BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 312

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  118
Side 312 av 367 FørsteFørste ... 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 308 309 310 311 312 313 314 315 316 322 332 342 352 362 ... SisteSiste
Viser resultater 6,221 til 6,240 av 7339
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,742
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg skal se Hobbiten i Sandvika i dag, og der har de fått Atmos installert... Litt spent på hva flere surroundkanaler kan ha å si for lyden! MEN - nå skal jeg slutte å dra tråden til BEF OT...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,523
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tangenAVdesign
    Litt støtte fre denne kanten: jeg har vært på noen av de "beste" kommersielle kinoene på østlandet, og lyden i de er etter mitt skjønn helt jalla. Det har mest med akustikken i salene å gjøre vil jeg tro, for i mindre saler er ofte lyden bedre med mindre romklang og generende ekko.

Den beste kinoen jeg vet om i Norge var den gamle IMAX kinoen på Aker Brygge, der låt det ganske bra selv om det var litt spedt med sub-bass. Synd den ble nedlagt.
    Helt enig med deg da jeg har det samme inntrykket av kommersielle kinoer. Jeg er selv ikke i nærheten av BEF sitt nivå på lyd, men syns min egen lyd overgår alle kommersielle kiner jeg har vært i på østlandet.

Nok OT.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg skal se Hobbiten i Sandvika i dag, og der har de fått Atmos installert... Litt spent på hva flere surroundkanaler kan ha å si for lyden! MEN - nå skal jeg slutte å dra tråden til BEF OT...
    Skal selv se Ørneredet i dag på Cinemateket i original 70mm :-)

Er veldig spent på å se hvor bra dette formatet er. Har hørt mye fint om 70mm, men har ennå til overs å oplleve det ..

Men nok off topic for denne gang..

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,939
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringen sies å ha Norges beste lyd mens Colosseum har vell fortsatt det største anlegget, jeg har ikke høt noen av de.

Hva som spiller "best" er nok en smakssak me jeg forstår hva Jerome mener vedr romstørrelse, det gir en ekstra dimensjon når en får en viss størrelse på rommet som folk flest bare kan se lant etter. Den lokale kinoen har i den minste salen ett (i kinosammenheng) lite Alcons oppsett og jeg må ærlig innrømme at jeg synes det er veldig gøy å se film der, det gir noe med lyden som jeg ikke får til hjemme...

Nå skal det også sies at kinoene ofte blir sterkt preget av preferansene og kunnskapene til de som installerer kinoanlegga. Og der har jo f.eks. BEF en ekstrem fordel da han har kunnskap (og preferanser) som langt overgår de flest som installerer kinoanlegga. Når ett kinoanlegg blir levert får de lokale maskineste beskjed om å ikke justere noe, kun til nød hovedvolumet.. og jeg har selv hørt hvor feil dette har hørtes ut og hvor lite som skal til for å få det bedre

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Hobbiten på Colosseum, og det skuffet veldig, var muligens ikke "dårlig" lyd, men mangel av lyd som var problemet. De spilte jo sykt lavt, dro helt fra Halden til Colosseum for å se den i 48FPS, men angrer nå da Fredrikstad kino helt klart overgår lyden på dette. De spilte jo så lavt at man ikke turte å spise baconchips i frykt for å overdøve dialogen i filmen. Latterlig dårlig at de ikke kan ha lydnivået i orden.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom OT debatt dette, men som tar opp noen viktige poenger. Problemene som de fleste av dere beskriver er jo at hvert sete i en kino skal ha like stor opplevelse. THX bygger jo hele sin filosofi på at hvert sete skal være like bra i en THX godkjent kino. Selv har jeg sett bort i fra dette i min egen kino og fokusert på å gi størst mulig opplevelse i sweetspot.

Hva angår volum rundt om på kinoer er jeg også skremt over hvor varierende nivåer de setter systemene på. Det skal ikke være noen problemer å kjøre korrekte referanse nivåer i alle kinoer. Noe av svaret kan nok ligge i at systemene ikke blir jevnlig kalibrert og vis det da er noen ikke så kyndige som rører på noen settinger, kan det fort bli feil.

En kommersiell kino som er THX sertifisert, skal rekalibreres minst hver 12 måned. Vis de ikke gjør det skal de fjerne THX skiltet sitt.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående det du skriver om THX og standard. Jeg vet jo at det er konkrete krav til alle plasser både angående lyd og bilde ift standarden. Alikevel er det jo stor forskjell på THX saler også. En skulle jo tro at store Coloseum var i henhold til standard, men den er ikke i nærheten av for eksempel THX salen på lille Årnes kulturhus når det gjelder lyd og bildekvalitet.

Jeg tror grunnen er at den enorme salen på Coloseum krever så mye for å oppfylle standarden at de ligger på et absolutt minimum mens andre steder overgår standarden....

Forøvrig mener jeg BEF sin kino overgår det meste på lydsiden, hvertfall komersielt i Norge, men skulle gjerne vært på Starlight Cinema i California (den tror jeg er et par hakk råere..)har bare et svakt minne av THX salen på Leicester Square i London men den er nok i nærheten den også....

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,939
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja veldig rart at det er så lavt nivå på Collosseum iom at den er THX godkjent (fortsatt verdens største?). MEN dette med lav lyd på Alcons oppsett er noe jeg har nevnt før, det er påfallene mange som klager på lavt lydnivå på Alcons oppsetta. Om dette er en "innbildning" og at det kanskje bare oppleves lavere pga Alcons som en av få som ikke bruker vanlig horndiskanter er en mulighet. Men at det ble vesentlig mer morro her på den lokale kinoen etter at en fikk "etterjustert" litt er det ingen tvil om, men hva leverandøren sier til den manuelle justeringa er ikke godt å si

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hvis du leser hva jeg skriver så skriver jeg kommersielle kinoer ikke hjemmekinoer...8)
    Jo, jeg leste det riktig. Mulig at det jeg skrev om folk med mye penger kunne tolkes som private men jeg mente kommersielle kinoer. Det trengs investorer med mye penger for å bygge de beste kommersielle kinoer. Uansett hvor det er.
    Og det er hvorfor jeg skrev kommentaren min om surround: fordi rommet til Bjørn-Erik ikke kan matche en god kino så blir ikke, i min mening, den totale lydopplevelsen bedre. Det er mange fysiske begrensinger med et lite rom som ikke finnes i ett ekte kino/auditorium. Og det høres godt.

Når det gjelder hjemmekinoer i Norge så synes jeg at Atle (Akto) har klart å lage et bedre surround opplevelse enn Bjørn-Erik. Atle klarer å lure oss til å tro at rommet er mye større enn det den egentlig er.
    Jeg tror det er fordi han har mer plass bak den første raden enn det Bjørn-Erik har, at akustikken hos Atle er bedre og/eller fordi Adam sine surround høyttalerne (diskanten) er bedre.
    Som Bjørn-Erik skrev så er det smak og behag så kanskje er Atle sine preferanser nærmere mine?
    Men det spiller egentlig ikke noe rolle hva jeg synes, det viktigste er at Bjørn-Erik er fornøyd med sin egen kino :-D

Og hvis du vet om noen kommersielle kinoer i Norge som har bedre lyd enn BEF så vil jeg gjerne vite hvilke det er?
    I Norge har jeg ikke mye erfaring (du skrev verden, ikke Norge). Colosseum er vel den hvor jeg har hatt mitt beste opplevelse men det var lenge side. Sikkert utdatert nå. Jeg går nesten aldri på kino i Norge.

Det er i Paris, Poitier (Futuroscope/IMAX, Link), utafor Boston og i London hvor jeg har opplevd den beste kino lyden jeg kan huske. Hvis jeg husker riktig så var alle ganske nye saler. Alle ganske store.

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Hva angår volum rundt om på kinoer er jeg også skremt over hvor varierende nivåer de setter systemene på. Det skal ikke være noen problemer å kjøre korrekte referanse nivåer i alle kinoer. Noe av svaret kan nok ligge i at systemene ikke blir jevnlig kalibrert og vis det da er noen ikke så kyndige som rører på noen settinger, kan det fort bli feil.

En kommersiell kino som er THX sertifisert, skal rekalibreres minst hver 12 måned. Vis de ikke gjør det skal de fjerne THX skiltet sitt.
    Det virker som det er litt mer komplisert enn det ser ut.

Denne er verdt å lese for å forstå hvorfor lyden i de fleste kommersielle kinoer er så feil. I følge John Allen så skylder dette at de som kalibrerer ikke kan jobben sin, at høyttalerne kan være feil dimensjonert og at filmene ikke alltid har riktig nivå. Selv om dette ble skrevet i slutten av 90 tallet så virker det ikke som det er så mye bedre nå. Dessverre for oss.... :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis linken min ikke fungerer, her er dokumentene som er verdt å lese:
    Vedlegg 99320
    Vedlegg 99321

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenc
    ..... dro helt fra Halden til Colosseum for å se den i 48FPS, men angrer nå da Fredrikstad kino helt klart overgår lyden på dette.....
    Helt klart bomtur var på sal 2 i Fredrikstad i sommer og tror at dette er en av de beste kinosalene jeg har vært i noensinne!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Og det er hvorfor jeg skrev kommentaren min om surround: fordi rommet til Bjørn-Erik ikke kan matche en god kino så blir ikke, i min mening, den totale lydopplevelsen bedre. Det er mange fysiske begrensinger med et lite rom som ikke finnes i ett ekte kino/auditorium. Og det høres godt.
    Ikke for å arrestere deg på dine meninger, men du bygger meningene dine på noe du hørte for ca. 1år siden og systemet kan ikke sammenlignes nå og da... er fryktelig mye kalibrering og fin tuning som er gjort siden da... Å opplevelsen er en helt annen...

Har lest dokumentene du linker til før. Er veldig mye fornuft som står i dem.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,523
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg leste det riktig. Mulig at det jeg skrev om folk med mye penger kunne tolkes som private men jeg mente kommersielle kinoer. Det trengs investorer med mye penger for å bygge de beste kommersielle kinoer. Uansett hvor det er.

Når det gjelder hjemmekinoer i Norge så synes jeg at Atle (Akto) har klart å lage et bedre surround opplevelse enn Bjørn-Erik. Atle klarer å lure oss til å tro at rommet er mye større enn det den egentlig er.
    Jeg tror det er fordi han har mer plass bak den første raden enn det Bjørn-Erik har, at akustikken hos Atle er bedre og/eller fordi Adam sine surround høyttalerne (diskanten) er bedre.
    Som Bjørn-Erik skrev så er det smak og behag så kanskje er Atle sine preferanser nærmere mine?
    Men det spiller egentlig ikke noe rolle hva jeg synes, det viktigste er at Bjørn-Erik er fornøyd med sin egen kino :-D

I Norge har jeg ikke mye erfaring (du skrev verden, ikke Norge). Colosseum er vel den hvor jeg har hatt mitt beste opplevelse men det var lenge side. Sikkert utdatert nå. Jeg går nesten aldri på kino i Norge.

Det er i Paris, Poitier (Futuroscope/IMAX, Link), utafor Boston og i London hvor jeg har opplevd den beste kino lyden jeg kan huske. Hvis jeg husker riktig så var alle ganske nye saler. Alle ganske store.

Det virker som det er litt mer komplisert enn det ser ut.

Denne er verdt å lese for å forstå hvorfor lyden i de fleste kommersielle kinoer er så feil. I følge John Allen så skylder dette at de som kalibrerer ikke kan jobben sin, at høyttalerne kan være feil dimensjonert og at filmene ikke alltid har riktig nivå. Selv om dette ble skrevet i slutten av 90 tallet så virker det ikke som det er så mye bedre nå. Dessverre for oss.... :???:
    Hvis du syns Colluseum har god lyd og bedre lyd enn BEF så begynner jeg å lure og spesielt om det var for en stund siden. Jeg syns Colluseum har fryktelig dårlig lyd og bilde og mye av det er fordi salen er så voldsomt stor.

Men selvfølgelig er lyd og spesielt surround mye egene preferenser og jeg syns at BEF og min egen for den saks skyld har bedre lyd enn alle kinoene jeg har vært i til nå. Og jeg gidder sjelden å gå på kino i Norge og spesielt ikke når jeg er i utlandet p.g.a mye dårlig kvalitet.

Har enda ikke opplevd Akto sin kino og gleder meg til jeg en gang i fremtiden får gjort det.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du syns Colluseum har god lyd og bedre lyd enn BEF så begynner jeg å lure og spesielt om det var for en stund siden.
    Det er ikke hva jeg skrev. Jeg skrev bare at det har vært mitt beste opplevelse - komplett opplevelse. Kino i en stor sal (ala IMAX) er noe for seg selv synes jeg.

Ikke for å arrestere deg på dine meninger, men du bygger meningene dine på noe du hørte for ca. 1år siden og systemet kan ikke sammenlignes nå og da... er fryktelig mye kalibrering og fin tuning som er gjort siden da... Å opplevelsen er en helt annen...
    Helt ok!
    Det var lenge siden jeg var der sist ja, så jeg vet ikke hvordan det er nå. Jeg har ikke kommentert front rekka di akkurat fordi jeg har ikke hørt hvordan den låter nå.
    Men rommet ditt har vel ikke vokst?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den romferge take of klippet. Skal det høres ut som det knitrer i høytalerne ?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    yup
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8CX300ND surround| 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke hva jeg skrev. Jeg skrev bare at det har vært mitt beste opplevelse - komplett opplevelse. Kino i en stor sal (ala IMAX) er noe for seg selv synes jeg.

Helt ok!
    Det var lenge siden jeg var der sist ja, så jeg vet ikke hvordan det er nå. Jeg har ikke kommentert front rekka di akkurat fordi jeg har ikke hørt hvordan den låter nå.
    Det er nok mer enn ny front rekke. Han nevner jo at det er gjort mye tuning og optimalisering siden sist. Glem heller ikke at han har fått seg en helt ny lyd prosessor også...

Edit: men jeg forstår argumentet om at bef nok kunne fått det til å låte enda bedre om han hadde hatt enda mer plass å leke seg på

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet har dessverre ikke vokst siden sist Men det er gjort mye endringer i justeringen, noe som har gitt et helt annet lydbilde.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,740
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ja det er mye knitring og "smell", det er mest ekstremet fra ca 35 sekunder ut i klippet.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er mye knitring og "smell", det er mest ekstremet fra ca 35 sekunder ut i klippet.

Begynte og tro det var noe galt med lydfilen jeg lastet ned

Side 312 av 367 FørsteFørste ... 172 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 308 309 310 311 312 313 314 315 316 322 332 342 352 362 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •