BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 357

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 357 av 368 FørsteFørste ... 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 353 354 355 356 357 358 359 360 361 367 ... SisteSiste
Viser resultater 7,121 til 7,140 av 7345
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spennende valg, BEF. Ser frem til å lese hva du mener om denne. Har selv utelukkende gode erfaringer med Marantz.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Da er valget på ny prosessor tatt, det ble en Marantz AV8802A, som er en ny og oppgradert versjon av AV8802. Denne har alle de lydformater man måtte ønske seg Atmos, Auro-3D og DTS-X. Det ble en dyr fornøyelse, men håper smilet sitter meget løst når lyd og bilde kommer ut av den
    Gratulerer! Dette er nok den ultimate prosessor på denne siden av 100.000, og sikkert et stykke over også. Skal man videre må man ofte over på hel/semiproffe ting, slik som for eks Datasat. Men disse har ofte færre innganger/utganger, og mangler gjerne muligheter for de siste lydformater.

Marantz har heller ikke bråkende vifter, som gjør at den vanskelig kan brukes inne i lytterommet/kinoen. Den koster noen kroner, men man får vanvittig mye valuta for pengene etter min mening.

Garantert mitt valg også når jeg skal oppgradere!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,809
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er valget på ny prosessor tatt, det ble en Marantz AV8802A, som er en ny og oppgradert versjon av AV8802. Denne har alle de lydformater man måtte ønske seg Atmos, Auro-3D og DTS-X. Det ble en dyr fornøyelse, men håper smilet sitter meget løst når lyd og bilde kommer ut av den
    Gratulerer BEF, jeg gleder meg til høre dine inntrykk og erfaringer etterhvert.

Kommer du til å låne/prøve Yamaha hvis det mot formodning slippes noe spennende til høsten? Som vi har snakket om, jeg er svært nysgjerrig på forskjeller mellom Yamaha og Marantz.

I pro audio er Yamaha regnet som utstyr som gjengir lyd veldig nøytralt, ja nesten klinisk/kaldt. Så kongsspørsmålet er om Yamaha prepro også har samme nøytrale karakter. Og hvis den er det, betyr dette at Marantz ikke er nøytral? Så hva er forskjellen?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,841
    Takk & like
    Nevnt
    14 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Yamaha har et nøytralt, på grensen til klinisk lydbilde, er dette en fordel hvis man skal kalibrere utsyret? Bare lurer på om mindre farging, hvis man kan kalle det det, gjør at man lettere selv kan styre lydbildet mot ønsket karakteristikk?
    Marantz er jo kjent for et "varmt" lydbilde, der man faktisk også klarer å få frem detaljer. Men ønsker man mindre varme og mer nøytralitet kan det kanskje være vanskelig med Marantz. Hvis det ikke skal styres av høyttalerne, altså.

Og så: Klinisk lydbilde, er det HIFI? Jeg har aldri hatt sånn lyd selv mener jeg, og har heller aldri hørt et påkostet "high end" hifi-stereoanlegg. Men det er visst rette veien å gå hvis man vil fremheve anlegget, kanskje? Var ikke meningen å kaste så mange baller i luften her, men lydsmak er jo subjektiv, og alle har forskjellige preferanser. Da er det ikke så lett å vite hva som er riktig valg, hvis lyden skal være nøytral.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hentet meg spennende pakke, fått den inn i hus og pakket opp. Nå er det klart for kobling og litt kalibrering.... Som en unge på julaften her

-img_4210-jpg

-img_4216-jpg

-img_4213-jpg

6. Liker Torolan har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Gratulerer BEF, jeg gleder meg til høre dine inntrykk og erfaringer etterhvert.

Kommer du til å låne/prøve Yamaha hvis det mot formodning slippes noe spennende til høsten? Som vi har snakket om, jeg er svært nysgjerrig på forskjeller mellom Yamaha og Marantz.

I pro audio er Yamaha regnet som utstyr som gjengir lyd veldig nøytralt, ja nesten klinisk/kaldt. Så kongsspørsmålet er om Yamaha prepro også har samme nøytrale karakter. Og hvis den er det, betyr dette at Marantz ikke er nøytral? Så hva er forskjellen?
    Vis muligheten er der vil jeg nok teste Yamaha prosessoren, men da må den ha balanserte utganger på alle kanaler. Personlig har jeg opplevd Yamaha sine produkter som ikke direkte nøytrale, men på den positive siden har den fargingen de har vært positiv. Slik jeg opplever Yamaha sine recivere er at de gir mer liv og fylde i musikken enn hva noen av de andre konkurrentene gjør, dette har gjort dem til et produkt som gjør at man ønsker å høre musikk. Samtidig kan de oppleves noe kvasse og harde på andre oppsett. Noe som har gjort dem helt overlegne iforhold til mye av konkurrentene er at man har mulighet til å gjøre justeringer/endringer live på dem.

Det produktet Yamaha har hatt som har skilt seg veldig ut fra alt annet er Z11, en ekstremt bra "boks" som jeg mener den dag i dag har langt høyere kvaliteter enn MYE annet på markedet. Tror Z11 ikke skulle hatt noe problem med å levere/slått kvaliteten til CX-A5000+MX-A5000 fra Yamaha.

Marantz har jeg personlig syntes har hatt en meget godt tonal helhet, god klangbalanse og spilleglede. De har hatt stort fokus på lydkvaliteten, framfor masse "jåleri" på produktene. De siste årene har det kommet inn endel "jåleri" på produktene, men kan ikke si jeg har sett det har gått ut over de andre kvalitetene. Så det er med stor spenning jeg kobler opp min AV8802A.

8. Takk Midas takket for denne posten
    Liker Midas har likt denne posten
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,106
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice!
    Og litt ydmykende hehe.
    Den er vel alene verdt 2/3 av hele hjemmekino anlegget mitt
    Men skulle bare mangle. Rommet og anlegget ditt fortjener det
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,528
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis muligheten er der vil jeg nok teste Yamaha prosessoren, men da må den ha balanserte utganger på alle kanaler. Personlig har jeg opplevd Yamaha sine produkter som ikke direkte nøytrale, men på den positive siden har den fargingen de har vært positiv. Slik jeg opplever Yamaha sine recivere er at de gir mer liv og fylde i musikken enn hva noen av de andre konkurrentene gjør, dette har gjort dem til et produkt som gjør at man ønsker å høre musikk. Samtidig kan de oppleves noe kvasse og harde på andre oppsett. Noe som har gjort dem helt overlegne iforhold til mye av konkurrentene er at man har mulighet til å gjøre justeringer/endringer live på dem.

Det produktet Yamaha har hatt som har skilt seg veldig ut fra alt annet er Z11, en ekstremt bra "boks" som jeg mener den dag i dag har langt høyere kvaliteter enn MYE annet på markedet. Tror Z11 ikke skulle hatt noe problem med å levere/slått kvaliteten til CX-A5000+MX-A5000 fra Yamaha.

Marantz har jeg personlig syntes har hatt en meget godt tonal helhet, god klangbalanse og spilleglede. De har hatt stort fokus på lydkvaliteten, framfor masse "jåleri" på produktene. De siste årene har det kommet inn endel "jåleri" på produktene, men kan ikke si jeg har sett det har gått ut over de andre kvalitetene. Så det er med stor spenning jeg kobler opp min AV8802A.

Jeg kan med 100% sikkerhet si deg at CX-A5000/MX-A5000 kombinasjonen slår Z11 ned i støvlene når det gjelder både musikk og filmlyd.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,490
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel fått testet litt nå BEF ?
    Vi venter i spenning på førsteintrykkene
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Du har vel fått testet litt nå BEF ?
    Vi venter i spenning på førsteintrykkene
    Kan komme med noen kjappe første inntrykk, Audyssey gjør endel positivt og endel negativt. Så jeg brukte litt tid på å høre meg fram hva den gjorde positivt i forhold til egen kalibrering. Så etter endel fram og tilbake med kalibrering av Crown forsterkerne mine ble Audyssey slått av. Den har noe mer ro og luft i lydbildet sitt en hva jeg hadde med tidligere prosessor. Dette kan også skylles de endringer jeg gjorde i DSP på Crown forsterkerne. Noe den gjør mye bedre en hva jeg hadde med gammel prosessor er hvordan han setter opp lyden i rommet og lar effekt gå utrolig sømløst mellom kanalene, slik at man ikke tenker over hvor de står plassert. Her har nok Audyssey gjort en meget god jobb, kontra hva jeg har gjort selv manuelt ( skal si det var ikke mange centimeter forskjell på hva jeg hadde kalibrert selv kontra hva Audyssey målte opp ). Så nå gleder jeg meg til høst prosjekt med å få bygget om kinoen til full Atmos.

Konklusjon så langt, veldig fornøyd

13. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,490
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan komme med noen kjappe første inntrykk, Audyssey gjør endel positivt og endel negativt. Så jeg brukte litt tid på å høre meg fram hva den gjorde positivt i forhold til egen kalibrering. Så etter endel fram og tilbake med kalibrering av Crown forsterkerne mine ble Audyssey slått av. Den har noe mer ro og luft i lydbildet sitt en hva jeg hadde med tidligere prosessor. Dette kan også skylles de endringer jeg gjorde i DSP på Crown forsterkerne. Noe den gjør mye bedre en hva jeg hadde med gammel prosessor er hvordan han setter opp lyden i rommet og lar effekt gå utrolig sømløst mellom kanalene, slik at man ikke tenker over hvor de står plassert. Her har nok Audyssey gjort en meget god jobb, kontra hva jeg har gjort selv manuelt ( skal si det var ikke mange centimeter forskjell på hva jeg hadde kalibrert selv kontra hva Audyssey målte opp ). Så nå gleder jeg meg til høst prosjekt med å få bygget om kinoen til full Atmos.

Konklusjon så langt, veldig fornøyd
    Moro å høre at ting er i ferd med å falle på plass
    Hva slags prosessor hadde du nå på slutten før denne ?

Ja det med Audyssey er det mange meninger om ser jeg. Noen er meget fornøyd , mens andre synes den ødelegger mer enn den gjør godt.
    Det som er litt dumt etter hva jeg har skjønt , er at det er liten mulighet for manuelle etterjusteringer hvis det ikke skulle falle helt i smak.
    I så måte er jo Yamaha's YPAO veldig bra , men den er heller ikke perfekt siden det er litt for lange sprang mellom EQ punktene.

Men så har man ko pro-kittet man kan kjøpe til Audyssey da , som skal åpne flere muligheter. Men det har vel kanskje ikke du bruk for når du har DSP i ampene dine ..?

Er sugen på å teste en slik selv , men nå blir det nye vinduer i hele huset først , så da får flere oppgraderinger vente litt.

Flott å lese at du er fornøyd så langt
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra å høre du er fornøyd siden jeg har samme prosessor stående klar til min egen kino

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,809
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Hvis Yamaha har et nøytralt, på grensen til klinisk lydbilde, er dette en fordel hvis man skal kalibrere utsyret? Bare lurer på om mindre farging, hvis man kan kalle det det, gjør at man lettere selv kan styre lydbildet mot ønsket karakteristikk?
    Marantz er jo kjent for et "varmt" lydbilde, der man faktisk også klarer å få frem detaljer. Men ønsker man mindre varme og mer nøytralitet kan det kanskje være vanskelig med Marantz. Hvis det ikke skal styres av høyttalerne, altså.

Og så: Klinisk lydbilde, er det HIFI? Jeg har aldri hatt sånn lyd selv mener jeg, og har heller aldri hørt et påkostet "high end" hifi-stereoanlegg. Men det er visst rette veien å gå hvis man vil fremheve anlegget, kanskje? Var ikke meningen å kaste så mange baller i luften her, men lydsmak er jo subjektiv, og alle har forskjellige preferanser. Da er det ikke så lett å vite hva som er riktig valg, hvis lyden skal være nøytral.
    Etter min oppfatning er ikke nøytral lyd bedre eller dårligere enn ikke-nøytral lyd. Det er bare to variasjoner (av mange egenskaper/beskrivelser) av hvordan utstyr låter. Vi snakker uansett som oftest om relativt små forskjeller i en helhet. Det er kombinasjonen med prosessor, forsterker og ikke minst høyttalere som skal passe sammen. Noen oppsett yter best med nøytral lyd, mens andre oppsett trenger litt varme/fylde for å få ønsket lyd.

Det er ingen forutsetning å ha nøytral lyd for å kunne kalibrere utstyret. Kalibrering dreier seg om å optimalisere lydbildet slik at det yter maksimalt. Til syvende og sist handler det om hvordan det låter, ikke hvordan det måler.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt veldig hyggelig besøk i kinoen i helgen, Delthral og kompis tok en liten tur fra Kristiansund og ned, veldig hyggelig med besøk av deg igjen. Så ettermiddag/kveld igår brukte vi til mange timer med musikk og film klipp. Håper dere begge hadde en hyggelig opplevelse og at du tar godt vare på min kjære Sherbourn PT-7030 som har fylt kinoen min med godlyd de siste årene.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alias Vis post
    Veldig bra å høre du er fornøyd siden jeg har samme prosessor stående klar til min egen kino
    Spennende og høre, gleder meg til å høre resultatet i din kino!!

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidenes demo?

Jeg og en kompis fra vårt nyoppstartede Normøre Kinolaug var på inspirasjonstur til BEF i helga.
    Det meste er vel sagt om lyden og bildet i kinoen så jeg skal la det ligge denne gangen. Jeg personlig var der for å hente en Sherbourn PT7030 som BEF har brukt en stund og funnet rom for å oppgradere med en Marantz 8802A. Man får vel ikke noe bedre til en forholdsvis normal pris i dag?

Vi ble ønsket velkommen av BEF, fruen og Gibson og gikk ganske rett på sak med det som kanskje må være en av de lengste og mest omfattende demoer han har vist tror jeg. Vi holdt på fra ca. 1700 til 0100 kun avbrutt av et heftig måltid med god grillmat og deilig jordbær.

Jeg fikk spurt om masse ting jeg lurte på for å komme videre i mitt eget prosjekt og lærte masse nytt.

Inspirasjonen er nå på topp og jeg ønsker å takke BEF, fruen og Gibson for en meget hyggelig helg.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

20. Liker Torolan, Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF: 7030 og litt omrokkering fixet de problemene jeg hadde med lyden. La ut noen dempeplater og stereo sitter meget bra nå.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Inspirasjonen er nå på topp og jeg ønsker å takke BEF, fruen og Gibson for en meget hyggelig helg.
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    BEF: 7030 og litt omrokkering fixet de problemene jeg hadde med lyden. La ut noen dempeplater og stereo sitter meget bra nå.
    Veldig hyggelig å ha dere på besøk, gleder meg veldig at det gav ny inspirasjon og at du kunne komme litt klokere hjem igjen!! Veldig flott å høre lyden kom på plass, jeg har selv vært MEGET fornøyd med den prosessoren.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

24. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,490
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig ja

Side 357 av 368 FørsteFørste ... 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 337 347 353 354 355 356 357 358 359 360 361 367 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •