BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 37 av 368 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 7345
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Det er nok ennå en stund til det blir kino her i huset. Har en drøm om at den kanskje kan være ferdig til det blir sommer igjen. Jeg har litt for mye å gjøre for tiden så det blir ikke tid til å prioritere seg selv. Når jeg først kommer igang skal det nok gå relativt fort unna.
    Har jo sett bilder av de andre prosjektene dine og de ser jo skikkelig bra ut på den ene og andre måten, ser frem til bilder og annen moro når du kommer så langt. Virkelig sprek den bobla di.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer

Den andre siden av det samme fenomenet er at i en kino så foretrekker jeg å kunn se bildet. Der må høytalerne gjerne være fullstendig skjult da jeg der helst vil tenke at lyden kommer fra det som skjer på skjermen/lerretet.
    Helt enig!!!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kverrulanten!

Målinger fra Stereophile. Høyttaleren var den første og beste jeg fant, i dette tilfellet Dynaudio Sapphire.

1/6 response. Blå kurve er med grill på, rød av.

Legg merke til kurven mellom 3khz til 5khz, dette er også i området der øret er aller mest følsomt. Her snakker vi flere dB forskjell.
    Når jeg ser den kurven der, så blir jeg faktisk litt usikker på hva som ville låte best...

Jeg er ikke i tvil om at stoff foran høyttaleren endrer lyden hørbart nesten uansett, og da spesielt i diskantområdet. Men jeg er ikke like sikker på at lyden blir endret noe vesentlig på andre parametre enn frekvensgang (altså en demping i diskantområdet). Teoretisk sett burde en vanlig PEQ-justering kunne kompensere for denne dempingen.

Jeg har også fra tid til annen opplevd å lytte til høyttalere og også lest tester av høyttalere der det viser seg at høyttaleren faktisk låter best med det medfølgende frontstoffet. Dette viser seg som regel ved at diskanten blir dominerende og skingrende uten frontstoffet.

Jeg er nok mer skeptisk til de plasseringsmessige og dermed lydmessige begrensningene det medfører å plassere en høyttaler med ryggen nesten inntil frontveggen.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den andre siden av det samme fenomenet er at i en kino så foretrekker jeg å kunn se bildet. Der må høytalerne gjerne være fullstendig skjult da jeg der helst vil tenke at lyden kommer fra det som skjer på skjermen/lerretet.
    Her er jeg enig også. Men jeg har det ikke slik i min lille hjemmekino. Der har jeg sorte høyttalere med sort frontstoff, og de er godt synlige med lyset på. MEN: Når lyset skrus av og lerretet lyser opp, filmen starter og popcornet lokker. Da glemmer jeg faktisk helt høyttalerne, og er filmen god får den 100% fokus. :-)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Når lyset skrus av og lerretet lyser opp, filmen starter og popcornet lokker. Da glemmer jeg faktisk helt høyttalerne, og er filmen god får den 100% fokus. :-)
    Er denne 100% kino følelsen jeg ønsker å få i min kino. Man skal glemme alt som heter elektronikk og høyttalere. Det skal være stort bilde og lyden skal fylle romme på en helt naturlig, deilig og kraftfull måte Skal være en kino man bare vil se film på film i, slik at fruen forstår det er viktig at man faktisk ser masse film

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort spm: hva slags sub (ie merke) har du tenkt å se på?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Kort spm: hva slags sub (ie merke) har du tenkt å se på?
    Det vil ikke bli sub i ental, men subere i flertall.

Har ikke begynt å vir tanke prosessen veldig i den retningen ennå. Jeg vet at X antall PEERLESS XXLS 12" ALUMINIUM fungerer meget bra. Dette blir kanskje litt A4 å velge. Så tankene har svirret litt rundt å gå for X antall 18" i relativt store portete kasser. Så det blir nok en selvbygger konstruksjon på sub siden.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke begynt å vir tanke prosessen veldig i den retningen ennå. Jeg vet at X antall PEERLESS XXLS 12" ALUMINIUM fungerer meget bra. Dette blir kanskje litt A4 å velge. Så tankene har svirret litt rundt å gå for X antall 18" i relativt store portete kasser. Så det blir nok en selvbygger konstruksjon på sub siden.

Synes du skal prøve noen av disse: DIYCable.com : Intro » Home » Exodus Subwoofers »
    Enten lage MEGA portede kasser og tune lavt, eller lage SVÆRE lukkede kasser, av elementene

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Synes du skal prøve noen av disse: DIYCable.com : Intro » Home » Exodus Subwoofers »
    Enten lage MEGA portede kasser og tune lavt, eller lage SVÆRE lukkede kasser, av elementene
    Ser så stakkarslig ut med de små magnetene :P Ligner på det som er bak CV's elementer.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke magnetene er så veldig små akkuratt, det er nok heller membranen som er så gigantisk og dermed setter magneten i dårlig lys

Her ser du 18" versjonen ved siden av en jeg tror er 6.5":
    18" og 21" har forøvrig samme magnet

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere sub'er er vel en selvfølge, i våre kretser......

Men hvorfor enten x antall 12" eller x antall 18". Når du først er i gang er det vel like greit å kjøre begge deler. Som et eksempel vil jeg bruke Mor10 sin kino. Han hadde jo monster 18" x 2. De leverte et formidabelt trykk på f.eks "Pulse" filmen. Har ikke følt ligenende noe annet sted. Så byttet han over til 8 x 12" Peerless (gamle typen) og fikk et brystkassetrykk av en annen verden, men mistet noe vesentlig i bånn (min mening). Dermed burde jo en kombinasjon av disse være veien å gå??? 8)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom sak det der. Tror jeg blir å gå for et element som er mere Hi-End innen PA sammenheng. Jeg vil være ekstremt opptatt av at suben skal kunne lever ren og pen bass. Ikke en digger tonegenerator som spyr ut masse bulder.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere sub'er er vel en selvfølge, i våre kretser......

Men hvorfor enten x antall 12" eller x antall 18". Når du først er i gang er det vel like greit å kjøre begge deler. Som et eksempel vil jeg bruke Mor10 sin kino. Han hadde jo monster 18" x 2. De leverte et formidabelt trykk på f.eks "Pulse" filmen. Har ikke følt ligenende noe annet sted. Så byttet han over til 8 x 12" Peerless (gamle typen) og fikk et brystkassetrykk av en annen verden, men mistet noe vesentlig i bånn (min mening). Dermed burde jo en kombinasjon av disse være veien å gå??? 8)

Du sier noe... Skal ikke legge skjul på at jeg har vært inne på de tankene!! En løsning der man kjører 4x18" og 8x12" kan være en morsom løsning som skal kunne gi de fleste hjerte problemer.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du sier noe... Skal ikke legge skjul på at jeg har vært inne på de tankene!! En løsning der man kjører 4x18" og 8x12" kan være en morsom løsning som skal kunne gi de fleste hjerte problemer.
    Du er en kinobygger etter mitt hjerte :wink:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom sak det der. Tror jeg blir å gå for et element som er mere Hi-End innen PA sammenheng. Jeg vil være ekstremt opptatt av at suben skal kunne lever ren og pen bass. Ikke en digger tonegenerator som spyr ut masse bulder.

For det første kan jeg ikke tenke med at Maelstrom-21'en kan kalles for en en digger tonegenerator som spyr ut masse bulder, jeg tror at den er mer enn som så.

Elles det første jeg kommer på av High-end PA er denne - B&C 21SW150 - 21"

Den blir blant annen brukt i denne konstruksjonen til Danleylabs, som koster litt over $10k i USA

DANLEY | TAPPED HORN SUBWOOFER

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke magnetene er så veldig små akkuratt, det er nok heller membranen som er så gigantisk og dermed setter magneten i dårlig lys

Her ser du 18" versjonen ved siden av en jeg tror er 6.5":
    18" og 21" har forøvrig samme magnet
    Joda, men den 6.5 der var vel heller pinglete da..
    Denne er fra DM683

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tankene mine da går mot suben til Velodyne DD 1812. Dermed bruke 18" til å kunne få gå helt ned i kjelleren, og la 12" bli kuttet meget hard på ca.20-24hz for å kunne få snert å punch. Det som vil være utfordringen er å få det til å spille skikkelig sammenhengende.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første kan jeg ikke tenke med at Maelstrom-21'en kan kalles for en en digger tonegenerator som spyr ut masse bulder, jeg tror at den er mer enn som så.
    Beklager,men den uttalelsen var ikke ment opp imot ditt forslag!!

Elles det første jeg kommer på av High-end PA er denne - B&C 21SW150 - 21"

Den blir blant annen brukt i denne konstruksjonen til Danleylabs, som koster litt over $10k i USA

DANLEY | TAPPED HORN SUBWOOFER
    B&C har endel spennende elementer!! Har tittet litt på dem Når det gjelder Danleylabs blir det faktisk for stor til å komme inn i rommet

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tenke bare smått...

Lage noe som duger... som YouTube - The Making of the Matterhorn kan jo ha den stående i hagen mens en ser film :-D

Kan jo brukes som bil sub også den :-D lastebil med bass :-D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hvorfor tenke bare smått...

Lage noe som duger... som YouTube - The Making of the Matterhorn kan jo ha den stående i hagen mens en ser film :-D

Kan jo brukes som bil sub også den :-D lastebil med bass :-D
    Da er man nok over på noe som er mere over på tonegenerator nivå Her snakker man om bra DB-drag container.

Side 37 av 368 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •