BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 356

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 356 av 368 FørsteFørste ... 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 352 353 354 355 356 357 358 359 360 366 ... SisteSiste
Viser resultater 7,101 til 7,120 av 7345
    Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Etter å har vært på endel demoer med Dolby Atmos og Auro 3D ( Auro er meget likt DTS:X) så er ikke jeg i tvil om at Atmos gir en mye større opplevelse enn hva Auro gjør. Kan ikke helt se hva DTS:X har klart å finne ut som ikke Auro 3D har klart.... Så jeg har litt tro på at Dolby vil komme sterkere tilbake nå.

Uansett vil det bli spennende å se hva som kommer til høsten
    Skjønner ikke helt hva du mener her? For Atmos og DTS:X er objekt-basert, mens Auro 3D er kanal-basert. Så det er Atmos og DTS:X som er like hverandre.

Hvilke oppsett hørte du Atmos og Auro 3D på?
    -Dual Atmos Receivers
    -Atmos 9.1.8/DTS:X 7.1.4/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Skjønner ikke helt hva du mener her? For Atmos og DTS:X er objekt-basert, mens Auro 3D er kanal-basert. Så det er Atmos og DTS:X som er like hverandre.

Hvilke oppsett hørte du Atmos og Auro 3D på?
    Det jeg mener er hvordan oppsettet/plassering av kanalene er og hva det gjør med opplevelsen. Nå har jeg ikke fått hørt DTS:X ennå, men gleder meg til det.

Atmos og Auro 3D har jeg hørt på flere oppsett på ISE '14 og '15 og HiEnd-messen '14 ( blant annet hos Dolby og Auro selv). Har å hørt noen Atmos oppsett med både direkte høydekanaler og indirekte høydekanaler, å her er det helt klart at direkete høydekanaler gir en mye større opplevelse.
    Sist endret av BEF; 06-22-2015 kl 08:53

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er jeg med. Det DTS sier er at deres format passer alle høyttalerplasseringer. Så om du har Atmos oppsett, funker DTS også. Har du Auro oppsett, funker DTS der også.

Jeg vil tro Atmos og X vil høres relativt like ut, siden de bygger på samme lest.

Men min erfaring er at Auro så definitivt er en brukanes konkurrent, men problemet til Auro enn så lenge er jo utvalget av native Auro innhold. Som ex blurays.

Men med Marantzen du tenker på har du jo alle muligheter
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er passivt filtret ferdig, så nå bærer det inn i kinoen for lytting og litt måling. Det har deling på 2,2Khz og er på 24db pr.okt., har dempet diskant delen med 6,5db.

-img_4164-jpg

5. Liker lygren har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyttingen igår kveld ble en meget hyggelig opplevelse. Startet med å høre noen spor med aktiv deling, nå har elementene stått å spilt noen dager så de er ikke så "kvasse" og "harde" som ved de første lyttingene. Så koblet jeg opp det passive filtret, dette var en meget positiv opplevelse. Filtret passet høyttaleren meget godt, de spiller utrolig åpent, lekent, detaljert og meg stor kraft. Så lytte seansen ble fort til en 3-4 timer der måtte høre sang på sang og koste meg stort.

Idag tenkte jeg å koble dem opp på min gamle Arcam AVR300 forsterker, for å se hvordan de oppfører seg med en normal forsterker, kontra Crown forsterkerne.

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan de måle seg kvalitetsmessig med TPL-surroundene dine?
    Er det Atmos/Auro/DTS i tak som gjør at du vurderer å bytte surround-gutta dine av praktiske årsaker eller er de en minst like bra lydmessig løsning med et mye "snillere" budsjett?

Lyttingen igår kveld ble en meget hyggelig opplevelse. Startet med å høre noen spor med aktiv deling, nå har elementene stått å spilt noen dager så de er ikke så "kvasse" og "harde" som ved de første lyttingene. Så koblet jeg opp det passive filtret, dette var en meget positiv opplevelse. Filtret passet høyttaleren meget godt, de spiller utrolig åpent, lekent, detaljert og meg stor kraft. Så lytte seansen ble fort til en 3-4 timer der måtte høre sang på sang og koste meg stort.

Idag tenkte jeg å koble dem opp på min gamle Arcam AVR300 forsterker, for å se hvordan de oppfører seg med en normal forsterker, kontra Crown forsterkerne.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Kan de måle seg kvalitetsmessig med TPL-surroundene dine?
    Er det Atmos/Auro/DTS i tak som gjør at du vurderer å bytte surround-gutta dine av praktiske årsaker eller er de en minst like bra lydmessig løsning med et mye "snillere" budsjett?
    Jeg har lenge sett på disse 8" og har hatt stor tro på at det er gode elementer. Oppsette jeg har idag er meget godt og jeg er fornøyd med det, eneste ulempen er at de er fysisk store og kanskje litt snille. Jeg må si jeg er overasket over hvor oppløst og detaljert hornet i disse 8" er, de er selvsagt noe grovere og harde enn hva TLP-150H er. Total opplevelsen derimot er såpass positiv at jeg skal få de montert opp skikkelig som surround kanaler og kjøre de som side i 5.1 oppsett med deling på 80Hz.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder til Atmos bruk i taket: vet du noe om spredningsmønster på disse, eller dispersion pattern? Dolby anbefaler wide dispersion høyttalere til height bruk, slik at de dekker alle lytteposisjoene så likt som mulig.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder til Atmos bruk i taket: vet du noe om spredningsmønster på disse, eller dispersion pattern? Dolby anbefaler wide dispersion høyttalere til height bruk, slik at de dekker alle lytteposisjoene så likt som mulig.
    Jeg har snakket med flere av ingeniørene i Dolby og spurt dem hvorfor de ikke legger ut mer tekniske data rundt plasseringen av høyttalere og spredningsmønster. De har to grunner for å ikke gjøre det, den ene er at mange vil da bruke det og se at de ikke vil kunne få det til i sin stue og dermed tro at de ikke kan ha denne type oppsett, den andre grunnen er nesten lik som den første, nesten ingen vil forstå/skape full forvirring rundt oppsettet. De lovet at dem skulle tenke på å lage/legge ut på nett en info slik de gjør rundt proff kino oppsett.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,809
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk for at jeg fikk komme på besøk i kinoen på så kort varsel, Bjørn Erik. Det har vært en stor kveld å få oppleve din meget kapable hjemmekino. Jeg kjenner at jeg sitter med enormt mange inntrykk og skal prøve å sortere dem etter en lang dag. Det er en kino som definitivt kan bære tittelen kompromissløs.

Hvis jeg skal forsøke å oppsummere kinoen så må det være, rå, dynamisk og harmonisk. Rå fordi den har potensiale til å spytte deg ut om du ikke passer på. Dynamisk fordi hele oppsettet med aktiv deling, PA-amper og membranareal, gir bare så enormt med dynamikk at den går fra 0 til maks på svært kort tid. Skarpslag, skudd spytter virkelig. Og ikke minst harmonisk, fordi det er balanse i hele lydbildet. Toppen er rund og fin, men allikevel med god snert. Midten er tydelig og klar, og bunnen er fantatisk. Ofte (og kanskje også i min egen) er subben tydelig og separat element i lyden fra resten. At man hører at subben er der. Hos BEF er subbene en del av ryggmargen, så ingenting skiller seg ut -- det bare er der. Men du verden så flott og mektig.

Tusen takk BEF.

Og Gibson stakkar som var så snurt for ikke å få lov å være med!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

12. Liker Torolan, lygren, sirant har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for besøket Midas, veldig hyggelig du inviterte deg på besøk Tider går bare litt for fort ved et slikt besøk, skulle gjerne kjørt ennå mer musikk og film, det får vi heller ta ved en annen anledning. Takk for mange flotte ord og en fin skildring av din opplevelse.

14. Liker Midas har likt denne posten
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er passivt filtret ferdig, så nå bærer det inn i kinoen for lytting og litt måling. Det har deling på 2,2Khz og er på 24db pr.okt., har dempet diskant delen med 6,5db.

-img_4164-jpg
    I teorien bør spoler være rotert/snudd 90 grader i forhold til hverandre for å unngå overførte induserte spenninger. I praksis aner jeg ikke hvilken betydning det har, men det kan kanskje være verdt et forsøk for sammenligning?

https://www.google.no/search?q=delef...YQ_AUoAQ&dpr=1

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade Vis post
    I teorien bør spoler være rotert/snudd 90 grader i forhold til hverandre for å unngå overførte induserte spenninger. I praksis aner jeg ikke hvilken betydning det har, men det kan kanskje være verdt et forsøk for sammenligning?

https://www.google.no/search?q=delef...YQ_AUoAQ&dpr=1
    Helt korrekt som du sier og det er skrevet masse litteratur rundt det tema, denne siden forklarer dette problemet veldig godt, Placement of coils in crossover networks .

Helt ærlig tenkte jeg ikke over den problemstillingen når jeg laget filtret Skal prøve i ettermiddag å sette opp den største spolen 90 grader og høre om jeg kan høre noen forskjell

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,044
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for lytten igår BEF. Etter litt justering og faseskiftning falt lyden virkelig på plass med denne enkle høyttalerkonstruksjonen. Jeg ble virkelig imponert over hva et såpass hyggelig priset element kan prestere både i trykk og lydkvalitet. En perfekt surroundhøyttaler
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig hyggelig dere tok turen innom og vi fikk hilse på Kaizer. Bestandig kjekt å få en tilbakemelding fra deg og dine ører på ting!

Jeg har jobbet litt videre med konstruksjonen og prøver nå ut med ekstra bass modul til koaksial elementet. Kjører en Beyma 12G40 ( mine tidligere mellomtoner ) som bass. Har bygget noen bassrefleks kabinetter til de som er tunet til 42Hz. Det gir konstruksjonen mye mer fylde og kraft, så den er virkelig en fullrang høyttaler. Tanken min videre er å se om jeg kan få på plass et enkelt passivt filter til den delen også, slik at den blir en full passiv konstruksjon.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er valget på ny prosessor tatt, det ble en Marantz AV8802A, som er en ny og oppgradert versjon av AV8802. Denne har alle de lydformater man måtte ønske seg Atmos, Auro-3D og DTS-X. Det ble en dyr fornøyelse, men håper smilet sitter meget løst når lyd og bilde kommer ut av den

20. Liker Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, høres ut som det beste valget, med mindre man legger ut 100 000 + kr.
    -Dual Atmos Receivers

Min stuekino

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,490
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er valget på ny prosessor tatt, det ble en Marantz AV8802A, som er en ny og oppgradert versjon av AV8802. Denne har alle de lydformater man måtte ønske seg Atmos, Auro-3D og DTS-X. Det ble en dyr fornøyelse, men håper smilet sitter meget løst når lyd og bilde kommer ut av den
    Gratulerer så mye - blir moro å høre hva du synes om den
    Er den langt unna eller - er den nå leveringsklar i siste versjon ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, høres ut som det beste valget, med mindre man legger ut 100 000 + kr.
    Fult så ille er det ikke

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Gratulerer så mye - blir moro å høre hva du synes om den
    Er den langt unna eller - er den nå leveringsklar i siste versjon ?
    Takker Ser ut at jeg får den til fredag, da kommer 8802A på lager

24. Liker Torolan har likt denne posten
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,078
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis! Jeg har også siklet en stund på 8802. CX-5000 fungerer forsåvidt helt greit, men jeg er egentlig ikke noen stor Yamaha-fan. I så måte er Marantz, på generelt grunnlag, nærmere mine preferanser.

Side 356 av 368 FørsteFørste ... 216 226 236 246 256 266 276 286 296 306 316 326 336 346 352 353 354 355 356 357 358 359 360 366 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •