BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 337

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 337 av 367 FørsteFørste ... 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 333 334 335 336 337 338 339 340 341 347 357 ... SisteSiste
Viser resultater 6,721 til 6,740 av 7339
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lykke til med salget

Er veldig spent på om noe kan erstatte det du har innenfor noenlunde samme rammer.

Hva må en ut med sånn ca for systemet ditt? Du kan runde av til nærmeste 100k :wink:

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Lykke til med salget

Er veldig spent på om noe kan erstatte det du har innenfor noenlunde samme rammer.

Hva må en ut med sånn ca for systemet ditt? Du kan runde av til nærmeste 100k :wink:
    Jeg håper jo neste prosjekt kan ta meg et skritt videre, ellers må jeg jo bare bygge dette systemet på nytt

Høyttalerne kan selges uten forsterkerne, pris høyttalere 130.000,- Hele systemet 300.000,-.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et røverkjøp! De som har mulighet til å kjøpe dette burde kjenne sin besøkelsestid

Veldig spent på å se/høre hva du drar ut av ermet hvis salget går i boks. Har en viss mistanke basert på ting du har sagt, men det kan jo være mye forskjellig alikevel 8)

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å funderer på å bygge meg et 5.1 oppsett til soverommet. For det er slik i huset at mye av filmene ses akkurat der. Har idag min 42" Pioneer plasma med ekstern sub som bilde og lyd kilde. Så det er jo ikke helt optimalt.

Så nå driver tankene mine å går om et enkelt oppsett. Ser for meg 5 helt like høyttalere, 3-5" fulltone/koaks element i lukket kabinett på 3-6 liter og en 10-12" sub, så det vil være et system som vil ha deling på en plass mellom 120 og 200hz mellom sub og fulltonene.

Er det noen som har noen gode forslag/linker til slike små fulltone konstruksjoner?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med SEAS C16N001/F?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrin la prosjekt med DIY system for soverommet, det blir en annen løsning som er enklere

I min søking rundt DIY system for soverommet kom jeg over endel spennende artikler rundt forskjellige dipol bass systemer. Så nå driver jeg å skisser litt her hjemme og må muligens bruke endel tid i verkstedet i helgen å bygge en prototype for å teste ut en dipol løsning. Løsningen jeg har lyst å bygge heter Slot-loaded W-frame, man kan lese mer om prinsippet her Subwoofer Origami. Element jeg hat tenkt å bruke er Beyma 18SW1600NdE, da jeg har 2 slike liggende.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare kjør 6stk 21" i H-baffel. Enkelt og greit. Det flytter mye luft, og ganske langt ned.

Geir Arne

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Bare kjør 6stk 21" i H-baffel. Enkelt og greit. Det flytter mye luft, og ganske langt ned.

Geir Arne
    Eller ti stykk 18"i en slik jeg funderer på Må uansett teste.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Eller ti stykk 18"i en slik jeg funderer på Må uansett teste.
    Likevel har 6tk 21" større areal, om jeg har regnet riktig.

Men ditt valg såklart.

Geir Arne

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne kanskje vært en tanke å tatt en prat med Sluket på hifisentralen i den forbindelse?

Han har laget et slot-loaded basssystem som jeg forstår er noe av raffere ganske mange har hørt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Likevel har 6tk 21" større areal, om jeg har regnet riktig.

Men ditt valg såklart.

Geir Arne
    Regnet litt feil, 6stk 21" vil ha ca 1m2 med membran areal og 10stk 18" vil ha ca 1,25m2.

Jeg har hørt Tangen sitt oppsett med 8stk 21", og det spiller bra så absolutt. Jeg vil slite litt med å få nok avstand fra bakvegg.

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt tråden din gjennom hele byggingen, ord blir fattige når man ser hvor mye tid og penger du har lagt i dette. Hadde vært en opplevelse å høre herligheten. Blir spennende å se hva som kommer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Regnet litt feil, 6stk 21" vil ha ca 1m2 med membran areal og 10stk 18" vil ha ca 1,25m2.
    Ja, det stemmer nok. Innbilte meg at det stod 10stk 15" av en eller annen grunn.

Geir Arne

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar av meg hatten, kompis... Du leker ikke når du først setter igang! Stå på, sjef!!!!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har ord blitt til handling. Etter jobb igår måtte jeg koble av litt, så da gikk turen ned i verkstedet. Jeg hadde to gamle sub kasser som jeg hugget opp og som ble til en ny sub for 2 stykk 18" element. Byggeprosessen gikk greit og den ble ferdig slik at jeg fikk tatt den med inn i kinoen og prøvespilt litt. Den ble plassert i senter rett foran lerretet, på forsterker siden satte jeg en deling på 150Hz og ingen tidskompensasjon og jeg mutet 15" i frontene slik at det var kun 12" og diskant som spilte. Resultatet ble faktisk over all forventing, den spiller meget stramt, oppløst og dynamisk. Den har ikke fult samme dybde som systemet har hatt og det hadde jeg ikke forventet. Nå er det å bare to 18" som spiller, kontra åtte som er under "normal" i oppsettet. Det tåler heller ikke samme lydtrykk, uansett spiller det høyt. Alt i alt var det såpass bra at jeg ikke fikk tid til å skrive noe om det her igår kveld, da jeg satt i kinoen å hørte musikk i nesten 2 timer. Jeg har masse bilder fra bygge prosessen og skal få lagt det ut i løpet av ettermiddagen i dag.

Løsningen er såpass spennende at jeg tror nok jeg må ommøbelere på høyttaler oppsettet og få testet felere plasseringer av subben for å se hvordan den fungerer.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,939
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det U-baffel du prøver ut?

Har forsøkt litt med det og det er uten tvil fordeler med det men også ulemper som bl.a. vesentlig lavere effektivitet og effekttålighet slik at at en dermed må svært mye membran for å oppnå "realistisk" lydnivå på film. Er vell derfor så få bruker det i hjemmekinoer men det blir artig å se om du får det til dersom det er noe slikt du prøver ut!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Er det U-baffel du prøver ut?

Har forsøkt litt med det og det er uten tvil fordeler med det men også ulemper som bl.a. vesentlig lavere effektivitet og effekttålighet slik at at en dermed må svært mye membran for å oppnå "realistisk" lydnivå på film. Er vell derfor så få bruker det i hjemmekinoer men det blir artig å se om du får det til dersom det er noe slikt du prøver ut!
    Jeg har bygget en som heter W-baffel. Ulempene er som du sier mye lavere effekt tålelighet, så mindre lydtrykk gir den enn hva en tradisjon bassrefleksløsning gir. Til gjengjeld gir den en mye fastere og kontant bass.

Skisse over prinsippet,

-frame-jpg

Noen bilder av selve subben,

-3j2a5427-jpg

-3j2a5428-jpg

-3j2a5432-jpg

-3j2a5439-jpg

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,939
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kammerat lagde samme type nettopp men da med JBL 18" og det er visst også flere halvkommersielle høyttalere som har begynt med samme prinsipp så det har nok noe for seg!

Hvordan er de med tanke på plassering? Krever de en del avstand fra frontvegg for å fungerer optimalt?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,741
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Hvordan er de med tanke på plassering? Krever de en del avstand fra frontvegg for å fungerer optimalt?
    Ble ferdig med den igår litt over 22:00, å satte den da bare rett inn i kinoen og gjorde noen kjape justeringer. Ikke fått gjort noe testing i forhold til plassering vennlighet, jeg må ommøblere hele front rekka for å få testet det ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forskning som er løsningen når du skal finne avstand fra membran til membran? eller finnes det en formel for det?

Side 337 av 367 FørsteFørste ... 197 207 217 227 237 247 257 267 277 287 297 307 317 327 333 334 335 336 337 338 339 340 341 347 357 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •