BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 311

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  121
Side 311 av 368 FørsteFørste ... 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 307 308 309 310 311 312 313 314 315 321 331 341 351 361 ... SisteSiste
Viser resultater 6,201 til 6,220 av 7345
    Newcomer Infocus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Godt Nyttår

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tok ikke lange tiden før de nye konstruksjonene sto i kinoen å spilte, nei
    Moro å lese at førsteinntrykket svarer til forventningene!

God nyttår forresten, det blir spennende å følge med på galskapen inn i 2013 også

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt meg en lengre seanse i kinoen i dag. Har sittet å hørt og justert litt. Ikke funnet fram måleutstyret ennå, vil først høre litt hvordan elementene oppfører seg. Har lekt meg endel med delefrekvensene og hvor bratt jeg skal dele. Jeg har nå slått av alt av Eq slik at det ikke skal spille inn, da hører man mye raskere hva hver enkelt element gjør for lyden. Det er en helt annen ro i lydbilde enn hva jeg har hatt før og mye mere åpenhet. Så iløpet av helgen må jeg nok koble opp måleutstyret og starte litt Eq kalibrering

Tok et bilde av hele systemet. Mellomtonen til senteren står ferdig i verkstedet og skal ta det inn når jeg er fornøyd med kalibreringen av frontene.

-3j2a1852-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -3j2a1852-jpg  

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får alltid et smil om munnen når jeg ser den frontrekka di Blir spennende å se noen målinger når du får satt opp dette.

Du har ikke sett en Delorean tjuvparkert i oppkjørselen din? Sikker på at Marty McFly tjuvlånte kinoen din her (evt en prototype du har i verkstedet)..

[YOUTUBE]YvfHNhkSOG0[/YOUTUBE]

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gjorde 2 av bak kanalene ferdig og fikk montert dem opp. Har hatt en liten prøve lytting på dem og jeg har nok ikke hørt bak kanaler med en slik fylde som disse kan levere De spiller ikke helt optimalt nå med at rommet er veldig nakent og at de så og si er i ett med bakveggen. Noe justeringer må til, men det hadde jeg regnet med!

-_mg_8789-jpg
    Man vil ikke se noe av høyttaleren. Jeg blir å bygge et skall som skal stå foran bak kanalene. Det blir å se ut som 4 sorte søyler. Jeg ønsker ikke at noe skal vises inne i selve kinoen.
    Jeg holder for tida med på å lese igjennom dette mesterverket av en byggetråd en gang til. Dette er bare helt fantastisk!
    Jeg har et spørsmål angående bak- og sidehøyttalerne; Hvordan er disse festet? Har du eventuelt noen bilder med detaljer av dette?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort litt til idag. Har bygget ferdig sidekanalen til kinoen, så når står de til tørr. Blir det tid i helgen skal jeg få satt inn alle surround kanalene og testet litt

-_mg_4038-jpg
    Nå er det selvfølgelig disse jeg egentlig sikter til i mitt spørsmål ovenfor selv om det sikkert ikke er noen store forskjeller i måten de er festet på?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,416
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt meg en lengre seanse i kinoen i dag. Har sittet å hørt og justert litt. Ikke funnet fram måleutstyret ennå, vil først høre litt hvordan elementene oppfører seg. Har lekt meg endel med delefrekvensene og hvor bratt jeg skal dele. Jeg har nå slått av alt av Eq slik at det ikke skal spille inn, da hører man mye raskere hva hver enkelt element gjør for lyden. Det er en helt annen ro i lydbilde enn hva jeg har hatt før og mye mere åpenhet. Så iløpet av helgen må jeg nok koble opp måleutstyret og starte litt Eq kalibrering

Tok et bilde av hele systemet. Mellomtonen til senteren står ferdig i verkstedet og skal ta det inn når jeg er fornøyd med kalibreringen av frontene.

-3j2a1852-jpg
    Her snakker vi wall-of-sound! Centeren din så plutselig litt stusselig ut der den står alene nå

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå er det selvfølgelig disse jeg egentlig sikter til i mitt spørsmål ovenfor selv om det sikkert ikke er noen store forskjeller i måten de er festet på?
    Det er gjort meget så enkelt, kassene veier ca 50kg og er bygget slik at de har bare 1,5cm klaring. De står rett opp og ned og jeg har noen små biter med patent bånd skrudd i veggen som og er skrudd i kassene slik at de ikke kan beveges.

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Her snakker vi wall-of-sound! Centeren din så plutselig litt stusselig ut der den står alene nå
    Ja, må nok få inn en mellomtone kasse til den også Tror det blir ennå heftigere når jeg får kabinettene sort.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er årets første AV tur bestilt, i år som årene før er det Amsterdam i slutten av Januar og ISE. Kjenner jeg gleder meg enormt allerede For de av dere som ikke har hørt om messen før er det en av de største messene innen proff AV i verden og messen har vokst de siste årene hva angår privat/retail markedet.

Her er link til tidligere års reportasjer, ISE 2012 , ISE 2011 og ISE 2010.

-02-01-jpg

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er gjort meget så enkelt, kassene veier ca 50kg og er bygget slik at de har bare 1,5cm klaring. De står rett opp og ned og jeg har noen små biter med patent bånd skrudd i veggen som og er skrudd i kassene slik at de ikke kan beveges.
    Ok, takk for svar! Har du benyttet gummi, skum eller andre tiltak for at eventuelle vibrasjoner ikke skal forplante seg i reisverket? Eller gjør tyngden i seg selv høyttalerne så stabile at dette ikke er et tema?

Alle elementene for surround vil være på samme høyde. Kabinettene til sidekanalene er 2,21m høye, innvendig høyde i kabinettet er 2,10m. (innlegg #3740)
    Er dette en skriveleif? 11cm forskjell på innvendig og utvendig høyde?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar! Har du benyttet gummi, skum eller andre tiltak for at eventuelle vibrasjoner ikke skal forplante seg i reisverket? Eller gjør tyngden i seg selv høyttalerne så stabile at dette ikke er et tema?
    Kassene er såpass stive at det er ingen kasse vibrasjon å snakke om, så de står rett på gulv og rett mot vegg.

Er dette en skriveleif? 11cm forskjell på innvendig og utvendig høyde?
    Nei ingen feil, topp platen er montert 11cm ned i forhold til kabinett veggene ,slik at det er plass for tilkobling pluggen på toppen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei ingen feil, topp platen er montert 11cm ned i forhold til kabinett veggene ,slik at det er plass for tilkobling pluggen på toppen.
    Ah, slik å forstå! Det må være plass til plugger også, ja. Flott løsning!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo helt rått! 8)

Syntes en gang (2008 ) at vi hadde en fet frontrekke/subber på HTF

Det skal sies at vi har laget en 22" sub som gjorde jobben minst like godt senere.
    Erna6 (600l, 200kg) her presentert av HOJ

Dette overgår dette med noe helt ekstremt!

Høyttalerrekka og subbene så helt rå ut før, men ser enda råere ut nå.
    Med enter mellomtone på plass, så regner jeg med at dette anlegget spiller "Ræva" (unnskyld uttrykket) av de fleste av kinoene i landet også. 8)

Du må nesten dele ut nyrebelte sammen med 3D briller på visninger nå ;-)

Må nok prøve å ta en tur innom og ta en titt dersom jeg får det til.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,528
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen komersielle kinoer i hele verden som er i nærheten av lyden i denne kinoen.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det finnes ingen komersielle kinoer i hele verden som er i nærheten av lyden i denne kinoen.
    Dette er bare tull. Og sannsynligvis uten reel grunnlag.

Det er ingen her som har besøk alle de beste kinoene i verden.
    Som jeg vet så finnes det eller ikke noe offisiell rapport/test av hva som kunne være de beste i verden (men hvis det finnes så er det viktig å se at denne kinoen blir inkludert i testen). Hvem vet hva folk med mye penger i Kina, USA, UK, Russland eller i et annet land kan ha laget?

Det er også veldig stor forskjell mellom en riktig kalibrert kino og en som ikke er det. Jeg hadde likt å oppleve en kino kalibrert av John F Allen.

Personlig synes jeg at rommet til BEF er alt for lite for å kunne måle seg mot noe av de store fine kommersielle rom. Bjørn Erik har gjort en fantastisk jobb men som i nesten alle hjemmekino jeg har besøkt så er rom størrelsen en reel begrensing.
    Jeg synes også at det finnes kinoer med bedre surround (selv private kinoer i Norge). Og jeg snakker ikke om min egen kino her.

Ikke meningen å kritisere deg BEF ...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,746
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det kommer vel også litt an på hva en legger i "kinolyd". Det du snakker om her med størrelsen på rommet er jo selvsagt vesentlig, og er også noe jeg liker godt i "ekte" kino; altså følelsen av å sitte midt i handlingen. Samtidig vil jeg nok si at surrounden hos BEF er det beste JEG har hørt i noen "vanlig" hjemmekino, og på mange måter vil jeg også si at den er "bedre" enn på kino der alt fra ekko til svært varierende gjengivelse på ulike steder av salen er et tema.

Nå har for øvrig ikke jeg vært hos BEF på en stund, og ting har garantert blitt enda bedre siden sist, men jeg må til dels si meg enig med Jerome at lyden i en godt utstyrt kino har en litt annen "klang" enn de aller fleste hjemmekinoer; BEF´s inkludert, som jeg - om jeg kunne velge - gjerne skulle puttet i kjelleren selv... Nå er det jo imidlertid slik at en kinosal på 1000kvm som oftest er litt vanskelig å få plass til i råkjelleren, så jeg ser med spenning frem til BEFs kommende forsøk på å optimalisere opplevelsen i sin kino i retning AV-nirvana ytterligere...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,743
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endel store ord ute å går her

Jeg skulle gjerne hatt rommet noen kvadrat større og hatt noe mere tak høyde i rommet. Er rommet mitt som er den store begrensningen nå. Når det gjelder surround lyden går nok dette veldig mye på preferanser. personlig er jeg ikke fan av surround kanaler man hører godt, jeg ønsker at disse kanalene kun skal skape liv og gi de rette effektene... dermed har jeg justert mine surround kanaler ned 1,5-2 db i forhold til det som er "korrekt". Dette vil nok oppfattes av enkelte som "dårlig" surround opplevelse. Personlig passer det min smak meget godt og jeg selv trives med at de kjører full frekvent. dermed får man en mye mere distinkt effekt i surround kanalene.

Så skulle jeg satt opp noen store ønsker for oppgradering av systemet nå ville nok det vært et rom som har 2 meter til i lengden, 2 meter mere bredde og 1 meter mer i høyden Da skulle jeg bygget noen subber til, bygget om surround kanalene til inMiles og kjøpt meg Sony VW1000.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk at både du og Andreas21 er på relativt trygg grunn.
    La gå at "rommet kanskje er for lite", men hva spiller det egentlig for rolle?
    Det er jo først og fremst den stedlige opplevelsen som betyr noe.
    Og uten å foreløpig ha opplevd "version II", så er jeg ganske sikker på at ganske få kan matche oppsettet ditt?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,528
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Dette er bare tull. Og sannsynligvis uten reel grunnlag.

Det er ingen her som har besøk alle de beste kinoene i verden.
    Som jeg vet så finnes det eller ikke noe offisiell rapport/test av hva som kunne være de beste i verden (men hvis det finnes så er det viktig å se at denne kinoen blir inkludert i testen). Hvem vet hva folk med mye penger i Kina, USA, UK, Russland eller i et annet land kan ha laget?

Det er også veldig stor forskjell mellom en riktig kalibrert kino og en som ikke er det. Jeg hadde likt å oppleve en kino kalibrert av John F Allen.

Personlig synes jeg at rommet til BEF er alt for lite for å kunne måle seg mot noe av de store fine kommersielle rom. Bjørn Erik har gjort en fantastisk jobb men som i nesten alle hjemmekino jeg har besøkt så er rom størrelsen en reel begrensing.
    Jeg synes også at det finnes kinoer med bedre surround (selv private kinoer i Norge). Og jeg snakker ikke om min egen kino her.

Ikke meningen å kritisere deg BEF ...
    Hvis du leser hva jeg skriver så skriver jeg kommersielle kinoer ikke hjemmekinoer...8)

Og hvis du vet om noen kommersielle kinoer i Norge som har bedre lyd enn BEF så vil jeg gjerne vite hvilke det er?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt støtte fre denne kanten: jeg har vært på noen av de "beste" kommersielle kinoene på østlandet, og lyden i de er etter mitt skjønn helt jalla. Det har mest med akustikken i salene å gjøre vil jeg tro, for i mindre saler er ofte lyden bedre med mindre romklang og generende ekko.

Den beste kinoen jeg vet om i Norge var den gamle IMAX kinoen på Aker Brygge, der låt det ganske bra selv om det var litt spedt med sub-bass. Synd den ble nedlagt.

Side 311 av 368 FørsteFørste ... 171 181 191 201 211 221 231 241 251 261 271 281 291 301 307 308 309 310 311 312 313 314 315 321 331 341 351 361 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •