BEF's kompromissløse hjemmekino - Nytt hus og nye muligheter, post 7269 - - Side 304

Sponsorer:
Takk Takk:  8
Like Like:  123
Side 304 av 368 FørsteFørste ... 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 300 301 302 303 304 305 306 307 308 314 324 334 344 354 364 ... SisteSiste
Viser resultater 6,061 til 6,080 av 7348
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sharpness

Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Når man først er i oppgraderings humør fant jeg ut at jeg burde gjøre noe for bilde i kinoen også. Så når jeg var innom AVshop idag tok jeg med meg en Darbee Videoprosessor. Jeg hadde ikke de helt store tanker om hva denne kunne gi projektoren min av oppgradering, men den overasket meg. Jeg har bare sett 6 klipp av filmer nå med den, men skarper opp bilde utrolig godt på alt det jeg har sett.

-3j2a0754-jpg

-3j2a0755-jpg

For å gi dere en liten illustrasjon har jeg tatt noen bilder av den i bruk. Jeg bruker innstillingen Hi Def på 80%. Bilde er tatt av samme området med litt mere zoom på kamera. Jeg har latt disse bildene være litt større enn de bildene jeg normalt legger ut, slik at man skal få bedre inntrykk. Det er ikke gjort noe redigering av bildene, kun endret størrelse.

Uten

-3j2a0763-jpg

Med Darbee 80%

-3j2a0762-80-jpg

Uten

-3j2a0764-jpg

Med Darbee 80%

-3j2a0765-80-jpg

Uten

-3j2a0767-jpg

Med Darbee 80%

-3j2a0766-80-jpg
    hei! hvor mye har du i sharpness på projektoren din når du opererer med 80% på Darbee? 80?90?

takknemlig for svar her da jeg har samme type projektor og type rom.
    mvh helge

Active
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B
    Takk for sist. Det er bare helt hinsides å følge med på dine eventyr her, du slutter aldri å overraske!!!

Men jeg har et spm:

Oppsettet vil altså bli:
    0-200Hz spiller 9x15"
    200-1500Hz spiller 3x12"
    1500-opp spiller 3x diskanthorn
    Riktig?

Siden 6x15" før spilte opp til 800 Hz, vil altså nå kun 3x12" spille fra 200-800(og videre til 1500 da) Riktig?

Ville det ikke vært mer effektivt med:

0-200Hz spiller 6x15" (som idag, men mer effektivt siden de bare spiller til 200Hz)
    200-1500Hz spiller 6x12" (dobbelt så mye membran på den viktige midbassen)

Skjønner du hva jeg mener?
    Nei.

Grunnen til at han har den ene 15" over er for å unngå stående bølger i høyderetning. Han vil få en bedre frekvensgang av dette.

BEF : Du vet vel dette sikkert selv, men få den siste 15" så nært taket som mulig

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B
    Takk for sist. Det er bare helt hinsides å følge med på dine eventyr her, du slutter aldri å overraske!!!

Men jeg har et spm:

Oppsettet vil altså bli:
    0-200Hz spiller 9x15"
    200-1500Hz spiller 3x12"
    Riktig?

Siden 6x15" før spilte opp til 800 Hz, vil altså nå kun 3x12" spille fra 200-800(og videre til 1500 da) Riktig?

Ville det ikke vært mer effektivt med:

0-200Hz spiller 6x15" (som idag, men mer effektivt siden de bare spiller til 200Hz)
    200-1500Hz spiller 6x12" (dobbelt så mye membran på den viktige midbassen)

Skjønner du hva jeg mener?
    Det vil være enklere å snakke om en høyttaler, enn å snakke om hele front systemet.

Systemet har idag en deling på 900Hz. Jeg ville ikke fått så veldig mye mere ut av systemet om jeg kjørte 2 stk 12" på høyttaleren. Grunnen til at jeg skal kjøre en 15" til på den er som RiZLa_7 sier, stående bølger/rom noder.

Når det gjelder midbass har jeg store muligheter for justering, så tanken er at 12" skal få dra hjelp i midbassen av 15" elementene. Det er bare snakk om hvordan man deler og gjør av rullingen.

Sitat Opprinnelig postet av RiZLa_7
    Nei.

Grunnen til at han har den ene 15" over er for å unngå stående bølger i høyderetning. Han vil få en bedre frekvensgang av dette.

BEF : Du vet vel dette sikkert selv, men få den siste 15" så nært taket som mulig
    Den kommer nok litt nedenfor taket... men den vil nok gjøre godt uansett...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megareksik
    hei! hvor mye har du i sharpness på projektoren din når du opererer med 80% på Darbee? 80?90?

takknemlig for svar her da jeg har samme type projektor og type rom.
    mvh helge
    Sharpness er satt til null på min projektor.

Kan jeg spørre om din er blitt kalibrert? Vis ikke vil det gi projektoren din et meget stort løft!!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hørt av Posten

Tror Posten leser AVforum, for 45 minutter etter mitt frustrasjons over Posten ble pakken min sendt fra Kristiansand. Etter det har det gått slag i slag, 20.45 var den klar for henting. Så i morgen er det ny prosessor i racket. Da blir det jul i huset.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,106
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare må spørre...

Bilder ?

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er noen år siden eg var innom her nå, men folk har jo ikke blitt noe mindre gale kan eg slå fast. Virkelig ett prosjekt i galskapens ånd.:lol:
    Får logge ut igjen før eg får griller i hodet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    bare må spørre...

Bilder ?
    Har ikke hentet den ser bare på nett den er klar for henting. Bilder kommer i morgen!

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av volfro
    Er noen år siden eg var innom her nå, men folk har jo ikke blitt noe mindre gale kan eg slå fast. Virkelig ett prosjekt i galskapens ånd.:lol:
    Får logge ut igjen før eg får griller i hodet.
    Tar det som et stort kompliment

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,106
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hentet den ser bare på nett den er klar for henting. Bilder kommer i morgen!
    Kjip vente tid det der..

Er sånn sett ganske glad for post i butikk som det har blitt hos meg, de får som regel dagens lass rundt 5-6 tida om kvelden noe som alltids betød før at morroa lå en natt ekstra og ventet, mens nå når det er i en buttikk som holder åpent til 23:00 så er det ikke noe problem og få sakene i hus :-P

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe du rekker å teste prosessoren før verden går under i dag da. :evil:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme tilbake til Darblet'en. Kan det tenkes at samspillet mellom det lydtransparente lerretet og Darblet gjør at 80% funker bra hos BEF? Eller kan det være individuelle forskjeller på Darblet'ene? Gorm er jo ganske tydelig på at en ikke bør gå for høyt, og han er en bildemann det er verd å høre på.

Uansett har jeg nå fått min egen og skal teste på både pj og tv.

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil være enklere å snakke om en høyttaler, enn å snakke om hele front systemet.

Systemet har idag en deling på 900Hz. Jeg ville ikke fått så veldig mye mere ut av systemet om jeg kjørte 2 stk 12" på høyttaleren. Grunnen til at jeg skal kjøre en 15" til på den er som RiZLa_7 sier, stående bølger/rom noder.

Når det gjelder midbass har jeg store muligheter for justering, så tanken er at 12" skal få dra hjelp i midbassen av 15" elementene. Det er bare snakk om hvordan man deler og gjør av rullingen.
    Ok, takker for svaret. Det høres jo logisk ut. Det blir like spennende å følge med her framover, så håper du er flink å oppdatere oss. Du er definitivt en stor del av grunnen til at det har "tatt av" med hjemmekino her i huset også, så må få takke for inspirasjonen.

Og god jul i stua.
    -Dual Atmos Receivers
    -Atmos 9.1.8/DTS:X 7.1.4/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,491
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Posten leser AVforum, for 45 minutter etter mitt frustrasjons over Posten ble pakken min sendt fra Kristiansand. Etter det har det gått slag i slag, 20.45 var den klar for henting. Så i morgen er det ny prosessor i racket. Da blir det jul i huset.
    Hehe, ja det skal du se

Alltid kjekt å få sånne timg på plass til jul,da man gjerne har noen ekstra fridager til å kose seg med go'sakene !

Kos deg med godsakene , og ha en riktig god "Hifi-Jul":-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharpness er satt til null på min projektor.

Kan jeg spørre om din er blitt kalibrert? Vis ikke vil det gi projektoren din et meget stort løft!!
    joda den er ferdig proff kalibrert ifra avshop, det var bare det at, det ved en festlig anledning ble rotet litt rundt i menyen, så nå husket jeg ikke hvilke tall som var der. tror nå at min sharpness står på 85, å så var det noe rundt 50 på brightness og 87 på kontrast.

På filmer som underworld awakening og snow white and the huntsman (referanse filmer for meg på lyd og bilde, der den ene er en lys film og den andre er mørk) så syntes jeg at bilde er ypperlig nå. hvis jeg nå tar sharpness ned på 0 så blir det veldig blast bilde.

mvh helge

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megareksik
    joda den er ferdig proff kalibrert ifra avshop, det var bare det at, det ved en festlig anledning ble rotet litt rundt i menyen, så nå husket jeg ikke hvilke tall som var der. tror nå at min sharpness står på 85, å så var det noe rundt 50 på brightness og 87 på kontrast.

På filmer som underworld awakening og snow white and the huntsman (referanse filmer for meg på lyd og bilde, der den ene er en lys film og den andre er mørk) så syntes jeg at bilde er ypperlig nå. hvis jeg nå tar sharpness ned på 0 så blir det veldig blast bilde.

mvh helge
    Jeg kan sjekke opp hvilke verdier min står til. Men dette er også verdier som er veldig inviduelt i forhold til lerret og hvordan projektoren er kalibrert.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,745
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig var den her, Sherbourn PT-7030. Ventetiden har vært lang, men den som venter på noe godt venter jo ikke forgjeves. Den er akkurat pakket ut. Står å av klimatiserer seg nå i racket og skal få strøm på seg om noen minutter. Så får vi se om ventetiden var verd det

Kommer tilbake med noen inntrykk etterhvert.

Her er noen bilder fra utpakkingen.

-3j2a0768-jpg

-3j2a0770-jpg

-3j2a0771-jpg

-3j2a0780-jpg

-3j2a0781-jpg

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,528
    Takk & like
    Nevnt
    12 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis!:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan sjekke opp hvilke verdier min står til. Men dette er også verdier som er veldig inviduelt i forhold til lerret og hvordan projektoren er kalibrert.
    Jeg har også det siste nye lydtransparante lerrete(3 lags) ifra avshop.jeg bruker den hvite duken ytterst. avstand til projektor er ca 480cm. ellers er det sort tak og grått teppe, grå diffusore og grått dempemateriale over store deler av rommet.

kan i farten også nevne at jeg syns at du har en fantastisk hjemmekino, som jeg syns at det er veldig trivlig og følge med på ,å gratulerer med nytt utstyr i kinoen!

jeg også venter på denne forbannede posten som aldri gidder og levere min nye oppo bd 105

mvh helge

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er planen å teste de to prosessorene mot hverandre? Gammel vs ny

Side 304 av 368 FørsteFørste ... 164 174 184 194 204 214 224 234 244 254 264 274 284 294 300 301 302 303 304 305 306 307 308 314 324 334 344 354 364 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •