BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 338

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 338 av 367 FørsteFørste ... 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 334 335 336 337 338 339 340 341 342 348 358 ... SisteSiste
Viser resultater 6,741 til 6,760 av 7339
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Er det forskning som er løsningen når du skal finne avstand fra membran til membran? eller finnes det en formel for det?
    Jeg har ikke kommet over noen gode beregningsprogram for det. Det jeg har lest og som jeg har brukt i min beregning er arealet på membranen, Sd, som utgangspunkt. Da skal front kamre, membran mot membran, åpning være 1/3 til 1/4 av Sd. For basselementer med mer enn 10mm Xmax brukes 1/3 som minimum, for basser med Xmax 10mm eller mindre, brukes 1/4 av Sd som kammer åpning.

Bak kammer der elementet står i skal være 1/2 til 1 av Sd, der er det samme prinsipp som gjelder som over.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg har ikke kommet over noen gode beregningsprogram for det. Det jeg har lest og som jeg har brukt i min beregning er arealet på membranen, Sd, som utgangspunkt. Da skal front kamre, membran mot membran, åpning være 1/3 til 1/4 av Sd. For basselementer med mer enn 10mm Xmax brukes 1/3 som minimum, for basser med Xmax 10mm eller mindre, brukes 1/4 av Sd som kammer åpning.

Bak kammer der elementet står i skal være 1/2 til 1 av Sd, der er det samme prinsipp som gjelder som over.
    Takk for svar
    Men her kommer et par oppfølgingsspørsmål.
    Sd = Største diameter?
    X-max = største slaglengde utover?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde akuratt samme konstruksjon av en kasse her hjemme, med dobbel 18.. var desverre så dom at jeg ødela den og bygget en custom bassreflexkasse :/

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slendrian
    Takk for svar
    Men her kommer et par oppfølgingsspørsmål.
    Sd = Største diameter?
    X-max = største slaglengde utover?
    Her er en kjekk oversikt over T/S.

Page Title
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Her er en kjekk oversikt over T/S.

Page Title
    Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+V, Ctrl+P = Nattbordlektyre.

Takk skal du ha

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrev for noen innlegg tilbake at jeg drev å funderte på oppsett for soverommet. Nå er det på plass. Jeg hadde først tenkt å bygge et system til soverommet, men etter å tittet litt rundt fant jeg ut at det var like greit å kjøpe et lite system. Valget falt på Yamaha RX-V475 og Canton Movie 1005. Subben er så som så den sliter litt nedover mot dypet og blir litt rumlete. Jeg er faktisk imponert over den åpne mellomtonen og diskanten. Kan selvsagt bli litt kvass inni mellom, men alt i alt god lyd for soverommet da det spilles på et fornuftig/lavt nivå.

Noen bilder av oppsettet.

-3j2a5408-jpg

-3j2a5459-jpg

-3j2a5462-jpg

-3j2a5463-jpg

-3j2a5470-jpg

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,939
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt rykter om at en svært dypgående sub på soverommet som lager mye vibrasjoner skal gjør underverker på både det ene og det andre så kanskje noe å tenke på :twisted: God helg uansett og grattis med veldig kurrant soveromsanlegg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Unormalt og se du bare har, i din målestokk... diskanter i et rom... hehe

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,089
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo greit ut. Vurderte du noen lydplanke utgaver med sub, f.eks Sonos? Det spiller bra, tar mindre plass og er jo veldig lekkert.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Unormalt og se du bare har i din målestokk... diskanter på et rom... hehe
    Hmm?? Mulig jeg er dyslektisk eller bare simpelthen treg... Men den setningen skjønte jeg ikke særlig mye av...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Har hørt rykter om at en svært dypgående sub på soverommet som lager mye vibrasjoner skal gjør underverker på både det ene og det andre så kanskje noe å tenke på :twisted: God helg uansett og grattis med veldig kurrant soveromsanlegg
    Ja du er inne på noe Så kanskje jeg må få noe SVS på plass

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Unormalt og se du bare har, i din målestokk... diskanter i et rom... hehe
    Hehe, jeg har noen normale sider også

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det så jo greit ut. Vurderte du noen lydplanke utgaver med sub, f.eks Sonos? Det spiller bra, tar mindre plass og er jo veldig lekkert.
    Ja jeg har tenkt i den retningen også, men fant ut dette var det som ville gi størst surround effekt hos oss. Å jeg kan enkelt oppgradere suben vis jeg skulle få lyst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par 18" under senga gjør nok underverker både for det ene og det andre... ;-)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller ett par rumperistere.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,488
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert og smidig soveroms-oppsett dette BEF :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine og gode høyttalere det der

Frua likte skjenken din -_- hehe
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Et par 18" under senga gjør nok underverker både for det ene og det andre... ;-)
    *ler* du mener det ja Har vært inne på tanken selv

Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Eller ett par rumperistere.
    Det blir for tregt, da tar man heller noen 18" til

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Lekkert og smidig soveroms-oppsett dette BEF :-)
    Tusen takk for det! Fruen hilser herfra.

Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Fine og gode høyttalere det der

Frua likte skjenken din -_- hehe
    Takker Skjenken er 3 kommoder fra IKEA.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt besøk av verdens beste og hyggeligste snekker noen dager i ukene som har vært, 8x12_TOM. Når man har slikt hyggelig besøk blir det jo endel prat om lyd. Han hadde en liten lytt nede i kinoen og hadde en klar tilbakemelding om at det var idioti og selge noe som helst før jeg hadde brukt mere tid på justering. Så har da gått å tenkt litt for meg selv noen dager nå. Skal gjøre noen endringer på de akustiske tiltakene i rommet og justere litt. Så får vi se hvor man ender. Det som er tanken å gjøre på de akustiske tiltakene er å dempe rommet ennå mer. Jeg bruker nesten ikke demping idag i rommet. Det jeg i praksis skal prøve er å ta bort hele diffusor veggen bak i rommet og lage en demping på hele bakveggen som er. Jeg skal lage dempingen dyp, det vil si prøve fra 30 til 50 cm med demping. Skal se om dette kan hjelpe meg med å få en litt flatere kurve på bassen. For jeg sliter litt med noen dipper mellom 45 og 100Hz.

Jeg får ikke kommet meg igang med dette med det første, da jeg snart skal ha 2 ukers ferie og Gran Canaria venter. Når jeg er tilbake derfra regner jeg nok med batteriene er fulle og man er klar for masser av nye utfordringer

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Har hatt besøk av verdens beste og hyggeligste snekker noen dager i ukene som har vært, 8x12_TOM. Når man har slikt hyggelig besøk blir det jo endel prat om lyd. Han hadde en liten lytt nede i kinoen og hadde en klar tilbakemelding om at det var idioti og selge noe som helst før jeg hadde brukt mere tid på justering. Så har da gått å tenkt litt for meg selv noen dager nå. Skal gjøre noen endringer på de akustiske tiltakene i rommet og justere litt. Så får vi se hvor man ender. Det som er tanken å gjøre på de akustiske tiltakene er å dempe rommet ennå mer. Jeg bruker nesten ikke demping idag i rommet. Det jeg i praksis skal prøve er å ta bort hele diffusor veggen bak i rommet og lage en demping på hele bakveggen som er. Jeg skal lage dempingen dyp, det vil si prøve fra 30 til 50 cm med demping. Skal se om dette kan hjelpe meg med å få en litt flatere kurve på bassen. For jeg sliter litt med noen dipper mellom 45 og 100Hz.

Jeg får ikke kommet meg igang med dette med det første, da jeg snart skal ha 2 ukers ferie og Gran Canaria venter. Når jeg er tilbake derfra regner jeg nok med batteriene er fulle og man er klar for masser av nye utfordringer

Tror det er en bra ide å beholde utstyret og heller prøve litt med rommet. Leste et sted at diffusorer på bakveggen i små rom har liten effekt, prøvde å finne linken men det gjorde jeg ikke, er en stund siden jeg leste det. Har vært så mye akustikk lesing i det siste for min egen del så klarte ikke å finne den frem. Så kan hende det ikke gir helt den effekten de skal, og dermed kan du heller bruke bakveggen til annet. Ihvertfall verdt et forsøk. Dersom rommet skulle bli mye dempet på bakveggen kan du heller kompensere det med litt mere refleksjon på sidene.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8x12_TOM vet hva han snakker om, stort sett. :P

Du får si ifra om du ønsker en liten runde med justering etterhvert. Kunne sikkert tatt en tur innom neste gang jeg er i Oslo. Kunne vært morsomt å hørt systemet ditt også, slik det er nå.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at om du skal gå såpass tykt som 50cm og over det bør du bruke noe lettere stoff enn de vanlige Rockwool akustikkplatene. De vil bli mindre effektive i tykkelser over 20cm. Jeg regnet på tykkelser på 60cm og der var vanlig gul Glavarull ideelt. Det vil gi en fin og jevn demping et godt stykke ned i bassen, spesielt om du får dekket et stort areal slik du gjør. Har vært inne på tanken selv, men slik det står nå hos meg er det ikke mulighet for det, dessverre.

Side 338 av 367 FørsteFørste ... 198 208 218 228 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 334 335 336 337 338 339 340 341 342 348 358 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •