BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 352

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 352 av 367 FørsteFørste ... 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 348 349 350 351 352 353 354 355 356 362 ... SisteSiste
Viser resultater 7,021 til 7,040 av 7339
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,077
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Jeg driver med flere forskjellige skisser for tak kanaler. Ser samtidig på en løsning der jeg bytter ut dagens surround kanaler med tilsvarende konstruksjon som jeg tenker på som tak kanaler. Dette for å få en mest mulig lik og naturlig lyd i alle effekt kanalene.

Av størrelse ser jeg for meg 8" element og det er flere spennende koaksial alternativer her. Blir nok å handle inn noen element og gjøre en prototype for å teste.
    8"-elementer bør jo kunne gjøre susen. Har du lest deg opp på hva som kreves for de ekstra Atmos-kanalene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver med flere forskjellige skisser for tak kanaler. Ser samtidig på en løsning der jeg bytter ut dagens surround kanaler med tilsvarende konstruksjon som jeg tenker på som tak kanaler. Dette for å få en mest mulig lik og naturlig lyd i alle effekt kanalene.

Av størrelse ser jeg for meg 8" element og det er flere spennende koaksial alternativer her. Blir nok å handle inn noen element og gjøre en prototype for å teste.
    Dette blir sikkert superbra, men når jeg tenker meg om så er det antageligvis ikke noe vi andre kan kopiere sånn uten videre - det blir vel noen "monstere" i taket som alle andre steder tenker jeg!

Har du undersøkt om det er noen spesielle krav til spredningsmønstere for slike takhøytalere?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Spennende dette her. De coaxene du har i stereo utenfor kinoen burde jo være fine til tak versjon?
    Det blir ikke de elementene, de er for lav følsomhet og vil dermed slite med lydtrykk. Blir elementer fra PA verden.

Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    8"-elementer bør jo kunne gjøre susen. Har du lest deg opp på hva som kreves for de ekstra Atmos-kanalene?
    Ja håper de vil kunne fungere. Har lest det jeg har kommet over rundt tema, men ikke selve normen fra Dolby. Slik jeg leser det er det viktig med et jevnt og stort spredningsmønster. Derfor jeg ser koaks som en god løsning da spredningsmønstre vil være veldig jevnt for hele frekvensområdet og komme fra samme punkt.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Dette blir sikkert superbra, men når jeg tenker meg om så er det antageligvis ikke noe vi andre kan kopiere sånn uten videre - det blir vel noen "monstere" i taket som alle andre steder tenker jeg!
    De blir nok ikke ekstremt store.... ser for meg dem på ca.40x40 og en dybde på 15cm, så de blir nok store for et vanlig rom.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Er det ikke slik at kravene for de lavere frekvensene er relativt slappe mon tro? Dette muliggjør jo ganske kompakte høyttalere. Ideelt sett skulle de vært 40mm dype for min egen del...

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv var jeg overraskende positivt fornøyd over Seas H1597 FA22RCZ i mitt forrige høyttaler prosjekt. Men ser vel for meg at Beyma coax elementer kanskje vil passe bedre til lydsignatur i forhold til øvrige høyttalere. Har du noen spesielle kandidater i sikte?

@RuneW mener at Dolby sa at takkanalene ikke skal få noe informasjon under 200hz. Men er ikke skråsikkert så correct me if I'm wrong.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    @RuneW mener at Dolby sa at takkanalene ikke skal få noe informasjon under 200hz. Men er ikke skråsikkert så correct me if I'm wrong.
    Ja, mener det var noe i den gata... veldig lave krav til bass-biten altså.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke klart å finne noen plass der Dolby setter krav til frekvens respons for høydekanalen. Dette er det kapitlet jeg har lest som gir mest info om tekniske krav, "Overhead sound is a vital part of the Dolby Atmos experience. There are a variety of options for adding this capability to a room. One solution is to install speakers overhead. Most high-power, full-frequency conventional overhead speakers with wide dispersion characteristics will work in a Dolby Atmos home theater." Ingen av de godkjente Atmos høyttalerne fra div. produsenter har noe tekniske data som heller kan gi svar på dette, står kun at de er fullfrekvens høyttalere.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Selv var jeg overraskende positivt fornøyd over Seas H1597 FA22RCZ i mitt forrige høyttaler prosjekt. Men ser vel for meg at Beyma coax elementer kanskje vil passe bedre til lydsignatur i forhold til øvrige høyttalere. Har du noen spesielle kandidater i sikte?

Har noen forskjellige elementer i tankene og Beyma har blant annet elementer av interesse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke klart å finne noen plass der Dolby setter krav til frekvens respons for høydekanalen. Dette er det kapitlet jeg har lest som gir mest info om tekniske krav, "Overhead sound is a vital part of the Dolby Atmos experience. There are a variety of options for adding this capability to a room. One solution is to install speakers overhead. Most high-power, full-frequency conventional overhead speakers with wide dispersion characteristics will work in a Dolby Atmos home theater." Ingen av de godkjente Atmos høyttalerne fra div. produsenter har noe tekniske data som heller kan gi svar på dette, står kun at de er fullfrekvens høyttalere.
    Det er vel frekvensen 180Hz som går igjen, men det kan virke som at det i første rekke gjelder slike jukse-høyttalere (Atmos enabled) som lager taklyd ved å reflektere en lyd som blir produsert et annet sted:

"While the “Atmos Enabled” speaker solution seems to be the least painful to implement, like anything, it also comes with several tradeoffs. For one, the Atmos driver must be bandwidth-limited to reduce omnidirectional behavior at lower frequencies. Dolby suggests a low frequency cutoff around 180Hz to reduce omnidirectional sound from the Atmos driver, but a midrange driver still exhibits omnidirectional properties a few octaves higher than the 180Hz cutoff, depending on its diameter and size of the baffle it radiates from."

http://www.audioholics.com/audio-tec...eaker-proposal

Men om dette betyr at Dolby kutter alt under 180Hz for "tak-lyd", nei det er ikke godt å si... Regner med at det er noen med svart belte i Googling (hvor er du, Kokken?) som kan finne ut av dette.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å lest div. manualer på receivere og prosessorer så ser du ut for meg som at høydekanalene er helt like som andre effekt kanaler. Så de vil ligge informasjon i sporet fra 20-20.000Hz.

-skjermbilde-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,031
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å lest div. manualer på receivere og prosessorer så ser du ut for meg som at høydekanalene er helt like som andre effekt kanaler. Så de vil ligge informasjon i sporet fra 20-20.000Hz.
    Ja, det er, som jeg skrev, meget mulig 180Hz bare gjelder "Atmos enabled" høyttalere. Og har du plass nok så er det ingen grunn til ikke å lage full-range høyttalere også i taket.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    648
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tok jeg feil. Regner med det blir fullrange her i gården.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!

Min tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utstyr-har-avforums-medlemmer-/124180-thohaugs-lytterom-fra-toveis-til-treveis-5.html

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her lekt meg med kamera igjen og tatt noen nye bilder av kinoen.

-1-jpg

-2-jpg

-3-jpg

-4-jpg

-5-jpg

-6-jpg

-7-jpg

-8-jpg

-9-jpg

-10-jpg

-11-jpg

Newcomer ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å bøye seg i støvet for hva du har fått til. Helt rått!

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser helt rått ut! Husk å gi beskjed til NORSAR på Kjeller før filmvisning,- om kommende seismisk aktivitet....

Gratulerer!
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...greit macho det her ja!! Synes også du har fått til bildene spesielt bra denne gangen!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, her har du også fått til bildene, og de fleste her vet vel hvor vanskelig det kan bli og ta gode bilder av hjemme kinoer.

Må også si at front rekka ser veldig proff ut og (ikke at den ikke er det)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på bildene må Akto få litt av æren for, jeg har tatt de og han har tatt noen "magiske-muse-klikk" på dem

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,809
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende (som alltid).

Når det gjelder frekvensgange på tak-HT i Atmos, så sier teater-spec en til Atmos at surrond skal være 40Hz - 16kHz +3dB/-6dB. Surround-suber brukes også, f.eks. i Atmos kinoen i Kvinesdal hvor de er plassert bakerst, øverst med taket. Dette er bl.a. for å ta lo-end delen av surround-HT og dermed slippe unna med mindre bokser.

Hvordan dette er i hjemmekino/consumer er jeg usikker på.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,485
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er like imponerende og se på hver gang BEF
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Side 352 av 367 FørsteFørste ... 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 322 332 342 348 349 350 351 352 353 354 355 356 362 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •