

- på venstreveggen; 1-3-5-7 osv var ikke en gipsplate, men absorberende materiale
    - på høyreveggen; 2-4-6-8 var ikke gipsplate, men absorberende materiele

Noe jeg vurderer i eget hus.

Sorry, BEF, nok OT i din tråd.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Man får garantert ikke parallelle flater:lol:
    Riski. Hva hvis han / hun var dyktig...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går jo fremover i rasende fart BEF. Får stikke innom på en kaffe snart og se på resultatet så langt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fåt ikke sagt det nok ganger. Det er en umenneskelig fart på byggingen din!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    klar sekser på HMS:-D Orden gir bedre effektivitet. Ser du har vært
    med og bygd litt før..
    Kan gå god for at BEF er en særdeles ryddig håndverker. Finnes mang en snekker som har noe å lære på HMS-fronten av denne karen, ja..... :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    HMS-fronten av denne karen, ja..... :-)
    Nå burde jeg som sikkerhetsleder i et større oljeselskap holde kjeft og ikke nevne støy, støv og vibrasjonsrisiki. Er mer opptatt av storulykkespotensialer (gasslekkasjer og antente hydrokarbonlekkasjer).

Orden på arbeidspassen er en flott, men ikke altoverskyggende. La meg illustrere med følgende reelle eksempel i AV-verdenen:

Et enkelt og lettkjøpt eksempel til de som bygger hjemmekino. Skal man fokusere på det enkle, så er det følgende et eksempel:

- Mange bygger hjemmekino i kjelleren
    - Norge er ett av de landene i verden med høyest forekomst av kreft
    - Radon er en luktfri og fargefri gass i grunnen
    - Radon er en radioaktiv gass

Hvor mange som bygger hjemmekino i kjelleren har egentlig målt forekomst av radoningress i egen hjemmekino?

Hm. Ingen. Se det. På tide å gjøre det da. HMS-bevisst som man påstås å være.

Hjelper lite å ha orden, dersom man sitter å nyter film med lungene fulle av radioaktiv gass i etterkant...

Dagens motpol til de som tro HMS er orden og renhold ...

La oss si det enkelt: HMS og sikkerhet er to sider av noenlunde samme sak. HMS er en virkelighetsforenkling alle kan ha en kvalifisert mening om, mens sikkerhet er en realitet og krever litt mer "paranoiditet"...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

La oss si det enkelt: HMS og sikkerhet er to sider av noenlunde samme sak. HMS er en virkelighetsforenkling alle kan ha en kvalifisert mening om, mens sikkerhet er en realitet og krever litt mer "paranoiditet"...
    Interessant innlegg. Men dette avsnittet var vrient. Står ikke s-en i HMS for sikkerhet? Hvis ja, er jo sikkerhet inkludert i HMS. Mulig det er HMS-systemet i ditt selskap du snakker om.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rktig at man på folkemunne tolker s-en i HMS som sikkerhet. Men...

Mens vi er OT, så kan vi fortsette...

HMS: Det lyses ut en stilling aom HMS-ingeniør eller HMS-koordinator. Da vil man få "ørten" søknader fra alt fra ambulansesjåfører, sykepleiere, yrkeshygienikere og helsepersonell.

Sikkerhet: Her får man søkere med ingeniørbakgrunn og delvis sivilingeniører / doktoringeniører. Dvs. hakket mer analytisk rettet kompetanse.

Ofte vil personer i førstnevnte kategori ikke kjenne sin begrensning, og faktisk søke stilling innen sikkerhet. Dette er uproblematisk da de havner i "uflaksbunken" (les; bossdunken).

Kilde: Petroleumstilsynets "Status og signaler 2009-2010": Petroleumstilsynet - Forside.

Og, de som ikke skjønner filla om hva Petrolemstilsynet skriver om, eller hva de forfekter; de søker jobber innen HMS. Resten søker jobber innen sikkerhet...

Så enkelt. Så komplisert. Så provoserende...

Side 58 av 367 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •