BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 36 av 368 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 7345
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om du ikke liker tanken på høyttalerstoff foran høyttalerene.
    Kan jo bare stoffet fjærnes fra frontveggen under musikk lytting.

Det er jo bare å lage en ramme, tilsvarende størrelsen på høyttaleren.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...hvis du plasserer høyttalerne på hver sin side av lerretetsveggen, men da bak, og bruker en tynn, sort høyttalerduk kan det umulig ha mye å si for lydkvaliteten? Forstår at noen helt fanatiske Hi-Fi-folk mener at selv frontstoffet på høyttalerne kan påvirke lyden negativt, men det er ærlig talt nesten på nivå med slangeolje og magiske CD-stabilisatorer slik jeg ser det...
    Her er jeg uening med deg Lygren. Selv på mitt relativt beskjedne anlegg hører jeg tydelig forskjell med og uten frontstoff. Om det er ren frekvensgang som gjør det eller ikke vet jeg ikke, men både utklinging i cymbaler, strengedetaljer og romdefinisjonen blir bedre uten frontstoff. Mulig det kan kompenseres med eq, men personlig ville jeg ikke tatt sjansen.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Om du ikke liker tanken på høyttalerstoff foran høyttalerene.
    Kan jo bare stoffet fjærnes fra frontveggen under musikk lytting.

Det er jo bare å lage en ramme, tilsvarende størrelsen på høyttaleren.
    Har tenkt på den løsningen. Det som kan være et problem er plassen bak. Er endel andre høytalere som skal bak der å

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her er jeg uening med deg Lygren. Selv på mitt relativt beskjedne anlegg hører jeg tydelig forskjell med og uten frontstoff. Om det er ren frekvensgang som gjør det eller ikke vet jeg ikke, men både utklinging i cymbaler, strengedetaljer og romdefinisjonen blir bedre uten frontstoff. Mulig det kan kompenseres med eq, men personlig ville jeg ikke tatt sjansen.
    Må nok si meg enig med deg der! Beklager Lygren, men noe foran en høytaler gjør forskjell

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, FREAKER! Gjør som Denonbuster foreslår da, lag noen rammer som lett kan tas av og på - problem solved (...og glem for all del ikke litt slangeolje i kantene, da går de lettere av og på... )...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, FREAKER!
    Ærre egentli` så nøye om CIE sitter 100% da, Lygren? Det er da bare fortapte bildejunkies som ser forskjell uansett.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, FREAKER! Gjør som Denonbuster foreslår da, lag noen rammer som lett kan tas av og på - problem solved (...og glem for all del ikke litt slangeolje i kantene, da går de lettere av og på... )...
    Glem heller ikke sleggefettet og de grønne overledningene for å avmagnetisere strømkablene..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Når vi først er inne på frontstoff - eller da lerretsstoff - som jeg har mer peiling på - ble det for en tid tilbake siden foretatt en del målinger av en lerretsduk i vevet PVC. Resultatene var som følger:

1. Liten påvirkning i øvre frekvensregistre med høyttaleren plassert under 10cm og i rett vinkel.

2. Nærmest ingen påvirkning ved vinkling 30 grader og plassering 20-30cm unna stoffet, og da snakker vi hele frekvensregisteret.

...vet ikke om disse resultatene kan være av betydning BEF, men tenkte jeg skulle nevne det... Høyttalerstoffet er for øvrig enda mer transparent enn vevet PVC-basert projeksjonsduk, så vi snakker nok uansett - selv rett i vinkel - temmelig begrensede forskjeller i det målbare registeret.

...nå skal for øvrig ikke jeg gjøre meg til dommer over hvordan folk opplever differansene med og uten høyttalerstoff, og jeg registrerer jo at plasseringen av høyttalerstoffet på en vanlig høyttaler jo er det minst optimale mht overstående måleresultater...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kverrulanten!

Målinger fra Stereophile. Høyttaleren var den første og beste jeg fant, i dette tilfellet Dynaudio Sapphire.

1/6 response. Blå kurve er med grill på, rød av.

Legg merke til kurven mellom 3khz til 5khz, dette er også i området der øret er aller mest følsomt. Her snakker vi flere dB forskjell.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi først er inne på frontstoff - eller da lerretsstoff - som jeg har mer peiling på - ble det for en tid tilbake siden foretatt en del målinger av en lerretsduk i vevet PVC. Resultatene var som følger:

1. Liten påvirkning i øvre frekvensregistre med høyttaleren plassert under 10cm og i rett vinkel.

2. Nærmest ingen påvirkning ved vinkling 30 grader og plassering 20-30cm unna stoffet, og da snakker vi hele frekvensregisteret.

...vet ikke om disse resultatene kan være av betydning BEF, men tenkte jeg skulle nevne det... Høyttalerstoffet er for øvrig enda mer transparent enn vevet PVC-basert projeksjonsduk, så vi snakker nok uansett - selv rett i vinkel - temmelig begrensede forskjeller i det målbare registeret.

...nå skal for øvrig ikke jeg gjøre meg til dommer over hvordan folk opplever differansene med og uten høyttalerstoff, og jeg registrerer jo at plasseringen av høyttalerstoffet på en vanlig høyttaler jo er det minst optimale mht overstående måleresultater...
    Fint, da har du jo dokumentasjonen på det som vi snakker om. Det er små påvirkninger det er snakk om og disse ønsker jeg ikke når det er snakk om stereo... Når det gjelder duken og høytalere bak en lerret duk er det noe helt annet. Her vil ikke mikro detaljene komme fram på samme måte, så til film er det helt suverent med høytalere bak duken etter min menig! Å jeg er helt overbevist på om 1-2år er over 50% av alle kinoer som blir satt opp med høytalere bak duken.

Jeg blir å sitte 100% ikke reflekterene drakt, alle kabler er på ikke matematisk korekt lengde og ingen komponenter står i samme kompassretning

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, ser du ikke at stoffet bare retter opp kurven som den skal da, HåkonN?

Takker for øvrig for fin graf, hvis det er slike påvirkninger vi snakker om av en vanlig grill har jeg jo full forståelse for at folk ønsker den av... Dette samsvarer imidlertid ikke med målingene av den lydtransparente duken, verken med eller uten avstand / vinkel, så dette må jeg forske mer på...

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører vi på musikk eller lyd her nå?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hører vi på musikk eller lyd her nå?
    Ja takk begge deler. Vil oppleve musikk i sin rene og hele sannhet.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Ja takk begge deler. Vil oppleve musikk i sin rene og hele sannhet.
    Riktig, finn frem gitaren og spill.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, finn frem gitaren og spill.
    Hadde jeg ennå kunne spilt gitar skulle jeg gjort det Men jeg får heller da klare meg med det anlegget klarer å reprodusere så godt det lar seg gjøre.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Headbanging er det også kanskje dårlig med....?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Headbanging er det også kanskje dårlig med....?

Hehe, da må jeg finne fram noe effekter fra kostyme loftet Å det vil nok se like bra ut som det vil høres ut vis jeg skulle prøvd meg på gitar....

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hadde jeg ennå kunne spilt gitar skulle jeg gjort det Men jeg får heller da klare meg med det anlegget klarer å reprodusere så godt det lar seg gjøre.
    Jeg prøvde meg på gitar og skjønte at det ikke lå i mine gener, bare å gi f. og jeg er den fødte lytter og det er jeg helt overbevist over. Det skjer ting på det lokale plan her skjønner jeg, kinoen din er vel oppe om et par uker så kjapt du lager kinoer.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyst til å slenge inn et synspunkt til på dette med høytalergrill. I mitt hode er det noe som tiltaler meg på et psykologisk plan, i at det ikke er noe mellom høytaler og mitt øre. Jeg har derfor alltid foretrukket å ta av høytalergriller eller trekk.
    Dette fenomenet er helt uavhengig av måleresultater.

Den andre siden av det samme fenomenet er at i en kino så foretrekker jeg å kunn se bildet. Der må høytalerne gjerne være fullstendig skjult da jeg der helst vil tenke at lyden kommer fra det som skjer på skjermen/lerretet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde meg på gitar og skjønte at det ikke lå i mine gener, bare å gi f. og jeg er den fødte lytter og det er jeg helt overbevist over. Det skjer ting på det lokale plan her skjønner jeg, kinoen din er vel oppe om et par uker så kjapt du lager kinoer.
    Det er nok ennå en stund til det blir kino her i huset. Har en drøm om at den kanskje kan være ferdig til det blir sommer igjen. Jeg har litt for mye å gjøre for tiden så det blir ikke tid til å prioritere seg selv. Når jeg først kommer igang skal det nok gå relativt fort unna.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser du ikke at stoffet bare retter opp kurven som den skal da, HåkonN?
    Ja, i dette tilfellet gjør den faktisk det! Og det nevnes i testen også - lyden er subjektivt _bedre_ med grillen i rommet til Atkinson - uten ga for mye energi i det området (noe som også er tydlig på målingene). Det kan være flere grunner til dette; for mye room gain, høyttaler er tunet for å spille best med grill på, etc. Jeg har sett flere lignende resultater, og det er ikke alltid lyden er best med grill på.

Poenget mitt er altså at en stoffgrill kan utgjøre en hørbar forskjell, og man bør være klar over det når man prosjekterer opp stoff foran høyttalerene - i allefall om man er kresen på lyd. Det er ikke vanskeligere enn det. :-D

Side 36 av 368 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 156 166 176 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •