BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  123
Side 5 av 368 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 7348
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, Hjemmekino skrive "hjemme hos"-repportasje om referansekinoen til Norcin som halve redaksjonen selv sitter i styret for? Den blir nok leseverdig kan jeg tenke meg

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    L/R henger 2,2m fra senter til senter. Jeg driver nå og tester akkurat det med å få det mest mulig. Anbefalingene fra M&K er at sitte avstanden skal være det samme som bredden mellom høytallerene målt i ytterkant. Slik systemet henger nå får jeg meget naturtro opplevelse og lyden sitter der den skal på lerete i forhold til bilde.
    Hva er lytteavstanden?

Jeg har ikke gjort noe målinger av systemet,kun brukt DB målinger ved nivå justering. Jeg har kjørt samme spor med og uten lerret. Kan ikke si det er noe nevneverdig forksjell på bass og nellomtone gjennom lerrete, det drar nok ned nivået fra rundt 12-13k og oppover.
    Men da går vel ambiencen i toppen også føyken? Hvordan sprer de?

Ser dete som et meget lite problem med at meget lite av lydbilde på film finner sted i dette område...
    Er ikke dette prestisjeprosjektet for firmaet ditt da?

Høytallerne har en naturli vinkel. Jeg gjorde en test der jeg hang dem helt loddrett. Det jeg opplevde da var at jeg fikk et tidligere nivåfall, fallet startet nok da rundt 8-9k. Synes å mellomtonen var litt mindre definert.
    Både øvre diskant og øvre mellomtone vil nok falle av markant på 30 grader. Hvor mye demping du har vil være med å bestemme hvilken vinkling du bør ha.

Hva slags planer har du for RT60-fordelingen og dempingsgeometrien i rommet?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,422
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Hmm, Hjemmekino skrive "hjemme hos"-repportasje om referansekinoen til Norcin som halve redaksjonen selv sitter i styret for? Den blir nok leseverdig kan jeg tenke meg
    He, he, trenger jo ikke skrive det
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såmm utover det måletekniske synes jeg du har hatt en fenomenal fremgang, Bjørn Erik. Skal si det går unna hos deg

Mulig du har nevnt det før, men hvilke M&K-modeller er det du har?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti:
    Høytallere M&K S-150P THX Speaker, MX-350 THX Subwoofer Home Theater: M&K S-150P THX Speaker, MX-350 THX Subwoofer

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Den kinoen du refererer til er en av flere kinoer som er bygget. Er dessverre ikke alle som ønsker å vise kinoen sin for almenheten

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva er lytteavstanden?
    Jo det har vært vurdert Så løsningen min blir å lage egne maskeringer til lerrete slik at jeg kan maskere ned mitt 16:9 lerret til 2,35:1... Så da får jeg tilgang på begge deler. Pga. kaste avstand kunne jeg ikke ha noe større lerret og jeg vil sitte ca 2,8m fra lerrete.

Men da går vel ambiencen i toppen også føyken? Hvordan sprer de?
    Det vil aldri bli 100% optimalt med denne type lerret. Å som jeg sa i tidligere innlegg plaget det meg ikke nevneverdig.

Er ikke dette prestisjeprosjektet for firmaet ditt da?
    Nei det vil jeg ikke si, jeg ønsker å få meg en kino jeg kan ha det behagelig i selv og nyte film i. Ikke ha den som et demorom,da ville ting bli gjort på en helt annen måte.

Både øvre diskant og øvre mellomtone vil nok falle av markant på 30 grader. Hvor mye demping du har vil være med å bestemme hvilken vinkling du bør ha.
    Det er akkurat det som ikke er tilfelle da høytalleren henger så høyt at den da skyter i rett linje mot øret... Det var derfor jeg opplevde det jeg gjorde når jeg hengte den lavere og satt dem loddrett opp mot lerrete.

Hva slags planer har du for RT60-fordelingen og dempingsgeometrien i rommet?
    Er det jeg driver å tester ut nå, føler meg litt fram hvordan rommet fungerer. Som du ser av bildene var det et rom kledd 90% med furu panel, veggene er lektret ut og har 15cm isolasjon bak. Vegger og tak er gode og stive. Det jeg var mest spent på var om rommet skulle virke trangt på venstre side pga. brannmuren der. Å som jeg skrev i et tidligere innlegg tester jeg å ut hvordan overdemping fungerer, har testet flere løsninger på dempingen. Du ser endel på bildene av rommet.

Er ikke helt i mål ennå. Det gjenstår jo endel bygge arbeide å. Det skal jo podie i i rommet, samt det skal et noe tykkere teppe på gulv, vegger vil ha et noe mykere matrialle enn hva det har pr.dd. Så skal nok komme i mål på et levelig resultat.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M&K høytallerne er litt sære å sette opp for å få dem til å spille 100%. Slik de henger nå henger side kanalene helt i ytterkant av lerrete. Lektren med hylle knekter ble brukt for å lett kunne justere høytallerne under testing av hvilken høyde de skulle henge på.
    Bare en strøtanke en sen kveld fra min side. Hva med å ha høytalerstoff ved siden av lerett? Da kunne frontkanaler flyttes lengre ut til siden.

Utrolig bra fremgang BEF :-D Dette blir kult.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg på i nok en interessant tråd!
    Blir spennende å se og høre hva dette ender opp i! Progresjonen er det i alle fall ingenting i veien med.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Bare en strøtanke en sen kveld fra min side. Hva med å ha høytalerstoff ved siden av lerett? Da kunne frontkanaler flyttes lengre ut til siden.

Utrolig bra fremgang BEF :-D Dette blir kult.
    Jeg har prøvd å henge den utenfor lerrete på hver side. De kommer da akkurat litt for bredt,får hull i lydbilde på frontrekken.

Får håpe det blir bra tilslutt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Melder meg på i nok en interessant tråd!
    Blir spennende å se og høre hva dette ender opp i! Progresjonen er det i alle fall ingenting i veien med.
    Jeg vil nok få en liten stopp i progresjon nå... Må jobbe litt for andre å Men holder fortsatt på målet og drømmen min om å kunne sett første film før treffet....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Dette blir bra BEF, og hvilken framdrift på rommet ditt:-D

Bare si i fra hvis du trenger hjelp, du har jo en tjeneste til gode.

Lurer på hva det endlige bass-systemet blir jeg?

Tusen takk for det.

Hjelp ja, jeg har tenkt å spørre deg om litt hjelp og det er til bass systemet. Skulle få kommet meg ned til deg en deg og hørt litt på oppsettet ditt og luftet noe av tanken jeg har rundt systemet jeg går å tenker på. Jeg har lagt prosjektet med 15" på is, snakket mere med Frode rundt det og kjørt ennå mere simuleringer. Det vil nok ikke spille så pent og rent som jeg har et ønske om. Så jeg havner nok i 12" klubben Da får man jo se på antallet hvor mange det blir

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    For en fart. Er vel helt klart at du vet hva du holder på med.
    Det kommer til å bli utrolig bra vil jeg tro.

Når blir det "hjemmehos" reportasje i Hjemmekino ?
    At det går rask framover er vel pga. jeg har tenkt og skisset i over 1år på hvordan jeg kunne tenkt meg å ha det der nede. Det blir nok å gå litt trått framover,men får se hva man får til... Målet er å være ferdig før 19.februar

Hmm, "hjemmehos" reportasje vet jeg ikke. Er jo synd at endel av de virkelig fete hjemmekinoene ikke blir vist fram i landet her. Er mange diamanter som ligger godt skjult for almenheten rundt om i Norge,da eierne ikke ønsker å vise det fram...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det.

Hjelp ja, jeg har tenkt å spørre deg om litt hjelp og det er til bass systemet. Skulle få kommet meg ned til deg en deg og hørt litt på oppsettet ditt og luftet noe av tanken jeg har rundt systemet jeg går å tenker på. Jeg har lagt prosjektet med 15" på is, snakket mere med Frode rundt det og kjørt ennå mere simuleringer. Det vil nok ikke spille så pent og rent som jeg har et ønske om. Så jeg havner nok i 12" klubben Da får man jo se på antallet hvor mange det blir

siden du har en fin ramme under læret, så er vel bare finne bredden på enventuelt de 12"ne
    og så hvor mange du får plass til bortover 6 til 8 12"
    skal det vel være plass til der...

off topic: har trappet ned med emma?

Troeen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    siden du har en fin ramme under læret, så er vel bare finne bredden på enventuelt de 12"ne
    og så hvor mange du får plass til bortover 6 til 8 12"
    skal det vel være plass til der...

off topic: har trappet ned med emma?

Troeen
    Det var da hyggelig at den karen tok turen innom her

Jeg vil lage et kabinett til hver av 12"ene, så da får man jo se hvor mange det blir... har flere muligheter da... Enten lage en lang rekke hele veien i front, lage to søyler på hver side av lerrete, 4 søyler med 2/3 subere opp hverandre i front... er bare fantasien som setter grenser

Når det gjelder Emma har jeg tatt det medro de siste 2årene, bilen skulle vært bygget om,men mangler masse inspirasjon til å starte gjør at bilen står parkert i garasjen.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da hyggelig at den karen tok turen innom her

Jeg vil lage et kabinett til hver av 12"ene, så da får man jo se hvor mange det blir... har flere muligheter da... Enten lage en lang rekke hele veien i front, lage to søyler på hver side av lerrete, 4 søyler med 2/3 subere opp hverandre i front... er bare fantasien som setter grenser

Når det gjelder Emma har jeg tatt det medro de siste 2årene, bilen skulle vært bygget om,men mangler masse inspirasjon til å starte gjør at bilen står parkert i garasjen.

hehe ignen dumb ide med søyler med subere eller kombo av full rekke i front og sølyer

Emma: har samme problemet selv med finne inspirasjon til bygge bak i bilen.
    så jeg sitter med samme sytemet som etter finalen 05..

har fått en flykting fra elverum i byen her også
    som det hender jeg treffer før han reiser til oslo på morgenen

Troeen
    snakkes sikker på av-treffen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    har fått en flykting fra elverum i byen her også
    som det hender jeg treffer før han reiser til oslo på morgenen

Troeen
    snakkes sikker på av-treffen
    Han flykningen fra Elverum er på vei tilbake til Elverum, da jobben i Oslo ikke er lenger pga. de nedgangstidene som kom... Veldig kjedelig!!

Ja vi får ta en god prat på treffet

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du får hull i midten, hva med å vinkle dem litt inn? Det var det jeg mente med spredningen på 30 graders vinkel.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende dette.
    Gleder meg til å se hvordan det blir, bra start... :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du får hull i midten, hva med å vinkle dem litt inn? Det var det jeg mente med spredningen på 30 graders vinkel.
    De fungerer godt nå slik de henger, helt i ytterkant på hver side av lerrete. Så tror det skal bli meget bra bare man kan bli ferdig. Er på slike stunder man skulle ønske det var 36timer i døgnet :-D

Side 5 av 368 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •