BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 359

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 359 av 367 FørsteFørste ... 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 355 356 357 358 359 360 361 362 363 ... SisteSiste
Viser resultater 7,161 til 7,180 av 7339
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Ja 5 eller 7 slike med 2 gode subber vil kunne gi en heftig kino opplevelse i et rom opp mot 20m2. Vil man ta LCR litt lengre kan man kjøre på med doble 6,5", det vil gi ennå mere kraft og fylde i lyden.
    Spennende. Kan ikke se noe om følsomheten på disse, har du noe mere info om det?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Spennende. Kan ikke se noe om følsomheten på disse, har du noe mere info om det?
    De er noe tungdrevne på ca 85-86db, så de vil trenge en god forsterker for å nå helt opp i SPL.

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du Yamaha RX-A3050 vil være tilstrekkelig for disse, eller må man på med kraftigere saker?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post
    Tenker du Yamaha RX-A3050 vil være tilstrekkelig for disse, eller må man på med kraftigere saker?
    Den vil klare jobben fint

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende! Selv tenkte jeg å gå for 12xa30nd coaxene til Beyma i surroundkanalene hos meg. Da kan man både spe på med en ekstra diskant eller bass dersom man trenger dette ved en senere anledning. Målinger off axis bl.a er en av de store hovedgrunnene til at jeg vil gå for dette elementet. At det måler bra off axis mener jeg er relativt kritisk for surroundhøyttalere. I tillegg vil jeg håpe at lyden til beyma'ene matcher sånn noenlunde med resten rundt her.

Tenker en portet kasse tunet til rundt 60hz på dem for å få god kapasitet ned selv i surround.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,561
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den Beyma coaxen kan umulig vær annet enn dårlig offaxis. ikke nok med at den knapt har en fungerende waveguide, er det også en 2" driver inn i bildet som vil beame dobbelt så tidlig som en 1". sjanseløs mot en econowave f.eks.
    men mulig det ikke har allverdens å si under bruk..den er i det minste lik hele veien rundt. +det estetiske osv.
    Sist endret av einis; 11-04-2015 kl 18:09

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den er selvsagt ikke noe i forhold til flerveis konstruksjoner med waveguides/horn. Men til coax å være ser den ganske bra ut. Et også litt begrenset på hva jeg kan ha størrelsesmessig så ser på det som et bra kompromiss. Det beste hadde jo selvsagt være å kjøre det likt i alle kanaler, men det er dessverre helt utelukket.
    Om jeg synes det blir for dårlig skader det heller ikke å bare slenge inn en waveguide ved senere anledning og bare bruke den som bassmellomtone.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Veldig spennende! Selv tenkte jeg å gå for 12xa30nd coaxene til Beyma i surroundkanalene hos meg. Da kan man både spe på med en ekstra diskant eller bass dersom man trenger dette ved en senere anledning. Målinger off axis bl.a er en av de store hovedgrunnene til at jeg vil gå for dette elementet. At det måler bra off axis mener jeg er relativt kritisk for surroundhøyttalere. I tillegg vil jeg håpe at lyden til beyma'ene matcher sånn noenlunde med resten rundt her.

Tenker en portet kasse tunet til rundt 60hz på dem for å få god kapasitet ned selv i surround.
    De siste er ikke tenkt for egen kino!!

Selv sett på den 12", men konkluderte med at 8" som jeg bygget prototype på ville fungere mer enn godt nok og da kunne ha likt element for Atmos også.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et flott håndverk som alltid BEF!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,561
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Hehe, den er selvsagt ikke noe i forhold til flerveis konstruksjoner med waveguides/horn. Men til coax å være ser den ganske bra ut. Et også litt begrenset på hva jeg kan ha størrelsesmessig så ser på det som et bra kompromiss. Det beste hadde jo selvsagt være å kjøre det likt i alle kanaler, men det er dessverre helt utelukket.
    Om jeg synes det blir for dårlig skader det heller ikke å bare slenge inn en waveguide ved senere anledning og bare bruke den som bassmellomtone.
    beyma sine målinger kan man se bort fra, (spanjoler) bølgelengden setter premissene. separering vil bare hjelpe i nedre del, en 2" exit driver vil begynne å beame fra 7-8khz uavhengig av waveguide.
    er en grunn til at de fleste produsenter holder seg unna en slik bestykning..

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Sony HW55 solgt og ny projektor til kinoen må finnes.... Ønsker nå en projektor med motorisert zoom og bedre sortnivå enn hva jeg har hatt til nå, så da ser det ut som jeg må bryte et 9-10års langt forhold med Sony og gå til anskaffelse av en JVC. Tiden får vise hva det til slutt blir

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,767
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en morsom lydopplevelse på Øya sammen med Hi-Fi Klubben,
    http://avforum.no/forum/content/155-...steroider.html

Vedlegg 118456
    Skulle gjerne lest denne tråden, men når jeg trykker på lenken kommer jeg til en helt annen tråd (fra 2002!)..
    --
    Thorbjørn

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris Vis post
    Skulle gjerne lest denne tråden, men når jeg trykker på lenken kommer jeg til en helt annen tråd (fra 2002!)..
    Prøv denne linken, http://avforum.no/forum/content.php?...teroider%21%21

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Sony HW55 solgt og ny projektor til kinoen må finnes.... Ønsker nå en projektor med motorisert zoom og bedre sortnivå enn hva jeg har hatt til nå, så da ser det ut som jeg må bryte et 9-10års langt forhold med Sony og gå til anskaffelse av en JVC. Tiden får vise hva det til slutt blir
    Jeg fikk demonstrert JVC X700 før jeg kjøpte den og det er det beste bildet jeg noen gang har sett. Denne JVC'en var tunet med EEcolor, men selv uten EEcolor så var bilde utrolig bra. JVC er jo helt overlegen på sortnivå og kontrast og med ryktet om at Sony sine bildebrikker råtner over tid så hadde ikke jeg vært i tvil. Men de nye JVC modellene har gått veldig opp i pris så det koster å være kar. Lykke til med valg av ny projektor.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Jeg fikk demonstrert JVC X700 før jeg kjøpte den og det er det beste bildet jeg noen gang har sett. Denne JVC'en var tunet med EEcolor, men selv uten EEcolor så var bilde utrolig bra. JVC er jo helt overlegen på sortnivå og kontrast og med ryktet om at Sony sine bildebrikker råtner over tid så hadde ikke jeg vært i tvil. Men de nye JVC modellene har gått veldig opp i pris så det koster å være kar. Lykke til med valg av ny projektor.
    Beklager avsporingen, men gitt kompetansen til de to siste talerne håper jeg at det blir tilgitt.

Ryktes det at Sony sine bildebrikker råtner over tid?

Jeg skal kjøpe meg en prosjektor nå, og har satt et litt stramt budsjett fordi jeg ser at jeg ikke har anledning til å svi av tyve laken nå, så svir jeg heller av en god del mindre på prosjektor og kjøper heller et ok lerret slik at jeg med god samvittighet kan bytte prosjektor om et år eller to.

Jeg har sett på brukte prosjektorer og da modeller som typisk har kostet omtrent 15-20 000 for noen år siden. Dette inkluderer Sony HW-PL 10 som ofte ligger på rundt 5 000 kroner. Jeg har også tittet litt på Panasonic sin PT-AE 4000 som også virker som et godt kjøp. Jeg har vurdert det til at jeg heller vil kjøpe brukt for 5 000 kroner enn nytt for 5-8 000 kroner i denne omgang.

Bør jeg droppe Sony i denne vurderingen? Er det andre som bør med?

(Rommet blir med full lyskontroll, kasteavstand ca 3,5 meter og lerretsstørrelse på 106"-120")

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    13,692
    Takk & like
    Nevnt
    27 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er bedre tjent med å kjøpe en billig DLP-projektor, enn disse gamle SXRD- og LCD projektorene. Når du skriver "bildebrikker råtner over tid", så er faktisk LCD (AE4000) minst like ille. Sistnevnte er jo faktisk ikke bra rett ut av esken ny engang.
    I prisklassen du skisserer (ultra-budsjettklassen) er du best tjent med å gå for en brukt DLP-projektor. F.eks en brukt BenQ projektor ala W1070.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Du er bedre tjent med å kjøpe en billig DLP-projektor, enn disse gamle SXRD- og LCD projektorene. Når du skriver "bildebrikker råtner over tid", så er faktisk LCD (AE4000) minst like ille. Sistnevnte er jo faktisk ikke bra rett ut av esken ny engang.
    I prisklassen du skisserer (ultra-budsjettklassen) er du best tjent med å gå for en brukt DLP-projektor. F.eks en brukt BenQ projektor ala W1070.
    Takker for innspillet, Gorm.

Det ligger et par forskjellige DLP-prosjektorer tilgjengelig i samme prisleie nå. Mitsubishi HC4000, Infocus SP8602 og IN3138, Optoma HD33 og EW631. Optoma var bedre enn BenQ på regnbue-effekt tidligere, men jeg vet ikke om dette stemmer med W1070. Forhåpentligvis ikke, siden jeg er svært sensitiv for regnbuen.

Finner ut av det - målet er bilde på plass før jul - så får det heller bli en 4K-prosjektor når disse nærmer seg rundt 20-25 frognertiere.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ny projektor kommet inn i kinoen. Valget falt på JVC X500 denne gangen. Er meget imponert over bilde fra den. Har plutselig sort farge på lerretet og en utrolig heftig dynamikk i bilde. Har fått den kalibrert opp i 2 modus av Gorm, en med lav lampestyrke og en med høy lampestyrke. Har testet begge og på høy er det et bilde jeg aldri har hatt i min kino før som har vært i nærheten av å kunne få fram. Det er så mye detaljer, så skarpt, så fargekorrekt og så enorm dybde i bilde at jeg bare blir sittende å smil fra øre til øre

-3j2a0401-jpg

19. Liker Haakon O, Torolan, AndreWerdenskrieg, alias, lygren har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,485
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med nykommeren
    Tviler ikke på at dette ble bra. Skulle jeg forville meg til dine trakter , så skal du ikke se bort fra at jeg tar kontakt for en ny demo hvis det skulle passe inn.
    Det var veldig moro sist , og det har jo skjedd en del siden da , så da er det vel enda bedre nå
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulere med ny projektor.
    Gøy å se at du også har valgt JVC, etter at jeg fikk demonstrert x700 har jeg aldri vært i tvil.
    Kan man lagre to billed moduser i projektoren og enkelt bytte mellom disse ?

Da er ny projektor kommet inn i kinoen. Valget falt på JVC X500 denne gangen. Er meget imponert over bilde fra den. Har plutselig sort farge på lerretet og en utrolig heftig dynamikk i bilde. Har fått den kalibrert opp i 2 modus av Gorm, en med lav lampestyrke og en med høy lampestyrke. Har testet begge og på høy er det et bilde jeg aldri har hatt i min kino før som har vært i nærheten av å kunne få fram. Det er så mye detaljer, så skarpt, så fargekorrekt og så enorm dybde i bilde at jeg bare blir sittende å smil fra øre til øre

-3j2a0401-jpg

Side 359 av 367 FørsteFørste ... 219 229 239 249 259 269 279 289 299 309 319 329 339 349 355 356 357 358 359 360 361 362 363 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •